Орієнтир становлення особистості психолога – усвідомлення психологічних захистів
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
психоаналітична теорія, психологічна допомога, особистісне та професійне становленняАнотація
У статті висвітлено одну з центральних траєкторій онтогенезу особистості професійного психолога, яка у розвитковому функціонуванні пролягає від дії захисних механізмів психіки на початковому етапі його фахової підготовки до утвердження низки психологічних захистів як чітко відрефлексованих психічних тенденцій поступу на вищих щаблях його компетентнісної зрілості. Доведено, що різнорівнева система психологічних захистів психолога є невід’ємною складовою його професійних рис-якостей як особистості, котра у своєму самовдосконаленні піднімається від найпростіших захисних форм психічної активності до найскладніших, більш усвідомлених конструктів та психологічних копінгів, що засвідчує досягнення ним як вищих рівнів фахової майстерності, так і нових психодуховних горизонтів особистісного розвитку. В цьому аналітичному контексті розглянуто сутнісний інваріативний зміст компетентісних, структурних, системних і прогностичних моделей формування важливих рис-властивостей особистості психолога в аспекті ефективного надання психологічної допомоги клієнту. Аргументовано функціональну відмінність захисних механізмів психіки від психологічних захистів, котрі, маючи порівневу структурну організацію, набувають у його повсякденній активності конструктивний усвідомлюваний вплив та забезпечують особистісну зрілість і професійну досконалість. Відповідно до принципів, закономірностей і нормативів циклічно-вчинкового підходу А. В. Фурмана у формі мислесхеми обґрунтовано чотири рівні перебігу психологічних захистів особистості психолога, які у взаємодоповненні забезпечують його адаптацію / адаптованість до професійної діяльності: 1) біопсихічний – генетично зумовлений (інстинктивний) спосіб реагування на несприятливі впливи; 2) психофізіологічний – призначений для стабілізації внутрішнього світу особи у ситуації надмірного емоційного навантаження, усунення внутрішнього дискомфорту природними ресурсами психіки; 3) психосоціальний – спосіб адаптивно безконфліктної взаємодії особистості з довкіллям, за якого вона застосовує один з раніше напрацьованих варіантів персонального захисту; 4) самісно-особистісний – саморефлексія щодо вибору оптимального набору захисних механізмів і способів їх подолання (копінгів). Висловлено думку про те, що розвиток вищих рівнів психологічних захистів можливий лише за умов, коли психолог, долаючи складний шлях індивідуального та фахового становлення, досяг вершин професійної компетентності, а його усвідомлені захисти стали невід’ємною складовою його особистості як підсистеми сталих рис-якостей.
The article highlights one of the central trajectories of the ontogeny of a professional psychologists personality, which in its developmental functioning runs from the action of the protective mechanisms of the psyche at the initial stage of their professional training to the establishment of a number of psychological defences as clearly reflected mental tendencies of progress at the highest levels of their competence maturity. It is proved that the multi-level system of psychological defences of a psychologist is an integral part of his professional traits and qualities as a personality, which in its self-improvement rises from the simplest protective forms of mental activity to the most complex, more conscious constructs and psychological coping, which testifies to the achievement of both higher levels of professional skills and new psycho-spiritual horizons of personal development. In this analytical context, the essential invariant content of competence, structural, systemic and prognostic models of the formation of important traits of a psychologists personality in terms of effective psychological assistance to a client is considered. The functional difference between the defence mechanisms of the psyche and psychological defences, which, having a comparable structural organisation, have a constructive conscious influence in the daily activity of a psychologist and ensure personal maturity and professional excellence, is substantiated. In accordance with the principles, regularities and norms of A. Furmans cyclic-action approach, four levels of psychological defences of a personality and a psychologist are substantiated in the form of a thought diagram, which in complementarity ensures their adaptation/adaptability to professional activity: 1) biopsychic – a genetically determined (instinctive) way of responding to adverse influences; 2) psychophysical – designed to stabilise the inner world of a person in a situation of excessive emotional stress, eliminate internal discomfort with the help of natural resources of the psyche; 3) psychosocial – a way of adaptively conflict-free interaction of an individual with the environment, in which he/she uses one of the previously developed options for personal protection; 4) self-personal – self-reflection on the choice of the optimal set of defence mechanisms and ways of overcoming them (coping). The author suggests that the development of higher levels of psychological defences is possible only when a psychologist, overcoming the difficult path of individual and professional development, has reached the heights of professional competence, and their conscious defences have become an integral part of their personality as a subsystem of stable traits and qualities.
Посилання
Myasoyid, P. A. & Shatyrko, L.O. (Eds.). (2016). Akademik V. A. Romenets: tvorchist i pratsi [Akademik V. A. Romenets: creativity and work]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Dem'ianenko, B. T. (2013). Mekhanizmy psykhologichnoho zakhystu ta kopinh-stratehii v teoryi i praktytsi koryktsiinoi ta psykhoterepievtychnoi dopomohy [Mechanisms of psychological defense and coping strategies in the theory and practice of correctional and psychotherapeutic care]. Naukovi chasopys NPU im. M. P. Drahomanova. Korektsiyna pedahohika ta spetsialna psykhologiya - Scientific journal imeni M. P. Drahomanova. Correctional pedagogy and special psychology, 24, 282-288 [in Ukrainian].
Myasoyid, P. (2021). Kul'turno-istorychna psykholohiya i tvorchist' V. A. Romenetsia [Cultural and historical psychology and the work of V.A. Roments] Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2. 16-77. DOI: https://doi.org/10.35774/pis.2021.02.016 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2021.02.016
Medynska, Yu. Ya. (2021). Psykhoanalitychni eseyi. [Psychoanalitic essays]. Lviv: Vyd-vo "Bona" [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Furman, O.I. & Shandruk, S. K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia.Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Methodology and psychology of humanitаrian cognition. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's scientific school]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Mykhalska, Yu. A., & Renke, S. O. (2015). Osoblyvosti mekhanizmiv psykhologichnoho zakhystu osobystosti [Features of the mechanisms of psychological protection of the individual]. Problemy suchasnoyi psykholohyi - Problems of modern psychology, 30, 417-427 [in Ukrainian].
Myasoyid, P. A. & Furman, A. V. (Eds.). (2012). Psykholohiya vchynku: Shliakhamy tvorchosti V. A. Romenetsia [Psychology act: the way of creativity, of Roments V. A.]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Romenets, V. A., & Manokha, P. I. (2017). Istoriya psykholohii ХХ stolittia [History of Psychology of the twentieth century]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Savchenko, O. V. (2016). Refleksyvna kompetentnist' osobystosti [Reflective competence of the individual]. Kherson: PP Vyshemyrskyi V. S. [in Ukrainian].
Freud, Z. (2021). Vstup do psykhoanalizu. Novi vysnovky [Introduction to psychoanalysis. New findings]. Lviv: Bohdan [in Ukrainian].
Freud, S. (2008). Try narysy z teoryi seksual'nosti [Three essays on the theory of sexuality]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 4, 45-91 [in Ukrainian].
Furman, A. A. (2017). Psykholohiya smyslozhyttyevoho rozvytku osobystosti [Psychology of meaningful life development of the individual]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2016). Ideya i zmist profesiynogo metodolohuvannya [The idea and content of professional methodology]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2023). Kategoriyna matrytsia vitakulturnoyi metodolohiyi: vid myslevhchennya do kanonu. [Categorical matrix of vitalcultural methodology: from thought activity to canon. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-5. DOI: https://doi.org/10.35774/pis.2018.02.006 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2023.02.006
Furman, A. V. (2024). Oazy psykhoanalitychnoho dyskursu v Ukraini ta osobystist' Zygmunda Froyd. [Oases of psychoanalytic discourse in Ukraine and the personality of Sigmund Freud]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 110-130. DOI: https://doi.org/10.35774/pis.2024.01.110 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2024.01.110
Furman, A. V., & Lypka, A. O. (2024). Psykholohichna struktura profesiynoi vidpovidal'nosti osobystosti: prohrama, empiryka, eksperiment [Psychological structure of professional responsibility of an individual: program, psychodiagnostic, experiment]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 91-146. DOI: https://doi.org/10.35774/pis.2023.02.091 [in Ukrainian].
Jung, K. G. (2023). Archetypy i kollektyvne nesvidome [Archetypes and the Collective Unconscious]. Lviv: Astrolabiya [in Ukrainian].
Bolger, N. (1990). Coping а prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 59 (3), 525-537 [in English].
https://doi.org/10.1037/0022-3514.59.3.525
Gelso, C. J. (1992). Counseling Psychology. New York: Holt, Rinehart & Winston [in English].
Freud, A. (1936). The Ego and the Mechanisms of Defense. London: Hogarth Press [in English].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).