МЕТАТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ У ПСИХОЛОГІЇ
Анотація
Обґрунтовується концепція історичного метатеоре-тичного аналізу у психології, призначеного для характеристики теоретичних систем цієї дисципліни та систематизації психологічних знань. Виокремлюються історичні, гносеологічні, логічні та власне психологічні засади психологічного пізнання. Вводяться поняття основної проблеми психології (відношення “внутрішнє - зовнішнє”), психологічного світогляду (дуалістичного, або моністичного), психологічного мислення (співвідноситься з типами наукової раціональності, за B.С. Стьопіним), психологічного пояснення як способу вирішення традиційних проблем психології (психофізичної, психофізіологічної, психосоціальної тощо). Висвітлюються зміст, яким постає перед автором пояснення основна проблема психології; гносеологічна концепція, на підставі якої вирішується проблема; стиль теоретизування, яким послуговується автор; історико-логіко-психологічні моменти пояснення; місце пояснення в історії набування психологічних знань; внесок автора у цей процес. Окреслюється сфера застосування концепції, наводяться посилання на дослідження, в яких здійснюється верифікація концепції.
Посилання
Балл Г. До визначення засад рацігуманістичного підходу в методології психологічної науки // Психологія і суспільство. - 2000. - № 2. - С. 74-90.
М’ясоїд П. А. Величний поступ психологічної думки //Педагогіка і психологія. - 2006. - № 2. - С. 5-16.
М’ясоїд П. А. Вчинковий принцип і система психологічного знання // Педагогіка і психологія. -1997. - № 3. - С. 195-205.
М’ясоїд П. А. До функціонально-генетичного визначення вчинку//Педагогіка і психологія. - 2007. - № 1. - С. 88-101.
М’ясоїд П. А. Загальна психологія. - 5-е вид. - К.: Вища школа, 2006. - 487 с.
М’ясоїд П. А. Категорія практики у психології // Педагогіка і психологія. - 2005. - № 2. - С. 77-89.
М’ясоїд П. Концептуальні засади систематизації психологічного знання // Психологія і суспільство. -
- № 2. - С. 26 -47.
М’ясоїд П. Наука і практика у роботі психолога // Психологія і суспільство. - 2004. - № 3. - С. 5-74.
М’ясоїд П. А. Наукова раціональність і стилі теоретизації у психології // Педагогіка і психологія. -
- № 3-4. - С. 41-51.
М’ясоїд П. “Паралелограм” Олексія Леонтьєва та основна проблема психології // Психологія і суспільство. - 2006. - № 1. - С. 53-95.
М’ясоїд П. А. Постмодернізм у психології і психологічне пояснення розвитку // Педагогіка і психологія. - 2001. - № 1. - С. 24-33.
М’ясоїд П. А. Принцип доповнюваності в аналізі психологічного знання // Педагогіка і психологія. -
- № 4. - С. 73-82.
М’ясоїд П. А. Проблема психології розвитку // Педагогіка і психологія. - 1999. - № 1. - С. 5-11.
М’ясоїд П. Психогенетична проблема і моністичний принцип у психології розвитку // Психологія і суспільство. - 2003. - № 3 - С. 17-78.
М’ясоїд П. Психологія розвитку як історична дисципліна (читаючи Володимира Роменця) // Психологія і суспільство. - 2006. - № 2. - С. 54-77.
М’ясоїд П. С. Л. Рубінштейн: життя висхідною // Психологія і суспільство. - 2009. - № 2. - С. 7-36.
М’ясоїд П. А. С. Л. Рубінштейн і В. А. Роменець: теоретизування і теми творчого діалогу // Педагогіка і психологія. - 2009 - № 3. - (у друці).
М’ясоїд П. А. Творчий діалог і теоретизування у психології // Педагогіка і психологія. - 2008. - № 3. - С. 117-127.
Пискун В. М. Метапсихологія та її пар алогізми // Основи психології / За заг. ред. О. В. Киричука, В. А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - С.132-158.
Роменець В. А. Історія психології. - К.: Вища школа, 1978. - 439 с.
Роменець В. А. Історія психології: Стародавній світ. Середні віки. Відродження. - К.: Либідь, 2006. - 916 с.
Роменець В. А. Історія психології Стародавнього світу і середніх віків. - К.: Вища школа, 1983. - 415 с.
Роменець В. А. Історія психології епохи Відродження. - К.: Вища школа, 1988. - 488 с.
Роменець В. А. Історія психології XVII століття.
- К.: Вища школа, 1990. - 365 с.
Роменець В. А. Історія психології епохи Просвітництва. - К.: Вища школа, 1993. - 568 с.
Роменець В. А. Історія психології ХІХ-го початку XX століття. - К.: Вища школа, 1995. - 614 с.
Роменець В. А., Маноха І. П. Історія психології XX століття. - К.: Либідь, 1998. - 989 с.
Татенко В. О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології // Людина. Суб’єкт. Вчинок: Філософсько-психологічні студії /За заг. ред. В. О. Та-тенка. - К.: Либідь, 2006. - С. 316-358.
Татенко В. О., Роменець В. А. Вчинок як принцип побудови теорії та історії психології / // Основи психології / За заг. ред. О. В. Киричука, В. А. Роменця. - 6-е вид., стереотип. - К.: Либідь, 2006. - С. 161- 193.
Ткаченко О. М. Принципи і категорії психології. - К.: Вища школа, 1979. - 198 с.
Фурман А. Типологічний підхід у системі професійного методологування // Психологія і суспільство. - 2006. - № 2. - С. 78-92.
а. Фурман А.В. Ідея професійного методологування. - Ллта-Тернопіль: Економічна думка, 2008. - 205 с.
Асмолов А. Г. По ту сторону сознания: Методологические проблемы неклассической психологии. -М.: Смысл, 2002. - 480 с.
Асмус В. Декарт // Философская энциклопедия: в 5 т. / Под ред. Ф. В. Константинова. - М.: Советская энциклопедия, 1960. - Т. 1. - С. 447-450.
Бассин Ф. В. Еще раз о законах психики (Отклик на статью Б.Ф. Ломова “Об исследовании законов психики”) // Психологический журнал. - 1982. - Т. 3. № 6. - С. 145-151.
Будилова Е. А. Категория исторического и логического в методологии истории психологии // Категории материалистической диалектики в психологии / Отв. ред. Л. И. Анцыферова. - М.: Наука, 1988. - С. 231-242.
Будилова Е. А. О взаимосвязи теории и истории психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии / Отв. ред. Е. В. Шорохова. -М.: Наука, 1969. - С. 153-189.
Василюк Ф. Е. Методологический анализ в психологии. - М.: Смысл; МГППУ, 2003. - 240 с.
Вересов Н. Н. Выготский, Ильенков, Мамарда-швили: опыт теоретической рефлексии и монизм в психологии // Вопросы философии. - 2000. - № 12. - С. 74-87.
Выготский Л. С. Исторический смысл психологического кризиса. Методологическое исследование / / Выготский Л. С. Собр. соч.: в 6 т. М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - С. 291-436.
Еараи Л., Кечке М. Еще один кризис в психологии! Возможная причина шумного успеха идей Л.С. Выготского // Вопросы философии. - 1997. - № 4. - С. 86-97.
Еусельцева М. С. Дискуссия не закончена ... // Вопросы психологии. - 2006. - № 6. - С. 170-173.
Еусельцева М. С. Категория культуры в психологии и гуманитарных науках // Вопросы психологии. - 2006. - № 4. - С. 3-14.
Еусельцева М. С. Культурная психология и методология гуманитарных наук // Вопросы психологии. - 2005. - № 5. - С. 3-18.
Еусельцева М. С. Культурно-историческая психология и “вызовы” постмодернизма // Вопросы психологии. - 2002. - № 3. - С. 109-131.
Еусельцева М. С. Культурно-историческая психология: от классической - к постнеклассической картине мира // Вопросы психологии. - 2003. - № 1. - С. 99-115.
Еусельцева М. С. Методологические кризисы и типы рациональности в психологии // Вопросы психологии. - 2006. - № 1. - С. 3-15.
Еусельцева М.С. Постнеклассическая рациональность в культурной психологии // Психологический журнал. - 2005. - Т. 26. № 6. - С. 5-15.
Еусельцева М. С. Типы методологических установок в психологии // Вопросы психологии. - 2005.
- № 6 - С. 98-103.
Еуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология // Вопросы философии. - 1992. - № 7. - С. 136-176.
Декарт Р. Первоначала философии // Декарт Р. Сочинения: 2 т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. - С. 297-422.
Декарт Р. Рассуждения о методе, чтобы верно направлять свой разум и отыскивать истину в науках // Декарт Р. Сочинения: в 2 т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1.
- С. 250-296.
Декарт Р. Страсти души // Декарт Р. Соч.: В 2 т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. - С. 481-572.
Дильтей В. Описательная психология: Пер. с нем. - 2-е изд. - СПб: Алетейя, 1996. - 160 с.
Ждан А. Н. История психологии от Античности до наших дней: Учебник. - 7-е изд., перераб. и доп. -М.: Фонд Мир, Академический проект, 2007. - 574 с.
Завершнева Е. Ю. Принципы неопределенности и дополнительности в квантовой механике и психологии: проблема методологических заимствований // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. - 2001. - № 4. - С. 67-77; 2002. - № 1. - С. 75-80.
6. Ильенков Э. В. Диалектическая логика. Очерки истории и теории. - 2-е изд., доп. - М.: Политиздат,1984. - 320 с.
Кольцова В. А. Актуальные проблемы методологии современной отечественной психологической науки // Психологический журнал. - 2007. - Т. 28, № 2. - С. 5-18.
Кольцова В. А. Проблемы методологии истории психологи в трудах М. Г. Ярошевского // Современная психология: Состояние и перспективы исследований. Ч. 4. Методологические проблемы историко-психологического исследования // Отв. ред. А. Л. Журавлев, В. А. Кольцова. - М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2002. - С. 134-157.
Кольцова В. А. Теоретико-методологические основы истории психологии. - М.: ИП РАН, 2004. -414 с.
Кольцова В. А., Олейник Ю. Н. История психологии: теоретические и методологические проблемы исследований // Современная психология: Справочное руководство / Под ред. В. Н. Дружинина. - М.: Инфра-М, 1999. - С. 578-590.
Кольцова В. А., Медведев А. М. Об изучении истории психологии в системе культуры // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, № 5. - С. 3-12.
Корнилова Т. В. Экспериментальная психология: Теория и методы. - М.: Аспект-Пресс, 2003. - 381 с.
Корнилова Т. В., Смирнов С. Д. Методологические основы психологии. - СПб.: Питер, 2006. - 320 с.
Кун Т. Структура научных революций: Пер. с англ. - 2-е изд. - М.: Прогресс, 1975. - 288 с.
Левин К. Закон и эксперимент в психологии // Психологический журнал. - 2001. - Т. 22, № 2. - С. 101-108; № 3. - С. 116-127.
Левин К. Конфликт между аристотелевским и галилеевским способами мышления в современной психологии // Психологический журнал. - 1990. - Т. 11, № 5. - С. 135-158.
Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984. - 444 с.
Мазилов В. А. История психологии: необходимость нового историко-методологического подхода // История отечественной и мировой психологической мысли: Постигая прошлое, понимать настоящее, предвидеть будущее / Отв. ред. А. Л. Журавлев, В. А. Кольцова, Ю. Н. Олейник. - М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2006. - С. 98-106.
Мазилов В. А. Научная психология: тернистый путь к интеграции // Труды Ярославского методологического семинара. Методология психологии. Т. 1 / Под ред. В.В. Новикова. - Ярославль: МАПН. - 2003. - С. 205-237.
Мазилов В. А. Методологические проблемы в психологи в начале XXI века // Психологический журнал. - 2006. - Т. 27, № 1. - С. 23-34.
Мамардашвили М. К. Классический и неклассический идеалы рациональности. - 2-е изд., испр. -М.: Лабиринт, 1994. - 90 с.
Марцинковская Т. Д. История психологии: Учебник. - М.: Академия, 2008. - 544 с.
Мясоед П. А. Антропологический принцип и проблемы психологии развития // Вопросы психологии. - 2000. - № 5. - С. 122-125.
Мясоед П. А. Значение и смысл “параллелограмма Леонтьева” // Психология перед вызовом будущего. Материалы научн. конф., приуроч. 40-летию ф-та психологии МГУ, 23-24 ноября, 2006 г. -М.: Изд-во Моск. ун-та. 2006. - С. 48-50.
Мясоед П. А. О психологическом знании и познании, Или что мы хотим от психологии? // Вопросы психологии. - 2006. - № 4. - С. 139-145.
Мясоед П. А. О системах психологического знания (анализ новых учебников психологии) // Вопросы психологии. - 1998. - № 1. - С. 55-64.
Мясоед П. А. Оценка интеллектуального развития младших школьников учителем // Вопросы психологии. - 2001. - № 6. - С. 89-101.
Мясоед П. А. “Параллелограмм” А. Н. Леонтьева, “генетический закон” Л. С. Выготского и традиция научной школы // Вопросы психологии. - 2003. - № 2.
- С. 105-117.
9. Мясоед П. А. Психология в аспекте типов научной рациональности // Вопросы психологии. - 2004. -№ 6. - С. 3-17.
Мясоед П. А. С. Л. Рубинштейн: идея живого человека в психологии // Вопросы психологии. - 2009.
- № 4. - С. 108-118.
Мясоед П. А. С. Л. Рубинштейн и В. А. Роменец: деятельностный и культурологический подходы в психологии // Психология человека в современном мире. Материалы Всерос. научн. юбилейн. конф., посв. 120-летию со дня рождения Сергея Леонидовича Рубинштейна, 15-16 октября 2009 г.: В 6 т. - М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2009 - (у друці).
Мясоед П. А. Системно-деятельностный подход в психологии развития // Вопросы психологии. - 1999.
- № 5. - С. 90-100.
Мясоед П. А. Теории в психологии развития // Вопросы психологии. - 2004. - № 5. - С. 141-144.
Никитин Е. П. Объяснение - функция науки. -М.: Наука, 1970. - 280 с.
Олейник Ю. Н. Проблемологический поход в истории психологи: состояние и перспективы развития // Современная психология: Состояние и перспективы исследований. Ч. 4. Методологические проблемы историко-психологического исследования // Отв. ред. А. Л. Журавлев, В. А. Кольцова. - М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2002. - С. 165-177.
Оллпорт Г. В. Горечь и сладость плодов эклектизма // Оллпорт Г.В. Личность в психологии: Пер. с англ. - М.: КСП+; СПб.: Ювента, 1998. - С. 15-44.
Петренко В. Ф. Конструктивистская парадигма в психологической науке // Психологический журнал.
- 2002. - Т. 23, № 3. - С. 113-121.
Петровский А. В., Петровский В. А. Категориальная система психологии // Вопросы психологии. -2000. - № 5. - С.3-17.
Петровский А. В., Ярошевский М. Г. История и теория психологии: в 2 т. Ростов н/Дону: “Феникс”, 1996. - Т. 1. - 416 с.
Петровский А. В., Ярошевський М. Г. Теоретическая психология. - М.: Академия, 2001. - 496 с.
Пиаже Ж. Характер объяснения в психологии и психофизиологический параллелизм // Фресс П., Пиаже Ж. Экспериментальная психология: Пер. с фр.
- М.: Прогресс, 1966. - Вып. III. - С. 157-194.
Пономарев Я. А. Методологическое введение в психологию. - М.: Наука, 1983. - 205 с.
Поппер К. Логика и рост научного познания. Избранные работы: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1983.
- 605 с.
Пригожин И. Философия нестабильности // Вопросы философии. - 1991. - № 6. С. 46-57.
Психология и новые идеалы научности // Во-просы философии. - 1993. - № 5. - С. 3-42.
Роменец В. А. Жизнь и смерть: постижение разумом и верой: 2-е изд. - К.: Либщь’я, 2003. - 232 с.
Радзиховский Л. А. Логический анализ и проблема понимания в психологии // Вопросы психологии. - 1989. - № 5. - С. 99-106.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии: в
-х т. - М.: Педагогика, 1989. - Т. 1. - 320 с.; Т. 2 - 328 с.
Рубинштейн С. Л. Проблемы психологии в трудах Карла Маркса // Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. - М.: Педагогика, 1973. - С. 19-46.
Саугстад П. История психологии. От истоков до наших дней: Имена. Идеи. Биографии. Направления. Школы: Пер. с норвежск. - Самара: Бахрам-М, 2008. - 544 с.
Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Антропологический принцип в психологии развития // Вопросы психологи. - 1998. - № 6. - С. 3-17.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. - М.: Школьная пресса, 2000. - 416 с.
Слободчиков В. И., Исаев Е. И. Основы психологической антропологии. Психология человека. Введение в психологию субъективности. - М.: Школа-Пресс, 1995. - 416 с.
Смирнов С. Д. Методологический плюрализм и предмет психологии // Вопросы психологии. - 2005.
- № 4. - С. 3-8.
Соколова Е. Е. Апология системного монизма (К проблеме путей интеграции психологической науки) // Вопросы психологии. - 2006. - № 4. - С. 15-23.
Соколова Е. Е. Методологическое единство contra плюрализм: Школа А.Н. Леонтьева против современной дихотомизации психологии // Теория и методология психологии. Постнеклассическая перспектива / Отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юревич. -М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2007. - С. 286-312.
Соколова Е. Е. Нетерпимость толерантних (еще раз о монизме, плюрализме и дискуссиях о методологических ориентациях психологии) // Вопросы психологии. - 2008. - № 3. - С. 138 -146.
Степин В. С. Теоретическое знание: Структура, история, эволюция. - М.: “Прогресс - Традиция”, 2000.
- 744 с.
Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1986. - 542 с.
Фрейд 3. Психопатология обыденной жизни // Фрейд 3. Психология бессознательного. Сб. произведений. - М.: Просвещение, 1990. - С. 202-309.
Юревич А. В. Интеграция психологии: утопия или реальность? // Вопросы психологии. - 2005. - № 3.
- С. 16-28.
Юревич А. В. Интерпретативные традиции и параметры развития психологической науки // Вопросы психологии. - 2005. - № 5. - С. 119-129.
Юревич А. В. Методологический либерализм в психологии // Вопросы психологии. - 2001. - № 5. - С. 3-18.
Юревич А. В. Объяснение в психологии // Психологический журнал. - 2006. - Т. 27. № 1. - С. 97106.
Юревич А. В. “Онтологический круг” и структура психологического знания // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13. № 1. - С. 6-14.
Юревич А. В. Психология и методология // Психологический журнал. - 2000. - Т. 21, № 5. - С. 35-47.
Юревич А. В. Системный кризис психологии // Вопросы психологии. - 1999. - № 2. - С. 3-11.
Якунин В. А. История психологии. - СПб.: Изд-во Михайлова В. А., 1998. - 376 с.
Ярошевский М. Г. История психологии. - 3-е изд. перераб. - М.: Мысль, 1985. - 575 с.
Ярошевский М. Г. О категориальном анализе истории психологического познания // Проблемы теории и истории развития психологии. Материалы симпозиума. - М.: АПН СССР, 1973. - С. 3-43.
Ярошевский М. Г. Оппонентный круг и научное открытие // Вопросы философии. - 1983. - № 10. - С. 46-62.
Ярошевский М. Г. Психология в XX столетии. Теоретические проблемы развития психологической науки. - 2-е изд, перераб. - М.: Политиздат, 1974. -447 с.
Ярошевский М. Г. Психология творчества и творчество в психологии // Вопросы психологии. -
- № 6. - С. 14-26.
Ярошевский М. Г. Трехаспектность науки и проблема научной школы // Социальнопсихологические проблемы науки. Ученый и научный коллектив / Под ред. М.Г. Ярошевского. - М.: Наука, 1973. - С. 174-189.
Ярошевский М. Г., Юревич А. В., Аллахвердян
A. Г. Программно-ролевой подход и современная наука // Вопросы психологии. - 2000. - № 6. - С. 3-18.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).