МОДЕЛІ І СХЕМИ ПРОФІЛАКТИЧНОЇ РОБОТИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ УНІВЕРСИТЕТУ
Ключові слова:
система вищої освіти, університет, студентський вік, психологічна служба, професійна діяльність, психопрофілактика, психодіагностика, психо-просвіта, психокорекція, психогігієна, рівні здійснення психопрофілактики, психічне здоров’яАнотація
У пропонованому дослідженні здійснена спроба визначити та змістово наповнити психопрофілактичний напрям професійної діяльності фахівців психологічної служби університету. Для цього, зважаючи на доволі широкий діапазон проблемних питань (нечіткість розуміння предмета психопрофілактики, невизначеність її цілей та методологічних принципів, відсутність власних специфічних форм і методів роботи та ін.), що перешкоджають компетентно визначити цей напрям діяльності як самодостатній у теорії та практиці психологічної служби ВНЗ, запропоновано хронологічну схему становлення останнього, згідно з яким від-рефлексовано основні причини виникнення окресленого кола суперечностей. Проведений системний аналіз уможливив не лише виокремлення рівнів оргдіяльнісного здійснення психопрофілактики, а й дав змогу виявити їх співвідношення із базовими структурними компонентами роботи психолога-практика, що актуалізувало питання місця і ролі даного напряму у структурі діяльності вказаної служби. У зв’язку із недосконалістю понятійно-категорійного ладу розмежовано й уточнено низку понять, зокрема, конкретизовано найбільш загальне за змістом і широке за обсягом, й тому важко означуване, поняття “психічне здоров’я”, яке, з одного боку, є ключовим у вивченні вказаної проблематики, з іншого - належить до одного з найбільш спірних за значеннєво-смисловим наповненням. Проаналізувавши тематизми і концепти та врахувавши недоліки, які притаманні традиційним підходам, а головне - відштовхуючись від учинкового підходу в методології психологічної науки та моделей повного функціонального циклу модульно-розвивального освітнього метапроцесу інноваційної діяльності й психодидактичної творчості (за концепцією А.В. Фурмана), уперше презентовано теоретичну модель та матрицю-таблицю, що у взаємодоповненні уточнюють, конкретизують і деталізують цілезмістове та інструментальне збагачення повсякденної психопрофілактичної роботи фахівців ПСУ.
In the proposed research implemented an attempted to determine and fill psycho-prophylactic direction of professional activity of specialists of psychological service of the university. For this, considering quite wide range of problem questions (illegibility of understanding the subject of psycho-prophylactic, uncertainty of its goals and methodological principles, absence of own specific forms and methods of work, etc.) that hinder competently determine this direction of activity as self-sufficient in theory and practice ofpsychological services of universities, proposed chronological scheme of establishment of the last one, whereby reflexived the main reasons of appearance such contradictions. Conducted system analysis made it possible not only singling out levels of organization-activity implementation of psycho-prophylactic but also made it possible to reveal their relationship to the basic structural components of work of psychologist-practitioner that actualized the question of the place and role of given direction in the structure of activity of the specified service. Due to imperfection of conceptual-categorical order demarcated and clarified a number of concepts, in particular concretized the most general in content and broad in scope and that’s why difficult signified concept “mental health” which on the one hand is the key to
learning specified problem, and on the other - belongs to one of the most controversial for meaning-semantic filling. After analyzing themes and concepts and considering shortcomings which inherent to traditional approaches and the main - pushing from committing approach in methodology of psychological science and models of fully functional cycle of module-developing educational multiprocess of innovation activity and psycho-didactical creativity of A. V. Furman, firstly presented theoretical model and matrix-table that in complementarity clarify, concretize and detail goal-content and instrumental
enrichment of everyday psycho-prophylactic activity of specialists of PSU.
Посилання
Беличева С.А. Основы превентивной психологии / С.А. Беличева. - М.: Ред.-издат. центр Консорциума “Соц.здоровье России”, 1993. - 56 с.
Болгівець С.І. Педагогічна психогігієна: теорія та методика : [монографія] / Сергій Іванович Болтівець.
- К.: Редакція “Бюлетеня Вищої атестаційної комісії України”, 2000. - 302 с.
Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход: [метод. пособие] Александр А. Вербицкий. - М.: Высшая школа, 1991.- 207 с.
Выготский Л.С. Педагогическая психология: / Лев Семенович Выготский; [под ред. В.В. Давыдова]. - М.: Педагогика, 1991. - 480 с.
Гехт К. Психогигиена / К. Гехт. - М.: Прогресс, 1979. - 246 с.
Головин С.Ю. Словарь практического психолога: [Текст] / С.Ю. Г оловин. - Минск: Харвест, 2004. - 648 с.
Гуменюк (Фурман) О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк (Фурман). - Ялта - Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.
Дубровина И.В. Предмет и задачи школьной психологической службы / Ирина Дубровина // Вопросы психологии. - 1988. - №5. - С. 44-54.
Дубровина И.В. Школьная психологическая служба: Вопросы теории и практики / Ирина Владимировна Дубровина; Науч.-исслед. ин-т общей и пед. психологии Акад. пед. наук СССР. - М.: Педагогика,
- 232 с.
Дубровина И.В. (ред.). Руководство практического психолога : Психологические программы развития в подростковом и старшем школьном возрасте: [уч. пос.]. - 3-е изд., стереотип. - М.: ИЦ “Академия”, 1998.
- 128 с.
Дьяконов И.Ф. Медицинская психология: [Текст] / И.Ф. Дьяконов, А.И. Колчев, Б.В. Овчинников. -СПб.: ВМедА, 2005. - 386 с.
Жданова С.П. Психологическое сопровождение профессионального развития студентов-психологов: дисс... канд. психол. н.: спец. 19.00.07 “Педагогическая и возрастная психология” / Светлана Петровна Жданова. - Томск, 2007. - 132 с.
Жидкова В.В. Развитие психологической службы педагогического вуза: дисс... канд. психол. н.: спец.
00.07 “Педагогическая и возрастная психология” / Виктория Викторовна Жидкова. - Курск, 2006. - 138 с.
Карвасарский Б.Д. Клиническая психология / Б.Д. Карвасарский. - СПб.: Питер, 2008. - 246 с.
Коврова М.И. Психология и психопрофілактика / М.И. Коврова. - СПб., 2005. - 286 с.
Краткий психологический словарь / под ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. - М.: Политиздат, 1985. - 684 с.
Лакосина Н.Д. Медицинская психология / Н.Д. Лакосина, Г.К. Ушаков. - 2-е изд. - М.: Медицина,
- 286 с.
Леснова А.Б. Психопрофилактика неблагополучных функциональных состояний / А.Б. Леснова, A.С. Кузнецова. - М.: Политиздат, 1987. - 326 с.
Личность студента и успешность его обучения в вузе: монография [Текст] / В.А. Аверин, Л.П. Козы-ревская, В.Ф. Борщев / под общ. ред. В.В. Шкарина,
B.А. Аверина. - Н.Новгород: ННГУ, 1991. - 468 с.
Малейчук Г.И. Психическое и психологическое здоровье: сравнительный анализ понятий / Г.И. Ма-лейчук // Психология и школа. - 2004. - №3. - С. 24-34.
Мартынова Т.Н. Психолого-педагогическая поддержка становления и развития личности студента в деятельности психологической службы вуза: дисс... канд. психол. н.: спец. 19.00.07 “Педагогическая и возрастная психология” / Татьяна Николаевна Мартынова. - Кемерово, 1999. - 246 с.
Метелькова Е.И. Эффективность работы психолога в образовательном учреждении / Е.И. Метелькова // Вестник практической психологии образования. - 2007. - №2(11). - С. 30-41.
Морозова Н.В. Концепция психологической службы образования / Н.В. Морозова, СВ. Кривцова, Д.А. Иванов, М.В. Левит // Школьный психолог. -1999. - № 10. - С. 8-12.
Овчарова Р.В. Технологии практического психолога образования: уч. пос. для студ. вузов и практ. раб-ов / Р.В. Овчарова. - М.: ТЦ “Сфера”, 2000. - 286 с.
Панок В.Г. Психологічна служба: [навч пос.] / В.Г. Панок. - Кам’янець-Подільський: Рута, 2012. - 488 с.
Панок В.Г., Острова В.Д. Психологічна служба вищого навчального закладу (організаційно-методичні аспекти) / Віталій Панок, Валентина Острова. - К.: “Освіта України”, 2010. - 230 с.
Пахальян В.Э. Психопрофилактика в практической психологии образования / В.Э. Пахальян. -М.: ПЕР СЭ, 2003. - 348 с.
Пахальян В.Э. Служба практической психологии в образовании: современное состояние и перспективы развития в России / В.Э. Пахальян // Магистр. - 1999. -№ 5. - С. 69-84.
Платонов В.Я. Деловые игры: разработка, организация, проведение / В.Я. Платонов. - М.: Изд-во Московского ун-та, 1991. - 548 с.
Практическая психология образования / под ред. И.В. Дубровиной: уч. для студ. высших и средних спец. уч. зав-ий. - М.: тЦ “Сфера”, 2000. - 246 с.
Психогимнастика в тренинге / под ред. Н.Ю. Хрящевой. - СПб.: Изд-во “Речь”, 2006. - 286 с.
Психология здоровья / под ред. Г.С. Никифорова.
- СПб.: Питер, 2000. - 468 с.
Психологія вчинку: Шляхами творчості В.А. Роменця: зб. ст. / упоряд П.А. М’ясоїд; відп. ред. А.В. Фурман. - K.: Либідь, 2012. - 296 с.
Роменець В.А. Предмет і принципи історико-психологічного дослідження / Володимир Роменець // Психологія і суспільство. - 2013. - №2. - С. 6-27.
РохлинЛ.Л. Психопрофилактика / Л.Л. Рохлин / /Большая медицинская энциклопедия: В 30-ти т. / АМН СССР; гл. ред. Б.В. Петровский. - 3-е изд. - М.: Совет. энцикл., 1983. - Т.21. - С. 350-351.
Руководство практического психолога: психическое здоровье детей и подростков в контексте психологической службы / под ред. И.В. Дубровиной. - М.: Академия, 1995. - 386 с.
Тарабакина Л.В. Эмоциональное здоровье школьника в образовательном пространстве / Л.В. Тарабакина. - Н.Новгород: НГЦ, 2010. - 365 с.
Фурман А. Парадигма як предмет методологічної рефлексії / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2013. - №3. - С.72-86.
Фурман А. Генеза науки як глобальна дослідницька програма: циклічно-вчинкова перспектива / Анатолій В. Фурм ан // Психологія і суспільств о. - 2013. - №4. - С. 18-36.
Фурман А.В. Вступ до теорії освітньої діяльності: [курс лекцій] / Анатолій В. Фурман. - Тернопіль: ІЕСО, 2006. - 86 с.
Фурман А.В. Система інноваційної освітньої діяльності модульно-розвивальної школи та її комплексна експертиза / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2005. - №2. - С.29-75.
Фурман А., Надвинична Т. Діагностичний напрям узмістовлення діяльності психологічної служби університету /Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2014. - №3. - С. 69-101.
Фурман А., Надвинична Т. Психологічна служба університету: від моделі до технології /Анатолій В. Фурман, Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2013. - №2. - С. 80-104.
Фурман А.В. Вітакультурне обґрунтування практичної психології /Анатолій В. Фурман // Практична психологія і соціальна робота. - 2003. - №4. - С. 23-27.
Харитонова Т.Е. Онтология, специфика и особенности организации психопрофилактики в деятельности практического психолога: дисс... докт. психол. н.: 19.00.07. “Педагогическая психология” / Харитонова Тамара Геннадьевна. - Нижний Новгород, 2012. - 468 с.
Харитонова Т.Г. Психопрофилактика: методические рекомендации для студентов / Т.Г. Харитонова. - Н.Новгород: ННГАСУ, 2011. - 286 с.
Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: активне соціально-психологічне навчання: [навч. пос.] / Т.С. Яценко. - K.: Вища школа, 2004. -649 с.
Belycheva S.A. Osnovy preventyvnoi р8укйоіойуі /
S.A. Belycheva. - M.: Red.-yzdat. tsentr Konsortsyuma “Sots.zdorove Rossyy”, 1993. - 56 s.
Boltivets S.I. Pedahohichna psykhohihiiena: teoriia ta metodyka : [monohrafiia] / Serhii Ivanovych Boltivets. - K.: Redaktsiia “Biuletenia Vyshchoi atestatsiinoi komisii Ukrainy”, 2000. - 302 s.
Verbytskyi A.A. Aktyvnoe obuchenye v vysshei shkole: kontekstnyi podkhod: [metod. posobye] Aleksandr A. Verbytskyi. - M.: Vysshaia shkola, 1991.- 207 s.
Vyhotskyi L.S. Pedahohycheskaia psykholohyia: / Lev Semenovych Vyhotskyi; [pod red. V.V. Davydova]. - M.: Pedahohyka, 1991. - 480 s.
Hekht K. Psykhohyhyena / K. Hekht. - M.: Prohress, 1979. - 246 s.
Holovyn S.I. Slovar praktycheskoho psykholoha: [Tekst] / S.I. Holovyn. - Mynsk: Kharvest, 2004. - 648 s.
Humeniuk (Furman) O.Y. Teoriia i metodolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho zakladu: [monohrafiia] / Oksana Yevstakhiivna Humeniuk (Furman). - Yalta - Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky,
- 340 s.
Dubrovyna Y.V. Predmet y zadachy shkolnoi psykho-lohycheskoi sluzhby / Yryna Dubrovyna // Voprosy psy-kholohyy. - 1988. - №5. - S. 44-54.
Dubrovyna Y.V. Shkolnaia psykholohycheskaia sluzhba: Voprosy teoryy y praktyky / Yryna Vladymy-rovna Dubrovyna; Nauch.-yssled. yn-t obshchei y ped. psykholohyy Akad. ped. nauk SSSR. - M.: Pedahohyka,
- 232 s.
Dubrovyna Y.V. (red.). Rukovodstvo praktyches-koho psykholoha : Psykholohycheskye prohrammy razvytyia v podrostkovom y starshem shkolnom vozraste: [uch. pos.]. - 3-e yzd., stereotyp. - M.: YTs “Akademyia”, 1998. - 128 s.
Diakonov Y.F. Medytsynskaia psykholohyia: [Tekst] / Y.F. Diakonov, A.Y. Kolchev, B.V. Ov-chynnykov. - SPb.: VMedA, 2005. - 386 s.
Zhdanova S.P. Psykholohycheskoe soprovozh-denye professyonalnoho razvytyia studentov-psy-kholohov: dyss... kand. psykhol. n.: spets. 19.00.07 “Pedahohycheskaia y vozrastnaia psykholohyia” / Svetlana Petrovna Zhdanova. - Tomsk, 2007. - 132 s.
Zhydkova V.V. Razvytye psykholohycheskoi sluzhby pedahohycheskoho vuza: dyss... kand. psykhol. n.: spets. 19.00.07 “Pedahohycheskaia y vozrastnaia psykholohyia” / Vyktoryia Vyktorovna Zhydkova. -Kursk, 2006. - 138 s.
Karvasarskyi, B.D. Klynycheskaia psykholohyia /
B.D. Karvasarskyi. - SPb.: Pyter, 2008. - 246 s.
Kovrova M.Y. Psykholohyia y psykhoprofilaktyka / M.Y. Kovrova. - SPb., 2005. - 286 s.
Kratkyi psykholohycheskyi slovar / pod red. A.V. Petrovskoho, M.H. Yaroshevskoho. - M.: Polytyzdat,
- 684 s.
Lakosyna N.D. Medytsynskaia psykholohyia / N.D. Lakosyna, H.K. Ushakov. - 2-e yzd. - M.: Medytsyna, 1984. - 286 s.
Lesnova A.B. Psykhoprofylaktyka neblaho-poluchnykh funktsyonalnykh sostoianyi / A.B. Lesnova,
A.S. Kuznetsova. - M.: Polytyzdat, 1987. - 326 s.
Lychnost studenta y uspeshnost eho obuchenyia v VUZe: monohrafyia [Tekst] / V.A. Averyn, L.P. Kozyrevskaia, V.F. Borshchev / pod obshch. red. V.V. Shkaryna, V.A. Averyna. - N.Novhorod: NNHU, 1991.
s.
Maleichuk H.Y. Psykhycheskoe y psykholo-hycheskoe zdorove: sravnytelnyi analyz poniatyi / H.Y. Maleichuk // Psykholohyia y shkola. - 2004. - №3. - S. 24-34.
Martynova T.N. Psykholoho-pedahohycheskaia podderzhka stanovlenyia y razvytyia lychnosty studenta v deiatelnosty psykholohycheskoi sluzhby vuza: dyss... kand. psykhol. n.: spets. 19.00.07 “Pedahohycheskaia y vozrastnaia psykholohyia” / Tatiana Nykolaevna Martynova. - Kemerovo, 1999. - 246 s.
Metelkova E.Y. Yffektyvnost raboty psykholoha v obrazovatelnom uchrezhdenyy / E.Y. Metelkova // Vestnyk praktycheskoi psykholohyy obrazovanyia. - 2007.- № 2(11). - S. 30-41.
Morozova N.V. Kontseptsyia psykholohycheskoi sluzhby obrazovanyia / N.V. Morozova, SV. Kryvtsova,
D.A. Yvanov, M.V. Levyt // Shkolnyi psykholoh. - 1999.
- № 10. - S. 8-12.
Ovcharova R.V. Tekhnolohyy praktycheskoho psykholoha obrazovanyia: uch. pos. dlia stud. vuzov y prakt. rab-ov / R.V. Ovcharova. - M.: TTs “Sfera”, 2000.
- 286 s.
Panok V.H. Psykholohichna sluzhba: [navch pos.] / V.H. Panok. - Kamianets-Podilskyi: Ruta, 2012. - 488 s.
Panok V.H., Ostrova V.D. Psykholohichna sluzhba vyshchoho navchalnoho zakladu (orhanizatsiino-metodychni aspekty) / Vitalii Panok, Valentyna Ostrova.
- K.: “Osvita Ukrainy”, 2010. - 230 s.
Pakhalian V.Y. Psykhoprofylaktyka v praktycheskoi psykholohyy obrazovanyia / V.Y. Pakhalian. - M.: PER SY, 2003. - 348 s.
Pakhalian V.Y. Sluzhba praktycheskoi psykholohyy v obrazovanyy: sovremennoe sostoianye y perspek-tyvy razvytyia v Rossyy / V.Y. Pakhalian // Mahystr. - 1999.- № 5. - S. 69-84.
Platonov V.I. Delovye yhry: razrabotka, orhany-zatsyia, provedenye / V.I. Platonov. - M.: Yzd-vo Moskovskoho un-ta, 1991. - 548 s.
Praktycheskaia psykholohyia obrazovanyia / pod red. Y.V. Dubrovynoi: uch. dlia stud. vysshykh y srednykh spets. uch. zav-yi. - M.: TTs “Sfera”, 2000. - 246 s.
Psykhohymnastyka v trenynhe / pod red. N.I. Khriashchevoi. - SPb.: Yzd-vo “Rech”, 2006. - 286 s.
Psykholohyia zdorovia / pod red. H.S. Nykyforova.
- SPb.: Pyter, 2000. - 468 s.
Psykholohiia vchynku: Shliakhamy tvorchosti V.A. Romentsia: zb. st. / uporiad P.A. Miasoid; vidp. red. A.V. Furman. - K.: Lybid, 2012. - 296 s.
Romenets V.A. Predmet i pryntsypy istoryko-psykholohichnoho doslidzhennia / Volodymyr Romenets // Psykholohia i suspilstvo. - 2013. - № 2. - S. 6-27.
Rokhlyn L.L. Psykhoprofylaktyka / L.L. Rokhlyn // Bolshaia medytsynskaia yntsyklopedyia: V 30-ty t. / AMN SSS; gl. red. B.V. Petrovskyi. - 3-e yzd. - M.: Sovet. yntsykl., 1983. - T.21. - S. 350-351.
Rukovodstvo praktycheskoho psykholoha: psykhycheskoe zdorove detei y podrostkov v kontekste psykholohycheskoi sluzhby / pod red. Y.V. Dubrovynoi.
- M.: Akademyia, 1995. - 386 s.
Tarabakyna L.V. Ymotsyonalnoe zdorove shkol-nyka v obrazovatelnom prostranstve / L.V. Tarabakyna.
- N.Novhorod: NHTs, 2010. - 365 s.
Furman A. Paradyhma yak predmet metodo-lohichnoi refleksii / Anatolii V. Furman // Psykholohiia i suspilstvo. - 2013. - №3. - S.72-86.
Furman A. Heneza nauky yak hlobalna dos-lidnytska prohrama: tsyklichno-vchynkova perspektyva / Anatolii V. Furman // Psykholohiia i suspilstvo. - 2013. -№4. - S. 18-36.
Furman A.V. Vstup do teorii osvitnoi diialnosti: [kurs lektsii] / Anatolii V. Furman. - Ternopil: IESO, 2006. - 86 s.
Furman A.V. Systema innovatsiinoi osvitnoi diialnosti modulno-rozvyvalnoi shkoly ta yii kompleksna ekspertyza / Anatolii V. Furman // Psykholohiia i suspilstvo. - 2005. - № 2. - S.29-75.
Furman A., Nadvynychna T. Diahnostychnyi napriam uzmistovlennia diialnosti psykholohichnoi sluzhby universytetu /Anatolii V. Furman, Tetiana Nadvynychna // Psykholohiia i suspilstvo. - 2014. - №3. - S. 69-101.
Furman A., Nadvynychna T. Psykholohichna sluzhba universytetu: vid modeli do tekhnolohii / Anatolii V. Furman, Tetiana Nadvynychna // Psykholohiia i suspilstvo. - 2013. - №2. - S. 80-104.
Furman A.V. Vitakulturne obgruntuvannia prak-tychnoi psykholohii /Anatolii V. Furman // Praktychna psykholohiia i sotsialna robota. - 2003. - №4. - S. 23-27.
Kharytonova T.E. Ontolohyia, spetsyfyka y oso-bennosty orhanyzatsyy psykhoprofylaktyky v deiatelnosty praktycheskoho psykholoha: dyss... dokt. psykhol. n.: 19.00.07. “Pedahohycheskaia psykholohyia” / Kharytonova Tamara Hennadevna. - Nyzhnyi Novhorod, 2012. - 468 s.
Kharytonova T.H. Psykhoprofylaktyka: meto-dycheskye rekomendatsyy dlia studentov / T.H. Kharytonova. - N.Novhorod: NNHASU, 2011. - 286 s.
Iatsenko T.S. Teoriia i praktyka hrupovoi psykho-korektsii: aktyvne sotsialno-psykholohichne navchannia: [navch. pos.] / T.S. Yatsenko. - K.: Vyshcha shkola, 2004.
- 649 s.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).