РОЗВИВАЛЬНА ДІАГНОСТИКА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ ПЕДАГОГА. ТЕСТ «ХТО ПІДНІМЕ ПАПІРЕЦЬ?»
Ключові слова:
теоретична і практична складові психології, розвивальна (проблемно-ситуативна) психодіагностика, тестування, проблемна ситуація, проблема, задача, внутрішня проблемна ситуація, зовнішня і внутрішня задачі, задачна ситуаціяАнотація
Основу статті становить оригінальна тестова методика діагностичного дослідження культурно-психологічної грамотності педагога, яка створена автором навесні 1992 року і вперше з успіхом використана під час проведення Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року”[див. 37; 45].
Посилання
Алексюк А.М. Загальні методи навчання в школі. - K.: Рад. шк., 1981. - 240 с.
Антонов А.В. Психология изобретательского творчества. - K.: Изд-во при КГУ “Вища школа”, 1978. - 176 с.
Балл Г.А. Теория учебных задач: Психолого-педагогический аспект. - М.: Педагогика, 1990. - 184 с.
Балл Г.О. У світі задач. - К.: Знання, 1986. - 45 с.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1986. - 422 с.
Брушлинский А.В. Психология мышления и проблемное обучение. - М.: Знание, 1983. - 96 с.
Бурлачук Л.Ф., Морозов С.М. Словарь-справочник по психологической диагностике. - К.: Наукова думка, 1989. - 199 с.
Гуманістична психологія: Антологія: У 3-х т. / Упорядник й наук. ред. Роман Трач (США) і Георгій Балл (Україна). - Том I: Гуманістичні підходи в західній психології XX ст.. - K.: Пульсари, 2001. - 252 с.
Гуменюк О.Є. Модульно-розвивальна система як об’єкт соціально-психологічного аналізу. Автореф. дис... канд. психол. наук : 19.00.05 /Київський держ. ун-тет ім. Т.Г. Шевченка.- К., 1999. - 20 с.
Гуменюк О. Психологічна грамотність учителя - основа ефективної розвивальної взаємодії з учнями // Психологія і суспільство. - 2000. - №1. - С. 44-51.
Гуменюк О. Самотворення Я-концепції за модульно-розвивальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - №2. - С. 33-76.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. -К.: Рад. школа, 1989. - 608 с.
Лернер И.Я. Проблемное обучение. -М.: Знание, 1974. - 64 с.
Лернер И.Я. Развитие мышления учащихся в процессе обучения истории. - М.: Просвещение, 1982. - 240 с.
Маслоу А. Самоактуализация личности и образование: Пер. с англ., предисл. Г.А. Балла. - К. - Донецк: Ровесник, 1994. - 52 с.
Матюшин А.М. Актуальне проблемы психологи в высшей школе. - М.: Знание, 1977. - 46 с.
Матюшин А.М. Проблемне ситуации в мышлении и обучении. - М.: Пелагогика, 1972. - 208 с.
Машбиц Е.И. Психологические основы управления учебной деятельностью. - К.: 1987. - 224 с.
Мещанова Г.О. Соціально-психологічне дослідження особистості : теоретико-методологічний аспект / За ред. А.В. Фурмана. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 87 с.
Моделирование педагогических ситуаций: Проблемы повышения качества и эффективности общепедагогической подготовки учителя / Под ред. Ю.Н. Кулюткина, Г.С. Су-хобской. - М.: Педагогика, 1981. - 120 с.
Моляко В.А. Психология решения школьниками творческих задач. - К.: Рад. школа, 1983. - 94 с.
0снови практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. - К.: Либідь, 1999. - 536 с.
Рычик М.В. От наглядных образов к научным понятиям. - К.: Рад. шк., 1987. - 56 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2000. - 712 с.
Рубинштейн С.Л. О мышлении и путях его исследования. - М.: Изд. АПН РСФСР, 1959. - 134 с.
Солнцева Г.Н. Психологический анализ проблемы принятия решения. - М.: Изд-во МГУ, 1985. - 78 с.
Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания. Опит педагогической антропологи: В 6 т. - М.: Педагогика, 1990. - Т.5. - 528 с.
Учебный материал и учебные ситуации / Под ред. Г.С. Костюка, Г.А. Балла. - К.: Рад. шк., 1986. - 144 с.
Фейгенберг И.М. Проблемне ситуации и развитие активности личности. - М.: Знание, 1981. - 64 с.
Формирование учебной деятельности школьников / Под ред. В.В. Давыдова, И. Лом-пшера, А.К. Марковой. - М.: Педагогика, 1982. - 216 с.
Фридман Л.М., Маху В.И. Проблемная организация ученого процесса. - М.: НИИ общей и пед. психологи, 1990. - 63 с.
Фурман А. Авторська система дистанційної підготовки педагога-психолога-дослід-ника: досвід десяти років // Наукове проектування інноваційних та альтернативних систем вищої освіти: Зб. мат. до Всеукр. н.-пр. конф. - Тернопіль: Економічна думка, 2000. - С. 180-186.
Фурман А.В. Вступ до методології проблемного навчання. - К. - Донецьк: Ровесник, 1993. - 80 с.
Фурман А.В. Вступ до шкільної практичної психології. - К.-Донецьк: Ровесник, 1993. - 52 с.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. -К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Проблемні ситуації в навчанні. - К.: Рад. школа, 1991. - 191 с.
Фурман А.В. Проблемно-ситуативная диагностика психологической грамотности учителя. - Часть І: Тест «Кто поднимет бумажку?». - К. -Донецк: Ровесник, 1993. - 11 с.
Фурман А.В. Психодіагностика інтелекту у системі диференціації навчання. -К.: Освіта, 1993. - 224 с.
Фурман А.В. Психодіагностика особис-тісної адаптованості. - Тернопіль: Економічна думка, 2000. - 197 с.
Фурман А.В. Психокультура української ментальності. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 132 с.
Фурман А.В. Психолого-педагогічна теорія навчальних проблемних ситуацій. Автореф. дис... доктора психол. наук : 19.00.07 / Інститут психології АПН України. - К., 1994. - 63 с.
Фурман А.В. Розширення сфери професійної психологічної роботи: соціокуль-турний підхід // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Зб. мат. до регіон. н.-пр. конф. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - С. 48 - 51.
Фурман А.В., Скоморовський Б.Г. Педагогічне керівництво пошуковою пізнавальною активністю школярів. - К.: Зодіак-Еко, 1996. - 112 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144.
Фурман А.В. Хто підніме папірець? 80 задач з практичної психології // Рідна школа. - 1992. - №9-10. - С. 36-41.
Школа здібностей. Фундаментальний експеримент у СШ №44 м. Запоріжжя // Рідна школа : Спецвипуск. - 1996. - №8. - 80 с.
Щедровицкий Г.П. Избранные труды. - М.: Шк.. Культ. Полит., 1995. - 760 с.
Эльконин Д.Б. Избранные психол. труды. - М.: Педагогика, 1989. - 560 с.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).