ОБРУНТУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОНЦЕПЦІЇ ОСОБИСТІСНОЇ АДАПТОВАНОСТІ ЗА МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ ОРГСИСТЕМИ
Ключові слова:
модульно-розвивальна інноваційна система, адаптованість - неадаптованість - дез-адаптованість, творчість, ставлення, оцінка і самооцінка, внутрішнє прийняття, психічний образ, психологічна ситуація, Я-концепція, психологічна структура, освітня діяльністьАнотація
Обґрунтовано психологічно аргументоване значення особистісної адаптованості у житті людини за принципом кватерності “суб’єкт -особистість - індивідуальність - універ-сум”; охарактеризовані рівні функціонування зазначеного психологічного явища у структурі ієрархічної моделі вітакультурного наповнення (дезадаптованість - неадаптованість - адаптованість - творчість); здійснений науковий аналіз базових компонентів особистісної адаптованості за основними періодами модульно-розвивального оргциклу.
Посилання
Балл Г.А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности // Вопросы психологии. - 1989. - №1. - С. 92-100.
Белинская Е.П. Я-концепция и ценностные ориентации старших подростков в условиях быстрых социальных изменений // Вестник Московского ун-та. Психология. - №4. - С. 25-30.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1986. - 421 с.
Бех І.Д. Категорія “ставлення” в контексті розвитку образу “Я” особистості / / Педагогіка і психологія. - 1997. - №3. - С. 9-21.
Булах І.С. Генез різних аспектів “Я” у структурі самосвідомості підлітка / / Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. - Івано-Франківськ: Плай, 2002. - Вип. 7. - Ч. 1. - С. 79-89.
Гринчук О.І. Проблема адаптації як психолого-педагогічний феномен / / Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. - Івано-Франківськ: Плай, 2002. - Вип. 7. - Ч. 1. - С. 70-78.
Губенко О.В. Духовні передумови творчої активності / / Практична психологія та соціальна робота. - 2001. - №10. - С. 36-39.
Гуменюк О. Самотворення Я-концепції за модульно-розвивальної оргсистеми / / Психологія і суспільство. - 2001. - №2. - С. 36-76.
Гуменюк О.Є. Модульно-розвивальне навчання: соціально-психологічний аспект. -К.: Школяр, 1998. - 112 с.
Гуменюк О. Є. Психологія Я-концепції: Монографія. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 186 с.
Детская практическая психология: Учебник / Под ред. проф. Т.Д. Мар-цинковской. - М.: Гардарини, 2001. - 255 с.
Дзюбо Л.В. Психологічні особливості ранньої шкільної дезадаптація і шляхи її подолання: Автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Ін-т психології ім. Г.С. Кос-тюка АПН України. - К., 2000. - 18 с.
Захарова А.В. Структурно-динамическая модель самооценки // Вопросы психологии. - 1989. - №1. - С. 5-14.
Зотова О.И., Кряжева И.К. Содержание и показатели адаптации личности // Организационная психология / Сост. и общ. ред. Л.В. Винокурова, И.И. Скрипника. -СПб.: Питер, 2000. - С. 248-256.
Інститут експериментальних систем освіти (науково-дослідний): Інф. бюлетень. -Вип. 2 / Відпов. Ю.В. Москаль. - Тернопіль, 2000. - 48 с.
Крайг Г. Психология развития. - СПб.: Питер, 2000. - 992 с.
Модульно-розвивальна система: соціально-культурний зміст навчальних модулів. Фундаментальний експеримент в СШ №80 м. Дніпропетровська // Рідна школа: Спецвипуск. - 1998. - №10. - 80 с.
Модульно-розвивальна система як со-ціокультурна організація // Психологія ісуспільство: Спецвипуск. - 2002. - №3-4. -292 с.
Муравьева К.В., Шильштейн Е.С. О ролевом компоненте Я-концепции / / Вестник Московского ун-та. Психология. - 2000. -№1. - С. 29.
Мясищев В.Н. Психология отношений: Избр. Психол. тр. в 70-ти т. / Под ред. A.A. Бодалева. - М. - Воронеж, 1995. - 356 с.
Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений. - К.: Лыбидь, 1990. -192 с.
Орлов А.Б. Личность и сущность: внешнее и внутреннее Я человека // Вопросы психологии. - 1995. - №2. - С. 5-18.
Петровский В.А. Личность в психологии: парадигма субъектности. - Ростов-на-Дону: Феникс, 1996. - 512 с.
Психологический словарь / Под ред.
В.П. Зинченко, Б.Г. Мещерякова. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Педагогика-Пресс, 999. - 440 с.
Психология личности: В 2-х т. Хрестоматия. - Самара: Бахрар - М, 2000. - Т. 2. -544 с.
Психология: словарь / Под общ. ред. A.B. Петровского, М.Г. Ярошевского. - 2-е изд. - М.: Политиздат, 1991. - 494 с.
Радина Н.К. Изучение самопринятия у детей, воспитывающихся в закрытых детских учреждениях и в семье // Вопросы психологии. - 2000. - №3. - С. 23-33.
Реан А.А. Психология изучения личности: Учебное пособие. - СПб.: Изд-во Михайлова B.A., 1999. - 288 с.
Ревасевич І. Психологічні концепції адаптації особистості у системному теоретичному обґрунтуванні / / Психологія і суспільство. - 2001. - №4. - С. 16-40.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - СПб.: Питер, 2000. - 712 с.
Сабанадзе І. О. Соціально-психологічні фактори дезадаптованості та її корекція у підлітків: Автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Наук. пед. ун-т ім. М.П. Драго-манова. - К., 1997. - 18 с.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Антропологический принцип в психологии развития // Вопросы психологии. - 1998. -№6. - С. 3-17.
Універсальний словник-енциклопедія / Гол. ред. ради чл.-кор. НАНУ М. Попович. -К.: Ірина, 1999. - 1551 с.
Фрідман Л., Кулагіна І. Розвиток здібностей // Психологічна підтримка творчості учня / Упоряд. О. Плавник, В. Зоц. - К.: Редакції загальнопедагогічних газет, 2003. -С. 72-89.
Фурман А. Архітектоніка творення особистості за модульно-розвивальної системи навчання / / Психологія і суспільство. - 2000. - №1. - С. 26-43.
Фурман А.В. Методика визначення особистісної адаптованості школярів / / Психологія. - Вип. 41. - К.: Освіта, 1993. -С. 29-48.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. -К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Психодіагностика осо-бистісної адаптованості вчителів і учнів. -Тернопіль: Економічна думка, 2000. - 197 с.
Фурман А.В. Розвивальна діагностика психологічної грамотності педагога. Тест “Хто підніме папірець?” / / Психологія і суспільство. - 2002. - №1. - С. 119-152.
Фурман А.В. Українська ментальність та її культурно-психологічні координати // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. -С. 9-73.
Фурман А.В. Як допомогти учням долати дезадаптованість до школи // Рад. школа. - 1991. - №5. - С. 25-32.
Фурман А.В., Снисаренко Г.В. Психологические особенности принятия учащимися трудовой задачи в процессе производительного труда // Психологическая наука: проблемы и перспективы: Тезисы науч. сообщ. Всесоюзн. конф. - К.: НИИ психологии, 1990. - Ч.ІІ. -С.123-124.
Цветков С.А. Психология отношений: вопросы, проблемы, подходы // Психологический журнал. - 2002. - Т. 23, №1. -С.132-140.
Юрченко В.І. Формування “Образу Я” особистості: етнопсихологічний аспект // Освіта і управління. - 1999. - Т. 3, №1. - С. 93-101.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).