ПСИХОЛОГІЧНЕ ПРОЕКТУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАДАЧ У КОНТЕКСТІ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ
Ключові слова:
проект, проектування, модель, моделювання, план, планування, програма, програмування, метод проектів, наукове проектування, соціально-психологічне проектування, навчальна задача, психологічне проектування навчальних задачАнотація
З метою подолання існуючих суперечностей, які супроводжують дослідження проблематики проектування навчально-виховного процесу, проаналізовано та структу-ровано основні дефініції, якими оперують науковці зазначеного напрямку (зокрема, розмежовано такі онтологічні конструкти, як проект, програма, модель, план), а також здійснена спроба психологічно обґрунтувати інноваційний підхід до визначення поняття “психологічне проектування навчальних задач”. У результаті з’ясування умов професійного здійснення педагогічного керівництва освітнім процесом нами окреслений той інноваційний напрямок, котрий забезпечує вдосконалення не лише знань і вмінь учнів, а й способів привласнення ними соціально значущих норм та етнонаціональних цінностей.Посилання
Безрукова В. С. Педагогика. Проективная педагогика: Уч. пос. инж.-педагог. ин-тов и индустр.-педагог. техн. -Екатеринбург: Деловая книга, 1996. - 334 с.
Безрукова В. С., Тюников Ю. С. Программированное обучение и развитие современной дидактики //Проблемы программированного обучения. Межвузовский сборник научных трудов. - Владимир: ВГПИ, 1987. - 136 с.
Бех I. Д Виховання особистості: У двох книгах. - Книга друга. Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. - К.: Либідь, 2003. - 274 с.
Большая советская энциклопедия. - М.: Наука, 1965. -1200 с.
Бондаренко С.М. Урок - творчество учителя. - М.: Знание, 1974. - 64 с.
Бригадир М. Принципи і параметри соціально-психологічного проектування освітніх систем // Психологія і суспільство. - 2000. - № 1 . - С. 60-79.
Выготский Л.С. Мышление и речь // Собр. соч.: В 6 т. / Т. 2: — М.: Педагогика, 1984. - С. 220-224.
Глоссарий современного образования / Под общ. ред. В.И. Астаховой, А.П. Сидоренко. - Харьков: Знание, 1998. - 272 с.
Глушков В., Костюк Г., Балл Г, Довгялло О., Машбиць Ю, Ющенко К Наукові проблеми програмованого навчання та шляхи їх розробки // Психологія і суспільство. - 2007. - № 4. - С. 151-167.
Гуменюк О. Перцептивний аспект спілкування як смисловчинковий обмін // Психологія і суспільство. - 2006. - № 4. - С. 73-80.
Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения. -М.: Педагогика, 1986. - 240 с.
Дахин А.Н. Педагогическое моделирование: сущность, эффективность и неопределенность // Педагогика. - 2003. -№4. - С. 21-26.
Ермолаева В.М. Психология развития: Методическое пособие. - 2-е изд., - М.: МОДЭК, 2003. - 376 с.
Занков Л.В. Избраные педагогические труды. - М.: Педагогика, 1990. - 424 с.
Кагаров Е.Г. Метод проектов в трудовой школе. - Л.: Изд - во Брокгауз - Ефрон, 1926. - 226 с.
Калмыкова З.И. Психологические особенности применения знаний к решению физических задач // Докл. АПН РСФСР. - 1954. - № 4. - С. 101-104.
Кларин М.В. Метафоры и ценностные ориентации педагогического сознания // Педагогика. - 1998. - №1. - С. 34-39.
Кларин М.В. Инновации в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры и дискусии / Анализ зарубежного опыта . - Рига: НПЦ «Експеримент», 1995. - 186 с.
Коберник О. Проектування навчально-виховного процесу: управлінський аспект //Освіта і управління. - 1991. -Т.1, №4 - С. 42-47.
Колесов Д. В. Целосность и целеполагание. Феномен «тупикового успеха» // Мир психологии. - 2004. - № 4. - С. 71-74.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості. - К.: Рад. школа, 1989. - 608 с.
Кримський С.Б. Проективна наука постіндустріаль-ного суспільства // Пульсар. - 1998. - № 1. - С. 49-54.
Кукушкин М. «Школа самоопределения»: модель старшей школы // Сборник № 7 серии: Новые ценности образования: Культурные модели школ. - М.: Инноватор, 1997. - 232 с.
Локалова Н.П. Психология развития как составляющая образования // Вопросы психологии. - 2003. - №1. - С. 78-82.
Ляудис В.Я. Психологические предпосылки проектирования моделей инновационного обучения в школе // Инновационное обучение: Стратегия и практика / Материалы I научно-практического семинара психологов и организаторов школьного образования. - Сочи, 3-10 октября 1993. - М.: Наука, 1994. - С. 19-32.
Макаренко А.С. Проектировать лучшее в человеке... - М.: Университетское, 1989. - 416 с.
Надвинична Т.Л. Психологічні умови саморозгортання процесів формування та розв’язування навчальних задач // Психологія і суспільство. - 2005. - №2. - С. 76-86.
Павлов Н. Проектирование образовательной сферы и сообщества в малом городе // Новые ценности образования / Под ред. Н.Б. Крыловой. - Вып. 5. - М.: Наука, 1996. -143 с.
Пахомова Н. Учебные проекты: методология поиска // Учитель. - 2000. - № 1. - С. 41-45.
Педагогика: Учебное пособие для студентов педагогических учебных заведений // В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, А.И. Мищенко, Е.Н. Шиянов. - М.: Школа - Пресс, 2000. - 512 с.
Пономарев Я.А. Психология творчества. - М.: Педагогика, 1976. - 303 с.
Підласий I., Підласий А. Педагогічні інновації // Рідна школа. - 1998. - № 12. - С. 13-17.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2000. - 712 с.
Сериков В.В. Образование и личность: Теория и практика проектирования педагогических систем. - М.: Логос, 1999. - 272 с.
Социальное проектирование / Ж.Т. Тощенко, Н.А. Антонов, Н.И. Лапин. - М.: Мысль, 1982. - 254 с.
ТирскаяЕ.А. Проектирование учебной деятельности старшеклассников в условиях личносно-ориентированого обучения: Автреф. дисс... к.пед.н. - Омск, 1999. - 24 с.
Тупицин А.П. Проектирование в образовании - новый мир или путь к развитию? // Учитель. - 1998. -№1. - С. 1-6.
Формирование учебной деятельности школьников / Под. ред. В. В. Давыдова, И. Ломпшера, А. К. Марковой. -М.: Педагогика, 1982. - 216 с.
Фурман А. Розвивальна діагностика психологічної грамотності педагога. Тест «Хто підніме папірець?» // Психологія і суспільство. - 2002. - №1. - С. 119-153.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення: Монографія. - К.: Правда Ярос-лавичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Проблемні ситуації в навчанні. - К.: Рад. шк., 1991. - 191 с.
Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: Монографія. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
ХиллП. Наука и исскуство проектирования. - М.: Мир, 1973. - 264 с.
Цветкова И.В. Экология для начальной школы: Игры и проекты. - Ярославль: Академия развития, 1997. - 192 с.
ЯкиманскаяИ.С. Личносно-ориентированое обучение в современной школе - М.: Сентябрь, 1996. - 96 с.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).