КОНЦЕПЦІЇ ПСИХОЛОГІЧНОГО ВПЛИВУ В СУЧАСНІЙ ПСИХОЛОГІЇ
Анотація
В історії людства існує безліч ситуацій, у яких одна людина впливає на поведінку, діяльність, вчинки, стани, думки, почуття, волю, мислення іншої. У реальному житті зміст і форма такого діяння надзвичайно різноманітні, оскільки можуть охоплювати не лише особу, а й групу, організацію чи соціум. Відомо, що основним засобом впливу є вербальна і невербальна комунікація між співбесідниками. Але важливу роль під час спричи-нювального діяння також відіграє й ситуативне вираження кожним думок у вигляді прохання, зауваження, коментарія, переконання і т. ін. Загалом “соціальний вплив, залишаючись предметом дослідження для людей, далеко виходить за межі наукової проблеми. Червоною стрічкою проходить він через усе наше життя, а інколи - і смерть”. Крім того, “як не назвете психотерапію, ... все одно це -вплив” [22, с. 44, 389].
Посилання
Андреева Г.М. Социальная психология. - М.: Аспект-Пресс, 1998. - 376 с.
Аристотель. Поэтика. Риторика. - СПб.: Азбука, 2000. - 285 с.
Асмолов А.Г. Основные принципы психологической теории деятельности // А.Н. Леонтьев и современная психология. -М., 1983. - С. 36-52.
Балл Г.А., Бургин М.С. Анализ психологических взаимодействий и его педагогическое значение // Вопросы психологии. - 1994. - №4. - С. 56-66.
Бех І. Особистісно-орієнтоване виховання: шляхи реалізації // Рідна школа. - 2000. - №1. - С. 10-13.
Библер B.C. Диалог и творчество. - М.: Политиздат, 1975. - 400 с.
Бодалев A.A. Личность и общение. - М.: Педагогика, 1983. - 271 с.
а. Бригадир М.Б. Система механізмів, параметрів і критеріїв наукового проектування освітнього процесу як цілісної орг-структури // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 133-149.
Буш Г.Я. Диалогика и творчество. - Рига: АВОТС, 1985. - 318 с.
Выготский Л. C. Динамика и структура личности подростка // Собрание сочинений: В 6-ти т. - Т. 4. - М.: Педагогика, 1984. -С. 220-242.
Головаха Е.И., Кроник A.A. Психологическое время личности. - К.: Наукова думка, 1984. - 207 с.
Гуменюк О. Організаційний вплив як основа розвивальної взаємодії / / Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти : Зб. мат. до Другої регіональної наук.-метод. конф. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - С. 108-109.
Гуменюк О. Психологічний вплив як практична і наукова проблема // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти : Зб. мат. до Другої регіональної наук.-метод. конф. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - С. 20-26.
Гуменюк О. Психологічний оргвплив у структурі модульно-розвивальних взаємин // Психологія і суспільство. - 2002. - №3-4. - С. 59-82.
Гуменюк О.Є. Культурно-діалогічне обґрунтування стратегій психологічного впливу // Збірник наукових праць : філософія, соціологія, психологія. - Івано-Франківськ : Плай, 2002. - Вип. 7. - 4.1. - С. 121-132.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Монографія. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 186 с.
Гэлбрейт Дж. Новое индустриальное общество : Пер. с нем. - М.: Прогресс, 1969. - 480 с.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. - М.: Педагогика, 1996. - 240 с.
Донченко О., Романенко Ю. Архетипи соціального життя і політика. - К.: Либідь, 2001. - 334 с.
Доценко Е.Л. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. -
М.: ЧеРо, МГУ, 2000. - 344 с.
Жданова О.О. Сравнительный анализ понятий “манипулирование” и “макиавеллизм” и их использование в психологической литературе // В.М. Бехтерев и современная психология, психотерапия: Сб. статей к конф.
- Казань: Центр инновац. технологий, 2001. - С. 26-31.
Журавлев А.Л., Таранов Е.В. Социально-психологические основы опосредствованных методов руководства // Психологические механизмы регуляции социального поведения. - М., 1979. - С. 134-158.
Зимбардо Ф., Ляйппе М. Социальное влияние. - СПб.: Питер, 2000. - 448 с.
Знаков В.В. Макиавеллизм, манипу-лятивное поведение и взаимопонимание в межличностном общении // Вопросы психологии. - 2002. - №6. - С. 45-54.
Кабаченко Т.С. Активизация человеческого фактора: методы психологического воздействия // Психологический журнал. - 1986. - №4. - С. 11-22.
Кабаченко Т.С. Методы психологического воздействия. - М.: Педагогическое общество России, 2000. - 544 с.
Казмиренко В.П. Социальная психология организаций. - К.: МЗУУП, 1993. -384 с.
Карнеги Д. Как преобретать друзей и оказывать влияние на людей: Пер. с англ. -К.: Наук. думка, 1990. - 224 с.
Карпенко З.С. Аксіопсихологія особистості. - К.: ТОВ “Міжнар. фінансова агенція”, 1998. - 216 с.
а. Киричук О.В. Проблеми психології педагогічної взаємодії // Психологія. - Вип. 37. - К.: Рад. школа, 1991. - С. 3-12.
Ковалев Г.А. О системе психологического воздействия // Психология воздействия (проблемы теории и практики). -М.: АПН СССР, 1989. - С. 4-43.
Ковалев Г.А. Три парадигмы в психологии - три стратегии психологического воздействия // Вопросы психологии. - 1987. - №3. - С. 41-49.
Ковалев Г.А., Радзиховский Л.А. Проблема периодизации в психологии // Вопросы психологии. - 1985. - №3. - С. 110-120.
Корнєв М.Н., Коваленко А.Б. Соціальна психологія. - К.: КДУ, 1985. - 304 с.
Крысько В.Г. Социальная психология. - М.: Владос-Пресс, 2001. - 208 с.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. - М.: МГУ, 1981. - 584 с.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. - М.: Смысл, 1999. - 487 с.
Липатов С.А. Организационная культура : концептуальные модели и методы диагностики // Организационная психология. - СПб.: Питер, 2000. - С. 432-443.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984. - 444 с.
Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: В 2 т. - Т. 1: Теоретико-методоло-гічні проблеми генетичної психології. - К.: Форум, 2002. - 319 с.
Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - М.: Педагогика, 1972. - 208 с.
Моляко В.А. Психология конструкторской деятельности. - М.: Машиностроение, 1983. - 134 с.
М’ясоїд П.А. Загальна психологія. - 2-е вид., допов. - К.: Вища школа, 2001. - 487 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія управління. - Івано-Франківськ: Плай, 2001. - 695 с.
Основи психології / За ред. О.В. Ки-ричука, В.А. Роменця. - 2-е вид. - К.: Ли-бідь, 1996. - 632 с.
Поршнев Б.Ф. Социальная психология и история. - М.: Наука, 1998. - 392 с.
Присняков В. Общество и экономика 21 века. - Днепропетровск, 2002. - 53 с.
Рибалка В.В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників. - К.: Деміур, 1998. - 160 с.
Рикер П. Конфликт интерпретаций: Очерки о герменевтике. - М.: Медиум, 1995. - 416 с.
Роменець В.А., Маноха І.П. Історія психології XX століття. - К.: Либідь, 1998. - 992 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2000. - 712 с.
Савчин М.В. Соціальна психологія. -Дрогобич: Відродження, 2000. - 274 с.
Салсо Р.Л. Когнитивная психология: Пер. с англ. - М.: Тривола, 1996. - С. 11-31.
Салтыков Е.Ф. Социально-психологические факторы в политической жизни рабочего класса КНР 70-х годов. - М.: Политиздат, 1982. - 186 с.
Семиченко В.А. Психология социальных отношений. - К.: Магістр-S, 1999. - 168 с.4. Сидоренко Е.В. Личностное влияние и противостояние чужому влиянию / / Психология влияния. - СПб.: Питер, 2000. - С. 11-31.
а. Словарь современного русского литературного языка. - Т.1. - М.: АН СССР, 1959. - 767 с.
Социальная психология / А.Н. Сухов, А.А. Бодалев, В.Н. Казанцев и др. - 2-е изд. - М.: Академия, 2002. - 600 с.
Тард Г. Законы подражания. - СПб., 1982.
Татенко В.А. Психология в субъектном измерении. - К.: Просвита, 1996. - 404 с.
Титаренко Т.М. Такие разные дети. -К.: Рад. школа, 1989. - 144 с.
Третьяченко В.В. Колективні суб’єкти управління: формування, розвиток та психологічна підготовка. - К.: Стилос, 1997. - 585 с.
Уинфри А.Т. Время по биологическим часам. - М.: Мир, 1990. - 208 с.
Феномен нації: основи життєдіяльності / За ред. Б.В. Попова. - К.: Знання, 1998. - 264 с.
Флоренская Т.А. Я против “Я”. - М.: Знание, 1985. - 80 с.
Фресс П. Восприятие и оценка времени // П. Фресс, Ж. Пиаже. Экспериментальная психология. - М.: Прогресс, 1978. - Вып. 6. - С. 88-130.
Фромм Э. Душа человека. - М.: Республика, 1992. - 430 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144; 2002. - №3-4. - С. 20-58.
Фурман А.В. Модульно-розвивальна система: принципи, умови, забезпечення. -К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Психокультура української ментальності. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 132 с.
Хъелл Л., Зиглер Д. Теории личности. - СПб.: Питер-Пресс, 1997. - 608 с.
Цуканов Б.И. Время в психике человека. - Одесса: Астропринт, 2000. - 220 с.
Чалдини Г. Психология влияния. -СПб.: Питер, 2000. - 272 с.
Швалб Ю.М. Психологические модели целеполагания. - К.: Стилос, 1997. - 238 с.
а. Шейнов В.П. Психология влияния: скрытое управление, манипулирование и защита от них. - М.: Ось-89, 2002. - 720 с.
ACT, 2001.
Шиллер Г. Манипуляторьі сознанием. - М., 1980.
Шостром 9. Человек - манипулятор: Пер. с англ. - Мн.: Полифакт, 1992. - 128 с.
Злькин Д.Г. Восприятие времени. -М.: АПН РСФСР, 1962. - 212 с.
Яценко Т.С. Психологічні основи групової психокорекції. - К.: Либідь, 1996. -264 с.
Ященко Е. Види і методи психологічного впливу на особистість // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Зб. мат. до Другої регіональної наук.-метод. конф. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - С. 47-50.
Castellow W.A., Wuensch K.L. & Moore C.H. Effects of physical attractiveness of the plaintiff and defendant in sexual harassment judgments // Journal of Social Behavior and Personality. - 1990. - №5. - P. 547-562.
Conway M. & Ross M. Getting what you want by revising what you had // Journal of Personality and Social Psychology. - 1984. - №47. - P. 738-748.
Cook D. Charles de Gaulle: A biography. - New York: Putnam, 1984.
Downs A.C. & Lyons P.M. Natural observations of the links between attractiveness and initial legal judgments // Personality and Social Psychology Bulletin. - 1990. - №17. -P. 541-547.
Eagly A.H., Ashmore R.D., Marhijani M.G. & Longo L.C. What is beautiful is good, but...: A meta-analytic review of research on the physical attractiveness stereotype // Psychological Bulletin. - 1990. -№110. - P. 109-128.
Falbo T. & Peplau L.A. Power strategies in intimate relationships // Journal of Personality and Social Psychology. - 1980. -№38. - P. 618-628.
Fenigstein A., Sheier M.F. & Buss A.H. Public and private self-consciousness: Assessment and theory // Journal of Consulting and Clinical Psychology. - 1975. - №43. - P. 522-527.
Frenzen J.R. & Davis H.L. Purchasing behavior in embedded markets // Journal of Consumer Research. - 1990. - №17. - P. 1-12.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).