САМОТВОРЕННЯ Я-КОНЦЕПЦІЇ ЗА МОДУАЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ ОРГСИСТЕМИ
Ключові слова:
інноваційна модель освіти, модульно-розвивальна оргсистема, соціокультурна організація, організаційна регуляція, орг-цикл, оргпроцес, оргповедінка, орг-діяльність, оргсистема, самосвідомість, Я-концепція, Я-образ, Я-ставлення, Я-вчинок, Я-духовне, суб’єктАнотація
Уперше Я-кон-цепція розглядається в контексті принципів, закономірностей і механізмів здійснення соціально-психологічної регуляції інноваційної оргдіяль-ності, що істотно розширює теорети-ко-методологічне і науково-проектне поле метасистемного дослідження складових, модальностей та інших параметрів цієї важливої реальності внутрішнього світу людини. Пропонуються узагальнена модель самотво-рення Я-концепції як ієрархічно-динамічна система соціальних установок, матриця категоріально-сутнісної характеристики процесу окресленого самотворення в цілісному освітньому оргциклі, а також низка похідних теоретичних моделей щодо послідовності становлення Я-образу в ролі когнітивної складової концептуального Я суб’єкта організаційно-освітньої поведінки, утворення позитивного Я-ставлення - емоційно-оцінко-вої складової особистості-учасника оргосвітньої діяльності, розгортання Я-вчинку - поведінкової складової Я-концепції індивідуальності під час вартісного наповнення оргподії як освітнього дійства, самоосягнення Я-духовного - спонтанно-креативної складової вітокультурного буття уні-версума. Обґрунтовується новоство-рений “методологічний квадрат” основних складових-носіїв духовності
у взаємодоповненні її вищих психоформ, а саме як: а) продукту життєдіяльності, що формує вчинковий досвід соціального (реального) Я, б) джерело виникнення духовно-сенсових станів - глибин несвідомого Я, в) форма саморозвитку і самоорганізації універсума та людства загалом -ідеальне Я, г) підґрунтя віри - абсолют духовного Я. Зазначений науковий матеріал істотно збагачує теорію модульно-розвивальної оргсистеми (за A.B. Фурманом) соціально-психологічним змістом, конкретизуючи параметричне наповнення принципів духовності і розвитковості, закономірностей повного функціонального циклу інноваційного освітнього простору.
Посилання
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. - СПб. : Питер, 2001. - 288 с.
Андреев Д. Л. Роза мира. - М. : Прометей, 1991.
Арсеньев А. С. Размышления о работе С. Л. Рубинштейна «Человек и мир» // Вопросы философии. - 1993. - №5. - С. 130-160.
Балл Г. А. Психологическое содержание личностной свободы : сущность и составляющие // Психол. журнал. - 1997. - Т. 18, №5. - С. 7-19.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание : Пер. с англ. - М. : Прогресс, 1986. - 421 с.
Боуэн М. Духовность и личностно-центрированный подход // Вопросы психологии. - 1992. - №3-4. - С. 29-35.
Брушлинский А. В. Проблема субъекта в психологической науке // Психол. журнал. - 1991. - Т. 12, №6. - С. 3-11.
Гуменюк О. Є. Модульно-розвивальна система : соціально-психологічний аспект. - К. : Школяр, 1998. - 112 с.
Гуменюк О. Є. Модульно-розвивальна система як об’єкт соціально-психологічного аналізу : Автореф. дис... канд. психол. наук. - К., 1999. - Київський університет імені Тараса Шевченка : 19.00.05 - 20 с.
а. Гуменюк О. Є. Феномен полімотивації : сутнісний зміст взаємин за модульно-роз-вивальної оргсистеми // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 74-123.
Зеличенко А. И. Психология духовности. - М. : Трансперсональный Институт, 1996. - 400 с.
Знаков В. В. Духовность человека в зеркале психологического знания и религиозной веры // Вопросы психологии. - 1998. - №9. - С. 104-114.
Калошин Ф. В. Як сформувати позитивне мислення // Практична психологія та соціальна робота. - 1998. - №2. - С. 29-33.
Казмиренко В. П. Социальная психология организаций. - К. : МЗУУП, 1993. -384 с.
Ковалев Г. А. Три парадигмы в психологии, три стратегии психологического воздейстия // Вопросы психологии. - 1987. -№3. - С. 41-49.
Колесников В. Н. Лекции по психологии индивидуальности. - М. : Институт психологии, 1996. - 224 с.
Крымский С. Б. Контуры духовности: новые контексты индивидуальности // Вопросы философии. - 1992. - №2. - С. 21-28.
Ксенофонтов В. И. Духовность как экзистенциальная проблема // Философские науки. - 1991. - №12. - С. 41-52.
Леонтьев А. И. Деятельность. Сознание. Личность. - М. : Политиздат, 1975. - 304 с.
Маслоу А. Психология бытия : Пер. с англ. - М. : Рефл-бук, К. : Ваклер, 1997. -304 с.
Овчарова Р. В. Практическая психология в начальной школе. - М. : Сфера, 1996. - 240 с.
Основи психології : Підручник / За ред. О. В. Киричука, В. А. Роменця. - К. : Либідь, 1996. - 632 с.
Пономаренко В. А. Психология духовности. - М. : Магистр, 1998. - 164 с.
Психол. словарь / Под ред. В. П. Зинченко, Б. Г. Мещерякова. - М. : Педагогика-Пресс, 1997. - 440 с.
Психология самосознания. Хрестоматия. - Самара : БАХРАХ-М, 2000. - 672 с.
Роджерс К. К науке о личности // История зарубежной психологии. - М. : МГУ, 1986, С. 199-230.
Роменець В. А., Маноха І. П. Історія психології ХХ століття : Навч. посібник. -К. : Либідь, 1998. - 992 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. - СПб. : Питер, 2000. - 712 с.
Сагач Г. Доля України - у нас самих! // Психологія і суспільство. - 2001. -№1. - С. 4-8.
Симонов П. В. и др. Происхождение духовности / П. В. Симонов, П. М. Ершов, Ю. П. Вяземский. - М. : Наука, 1989. - 352 с.
Сковорода Г. Наркіс. Розмова про те: пізнай себе // Твори: В 2 т. - Т. 1. - К. : АН УРСР, 1961. - 640 с.
Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности. - М. : Школа-Пресс, 1995. - 384 с.
Татенко В. А. Психология в субъектном измерении. - К. : Просвита, 1996. - 404 с.
Татенко В. О., Титаренко Т. М. Володимир Андрійович Роменець (1926-1998) : життя як вчинок і подія // Роменець В. А., Маноха І. П. Історія психології ХХ століття. - К. : Либідь, 1998. - С. 7-37.
Франкл В. Человек в поисках смысла. - М. : Прогресс, 1990. - 368 с.
Фурман A. B., Гуменюк О .Є. Міні-модуль у навчанні: складники обґрунтування // Педагогіка і психологія. - 1998. - №2. - С. 96-108.
Фурман A. B. Духовність - основа нової школи // Освіта. - 1996. - 30 жовтня. - С. 2-3.
Фурман A. B. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. - K. : Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман A. B. Психодіагностика особис-тісної адаптованості. - Тернопіль : Економічна думка, 2000. - 197 с.
Фурман A. B. Українська ментальність та її культурно-психологічні координати // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 9-73.
Фурман A. B., Костенко B. I. Школа віри : Програма досл.-експ. роботи на 19942008 роки. - K. : Рада, 1996. - 47 с.
Храмова B. До проблеми української ментальності // Українська душа. - K.: Фенікс, 1992. - С. 3-35.
Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. - СПб. : Питер Пресс, 1997. - С. 528-574.
Швырков B. B. Введение в объективную психологию. - М. : ИПРАН, 1995.
Швырков B. B. Нейрональные основы памяти // Исследование памяти. - М. : Наука, 1990. - С. 193-215.
Шибутани Т. Социальная психология. - Ростов н/Д. : Феникс, 1999. - 544 с.
Юнг К. Г. Архетип и символ. - М.: Ренессанс, 1991.
Юрченко B. Соціально-психологічна функція керівника школи: зміцнення “Я-концепції” вчителя // Освіта і управління. - 1998. - Т.2, №2. - С. 51-58.
Юрченко B. Формування “образу Я” особистості : етнопсихологічний аспект // Освіта і управління. - 1999. - Т.3, №1. -С. 93-101.
Ядов B. A. Диспозиционная концепция личности // Социальная психология в трудах отечественных психологов. - СПб. : Питер. - 2000. - С. 76-93.
Советова О. С. Возможности самореализации личности в контексте психологии инноваций // Социальная психология в трудах отечественных психологов. - СПб. : Питер, 2000. - С. 93-101.
Ясперс К. Общая психопатология. - М. : Практика, 1997.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).