МЕТОДОЛОГІЯ ПІЗНАННЯ ОСВІТНЬОГО ВЧИНКУ В КОНТЕКСТІ ІННОВАЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ
Ключові слова:
інноваційно-психологічний клімат, модульно-розвивальна система, освітній вчинок, соціально-психологічний вплив, освітнє спілкування, полімотивація, Я-концепція, учасники інноваційного навчанняАнотація
У статті обґрунтовується інноваційно-психологічний клімат у сукупності своїх інтегральних параметрів (вплив, полімотивація, спілкування, Я-концепція), який функціонує у системі модульно-розвивального навчання як реальне явище сучасної освіти; висвітлюється процес розгортання освітнього вчинку як “клітинки” цього клімату, котрий виникає й розвитково уможливлюється в останньому завдяки дії соціально-психологічного впливу, сфер умов полімотивації, освітнього спілкування та позитивно-гармонійної Я-концепції.Посилання
Абульханова К.А. Психология и сознание личности : Избранные психологические труды / Ксения Александровна Абульханова. - М. : МПСИ ; Воронеж : НПО МОДЭК, 1999. - 421 с.
а. Андреева Г.М. Социальная психология: учеб. [для высш. уч. зав.] / Г алина Михайловна Андреева. - М. : Аспект Пресс, 1998. - 376 с.
Аникеева Н.П. Психологический климат в коллективе: кн. для учителя / Нелли Петровна Аникеева. -М. : Просвещение, 1989. - 224 с. - (Б-ка зам. дир. шк. по учеб.-воспитат. работе).
Ахиезер А.С. Проблема переходов в социокультурных процессах и феномен осмысления-переосмысления ситуации / А. С. Ахиезер // Мир психологии. - 2000. - № 1. - С. 217-229.
Балл Г.А. Значение и смысл как психологические понятия // Психология в рациогуманистической перспективе : избранные работы / Г еоргий Алексеевич Балл. - К. : Изд-во Основа, 2006. - С. 97-108. - (Труды / Ин-тут психологии им. Г. С. Костюка АПН Украины).
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание / Роберт Бернс ; пер. с англ. - М. : Прогресс, 1986. - 421 с.
Василюк Ф.Е. Жизненный мир и кризис : типологический анализ критических ситуаций / Ф. Е. Василюк // Психолог. журнал. - 1995. - Т. 16, № 3. - С. 90-101.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. - К., Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2009. - 1736 с.: іл.
Вилюнас В.К. Психологические механизмы мотивации человека: [монография] / В. К. Вилюнас. - М. : МГУ, 1990. - 228 с.
Волочков А.А. Ценностная направленность личности как выражение смыслообразующей активности / А. А. Волочков, Е. Г. Ермоленко // Психол. журнал. -2004. - Т. 25. № 2. - С. 17-26.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса. Методологическое исследование / Л.С. Выготский // Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. -М.: Педагогика, 1982. - Т.1. - С. 291-436.
а. Выготский Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский // Выготский Л.С. Собр. соч.; в 6 т. - М.: Педагогика, 1982. - Т.2. - С. 5-361.
Выготский Л.С. Основы педологии (стенограмма курса лекций) / Л.С. Выготский. - М.: Изд-во 2-го Московского ин-та, 1934. - 211 с.
Гуменюк О. Є. Модульно-розвивальне навчання : соціально-психологічний аспект [монографія] // Оксана Євстахіївна Гуменюк [за ред. А. В. Фурмана]. - К. : Школяр, 1998. - 112 с.
Гуменюк О.Є. Психологія впливу : [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль : Економічна думка, 2003. - 304 с.
Гуменюк О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: Монографія. - Ялта-Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.
Донченко О.А. Архетипи соціального життя і політика (Глибинні регулятиви психополітичного пов-сякдення) / О. А. Донченко, Ю. В. Романенко. - К. : Либідь, 2001. - 334 с.
Зимбардо Ф. Социальное влияние / Филипп
Зимбардо, Майкл Ляйппе ; пер. с англ. Н. Мальгина, А. Федорова. - СПб. : Питер, 2000. - 448 с. : ил. - (Серия “Мастера психологии”).
Зинченко В.П. Время - действующее лицо // Вопросы психологии. - 2001. - №6. - С. 36-54.
Ильин Е.П. Мотивация и мотивы / Евгений Павлович Ильин. - СПб. : Питер, 2000. - 512 с. : ил. -(Серия “Мастера психологии”).
Имедадзе И.В. Потребность и установка / И. В. Имедадзе // Психолог. журнал. - 1984. - Т. 5, № 3. - С. 35-45.
Имедадзе И.В. Проблема полимотивации поведения / И. В. Имедадзе // Вопросы психологии. -1984. - № 6. - С. 87-94.
Кабаченко Т.С. Методы психологического воздействия / Таисия Сергеевна Кабаченко. - М. : Педагогическое общество России, 2000. - 544 с.
Казмиренко В.П. Социальная психология организаций : [монография] / Вячеслав Петрович Казмиренко. - К. : МЗУУП, 1993. - 384 с.
Кант I. Критика чистого розуму / Еммануїл Кант ; пер. з нім. та прим. І. Бурковського. - К. : Ювентус,
- 504 с.
Карамушка Л.М. Психологія управління : навч. посібн. / Людмила Миколаївна Карамушка. - К. : Міленіум, 2003. - 344 с.
Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2009. - 512 с.
Ковалев Е.А. О системе психологического воздействия / Г. А. Ковалев // Психология воздействия (проблемы теории и практики). - М. : АПН СССР, 1989. - С. 4-43. - (Труды / Ин-т общей и педагог. психологии АПН СССР).
Ковалёв Е.А. Три парадигмы в психологии - три стратегии психологического воздействия / Г.А. Ковалёв // Вопросы психологии. - 1987. - №3. - С. 41-49.
КозелецкийЮ. Человек многомерный (психологическое эссе) / Ю. Козелецкий ; пер. с польск. - К. : Лыбидь, 1991. - 288 с.
Колесников В.Н. Лекции по психологии индивидуальности / Владимир Николаевич Колесников. -М. : Институт психологии РАН, 1996. - 224 с. : ил.
Колесов Д.В. Целостность и целеполагание. Феномен “тупикового успеха” / Д. В. Колесов // Мир психологии. - 2004. - № 4. - С. 70-78.
Коломінський Н.Л. Психологія менеджменту в освіті (соцально-психологічний аспект) : [монографія] / Наум Львович Коломінський. - К. : МАУП, 2000. -286 с.
Корнев М.Н. Вступ до соціальної психології : навч. пос. / М. Н. Корнєв, В. М. Фомічова. - К. : Ін-тут післядипл. освіти Київськ. нац. ун-тету ім. Т араса Шевченка, 2002. - Ч. 1. - 139 с.
Корнєв М.Н. Соціальна психологія : підруч. / М. Н. Корнєв, А. Б. Коваленко. - К. : КДУ ім. Тараса Шевченка, 1995. - 304 с.
Краснухина Е.К. Дом как любовь / Е. К. Крас-нухина // Ступени. - 1997. - № 10. - С. 40-49.
Краткий психологический словарь / Под ред. А. Петровского и М. Ярошевского. - М.: Политиздат, 1985. - 431 с.
Лазарук А. Розвиток ціннісно-смислової сфери особи за модульно-розвивального навчання // Психологія і суспільство. - 2002. - №3-4. - С. 170-186.
Левин К. Типы конфликтов / Курт Левин // Психология личности; [под ред. Ю. Б. Гиппенрейтер, А. А. Пузырея]. - М. : МГУ, 1982. - С. 93-96.
Леонтьев Д.А. Психология смысла : природа, строение и динамика смысловой реальности : [монография] / Дмитрий Алексеевич Леонтьев . - М. : Смысл, 1999. - 487 с.
Маслоу А. Психология бытия / Абрахам Маслоу ; [пер. с англ. О. О. Чистякова ; отв. ред. С. Н. Иващенко]. - М. : “Рефл-бук”, К. : “Ваклер”, 1997. - 304 с. - (Серия “Актуальная психология”).
Модульно-розвивальна система як соціокультур-на організація // Психологія і суспільство : [спецвипуск].
- 2002. - № 3-4. - 292 с.
Москвичёв С.Г. Мотивация, деятельность и управление : [монография] / Святослав Геогриевич Москвичёв. - К.-Сан-Франциско, 2003. - 492 с.
М’ясоїдП.А. Курс загальної психології: Підручник: у 2т. - К.: Алерта, 2011. - Т.1. - 496 с.
Наукове проектування інноваційних та альтернативних систем вищої освіти : зб. матеріалів. до Всеукр. н.-пр. конф. (Тернопіль, 11-12 травня 2000 р.) / М-во освіти і науки, Терн. акад. нар. госп. - Тернопіль : Економічна думка, 2000. - 224 с.
Обуховский К. Психология влечений человека / К. Обуховский ; [пер. с польск.]. - М. : Прогресс, 1972.
- 247 с.
ОлпортГ.В. Личность в психологии / Гордон В. Олпорт ; пер. с англ. Авидон И. Ю. - СПб. : КСП+ ; Ювента (При участии психол. центра “Ленато”, СПб.), 1998. - 345 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія : підр. [для студ. вищ. навч. зал.] / Лідія Ернестівна Орбан-Лембрик. - К. : Академвидав, 2003. - 448 с.
Орлов А.Б. Развитие теоретических схем и понятийных систем в психологии мотивации / А. Б. Орлов // Вопросы психологии. - 1989. - №5. - С. 27-34.
Основи психології : підр. / За заг. ред. О. В. Кири-чука, В. А. Роменця. - [2-е вид., стереотип.]. - К. : Либідь, 1996. - 632 с.
Парыгин Б.Д. Социально-психологический климат коллектива. Пути и методы изучения / Борис Дмитриевич Парыгин ; под ред. В. А. Ядова. - Л. : Наука, 1981. - 192 с. - (Ин-тут социально-экономических проблем АН СССР).
Петровский А.В. Теоретическая психология : уч. пос. [для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений] /
A. В. Петровский, М. Г. Ярошевский. - М. : Изд. центр “Академия”, 2001. - 496 с.
Попов Б.В. Альтернативна модель етносу та людини (кілька зауваг щодо вітацентричної парадигми) / Борис Попов // Філософська думка. - 2001. -№ 4. - С. 37-54.
Природа Украинской ССР. Климат / Бабиченко
B.Н., Барабаш М.Б., Логвинов К.Т. и др. - Киев: Наук. Думка, 1984. - 232 с.
Психологическая энциклопедия / под ред. Р. Кор-сини, А. Ауэрбаха. - [2-е изд.]. - СПб. : Питер, 2003. -1096 с.
Психология самосознания : хрестоматия / [ред.-сост. Д. Я. Райгородский]. - Самара : Изд. Дом “Бах-рах-М”, 2000. - 672 с.
Роменець В.А. Історія психології XX століття : навч. посіб. / В. А. Роменець, І. П. Маноха. - К. : Либідь, 1998. - 992 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии / Сергей Леонидович Рубинштейн. - СПб. : Питер, 2000.
- 712 с.
Слободчиков В.И. Основы психологической антропологии. Психология человека : Введение в психологию субъективности : уч. пос. [для вузов] /
В.И. Слободчиков, Е. И. Исаев. - М. : Школа-Пресс, 1995. - 384 с.
Татенко В.А. Психология в субъектном измерении : [монография] / Виталий Александрович Татенко. - К. : Просвита, 1996. - 404 с.
Татенко В. О. Володимир Андрійович Роменець (1926-1998) : життя як вчинок і подія / В. О. Татенко, Т. М. Титаренко // Роменець В. А. , Маноха І. П. Історія психології XX століття : навч. посіб. - К. : Либідь, 1998.
- С. 7-37.
Татенко В. Про “егологічний генезис” Е. Гуссерля та проблему суб’єктних перетворень психіки в онтогенезі / Віталій Татенко // Психологія і суспільство. - 2004. - № 4. - С. 13-36.
Узнадзе Д.Н. Психологические исследования / Дмитрий Николаевич Узнадзе. - М. : Наука, 1966. -451 с.
Уинфри А. Т. Время по биологическим часам /
А.Т. Уинфри. - М. : Мир, 1990. - 208 с.
Философия культуры. Дом. // Ступени : [спецвипуск]. - 1997. - № 10. - С. 5-34.
Філософський словник / [за ред. В. І. Шинкарука] / [2-е вид., перероб. і доп.]. - К. : Гол. ред. УРЕ, 1986. -798 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла / Виктор Франкл ; пер. с англ. и нем. - М. : Прогресс, 1990. - 368 с.
Фурман А.В. Ідея професійного методологу-вання : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Ялта-Тернопіль : Економічна думка, 2008. - 205 с.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання : принципи, умови, забезпечення : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - К. : Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Психокультура української ментальності: наук. вид. / А.В. Фурман - Тернопіль : Економічна думка, 2002. - 132 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - № 3. - С. 105-144 ; 2002. - № 3-4. - С. 20-58.
ХекхаузенX. Мотивация и деятельность: пер. с нем.; в 2 т. - М.: Педагогика, 1986. - Т.1. - 407 с.; Т.2. -392.
Цуканов БИ. Время в психике человека : [монография] / Борис Иосифович Цуканов. - Одесса : Астропринт, 2000. - 220 с.
Цукерман Г.А. Психология саморазвития: задача для подростков и их педагогов. - Рига: Эксперимент, 1995. - 239 с.
Чудновский В.Э. Психологические составляющие
оптимального смысла жизни / В. Є. Чудновский // Вопросы психологии. - 2003. - № 3. - С. 3-14.
Шакуров Р.Х. Социально-психологические проблемы руководства педагогическим коллективом : [монография] / P. X. Шакуров. - М. : Педагогика, 1982.
- 208 с.
Шибутани Т. Социальная психология / Тимоти Шибутани ; [пер. с англ.]. - Ростов-на-Дону : Феникс,
- 544 с.
ЩедровицкийГ.П. Избранные труды / Геогрий Петрович Щедровицкий ; [ред.-сост. А. А. Пископпель, Л. П. Щедровицкий]. - М. : Шк. культ. политики, 1995.
- 760 с.
Щедровицкий Г.П. Понимание и интерпретация схемы знания / Г еоргий П. Щедровицкий // Кентавр. -1993. - № 1. - С. 3-8.
Щедровицький Г. Методологічна організація сфери психології / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2000. - № 2. - С. 7-24.
Щедровицький Г. Схема миследіяльності -системно-структурна будова, значення і зміст / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2005. - №4. - С. 50-61.
Элькин Д.Г. Восприятие времени. - М.: АПН РСФСР, 1962. - 212 с.
Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис / Эрик Г. Эриксон ; [пер. с англ.]. - М. : Прогресс, 1996. - 344 с.
Ядов В.А. Диспозиционная концепция личности / В. А. Ядов // Социальная психология в трудах отечественных психологов. - СПб. : Питер, 2000. - С. 76-93.
Markus H. Self-schemata and processing information about the self / H. Markus // Journal of Personality and Social Psychology. - 1977. - P. 63-78
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).