ПСИХОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ЯК ІСТОРИЧНА ДИСЦИПЛІНА
Ключові слова:
історія психології, психологія розвитку, психологічні знання, психологічне пізнання, ідея розвитку, психологічні системи, основна проблема психологіїАнотація
Психологія розвитку характеризується як складова логіко-історичного руху-поступу психологічного пізнання, супроводжуваного змістовним наповненням ідеї розвитку. Констатується, що передумови ідеї складаються у психології Первісного суспільства, що зародження ідеї відбувається у психології Стародавнього світу, що свого теоретичного оформлення вона набуває у системах античної психології, психології середньовіччя, епохи Барокко і Просвітництва. Відповідно до рівнів становлення психологічних знань, ідея розвитку постає ситуативно та мотиваційно наповнюваним змістом.
Посилання
Максименко С.Д. Розвиток психіки в онтогенезі: В 2 т.- К.: Форум, 2002. - Т. 1: Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології. - 319 с.
М'ясоїд П.А. Загальна психологія: 4-е вид. - К.: Вища школа, 2005. - 487 с.
М'ясоїд П.А. Категорія практики у психології // Педагогіка і психологія. - 2005. - № 2. - С. 77-89.
М 'ясоїд П. Концептуальні засади систематизації психологічного знання // Психологія і суспільство. - 2002. - № 2. - С. 26 -47.
М'ясоїд П. Наука і практика у роботі психолога // Психологія і суспільство. - 2004. - № - № 3. - С. 5-74.
М'ясоїд П.А. Наукова раціональність і стилі теоретизації у психології // Педагогіка і психологія. - 2003. - № 3-4. - С. 41-51.
М 'ясоїд П. “Паралелограм” Олексія Леонтьєва та основна проблема психології // Психологія і суспільство. - 2005. - № 4. - С. 53-95.
М'ясоїд П.А. Постмодернізм у психології і психологічне пояснення розвитку // Педагогіка і психологія. - 2001. - № 1. - С. 24-33.
М'ясоїд П.А. Принцип доповнюваності в аналізі психологічного знання // Педагогіка і психологія. - 2004. - № 4. - С. 73-82.
М'ясоїд П.А. Проблема психології розвитку // Педагогіка і психологія. - 1999. - № 1. - С. 5-11.
М ’ясоїд П. Психогенетична проблема і моністичний принцип у психології розвитку // Психологія і суспільство. - 2003. - № 3 - С. 17-78.
Роменець В.А. Історія психології. - К.: Вища школа, 1978. -439 с.
Роменець В.А. Історія психології Стародавнього світу і середніх віків. - К.: Вища школа, 1983. - 415 с.
Роменець В.А. Історія психології епохи Відродження. - К.: Вища школа, 1988. - 488 с.
Роменець В А. Історія психології XVII століття. - К.: Вища школа, 1990. - 365 с.
Роменець В.А. Історія психології епохи Просвітництва. - К.: Вища школа, 1993. - 568 с.
Роменець В.А. Історія психології XIX- початку XX століття. - К.: Вища школа, 1995. - 614 с.
Роменець В.А. Історичне становлення психологічних знань // Основи психології / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - С. 94-110.
Роменець В.А Постання канонічної психології // Основи психології / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - С. 605-621.
Роменець В.А. Психологія творчості: 2-е вид., доп. - К.: Либідь, 2001. - 288 с.
Роменець В.А., Маноха І.В. Історія психології XX століття. -К.: Либідь, 1998. - 191 с.
Ткаченко О. Україна у вимірі психологічної практики “справа життя” // Психологія і суспільство. - 2005. - № 3. - С. 5-22.
Фурман А. Одіссея української психології: між добром і злом // Психологія і суспільство. - 2001. - № 2. - С. 5-11.
Фурман А.В. Теорія і практика у роботі психолога, соціолога: між правдою і лукавством // Психологія і суспільство. - 2004. - № 4. - С. 7-12.
Ариес Ф. Возрасты жизни // Философия и методология истории / Под ред. И.С. Кона. - М.: Политиздат, 1977. - С. 216-244.
Асмус В. Декарт // Философская энциклопедия: в 5 т. / Под ред. Ф.В. Константинова. - М.: Советская энциклопедия, 1960. - Т. 1. - С. 447-450.
Баттерворт Дж., Харрис М. Принципы психологии развития: Пер. с англ. - М.: Когито-Центр, 2000. - 350 с.
Гусельцева М.С. Постнеклассическая рациональность в культурной психологии // Психологический журнал. - 2005. - Т. 26, № 6. - С. 5-15.
Гусельцева М.С. Культурно-историческая психология и “вызовы” постмодернизма // Вопросы психологии. - 2002. - № 3. - С. 109-131.
Гусельцева М.С. Культурно-историческая психология: от классической - к постнеклассической картине мира // Вопросы психологии. - 2003. - № 1. - С. 99-115.
Гусельцева М.С. Типы методологических установок в психологии // Вопросы психологии. - 2005. - № 6. - С. 98-103.
Декарт Р. Первоначала философии // Декарт Р. Сочинения: В 2 т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. - С. 297-422.
Декарт Р. Рассуждения о методе // Декарт Р. Сочинения: В 2 т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. - С. 250-296 .
Декарт Р. Страсти души // Декарт Р. Сочинения: В 2 т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. - С. 481-572.
Завершнева Е.Ю. Принципы неопределенности и дополнительности в квантовой механике и психологии: проблема методологических заимствований // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. - 2001. - № 4. - С. 67-77; 2002. - № 1. - С. 75-80.
Карпова С.Н. Специфика психического развития в онтогенезе (к истории вопроса) // Гальперин П.Я., Запорожец А.В., Карпова С.Н. Актуальные проблемы позрастной психологии. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1978. - С. 51-92.
Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии / Отв. ред. Е.В. Шо-рохова. - М.: Наука, 1969. - С. 118-152.
Крайг Г. Психология развития: Пер. с англ.: 7-е междунар. изд. - СПб.: Питер, 1999. - 992 с.
Крайг Г., Бокум Д. Психология развития: Пер. с англ.: 9-е изд. -СПб.: Питер, 2004. - 940 с.
Ламберт Д. Доисторический человек. Кембриджский путеводитель: Пер. с англ. - Л.: Недра, 1991. - 256 с.
Леви-Брюль Л. Сверхестественное в первобытном мышлении: Пер. с фр. - М.: Педагогика-Пресс, 1994. - 608 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 2. - С. 94-231.
Леонтьев А.Н. О книге С.Л. Рубинштейна “Основы общей психологии”. Материалы к дискуссии // Леонтьев А.Н. Философия психологии. Из научного наследия. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. - С. 226-228.
Леонтьев А.Н. Очерк развития психики // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произведения: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 1. - С. 184-279.
Мясоед П.А. Антропологический принцип и проблемы психологии развития // Вопросы психологии. - 2000. - № 5. - С. 122-125.
Мясоед П.А. Выступление за “Круглым столом”, посвященном юбилею журнала “Вопросы психологии” // Вопросы психологии. - 2005. - № 3. - С. 12-14.
Мясоед П.А. Методика непрямой экспресс-диагностики уровня психического развития дошкольников // Вопросы психологии. - 1996. - № 2. - С. 130-136.
Мясоед П.А. О системах психологического знания (анализ новых учебников психологии) // Вопросы психологии. - 1998. - № 1. - С. 55-64.
Мясоед П.А. Оценка интеллектуального развития младших школьников учителем // Вопросы психологии. - 2001. - № 6. - С. 89-101.
Мясоед П.А. “Параллелограмм” А.Н. Леонтьева, “генетический закон” Л.С. Выготского и традиция научной школы // Вопросы психологии. - 2003. - № 2. - С. 105-117.
Мясоед П.А. Пора думать о вечном (Письмо в редакцию) // Вопросы психологии. - 2004. - № 6. - С. 152-153.
Мясоед П.А. Проблема ненормативного психического развития // Вопросы психологии. - 1994. - № 6. - С. 49-57.
Мясоед П.А. Психология в аспекте типов научной рациональности // Вопросы психологии. - 2004. - № 6. - С. 3-17.
Мясоед П.А. Системно-деятельностный подход в психологии развития // Вопросы психологии. - 1999. - № 5. - С. 90-100.
Мясоед П.А. Теории в психологи развития // Вопросы психологии. - 2004. - № 5. - С. 141-144.
Обухова Л.Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. - 2 изд. - М.: Тривола, 1997. - 360 с.
Пригожин И. Философия нестабильности // Вопросы философии. - 1991. - № 6. - С. 46-57.
Радзиховский Л.А. Логический анализ и проблема понимания в психологии // Вопросы психологии. - 1989. - № 5. - С. 99-106.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир. - СПб.: Питер, 2003. - С. 282-426.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1989. - Т.1 - 320 с.; Т.2 - 328 с.
Рубинштейн С.Л. Проблема способностей и вопросы психологической теории // Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. - М.: Педагогика, 1973. - С. 220-235.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. - М.: Школьная пресса, 2000. - 416 с.
Степин В.С. Теоретическое знание: Структура, история, эволюция. - М.: Прогресс - Традиция, 2000. - 744 с.
Тайлор Э.Б. Первобытная культура: Пер. с англ. - М.: Политиздат, 1989. - 573 с.
Фрезэр Д.Д. Золотая ветвь. Исследование магии и религии: Пер. с англ.: 2-е изд. - М.: Политиздат, 1986. - 703 с.
Эльконин Б.Д. Психология развития. - М.: Академия, 2001. -304 с.
Юревич А.В. Интерпретативные тенденции и параметры развития психологической науки // Вопросы психологии. - 2005. - № 5. - С. 119-129.
Юревич А.В. Методологический либерализм в психологии // Вопросы психологии. - 2001. - № 5. - С. 3-8.
Юревич А.В. Психология и методология // Психологический журнал. - 2000. - Т. 21, № 5. - С. 35-47.
Ярошевский М.Г. Без истории пуста методология // Вопросы психологии. - 1995. - № 4. - С. 141-146.
Ярошевский М.Г. История психологии. - Изд. 3-е, перераб. -М.: Мысль, 1985. - 575 с.
Ярошевский М.Г. Когда Л.С. Выготский и его школа появились в психологи? // Вопросы психологии. - 1996. - № 5. - С. 110-121.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский: в поисках новой психологии. - М.: Международный фонд истории науки, 1993. - 301 с.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский и марксизм в советской психологии. К социальной истории российской науки // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, № 5. - С. 84-96.
Crain W. Theories of development. Concepts and applications: 4d ed. - New Jersy: Prentice-Hall, Upper Saddle River, 2000. - 420 р.
Miller P.H. Theories of developmental psychology: 4d ed. - New York: Worth Publishers, 2002. - 518 p.
Mjasojid P.A. An indirect express evaluation method of the elementary school children intellectual development level // International Journal of Testing. - 2006. - Vol. 6. (in print).
Thomas R.M. Comparing theories of child development: 6x ed. -Belmont, CA: Wadsworth, 2005. - 558 p.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).