СИСТЕМАТИКА НАВЧАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА
Ключові слова:
модульно-розвивальний підручник, задача, освітня задача, навчальна задача, завдання, вправа, запитання, проблемна ситуація, типологія, типологізація, систематика, функціональні ознаки, психолого-дидактичні вимоги, апарат організації добування освітньогоАнотація
Виділення невирішених раніше частин загальної проблеми. Незважаючи на великий масив досліджень у царині теорії і практики навчальних завдань, усе ж є підстави констатувати недостатнє науково-проектне розв’язання піднятої проблеми, котре, по-перше, передбачає здійснення міждисциплінарного теоретико-методологічного пошуку на якісно нових парадигмальних засадах, по-друге, вимагає комплексного експертного оцінювання їх ефективності і, по-третє, потребує взаємозалежного збагачення науково-раціональних і проектно-практичних результатів щодо створення збалансованої системи навчальних завдань та її застосування у структурі інноваційного модульно-розвивального підручника (МРП).Посилання
Балл Г.А. Психология в рациогуманистической перспективе: Избранные работы. - К.: Изд-во Основа, 2006. - 408 с.
Бельтюкова Г.В. Упражнения в учебнике и учебном процессе // Начальная школа. - 1999. - №2. - С. 95-98.
Болтівець С. Теорія і методика педагогічної психогігієни // Психологія і суспільство. - 2004. - №1. - С. 90-112.
Большой психологический словарь / Сост. и общ. ред. Б. Мещеряков, В. Зинченко, - Санкт-Петербург: прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. - 672 с.
Бугременко Б.А., ЦукерманГ.А. Развивающий букварь для шестилеток // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1988. - Вып.18. - С. 50-82.
Буринська Н.М. Дидактичні основи шкільного підручника з природничих дисциплін // Педагогіка і психологія.
- 1999. - №3. - С. 23-28.
Буринська Н.М. Створення українського підручника нового покоління // Освіта України. - 2002. - 25 січня. - С. 6.
Варгулев А. Роль учебника в формировании мировоззрения и стимулировании самостоятельной деятельности учащихся // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1979. - Вып. 7. - С. 187-197.
Ващенко Л. Який підручник біології нам потрібен? // Освіта України. - 2000. - 23 лютого. - С. 5.
Генденштейн Л.Э. Анатомия интереса // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1988. - Вып. 18. -С. 101-123.
Гірняк А.Н. Зміст, структура та оформлення розви-вального підручника // Психологія і суспільство. - 2002. - № 3-4. - С. 217-241.
Гірняк А.Н. Психологічне обґрунтування змісту і структури модульно-розвивального підручника для середньої загальноосвітньої школи: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. - Тернопіль, 2007. - 289 с.
Гірняк А.Н. Розвивальний міні-підручник як предмет втілення інноваційних психолого-педагогічних технологій / / Наукове проектування інноваційних та економічних систем національної освіти: Збірка матеріалів до загальноакаде-мічної наукової конференції (17 квітня 2003 року). - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - С. 26-27.
Гончаренко С.У. Фізика: Підручник для 10 кл. серед. загальноосв. шк. - К.: Освіта, 2002. - 319 с.
Горбов С.Ф, Чудинова Б.В. Действие моделирования в учебной деятельности школьников // Психологическая наука и образование. - 2000. - №2. - С. 96-110.
Горпинюк В.П. Ілюстративний матеріал підручника як складова його структури // Педагогіка і психологія. - 1995.
- №1. - С. 54-62.
Граник Г.Г., Бондаренко С.М, Концевая Л.А. Когда книга учит. - М.: Педагогика, 1988. - 192 с.
Граник Г.Г., Концевая Л.А., Бондаренко С.М. О реализации закономерностей понимания в учебном тексте // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1991.
- Вып. 20. - С. 45-61.
Гуменюк О.Є. Модульно-розвивальне навчання: соціально-психологічний аспект / За ред. А.В.Фурмана. - К.: Школяр, 1998. - 112 с.
Давыдов В.В. Концепция гуманизации российского начального образования (необходимость и возможность создания целостной системы развивающего начального образования) // Психологическая наука и образование. -
- №2. - С. 5-17.
Доблаев Л.П. Смысловая структура учебного текста и проблемы его понимания / Под ред. В.В. Давыдова. - М.: Педагогика, 1982. - 176 с.
Донской Г.М. О языке и стиле школьных учебников по общественным дисциплинам // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1988. - Вып.18. - С. 124-163.
Єгоров Г. Підручник чи робоча книга? // Рідна школа.
- 1995. - №4. - С. 28-30.
Журавлев И.К. Дидактический аспект проблемы параллельных учебников // Новые исследования в педагогических науках. - М., 1987. - №2. - С. 33-36.
Журавлев И.К. Учебник вчера, сегодня, завтра // Советская педагогика. - 1990. - №7. - С. 44-49.
Журавлев И.К. Учебник на уроке: действительность и перспективы // Новые исследования в педагогических науках. - М., 1988. - №1. - С. 43-48.
Заставний Ф.Д. Економічна і соціальна географія України: Підручник для 9 кл. серед. загальноосв. шк. - 2-ге вид., із змінами. - К.: Форум, 2001. - 239 с.
Зверев И.Д. Школьный учебник: проблемы и пути развития // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1991. - Вып.20. - С. 5-17.
Зорина Л.Я. Программа - учебник - учитель. - М.: Знание, 1989. - 80 с.
Зорина Л.Я. Реализация функций учебника как дидактический ориентир его конструирования // Новые исследования в педагогических науках. - М., 1987. - №2 (50). - С. 37-40.
Зорина Л. Я.Учебник для классов с углубленным изучением предметов // Советская педагогика. - 1990. - №8. - С. 48-51.
Зуев Д.Д. Проблемы программирования активизации дидактических функций современного школьного учебника в процессе его создания // Проблемы школьного учебника.
- М.: Просвещение, 1980. - Вып. 8. - С. 254-285.
Ільченко В.Р. Система підручників природничо-наукового циклу // Педагогіка і психологія. - 1996. - №4. - С. 63-72.
Карих Т.В. Некоторые предложения по совершенствованию учебника английского языка // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1991. - Вып. 20. - С. 198-201.
Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: Підручник для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. - К.: Знання України,
- 192 с.
Кобернік С.Г., Скуратович О.Я. Географія материків і океанів: Підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. - К.: Навчальна книга, 2003. - 319 с.
Кодлюк Я. З історії розвитку теорії шкільного підручника // Шлях освіти. - 2000. - №4. - С. 50-53.
Кодлюк Я. Підручник для початкової школи: теорія і практика. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. - 288 с.
Концевая Л.А. Психологический анализ самостоятельной работы школьников с учебником: Автореф. дис. канд... психол. наук: 19.00.07 / Научно-исслед. ин-т общей и педагог. психологии АПН СССР. - М., 1975. - 36 с.
Коршак Є.В. Фізика, 11 кл.: Підручник для загальноосвіт. навч. закл. / Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко. - 2-ге вид. - К.: ВТФ „Перун”, 2004. - 288 с.
Костенко В. Модульно-розвивальне навчання: від управління до методичного забезпечення // Рідна школа. - 2000. - №7. - С. 17-23.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Під ред. Л.М. Проколієнко; Упоряд. В.В. Андрієвська, Г.О. Балл, О.Т. Губко, О.В. Проскура. -К.: Радянська школа, 1989. - 609 с.
Крижко В.В., Павлютенков Є.М. Менеджмент в освіті: Навч.-метод. посіб. - Київ, 1998. - 192 с.
Леонтьев А., Загорский А. Школьный учебник и домашнее задание // Семья и школа. - 1991. - №2. - С. 7-9.
Лернер И.Я. О дидактических основаниях построения учебника // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1991. - Вып. 20.- С. 18-26.
Лернер ИЯ. Показатели системы учебно-познавательных заданий // Новые исследования в педагогических науках. - М., 1990. - Вып. 2. - С. 34-37.
Микк Я.А. Параграф - структурная единица учебника // Советская педагогика. - 1986. - №7. - С. 54-56.
Міляновська Н. Зарубіжна література, 5 кл.: Підручник для загальноосв. навч. закл. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2005. - 384 с.
М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. - 2-ге вид., допов. - K.: Вища школа, 2001. - 487 с.
Неверкович С.Д. Рефлексия оснований профессиональной деятельности в игровом обучении // Психологическая наука и образование. - 2000. - №2. - С. 68-74.
Оварчук О. Шкільний підручник у країнах Європи // Освіта України. - 2006. - 22 серпня. - С. 7.
Погорєлов О.В. Геометрія: Планіметрія: Підручник для
-9 кл. заг. навч. закл. - 8-ме вид. - K.: Школяр, 2004. - 240 с.
Проблемы школьного учебника: Вопросы повышения воспитательной роли учебника. - М.: Просвещение, 1979. -Вып. 7. - 248 с.
Проблемы школьного учебника: Материалы Всесоюзной конференции «Теория и практика создания школьных учебников» / Сост. Г.А. Молчанова. - М.: Просвещение, 1991. - Вып. 20. - 240 с.
Проблемы школьного учебника: Методы анализа и оценки учебника. - М.: Просвещение, 1977. - Вып. 5. - 231 с.
Проблемы школьного учебника: О конструировании учебника. - М.: Просвещение, 1980. Вып. 8. - 335 с.
Проблемы школьного учебника: Язык и стиль школьных учебников. - М.: Просвещение, 1988. - Вып. 18. - 320 с.
Савченко О. Сучасний підручник має готувати учня до самоосвіти // Освіта України. - 1996. - Грудень. - С. 3.
Савченко О.Я. Якість і варіативність шкільних підручників як умова запровадження державних стандартів початкової освіти // Початкова школа. - 2001. - №8. - С. 10-12.
Скаткин М.Н. Об усилении воспитывающей и развивающей функций учебника // Проблемы школьного учебника. - М.: Просвещение, 1979. - Вып. 7. - С. 20-38.
Соболева О. Время писать новые учебники // Мир образования. - 1997.- № 6. - С. 52-54.
Степанишин Б. Яким бути підручникові з літератури? // Освіта. - 1998. - 30 вересня-7 жовтня. - С. 3.
Уварова Г. Як працювати з підручником «Географія материків і океанів» // Географія та основи економіки в школі. - 1999. - №3. - С. 13-15.
Учебный материал и учебные ситуации: Психологические аспекты / Под ред. Г.С. Костюка, Г.А. Балла. - K.: Рад. шк., 1986. - 143 с.
Функции художественно-графического оформления учебников: Современная учебная книга: Пер. с серб.-хорв. / Под ред. Г.М. Донского. - М.: Просвещение, 1986. - 128 с.
Фурман А.В. Т еорія і практика розвивального підручника: Монографія. - Тернопіль: Економічна думка, 2004. - 288 с.
Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: Монографія. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Фурман А.В. Теорія освітньої діяльності як метасистема // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144.
Фурман А.В. Типологічний підхід у системі професійного методологування // Психологія і суспільство. - 2006. - №2. - С. 78-92.
Фуртак Б. Про сучасні підручники з математики в українських і австрійських школах // Сучасне українське виховання: Матеріали наук.-практ. конф. Дрогобич. 07.11.96. - Львів: Основа, 1997. - С. 141-166.
ЧепелеваН.В. Технології читання. - K.: Главник, 2004.
- 96 с.
Янченко Г, Кравчук В. Математика: Підручник для 6 кл. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. - 272 с.
Erdkunde für Hessen / U. Buckendahl, J. Bünstorf, U. Dörflinger und and. - Gotha: Klett-Perthes, 1998. - Band 3. - 215 s.
Hug W. Unsere Geschichte. - Frankfurt am Main: Verlag Moritz Diesterweg, 1985. - Band 2. - 292 s.
MilczarczykM.,SzolcA. Historia 7. - Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996. - 320 s.
Pandel Hans-Jürgen. Zeitlupe. - Braunschweig: Schroedel,
- Band 2. - 192 s.
Torrence J. Standard Grade Biology. - Scotland: Hodder Gibson, 2001. - 256 p.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).