ДИНАМІКА РІЗНОВИДІВ РЕФЛЕКСІЇ У МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЦИКЛІ
Ключові слова:
освітня діяльність, модульно-розвивальна інноваційна система, соціально-культурнопсихологічний простір, розвивальна педагогічна взаємодія, інтелектуальна, особистісна, кооперативна, духовно-екзистенційна рефлексія, навчальна проблемна ситуаціяАнотація
За модульно-розвивальної системи школяр не тільки оволодіває теоретичними знаннями основ наук, не лише прилучається до мистецтва соціально-прийнятного їх нормування, а ще й навчається виділяти, аналізувати і співвідносити з предметною ситуацією власні дії, переосмислювати образи предметної ситуації задачі (інтелектуальні смисли) та власні психічні образи, з якими ототожнює себе Я (особистісні смисли). Це спричинює виникнення новоутворень у внутрішньому світі людини, пов’язаних із її продуктивною самозміною і саморозвитком. Тоді в неї закріплюється адекватний рефлексивний спосіб здійснення самої себе, ключовий момент якого полягає у виробленні нової, відмінної від попередньої, позиції, а відтак і в активній самоперебудові її як особистості та самореорганізації власного миследіяння.Посилання
Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: Изд. МГУ, 1980. - 415 с.
Варламова Е.П., Степанов С.Ю. Рефлексивная диагностика в системе образования // Вопросы психологии. - 1997.- № 5. - С. 28-43.
Галкина Н.В. Проблема психических функцій рефлексии в игровом обучении // Игровое моделирование в методологии и практике. - Новосибирск : Наука, 1987. - С. 38-47.
Гуменюк О. Самотворення Я-концепції за модульно-розвивальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - № 2. - С. 33-76.
Гуменюк О. Технологічна організація спілкування за модульно-розвивальної системи // Психологія і суспільство. - 2001. -№3. - С. 145-159.
Гуменюк О. Феномен полімотивації: сутнісний зміст взаємин за модульно-розви-вальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 74-123.
Гуменюк О. Періоди обґрунтування і зреалізування модульно-розвивальної системи освіти // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Зб. мат. до регіон. н.-пр. конф. - Тернопіль : Економічна думка, 2002. - С. 56-57.
Гуменюк О.Є. Модульно-розвивальне навчання: соціально-психологічний аспект. - К.: Школяр, 1998. - 112 с.
Давыдов В.В. О двух путях развития мышления школьников // Материалы IV Всесс. сьезда психологов СССР. - Тбилиси, 1971. - С. 686-687.
Давыдов В.В., Неверкович С.Д., Самоукина Н.В. О функциях рефлексии в игровом обучении руководителей // Вопросы психологии. - 1990. - № 3. - С.76-84.
Зак А.З. Экспериментальное изучение рефлексии у младших школьников // Вопросы психологии. - 1978. - № 2. - С. 102-110.
Зак А.З. Проблемы психологического изучения рефлексии // Исследование рече-мысли и рефлексии.- Алма-Ата : КГПИ, 1979. - С. 6-12.
Коміссаров В.О. Соціально-культурний простір експериментальної школи / За ред. А.В.Фурмана. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 144 с.
Кулюткин Ю.Н. Рефлексивная регуляция мыслительных действий // Психологические исследования интелектуальной деятельности / Под ред. О.К.Тихомирова. - М.: Изд. МГУ, 1979. - 232 с.
Ладенко И.С., Семенов И.Н., Степанов С.Ю. Формирование творческого мышления и культивирование рефлексии: Препринт / АН СССР. - Новосибирск: ИИФИФ СО, 1990. - 65 с.
Лушпаева Е.В. Развитие рефлексии в общении средствами социально-психологического тренинга. Автореф. дис... канд. психол. наук: Моск. гос. пед. ин-т. - М., 1989. - 20 с.
Пеньковська Н. Рефлексія як об’єкт психологічного аналізу // Психологія і суспільство. - 2000. - № 2. - С. 66-73.
Роменець В.А., Маноха І.П. Історія психології XX ст.: Навч. посібник. - К.: Либідь, 1998. - 992 с.
Муканов М.М. Исследование когнитивной эмпатии и рефлексии у представителей традиционной культуры // Исследование речемысли и рефлексии. - Алма-Ата: КГПИ, 1979. - С. 53-73.
Семенов И.Н. Проблемы рефлексивной психологии решения творческих задач. - М.: НИИ ОПП АПН СССР, 1990. - 215 с.
Семенов И.Н. Тенденции психологии развития мышления, рефлексии и познавательной активности. - М.-Воронеж : Изд. НПО МОД К., 2000. - 218 с.
Семенов И.Н., Степанов С.Ю. Рефлексия в организации творческого мышления и саморазвития личности // Вопросы психологии. - 1983. - № 2. - С. 35-42.
Семенов И.Н., Зарецкий В.К., Степанов С.Ю. Продуктивность рефлексии при дискурсионном решении задач // Новые исследования в психологии. - М.: Педагогика. - 1979. - № 2. - С. 7-12.
Семенов И.Н., Степанов С.Ю., Новикова Е.Р. Возрастные особенности продуктивности и рефлексивной организации мышления // Новые исследования в психологии. - М.: Педагогика. - 1986. - № 2. - С. 34-38.
Степанов С.Ю. Рефлексивная практика творческого развития человека и организации. - М.: Наука, 2000. - 176 с.
Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопросы психологии. - 1985. - № 3. - С. 31-40.
Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Проблемы формирования типов рефлексии в решении творческих задач // Вопросы психологии. - 1982. - № 1. - С. 99-104.
Фурман А., Бригадир М. Методи дослідження модульно-розвивальних форм навчання. - Тернопіль: ІЕСО. - 1999. - 35 с.
Фурман А.В. Проблемні ситуації в навчанні.- K.: Рад. школа, 1991. - 191 с.
Фурман А.В., Скоморовський Б.Г. Педагогічне керівництво пошуковою пізнавальною активністю школярів. - K.: Зодіак-ЕКО, 1996. - 112 с.
Фурман А.В., Гуменюк О.Є. Міні-модуль у навчанні: складники обґрунтування // Педагогіка і психологія. - 1998. - №2. - С. 96-108.
Фурман А.В. Соціально-психологічна експертиза модульно-розвивальних занять у школі. - K.: Правда Ярославичів, 1999. - 56 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. -K.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В., Калугін О.І. Школа розвитку: непізнані грані фундаментальної ідеї // Рідна школа. - 1994. - №6. - С. 26-32.
Фурман А. Модульно-розвивальна система // Освіта. - 1996. - 10 січня. - С. 2-6.
Фурман А. Духовність - основа нової школи // Освіта. -1996. - 30 жовтня - С. 2-3.
Фурман А. Модульно-розвивальна система інноваційної освіти: вітакультурний підхід // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти : Зб. мат. до рег. наук.-пр. конф. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - С. 15-17.
Цукерман Г.А., Елизарова Н.В., Фру-мина М.И., Чудинова Е.В. Обучение учебному сотрудничеству // Вопросы психологии. - 1993. - № 2. - С. 27-43.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).