ТЕОРІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК МЕТАСИСТЕМА
Ключові слова:
сфера освіти, культура, розвиток, інноваційна освіта, освітня діяльність, теоретична система, метатеорія, наукова рефлексія, методологічний синтез, соціально-культурна парадигма, модульно-розвивальна оргсистемаАнотація
Нові соціально-економічні та культурно-ци-вілізаційні реалії людства вимагають зміни теоретичних систем, які донині більш-менш повно пояснювали суспільне життя націй, соціальних груп та окремих індивідів; зокрема, місце монодисциплінарних теорій у сфері освіти (педагогічних, психологічних, власне дидактичних) мають посісти міжнаукові теоретичні системи, які інтегрують різнопредметні наукові знання, відображають надузагальнену природу новітніх понять, уявлень, концепцій і теорій, спричинюють достеменно-ґрунтовне розуміння раніше пізнаних та нерозгаданих виховних явищ, нарешті забезпечують внутрішнє перетворювання всього наявного теоретичного каркасу суспільно-гуманітарних наук.
Посилання
Андреева И. Д. Теория как форма организации научного знания. - М.: Наука, 1979. - 214 с.
Бабанский Ю. К. Избранные педагогические труды. - М.: Педагогика, 1989. -560 с.
Балл Г. А. Теория учебных задач. Психолого-педагогический аспект. - М.: Педагогика, 1990. - 184 с.
Выготский Л.С. История развития высших психических функций // Собр. соч. : В 6-ти т. - Т. 3. - М.: Педагогика, 1982. - С. 3-328.
Гершунский Б.С. Философия образования. - М.: МПСО, Флинта, 1998. - 432 с.
Гуменюк О. Є. Модульно-розвивальна система: соціально-психологічний аспект. - К.: Школяр, 1998. - 112 с.
Гуменюк О. Самотворення Я-концепції за модульно-розвивальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - №2. -С. 33-76.
Гуменюк О. Феномен полімотивації: сутнісний зміст взаємин за модульно-розви-вальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 75-123.
Давыдов В. В. Виды обобщения в обучении. - М.: Педагогика, 1972. - 424 с.
Давыдов В. В. Концепция гуманизации российского начального образования (необходимость и возможность создания целостной системы развивающего начального образования) // Психологическая наука и образование. - 2000. - №2. - С. 5-17.
Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения. - М.: Педагогика, 1996. - 240 с.
3инченко В. П. Перспектива ближайшего развития развивающего образования /Психологическая наука и образование. - 2000. - №2. - С. 18-44.
Капица П. Л. Эксперимент, теория, практика. - М.: Наука, 1977. - 351 с.
Киричук О. В. Принцип розбудови інноваційної педагогічної системи освітнього закладу // Рідна школа. - 2000. - №10. -С. 3-9.
Коменський Я. А. Велика Дидактика. - К., 1940. - 178 с.
Концептуальні засади демократизації та реформування освіти в Україні. Педагогічні концепції. - К.: Школяр, 1997. - 148 с.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. - К.: Рад. школа, 1989. - 608 с.
Кларин М. В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры и дискуссии (Анализ зарубежного опыта). - Рига : НПЦ «Эксперимент», 1995. - 176 с.
Кларин М. В. Метафоры и ценностные ориентации педагогического сознания // Педагогика. - 1998. - №1. - С. 34-39.
Кримський С. Нові горизонти філософсько-методологічного пошуку // Філософська думка. - 2000. - №3. - С. 156-160.
Кудрявцев В. Т. Проблемное обучение: истоки, сущность,перспективы. - М.: Знание, 1991. - 80 с.
Кун Т. Структура научных революций: Пер. с англ.. - 2-е изд. - М.: Прогресс, 1977. - 300 с.
Лакатос И. Доказательства и опровержения: как доказывают теоремы. - М.: Наука, 1967. - 192 с.
Лакатос И. Методология исследовательских программ // Вопросы философии. - 1995. - №4. - С. 135-154.
Лакатос И. Фальсификация и методология научно-исследовательских программ. - М.: Наука, 1995. - 362 с.
Лутай В. С. Філософія сучасної освіти. - К.: УІПКККО, 1996. - 184 с.
Максименко С. Д. Генетическая психология (методологическая рефлексия проблем развития в психологии). - М.: Рефл-бук, К.: Ваклер, 2000. - 320 с.
Максименко С. Рефлексія проблем розвитку психології // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 4-21.
Махмутов М. И. Проблемное обучение. Основы теории. - М.: Педагогика, 1975. - 387 с.
Мацкевич В. Полемические заметки об образовании. - М., 1993. - 240 с.
Машбиц Е. И. Психологические основы управления учебной деятельностью. - К.: Вища школа, 1997. - 223 с.
Михайлов Ф. Т. Философия образования: ее реальность и перспективы / / Вопросы философии. - 1999. - №8. - С. 92-117.
Модульно-розвивальна система : соціально-культурний зміст навчальних модулів. Фундаментальний експеримент у СШ №80 м. Дніпропетровська // Рідна школа : Спецвипуск. - 1998. - №10. - 80 с.
Модульно-розвивальна система : теорія, технологія, досвід. Фундаментальний експеримент у СШ №10 м. Бердичева Житомирської області // Рідна школа: Спецвипуск. - 1997. - №2. - 80 с.
Огнев’юк В. О., Фурман А. В. Принцип модульності в історії освіти. - К.: УІПКККО, 1995. - 85 с.
Основи психології / За ред. О.В. Ки-ричука, В.А. Роменця. - 2-ге вид. - К.: Либідь, 1996. - 632 с.
Парсонс Т. О структуре социального действия. - М.: Акад. Проект, 2000. - 880 с.
Педагогічна психологія / За ред. Л.М. Про-колієнко. - К.: Вища школа, 1991. - 183 с.
Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги. - К.: Основи, 1994. - Том 1. - 444 с.; Том 2. - 494 с.
Порус В. Н. Рыцарь Ratio // Вопросы философии. - 1995. - №4. - С. 127-134.
Потоки идей и закономерности развития естествознания / Елисеев Э. Н., Сачков Ю. В., Белов Н. В.. - Л.: Наука, 1982. - 300 с.
Принципи і технології модульно-розви-вальної системи освіти // Економіка освіти : Зб. Наук. Праць НДЦ “Економіка освіти”. - Том 1. - Тернопіль: Економічна думка, 2001. - С. 162-235.
Проблемы руководства научным коллективом. Опыт социально-психологического исследования / Отв. ред. М. Г. Ярошевский. -М.: Наука, 1982. - 318 с.
Репкин В. В. Формирование учебной деятельности в младшем школьном возрасте / / Вестник Харьковского унив. - Сер. «Психология». - 1976. - Вып. 11. - №171. - С. 40-49.
Роменець В. А. Вчинкова організація канонічної психології // Психологія і суспільство. - 2000. - №2. - С. 25-56.
Роменець В. А., Маноха І. П. Історія психології XX століття. - K.: Либідь, 1998.
- 992 с.
Селевко Г. К. Опыт системного анализа современных педагогических систем / / Школьные технологии. - 1996. - №6. - C. 3-42.
Селевко Г. К. Современные образовательные технологии. - М.: Народное образование, 1998. - 256 с.
Степин В. С. Культура // Вопросы философии. - 1999. -№8. - С. 61-71.
Степин В.С. Теоретическое знание. -М.: Прогресс-Традиция, 2000. - 744 с.
Теория // БСЭ: 3-е изд. - Т.25. -М.: Изд-во «Сов. энц.», 1976. - С. 434-436.
Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. - М.: Наука, 1986. - 378 с.
Формирование учебной деятельности школьников/Под ред. В.В. Давыдова и др. - М.: Педагогика, 1982. - 240 с.
Фурман А. Архітектоніка творення особистості за модульно-розвивальної системи навчання // Психологія і суспільство. -2000. - №1. - С. 26-43.
Фурман А., Гуменюк О. Модульно-розвивальне навчання: передумови, новації, впровадження // Освіта і управління. - 1997. - Т. 1, №4. - С. 94-120.
Фурман А.В. Інноваційна освіта: система програмово-методичного забезпечення. - Тернопіль : Економічна думка, 2001. - 190 с.
Фурман А.В., Коміссаров В.О. Соціально-культурна доктрина національної освіти як основа політичної стратегії держави // Нива знань. - Ч. I. Авторська модель управління експериментальною школою. -Дніпропетровськ, Промінь, 1999. - С. 12-17.
Фурман А.В. Методологічна модель Школи розвитку // Рідна школа. - 1994. -№6. - С. 19-25.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. -K.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Психолого-педагогічна теорія навчальних проблемних ситуацій. Дис... доктора психол. наук.: 19.00.07. - K., 1994. - 449 с.
Фурман А.В., Семенюк Т.В. Школа розуміння. Програма дослідно-експериментальної роботи СШ №10 м. Бердичева на 1995-2007 роки. - Київ-Бердичів, 1996. -36 с.
Фурман А. Соціально-культурна доктрина розвитку національної освіти в Україні // Освіта. - 1998. - 11-18 березня. - С. 2.
Фурман А.В. Соціально-психологічна експертиза модульно-розвивальних занять у школі. - К.: Правда Ярославичів, 1999. - 56 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як методологічна основа реформування вищої освіти в Україні // Наукове проектування інноваційних та альтернативних систем вищої освіти: Збірка матеріалів до Всеукр. конф. -Тернопіль: Економічна думка, 2000. - С. 21-26.
Фурман А. Українська ментальність та її культурно-психологічні координати // Психологія і суспільство. - 2001 - №1. - С. 9-73.
Фурман А. Фундаментальний експеримент у школах України: алгоритм пошуку // Освіта і управління. - 1997. - Т.1, №3. -С. 39-56.
Хюбнер К. Критика научного разума. - М.: Наука, 1994. - 328 с.
Чуйко В. Чотири методології філософії науки: особливості та сфери застосування // Філософська думка. - 2000. - №1. - С. 3-26.
Школа віри. Фундаментальний експеримент у ліцеї №157 м. Києва // Освіта: Спецвипуск. - 1996. - 30 жовтня. - 16 с.
Школа здібностей. Фундаментальний експеримент у СШ 44 м. Запоріжжя / / Рідна школа: Спецвипуск. - 1996. - №8. - 80 с.
Щедровицький Г. Методологічна організація сфери психології // Психологія і суспільство. - 2000. - №2. - С. 7-24.
Щедровицкий Г.П. Философия. Методология. Наука . - М.: Шк. Культ. Полит., 1997. - 656 с.
Эльконин Д.Б. Избранные психол. труды. - М.: Педагогика, 1989. - 560 с.
Ющук В.В. Современный словарь по психологи. - Мн.: “Современное слово”, 1998. - 768 с.
Левин В.А. Психологическое моделирование образовательных сред // Психологический журнал. - 2000. - Т.21, №4. - С. 79-88.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).