ДІАГНОСТИЧНИЙ НАПРЯМ УЗМІСТОВЛЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ УНІВЕРСИТЕТУ
Ключові слова:
національна освіта, ВНЗ, студентство, особистість, психологічна служба, психодіагностика теоретична і практична, психологічний діагноз, індивідуально-психологічні особливості, тестування, психологічне оцінювання, психодіагностична технологіяАнотація
Прикладне дослідження продовжує раніше розпочате авторами наукове пошукування щодо якісно ґрунтовнішого узмістовлення і системної оптимізації діяльності психологічної служби сучасного ВНЗ. Зокрема, деталізуючи й поглиблюючи нещодавно презентовану оргтехнологічну модель функціонування ПСУ, різнобічно розглянуто один із першочергових напрямів діяльності названої служби - пснходіагностичний, котрий в авторському досвіді миследіяння отримує інноваційне наповнення, органічно поєднуючи теоретизування і практикування у їх різних формовиявах -феноменології і статистики, оргтехнології і засобів, мислесхем і методик, алгоритмів і процедур діагностування. У підсумку упродовж 2013/2014 навчального року зреалізована програма широкомасштабного психодіагностичного обстеження (2000 студентів 1-4 курсів восьми факультетів ТНЕУ), що дало змогу з’ясувати рівні та особливості перебігу особистішої адаптованості студентів, визначити ступінь згуртованості академічних осередків і створити загальну картину внутрішньогрупових стосунків у кожному студентському колективі та чітко окреслити місце в ньому конкретної особи. Водночас запропонована структурно-функціональна схема психосоціального портрета студентської групи, що уможливлює не лише деталізований аналіз статусних і рольових позицій її членів, а й у перспективі має стати підґрунтям як для розробки практико зорієнтованої освітологічної моделі ефективного студента, так і для проведення низки психо-консультаційних, психокорекційних, психотренінгових та інших заходів задля оптимізації самоактуалізаційного шляху розвитку особистості майбутнього професіонала.
Посилання
Анастази A., Урбан С. Психологическое тестирование / А. Анастази, С. Урбан. - СПб.: Питер, 2001. - 688 с.
Блейхер В.М., Бурлачук Л.Ф. Психологическая диагностика интеллекта и личности / В.М. Блейхер, Л.Ф. Бурлачук. - К.: Вища школа, 1978. - 142 с.
Бодалев A.A., Столин В.В. Общая психодиагностика: [учеб. пособие] / А.А. Бодалёв, В.В. Столин. - СПб.: Речь, 2003. - 440 с.
Бурлачук Л.Ф. Психодиагностика: [учебник] / Леонид Фокич Бурлачук. - СПб.: Питер, 2003. - 351 с.
Бурлачук Л.Ф, Савченко Е.П. Психодиагностика (психодиагностический инструментарий и его применение в условиях социальных служб) / Л.Ф. Бурлачук, Е.П. Савченко. - К.: А.Л.Д., 1995. - 100 с.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 186 с.
Кулагин Б.В. Основы профессиональной психодиагностики / Б.В. Кулагин. - Л.: Медицина, 1984. -216 с.
Носс И.Н. Введение в технологию психодиагностики / И.Н. Носс. - М.: Изд-во Ин-та психотерапии, 2003. - 251 с.
Носс И.Н. Психодиагностика. Тесты, психометрия, експеримент / И.Н. Носс. - М.: Изд-во КСП+, 1999. - 320 с.
Панок В.Г. Психологічна служба: [навч. посібн.] / Віталій Григорович Панок. - Кам’янець-Подільський: Рута, 2012. - 488 с.
Панок В.Г., Острова В.Д. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти) / В.Г. Панок, В.Д. Острова. - К.: “Освіта України”, 2010. - 230 с.
Подшивалкина В.И. Социальные технологии: проблемы методологии и практики: [монография] / Валентина Ивановна Подшивалкина. - Кишинев: Центр. типография, 1997. - 352 с.
Психологическая диагностика: [учебник для вузов] / под ред. М.К. Акимовой, К.М. Гуревича. - 3-е изд., перераб. и дополн. - СПб.: Питер, 2003. - 652 с.
Ревасевич I. С. Психологічна структура і динаміка особистісної адаптованості учнів загальноосвітніх шкіл / Ірина Степанівна Ревасевич: автореф. дис.... канд. психол. наук: 19.00.07 / Прикарпатський нац. унт імені Василя Стефаника. - Івано-Франківськ, 2007. -20 с.
Ревасевич I. Психологічні інваріанти особистісної адаптованості школярів у системі модульно-розви-вального навчання / Ірина Ревасевич // Психологія і суспільство. - 2007. - №1. - С. 109-127.
Фурман A.A. Ціннісно-орієнтаційний портрет фахівця-психолога / Анатолій А. Фурман // Психологія і суспільство. - 2012. - № 1. - С. 118-126.
Фурман A^. Вітакультурне обґрунтування практичної психології / Анатолій В. Фурман // Практична психологія і соціальна робота. - 2003. - №4. - С. 23-27.
Фурман AE. Ідея професійного методологування: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Економічна думка, 2008. - 205 с.
Фурман A.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман A.В. Обґрунтування системи базових концептів психологічної діагностики / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2007. - №4. - С. 39-56.
Фурман A.В. Психодіагностика інтелекту в
системі диференціації навчання: [кн. для вчителя] / Анатолій В. Фурман. - К.: Освіта, 1993. - 224 с.
Фурман А.В. Психологічна діагностика як теорія і практика, наука і мистецтво / Анатолій В. Фурман // Психолог. - 2006. - №44 (листопад). - С. 4-9.
Фурман А.В. Психодіагностика особистісної адаптованості: [наук. вид.] / Анатолій В. Фурман. -Тернопіль: Економічна думка, 2000. - 197 с.
Фурман А.В., Гуменюк О.Є. Психологія Я-кон-цепції: [навч. посібн.] / Анатолій В. Фурман, Оксана Гуменюк. - Львів: Новий світ-2000, 2006. - 360 с.
Фурман А.В, Гура Т., Мещанова Г. Психодіагностика розумових здібностей школярів / Анатолій В. Фурман, Тетяна Гура, Галина Мєщанова // Рідна школа. - 1996. - №8. - С. 19-26.
Фурман А.В., Калугін О. Психодіагностичне забезпечення навчально-виховного процесу / Анатолій В. Фурман, Олександр Калугін // Рідна школа. - 1994. - №6. - С. 67-72.
Фурман А.В., Лужаниця П. Діагностично-ко-рекційне забезпечення навчально-виховного процесу: програма дослідно-експериментальної роботи в школі / Анатолій В. Фурман, Петро Лужаниця // Педагогіка і психологія. - 1996. - №1. - С. 102-112.
Фурман А., Надвинична Т. Психологічна служба університету: від моделі до технології / Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2013. - №2. - С. 80-104.
Фурман А., Яськів П. Об’єкт, предмет, напрямки, методи і засоби соціальної діагностики / Анатолій В. Фурман, Петро Яськів // Вітакультурний млин. - 2013.
- Модуль 15. - С. 23-32.
Фурман А.В. Фундаментальний соціально-психологічний експеримент у школах України: анатомія пошуку / Анатолій В. Фурман // Освіта і управління. - 1997. - Т.1, №3. - С. 39-56.
Шевандрин Н.И. Психодиагностика, коррекция и развитие личности: [ученик] / Н.И. Шевандрин. - 2-е изд. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2001. - 512 с.
Щедровицький Г. Схема миследіяльності - системно-структурна будова, значення і зміст / Г еоргій П. Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2005. -№4. - С. 29-39.
Яценко Т.С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика: [навч. посібн.] / Т ама-ра Семенівна Яценко. - К.: Вища школа, 2006. - 382 с
Anactazi A., Urban S. Psikhologicheskoe testirovanie / A. Anastazi, S. Urban. - SPb.: Piter, 2001. - 688 s.
Bleyjkher V.M., Burlachuk L.F. Psikhologicheskaya diagnos-tika intellekta i lichnosti / V.M. Bleyjkher, L.F. Burlachuk. - K.: Vitha shkola, 1978. - 142 s.
Bodalev A.A., Stolin V.V. Obthaya psikhodіagnostika: [ucheb. posobie] / A.A. Bodalyov, V.V. Stolin. - SPb.: Rechj, 2003. - 440 s.
Burlachuk L.F. Psikhodiagnostika: [uchebnik] / Leonid Fokich Burlachuk. - SPb.: Piter, 2003. - 351 s.
Burlachuk L.F., Savchenko E.P. Psikhodiagnostika (psikhodiagnosticheskiyj instrumentariyj i ego primenenie v usloviyakh socialjnihkh sluzhb) / L.F. Burlachuk, E.P. Savchenko. - K.: A.L.D., 1995. - 100 s.
Gumenyuk O.Y. Psikhologіya Ya-koncepdyi: [mo-nografiya] / Oksana YEvstakhiyivna Gumenyuk. - T emopiïj : Ekonomichna dumka, 2002. - 186 s.
Kulagin B.V. Osnovih professionaljnoyj psikhodiagnostiki / B.V. Kulagin. - L.: Medicina, 1984. - 216 s.
Noss I.N. Vvedenie v tekhnologiyu psikhodiagnostiki / I.N. Noss. - M.: Izd-vo In-ta psikhoterapii, 2003. - 251 s.
Noss I.N. Psikhodiagnostika. Test, psikhometriya, eksperiment / I.N. Noss. - M.: Izd-vo KSP+, 1999. - 320 s.
Panok V.G. Psikhologichna sluzhba: [navch pos.] / Vitaliyj Grigorovich Panok. - Kam’yanecj-Podiljsjkiyj: Ruta,
- 488 s.
Panok V.G., Ostrova V.D. Psikhologichna sluzhba vithogo navchaljnogo zakladu (organizaciyjno-metodichni aspekti) / V.G. Panok, V.D. Ostrova. - K.: “Osvita Ukraymi”, 2010. - 230 s.
Podshivalkina V.I. Socialjnihe tekhnologii: problemih metodologii i praktiki: [monografiya] / Valentina Ivanovna Podshivalkina. - Kishinev: Centr. tipografiya, 1997. - 352 s.
Psikhologicheskaya diagnostika: [uchebnik dlya vuzov] /pod red. M.K. Akimovoyj, K.M. Gurevicha. - 3-e izd., pererab. i dopoln. - SPb.: Piter, 2003. - 652 s.
Revasevich I.S. Psikhologichna struktura i dinamika osobistisnoyi adaptovanosti uchniv zagaljnoosvitnikh shkil / Irina Stepanivna Revasevich: avtoref. dis.... kand. psikhol. nauk: 19.00.07 / Prikarpatsjkiyj nac. un-t imeni Vasilya Stefanika. - Ivano-Frankivsjk, 2007. - 20 s.
Revasevich I. Psikhologichni invarianti osobistisnoyi adaptovanosti shkolyariv u sistemi moduljno-rozvivaljnogo navchannya / Iryna Revasevich // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2007. - №1. - S. 109-127.
Furman A.A. Cinnisno-oriyentaciyjniyj portret fakhivcya-psikhologa / Anatoliyj A. Furman // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2012. - № 1. - S. 118-126.
Furman A.V. Vitakuljturne obrruntuvannya prak-tichnoyi psikhologiyi / Anatoliyj V. Furman // Praktichna psikhologiya i socialjna robota. - 2003. - №4. - S. 23-27.
Furman A.V. Ideya profesiyjnogo metodologuvannya: [monografiya] / Anatoliyj Vasiljovich Furman. - Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2007. - 205 s.
Furman A.V. Moduljno-rozvivaljne navchannya: principi, umovi, zabezpechennya: [monografiya] / Anatoliyj Vasiljovich Furman. - K.: Pravda Yaroslavichiv, 1997. - 340 s.
Furman A.V. Obrruntuvannya sistemi bazovikh konceptiv psikhologichnoyi diagnostiki / Anatoliyj V. Furman // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2007. - №4. - S. 39-56.
Furman A.V. Psikhodiagnostika intelektu v sistemi diferenciaciyi navchannya: [kn. dlya vchitelya] / Anatlliyj V. Furman. - K.: Osvita, 1993. - 224 s.
Furman A.V. Psikhologichna diagnostika yak teoriya i praktika, nauka i mistectvo / Anatoliyj V. Furman // Psikholog. - 2006. - №44 (listopad). - S. 4-9.
Furman A.V. Psikhodiagnostika osobistisnoyi adaptovanosti: [nauk. vid.] / Anatoliyj V. Furman. - Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2000. - 197 s.
Furman A.V., Gumenyuk O.YE. Psikhologiya Ya-koncepciyi: [navch. posibn.] / Anatoliyj V. Furman, Oksana Gumenyuk. - Ljviv: Noviyj svit-2000, 2006. - 360 s.
Furman A.V., Gura T., Myethanova G. Psikhodiagnostika rozumovikh zdibnosteyj shkolyariv / Anatoliyj V. Furman, Tetyana Gura, Galina Myethanova // Ridna shkola. - 1996. - №8. - S. 19-26.
Furman A.V., Kalugin O. Psikhodiagnostichne zabezpechennya navchaljno-vikhovnogo procesu / Anatoliyj V. Furman, Oleksandr Kalugin // Ridna shkola. - 1994. - №6. - S. 67-72.
Furman A.V., Luzhanicya P. Diagnostichno-korekciyjne zabezpechennya navchaljno-vikhovnogo procesu:
programa doslidno-eksperimentaljnoyi roboti v shkoli / Anatoliyj V. Furman, Petro Luzhanicya // Pedagogika i psikhologiya. - 1996. - №1. - S. 102-112.
Furman A., Nadvinichna T. Psikhologichna sluzhba universitetu: vid modeli do tekhnologiyi / Anatoliyj V. Furman, Tetyana Nadvinichna // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2013. -№2. - S. 80-104.
Furman A., Yasjkiv P. Ob’yekt, predmet, napryamki, metodi i zasobi socialjnoyi diagnostiki / Anatoliyj V. Furman, Petro Y asjkiv // Vitakuljturniyj mlin. - 2013. - Modulj 15. - S. 23-32.
Furman A.V. Fundamentaljniyj socialjno-psikho-logichniyj eksperiment u shkolakh Ukrayini: anatomiya poshuku / Anatoliyj V. Furman // Osvita i upravlinnya. -1997. T.1, №3. - S. 39-56.
Shevandrin N.I. Psikhodiagnostika, korrekciya i razvitie lichnosti: [uchenik] / N.I. Shevandrin. - 2-e izd. - M.: Gumanit. izd. Centr VLADOS, 2001. - 512 s.
Thedrovicjkiyj G. Skhema mislediyaljnosti - sistemno-strukturna budova, znachennya i zmist / Georgiyj P. Thedro-vicjkiyj // Psikhologiya i suspiljstvo. - 2005. - №4. - S. 29-39.
Yacenko T.S. Osnovi glibinnoyi psikhokorekciyi: feno-menologiya, teoriya i praktika: [navch. posibn.] / Tamara Semenivna Yacenko. - K.: Vitha shkola, 2006. - 382 s.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).