ПРОЦЕСИ РОЗГОРТАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ РЕФЛЕКСІЇ У МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОМУ ОСВІТНЬОМУ ЦИКЛІ
Ключові слова:
інноваційна модульно-розвивальна система навчання, рефлексивний компонент пізнавальної діяльності, інтелектуальна рефлексія, внутрішня проблемна ситуація, рефлексивна активність, рефлексивний контрольАнотація
За спеціально створених інноваційних умов навчання у школярів формуються і розвиваються рефлексивні знання, вміння, цінності, духовні смисли. Рефлексивна організація проблемно-пошукового мислення на інформаційно-пізнавальному періоді модульно-розвивального освітнього циклу забезпечує внутрішню потребу, змістовне налаштування і смислове прискорення розумової праці наступників. Роль рефлексії полягає в усвідомленні, контролі та регулюванні мислен-нєвої діяльності в очевидному для суб’єкта предметному змісті проблемної ситуації та побудові адекватної діяльної перспективи наступного пошуку. Два взаємодоповнювальні механізми інтелектуальної рефлексії - генерація і контроль - забезпечують регуляцію проблемно-операційних трансформацій змісту задачі, стимулюють розуміннєво-дослідницьку активність учнів під час розв’язування навчальних проблемних ситуацій.
Посилання
Берцфаи Л.Ф., Романко В.Г. Исследование особенностей рефлексивного контроля. Сообщение 1. Функции рефлексивного контроля // Новые исследования в психологии. - М.: Педагогіка, 1981.- № 2. - С. 68-72.
Бодрова Е.В., Юдина Е.Т. Исследование генезиса механизмов рефлексивной саморегуляции познавательной деятельности // Новые исследования в психологии. - М.: Педагогіка, 1986. - № 1. - С. 26-30.
Зак А.З. Развитие теоретического мышления у младших школьников. - М.: Педагогика. - 1984. - 112 с.
Зарецкий В.К., Семенов И.Н., Степанов С.Ю. Рефлексивно-личностный аспект формирования решения творческих задач // Вопросы психологии. - 1980. - № 5. - С. 112-117.
Гуменюк О. Феномен полімотивації: сутнісний зміст взаємин за модульно-розви-вальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - № 1. - С. 74-123.
Кулюткин Ю.Н. Рефлексивная регуляция мыслительных действий // Психологические исследования интелектуальной деятельности / Под ред. О.К.Тихомирова. -М.: Изд. Моск. гос. ун-та, 1979. - 232 с.
Ладенко И.С., Семенов И.Н., Степанов С.Ю. Формирование творческого мышления и культивирование рефлексии: Препр./ АН СССР. ИИФИФ СО. - Новосибирск, 1990. - 65 с.
Лепский В.Е., Задорожнюк И.Е. Рефлексивные процессы и новое качество управленческих решений // Психологический журнал. - 2001. - Т.12, № 4. - С. 122-127.
Модульно-розвивальна система: сощ-ально-культурний змшт навчальних модул1в. Фундаментальний експеримент у СШ № 80 м. Дншропетровська // Рщна школа (спецвипуск). - 1998. - № 10. - 80 с.
Романко В.Е. Исследование особенностей рефлексивного контроля. - Сообщение 2. Условия формирования рефлексивного контроля в структуре учебной деятельности младших школьников // Новые исследования в психологии. - М.: Педагопка, 1983. - № 1.- С. 52-56.
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. - М.: Педагопка, 1976. - 416 с.
Семенов И.Н. Психология рефлексии в научном творчестве С.Л.Рубинштейна // Психологический журнал. - 1989. - Т. 10, № 4. - С. 67-74.
Семенов И.Н. Проблемы рефлексивной психологии решения творческих задач.-М.: НИИОПП АПН СССР, 1990. - 215 с.
Семенов И.Н., Зарецкий В.К., Степанов С.Ю. Продуктивность рефлексии при дискурсионном решении задач // Новые исследования в психологии. - М.: Педагогика, 1979. - № 2. - С. 7-12.
Словарь практического психолога / Сост. Головин С.Ю. - Минск-М.: Харвест, АСТ. - 2001. - 800 с.
Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Проблемы формирования типов рефлексии в решении творческих задач // Вопросы психологии. - 1982. - № 1. - С.99-104.
Фурман А.В. Теор1я освиньо! дяльносп як метасистема / / Психолопя i сусшльство. - 2001. - №3. - С. 105-144; 2002. - №3-4. - С. 21-58.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення.- К.: Правда Ярославичiв, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Проблемш ситуаци в нав-чаннг - К.: Радянська школа, 1991. - 191 с.
Шрейдер Ю.А. Человеческая рефлексия и две системы этического сознания // Вопросы философии. - 1990. - № 7. - С.32-41.
Якиманская И.С. Развивающее обучение. - М.: Педагогика, 1979. - 96 с.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).