Креативність як психологічне явище і його понятійна реінтерпретація
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2020.02.089Ключові слова:
креативність, творчість, особистість, винахідливість, креативний процес, обдарованість, проблема, проблемно-діалогічна ситуація, креативний продуктАнотація
У статті обґрунтовано креативність як вагомий чинник досягнення на життєвому шляху людини успіху у різних соціономічних, виробничих та управлінських сферах діяльності, оскільки завдяки їй здійснюється культурний поступ і науково-технічний прогрес суспільства. Проаналізовано понятійні визначення креативності і творчості як схожих і водночас відмінних феноменів історико-психологічного дискурсу. Доведено, що термін “креативність” характеризується специфічним змістово-сутнісним наповненням, який має чотири головних інваріанти: як творча інтелектуальна активність особи, котра продукує ідеї і доводить їх до практичного втілення (здатність особи породжувати незвичні ідеї; уникати традиційних схем мислення; оперативно й найкращим чином розв’язувати проблемні ситуації), що об’єктивується у життєвих ситуаціях як щось унікальне та оригінальне; як особистісна значуща риса-якість самої людини; як творчі можливості, котрі потенційно оприявнюються як у пошуковій праці, так і у прикладних аспектах повсякдення людини; як здатність генерувати оригінальні ідеї, нетрадиційні шляхи і способи розв’язання проблемних завдань; як спроможність актуалізувати свій розумовий потенціал під час прийняття авторських рішень. Воднораз креативність обгрунтовано як психологічне явище і здійснено його понятійну реінтерпретацію, що охоплює ідеї, знання, смисли, концепти, інтелектуальні продукти, які є унікальними і новими, виявляють творчі можливості людини як у пізнавальній сфері, так і в практико зорієнтованих справах. Окреслена модель креативної особистості, що охоплює когнітивно-творчі, мотиваційно-креативні, винахідливо-цільові, вербально-продуктивні та емоційно-креативні компоненти, які в діалектичній психозмістовій єдності дають змогу їй створити творчий продукт.
Посилання
Bartkiv, O. S., Durmanenko, Ye. A. (2012). Formuvannia kreatyvnosti maibutnikh fakhivtsiv v umovakh universytetu [Formation of creativity of future specialists in the university]. Nauk. visnyk Volyn. nats. un-tu im. Lesi Ukrainky – Scientific Bulletin of Volyn. Lesya Ukrainka national uiversity, 8(233), 91-93 [in Ukrainian].
Bohoiavlenskaia, D.B. (2002). Psykholohyia tvorcheskykh sposobnostei: ucheb. posob [Psychology of Creativity: A Study Guide]. Moskva [in Russian].
Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-ty richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana: kolektyvna monohrafiia (2019) [Vitacultural methodology: anthology. To the 25th anniversary of the scientific school of Professor A.V. Furman: a collective monograph]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Zdibnosti, tvorchist, obdarovanist: teoriia, metodyka, rezultaty doslidzhen (2006) / za red. V.O. Moliako, O.L. Muzyky [Abilities, creativity, talent: theory, methods, research results]. Zhytomyr [in Ukrainian].
Ylyn, E. P. (2009). Psykholohyia tvorchestva, kreatyvnosty, odarennosty [Psychology of creativity, creativity, giftedness]. Sankt-Peterburh [in Russian].
Klymenko, V.V. (2006). Psykholohiia tvorchosti: navch. posib. [Psychology of creativity: A Study Guide]. Kyiv [in Ukrainian].
Lytvynenko, S. (2006). Kreatyvnist yak zahalna zdibnist do tvorchosti: suchasni pidkhody [Creativity as a general ability to create: modern approaches]. Zbirnyk naukovykh prats Рoltavskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni V.H. Korolenka. Seriia “Pedahohichni nauky” – Collection of scientific works of Poltava State Pedagogical University named after V.G. Korolenka. Pedagogical Sciences Series, 3 (50), 215-219 [in Ukrainian].
Loboda, O. V. (2017). Kreatyvnist yak systemoutvoriuvalnyi faktor struktury osobystosti maibutnoho praktychnoho psykholoha [Creativity as a system-forming factor of the personality structure of the future practical psychologist]. http://conference. mdpu.org. ua/viewtopic [in Ukrainian].
Luchanska, V. (2007). Problema kreatyvnosti v suchasnii psykholohii [The problem of creativity in modern psychology]. Sotsialna psykholohiia – Social Psychology, 3, 154-161 [in Ukrainian].
Maister-klas Edvarda de Bono “Kurs kreatyvnoho myslennia v menedzhmenti” (2017) [Edward de Bono Master Class “Creative Thinking Course in Management”]. http://www.management.com.ua/events/bono.html [in Ukrainian].
Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia. Do 25-ty richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana: kolektyvna monohrafiia (2019). [Methodology and psychology of humanities cognition. To the 25th anniversary of the scientific school of Professor A.V. Furman: a collective monograph]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Moliako, V.A. (1994). Problemy psykholohyy tvorchestva v razrabotke podkhoda k yzuchenyiu odarennosty [Problems of creative psychology and development of an approach to the study of giftedness]. Voprosy psykholohyy – Questions of psychology, 5, 86-95 [in Russian].
Razvytye tvorcheskoi aktyvnosty shkolnykov (1991) / pod red. А.М. Matiushkyna [The development of creative activity of students]. Moskva [in Russian].
Romenets, V.A. (2018). Vykhovannia tvorchykh zdibnostei u studentiv [Education of creative abilities in students]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 3-4, 178-223 [in Ukrainian].
Romenets, V.A. (2001). Psykholohiia tvorchosti: navch posib. [Psychology of creativity: A Study Guide]. Kyiv [in Ukrainian].
Samoilov, O.Ie. (2006). Dialohika transtsendentnoho prohnozu [Dialogue of transcendental forecast]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 2, 93-110 [in Ukrainian].
Samoilov, O.Ie. (2020). Dialohika formotvorennia idei yak zasobu myslennia [Dialogue of idea formation as a means of thinking]. Psykholohiia i suspilstvo– Psychology and society, 3, 5-32 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2016). Ideia i zmist profesiinoho metodolohuvannia: monohrafiia [The idea and content of professional methodology: a monograph]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A.V. (1989). Problemno-dialohichna sytuatsiia yak umova rozvytku piznavalnoi aktyvnosti shkoliariv u protsesi navchannia [Problem-dialogue situation as a condition for the development of cognitive activity of students in the learning process]. Psykholohiia – Psychology, 33, 16-25 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2007). Teoriia navchalnykh problemnykh sytuatsii: psykholoho-dydaktychnyi aspekt: monohrafiia [Theory of problem educational situations: psychological and didactic aspect: monograph]. Ternopil: Aston [in Ukrainian].
Furman, A.V., Shandruk, S.K. (2014). Orhanizatsiino-diialnisni ihry u vyshchii shkoli: monohrafiia [Organizational and activity games in high school: monograph]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Shandruk, S.K. (2020). Kontseptsiia rozvytku profesiinykh tvorchykh zdibnostei maibutnikh psykholohiv [The concept of development of professional creative abilities of future psychologists]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 1, 35-55 [in Ukrainian].
Shandruk, S.K. (2012). Psykholohichni osoblyvosti zahalnoi i tvorchoi obdarovanosti pidlitkiv [Psychological features of general and creative talent of adolescents]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 4, 161-166 [in Ukrainian].
Shandruk, S.K. (2015). Psykholohiia profesiinykh tvorchykh zdibnostei: monohrafiia [Psychology of professional creative abilities: monograph]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Shandruk, S.K. (2015). Tvorchist yak upotuzhnennia zdibnostei osobystosti [Creativity as strengthening the abilities of the individual]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 3, 86-91 [in Ukrainian].
Shandruk, S.K. (2015). Teoretychna model rozvytku profesiinykh tvorchykh zdibnostei osobystosti praktychnoho psykholoha [Theoretical model of development of professional creative abilities of the personality of the practical psychologist]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society,4, 107-121 [in Ukrainian].
Shchedrovytskyi, H.P. (2006). Orhanizatsiino-diialnisna hra yak nova forma orhanizatsii ta metod rozvytku kolektyvnoi myslediialnosti [Organizational-activity game as a new form of organization and method of development of collective thinking]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society,3, 58-69 [in Ukrainian].
Furman, A., Kytsepal, S., Prykhodko, T., Krylova, S., Gliznutsa, M., Vykhovanets, Z. (2020). Intelligense, creativity, psyhological and personal gualitties of employees as factors of real achievemens. International Zournal of Management, 11 (4), 316-325 [in English].
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).