ПСИХОГЕНЕТИЧНА ПРОБЛЕМА І МОНІСТИЧНИЙ ПРИНЦИП У ПСИХОЛОГІЇ РОЗВИТКУ
Ключові слова:
психологія розвитку, психічний розвиток (розвиток), феномен розвитку, теорія (пояснення) розвитку, “проблемний” аналіз, психогенетична проблема, моністичний принцип, внутрішнє, зовнішнє, життя, тип наукової раціональностіАнотація
Досліджується зв’язок історичного і логічного під час становлення теоретичного знання у психології розвитку. Формулюється психогенетична проблема, котра фіксує відношення “внутрішнього” і “зовнішнього” та червоною стрічкою проходить через історію цієї дисципліни. Доводиться, що теоретичне знання психології розвитку поступально процесуює “взаємодоповнювальним” чином; тобто у вигляді способів розв’язання психо-генетичної проблеми, зазвичай взятої в одній з її проекцій (іноформ). Наголошується, що останні змінюються залежно від типу наукової раціональності і перебувають у межах “кола пізнання”, зумовленого співпаданням у психології суб’єкта та об’єкта теорети-зації. Як метатеоретичні засоби аналізу в психологію розвитку вводяться граничні категорії - “внутрішнє”, “зовнішнє”, “життя”.
Посилання
Балл Г. До визначення засад раціо-гуманістичного підходу в методології психологічної науки // Психологія і суспільство. - 2000. - № 2. - С. 74-90.
Гуменюк О. Психологія Я-концепції. -Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 186 с.
Костюк Г. С. Загальна характеристика онтогенезу людської психіки // Вікова психологія / За ред. Г.С. Костюка. - К.: Радянська школа, 1976. - С. 28-52.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. -К.: Радянська школа, 1989. - 608 с.
Максименко С.Д. Наукова психологія і психологічна практика // Практична психологія та соціальна робота. - 2001. - №9. - С. 2-6.
Максименко С.Д. Основи генетичної психології. - К.: АПЦ Перспектива, 1998. - 220 с.
Максименко С. Рефлексія проблем розвитку в психології / / Психологія і суспільство. - 2001. - № 3. - С. 4-22.
Маноха І. Життя як вчинок і як достеменна творчість (психологічне вчення Володимира Роменця) // Психологія і суспільство. - 2001. - № 2. - С. 12-17.
Методологія і методи практичної психології (Матеріали дискусії) // Практична психологія і соціальна робота. - 2002. - №2. - С. 54-57; № 6. - С. 58-62.
М’ясогд П. Гоголь: життя на перетині культур // Філософська і соціологічна думка. - 1996. - №5-6. - C. 124-149.
М’ясоїд П.А. Загальна психологія. - 2-е вид., допов. - К.: Вища школа, 2001. -487 с.
М’ясоїд П. Концептуальні засади систематизації психологічного знання // Психологія і суспільство. - 2002. - № 2. - С. 26-47.
М’ясоїд П.А. Постмодернізм у психології і психологічне пояснення розвитку // Педагогіка і психологія. - 2001. - № 1. -С. 23-33.
М’ясоїд П.А. Принцип доповнюваності та аналіз психологічного знання // Theoretical & Experimental Psychology, 2002, 2, 11 р. from // http: // www.tep.poltava.ukrtel.net.
М’ясогд П.А. Проблема психології розвитку // Педагогіка і психологія. - 1999. - № 1. - С. 5-11.
М’ясогд П.А. Психолого-педагогічний консиліум у закладі для дітей, позбавлених батьківської опіки // Педагогіка і психологія. - 1997. - № 1. - С. 80-87.
Основи психології. Підручник / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - 632 с.
Панок В. Практична психологія як галузь професійної діяльності // Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н.Чепелєва та ін. - К.: Либідь, 1999. - C. 18-57.
Пискун В.М. Метапсихологія та її паралогізми // Основи психології / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - С. 132-158.
Положення про психологічну службу в системі освіти України // Інформаційний збірник МО України. - К., 1993. - № 20. -С. 8-12.
Роменець В.А. Історія психології XVII століття. - К.: Вища школа, 1990. - 365 с.
Роменець В.А. Історія психології XIXго - початку XX століття. - К.: Вища школа, 1995. - 614 с.
Роменець В.А., Маноха І.В. Історія психології XX століття. - К.: Либідь, 1999. -992 с.
Татенко В.О. Поняття про психіку. Предмет психології як науки // Основи пси-
хології. Підручник / За заг. ред. О.В. Ки-ричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. -С. 9-45.
Ткаченко О.М. Принципи і категорії психології. - К.: Вища школа, 1979. - 198 с.
Фурман А. Одіссея української психології: між добром і злом // Психологія і суспільство. - 2001. - № 2. - С. 5-11.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема // Психологія і суспільство. - 2001. - № 3. - С. 105-144; 2002. - №3-4. - С. 20-58.
Яценко Т. С., Кміт Я.М., Драгун В.П. Проблеми розвитку практичної психології та психологічної практики // Педагогіка і психологія. - 1996. - № 4. - С. 10-19.
Абульханова-Славская К.А., Брушлин-ский А.В. Философско-психологическая концепция С.Л. Рубинштейна. - М.: Наука. - 1989. - 248 с.
Ананьев Б.Г. Проблемы возрастной и дифференциальной психологи // Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды: В 2-х т. -М.: Педагогика, 1980. - Т.1. - С. 179-212.
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания // Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1980. - Т.1. - С. 13-179.
Анцыферова Л.И. Методологические проблемы психологии развития // Принцип развития в психологии / Под ред. Л.И. Ан-цыферовой. - М.: Наука, 1978. - С. 2-20.
Арсеньев А.С. Размышления о работе С.Л. Рубинштейна «Человек и мир» / / Вопросы философии. - 1993. - № 5. - С. 130-172.
Асмолов А.Г. По ту сторону сознания. Методологические проблемы неклассической психологии. - М.: Смысл, 2002. - 480 с.
Балтес П.Б. Всевозрастной подход в психологии развития: исследование динамики подъемов и спадов на протяжении жизни / / Психологический журнал. - 1994. - Т.15, №1. - С. 60-80.
Бандура А. Теория социального научения: Пер. с англ. - СПб.: Евразия, 2000. - 320 с.
Бандура А., Уолтерс Р. Принципы социального научения // Современная зарубежная социальная психология. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. - С. 55-60.
Баттерворт Дж., Харрис М. Принципы психологии развития: Пер. с англ. -М.: «Когито-Центр», 2000. - 350 с.
Белоус В.В. Опыт разработки интегративной психологии развития // Вопросы психологии. - 1998. - № 2. - С. 10-17.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. Психологическое исследование. - М.: Просвещение, 1968. - 464 с.
Брунер Дж. Торжество разнообразия: Пиаже и Выготский / / Вопросы психологии. - 2001. - № 4. - С. 3-13.
Брушлинский A.B. Деятельностный подход и психологическая наука / / Вопросы философии. - 2001. - № 2. - С. 89-95.
Брушлинский A.B. Проблема субъекта в психологической науке // Психологический журнал. - 1991. - Т. 12, № 6. - С. 3-11; 1992. - Т. 13, № 6. - C. 3-12; 1993. - Т. 14, № 6. - С. 3-15.
Будилова E.A. Борьба материализма и идеализма в русской психологической науке (вторая половина XIX - начало XX в.). - М.: Изд-во АН СССР, 1960. - 347 с.
Будилова E.A. Учение И.М. Сеченова об ощущении и мышлении. - М.: Изд-во АН СССР,1954. - 206 с.
Бурменская Г.В. Типологический анализ онтогенеза индивидуальных различий // Вопросы психологии. - 2002. - № 2. - С. 5-13.
Буянов М.И. Беседы о детской психиатрии. - М.: Просвещение, 1986. - 208 с.
Валлон A. От действия к мысли. Очерк сравнительной психологии: Пер. с фр. - М.: Изд-во иностр. лит., 1956. - 237 с.
Валлон A. Психическое развитие ребенка: Пер. с фр. - М.: Просвещение, 1967. - 196 с.
Василюк Ф.Е. К проблеме единства общепсихологической теории // Вопросы философии. - 1986. - № 10. - С. 76-86.
Василюк Ф.Е. Методологический смысл психологического схизиса // Вопросы психологии. - 1996. - № 6. - С. 25-40.
Василюк Ф.Е. От психологической практики к психотехнической теории // Московский психотерапевтический журнал. - 1992. - № 1. - С. 15-32.
Василюк Ф.Е. Психология переживаний. Анализ преодоления критических ситуаций. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. - 199 с.
Вересов H.H. Выготский, Ильенков, Мамардашвили: опыт теоретической рефлексии и монизм в психологии // Вопросы философии. - 2000. - № 12. - С. 74-87.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса / / Выготский Л.С. Собр. соч. в 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 291-436.
Выготский Л.С. История развития высших психических функций / / Выготский Л.С. Собр. соч. в 6-ти т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 3. - C. 5-328.
Выготский Л.С. Основы педологии (стеногр. курса лекций). - М.: Изд-во 2-го Моск. мед. ин-та, 1934. - 211 с.
Галъперин П.Я. Психология как объективная наука: Избр. психол. труды. - М.: Моск. психолого-социальн. ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1998. - 480 с.
Гараи Л., Кечки М. Еще один кризис в психологии! Возможная причина шумного успеха идей Л.С. Выготского // Вопросы философии. - 1997. - № 4. - С. 86-97.
Гроф С. За пределами мозга: Пер. с англ. - М.: Изд-во Ин-та психотерапии, 2000. - 504 с.
Грэхем Л.Р. Естествознание, философия и науки о человеческом поведении в Советском Союзе: Пер. с англ. - М.: Политиздат, 1991. - 480 с.
Гургенидзе Г.С., Илъенков Э.В. Выдающееся достижение советской науки // Вопросы философии. - 1975. - № 6. - С. 63-73.
Гуселъцева М.С. Культурно-историческая психология и «вызовы» постмодернизма // Вопросы психологии. - 2002. - № 3. - С. 109-131.
Давыдов В.В. Понятие деятельности как основание исследований научной школы Л.С. Выготского // Вопросы психологии. - 1996. - № 5. - С. 20-29.
Дарвин Ч. Воспоминания о развитии моего ума и характера (Авторибография). Дневник работы в жизни: Пер. с англ. - М.: Изд-во АН СССР, 1957. - 251 с.
Декарт Р. Рассуждение о методе // Декарт Р. Соч. в 2-х т. - М.: Мысль, 1989. -Т. 1. - С. 250-296.
Декарт Р. Страсти души // Декарт Р. Соч. в 2-х т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. -С.481-572.
Дилътей В. Описательная психология: Пер. с нем. - 2-е изд. - СПб: Алетейя, 1996. - 160 с.
Дубов И.Г., Петровский В.A. Перестройка личностных структур учашихся при персонализации личности педагога / / Психология развивающейся личности / Под ред. А.В. Петровского. - М.: Педагогика, 1987. -С. 173-191.
3авершнева Е.Ю. Принципы неопределенности и дополнительности в квантовой механике и психологии: проблема методологических заимствований // Вестник Моск. унта. - Сер. 14. Психология. - 2001. - № 4. -С. 67-77; 2002 - № 1. - С. 75-80.
Заззо Р. Психическое развитие ребенка и влияние среды / / Вопросы психологии. -1967. - № 2. - С. 111-134.
Заззо Р. Стадии психического развития ребенка // Развитие ребенка: Пер. с англ. / Под ред. А.В. Запорожца, Л.А. Венгера -М.: Просвещение, 1968. - С. 131-155.
3апорожец A.B. Значение ранних периодов детства для формирования детской личности // Принцип развития в психологии / Под ред. Л.И. Анцыферовой. - М.: Наука, 1978. - C. 243-267.
Зинченко В.П. От классической к органической психологии / / Вопросы психологии.
- 1996. - № 5. - С. 7-20; № 6. - С. 6-25.
3инченко В.П., Мамардашеили М.К. Проблема объективного метода в психологии // Вопросы философии. - 1977. - № 7. -С.109-125.
Карандашее Ю.Н. Психология развития. Введение. - Минск: Карандашев Ю.Н., 1997.- 239 с.
Карпоеа С.Н. Специфика развития психического развития в онтогенезе (к истории вопроса) / / Гальперин П.Я., Запорожец А.В., Карпова С.Н. Актуальные проблемы возрастной психологии. - М.: Изд-во Моск. унта. - 1978. - С. 51-92.
Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии / Отв. ред. Е.В. Шо-рохова. - М.: Наука, 1969. - С.118— 152.
Коул М. Размышление над портретом А.Р. Лурия / / Вопросы психологии. - 2002. - № 4. - С. 25-43.
Крайг Г. Психология развития: Пер. с англ. - 7-е междунар. изд. - СПб.: Питер, 1999. - 992 с.
Кудряецее В.Т. Культурно-исторический статус детства: эскиз нового понимания / / Психологический журнал. - 1998. - Т.19, № 3. - С. 17-33.
Кудряецее В.Т. Психология развития человека. Основания культурно-исторического подхода. - Ч. 1. - Рига: Пед. центр «Эксперимент», 1999. - 160 с.
Кун Т. Структура научных революций: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1977. - 288 с.
Лазарее В.С. Проблемы понимания психического развития в культурно-исторической теории деятельности // Вопросы психологии. - 1999. - № 3. - С. 18-27.
Лееин К. Закон и эксперимент в психологии / / Психологический журнал. - 2001. - Т. 22, № 2. - С. 101-108; Т. 23, № 3. - С. 116-127.
Лееин К. Конфликт между аристотелевским и галилеевским способами мышления в современной психологии // Психологический журнал. - 1990. - Т. 11, № 5. - С. 135-158.
Лейбин В.М. “Толкование сновидений” как психобиография З. Фрейда / / Вопросы психологии. - 2000. - № 5. - С. 99-111.
Леонтьее А.Н. Вступительная статья. О творческом пути Л.С. Выготского // Выготский Л.С. Собр. соч. в 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т.1. - С. 9-41.
Леонтьее А.Н. Деятельность. Сознание. Личность // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 2. - С. 94-231.
Леонтьее А.Н. Об историческом подходе к изучению психики человека // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 1. - С. 96-141.
Леонтьев А.Н. Развитие высших форм запоминания / / Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв.: В 2 т. - М.: Педагогика, 1983. -Т.1. - С. 31-64.
Леонтьев А.Н. Учение о среде в педологических работах Л.С. Выготского (критическое исследование) // Вопросы психологии. - 1998. - №1. - С. 108-124.
Логинова Н.А. Развитие личности и ее жизненный путь / / Принцип развития в психологии / Под ред. Л.И. Анцыферовой. -М.: Наука, 1978. - С. 156-172.
Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М.: Наука, 1984. - 444 с.
Мадди С. Теории личности: сравнительный анализ: Пер. с англ. - СПб: «Речь», 2002. - 539 с.
Максименко С.Д. Генетическая психология (методологическая рефлексия проблем развития в психологии). - М.: Рефл-Бук, К.: Ваклер, 1999. - 320 с.
Максименко С.Д. Современное состояние генетических исследований в психологии / / Практична психологія і соціальна робота. - 2000. - №5. - С. 6-8; №6. - С. 3-104; №7. - С. 2-7.
Мамардашвили М.К. Классический и неклассический идеалы рациональности: 2-е изд., испр. - М.: Лабиринт, 1994. - 90 с.
Маслоу А. Психология бытия: Пер. с англ. - М.: Рефлбук; К.: Ваклер, 1997. - 304 с.
Миллер С. Психология развития: методы исследования: Пер. с англ. - 2-е меж-дунар. изд. - СПб.: Питер, 2002. - 464 с.
Митькин А.А. На пути к системной психологии развития // Психологический журнал. - 1997. - Т. 18, № 3. - С. 3-12.
Мясоед П.А. Антропологический принцип и проблемы психологии развития // Вопросы психологии. - 2000. - № 5. - С. 122-125.
Мясоед П.А. Методика непрямой экспресс-диагностики уровня психического развития дошкольников / / Вопросы психологии. - 1996. - № 2. - С. 130-136.
Мясоед П.А. Ненормативное психическое развитие в практике психологической службы школы / / Практическая психология в школе: цели и средства. Тезисы Всероссийской конференции. - СПб.: ИМАТОН, 1996. - С. 85-86.
Мясоед П.А. О системах психологического знания (анализ новых учебников психологии) / / Вопросы психологии. - 1998. - № 1. - С. 55-64.
Мясоед П.А. Оценка интеллектуального развития младших школьников учителем / / Вопросы психологии. - 2001. -№ 6. - С. 89-101.07.
Мясоед П.A. «Параллелограмм» А.Н. Леонтьева, «генетический закон» Л.С. Выготского и традиция научной школы / / Вопросы психологии. - 2003. - № 1. - С. 105-117.
Мясоед n.A. Представленность личности учителя в учащихся // Психология учителя. Тезисы докладов к VII съезду Общества психологов СССР. - М., 1988. - С. 36-37.
Мясоед n.A. Проблема ненормативного психического развития // Вопросы психологии. - 1994. - № 6. - С. 49-57.
Мясоед n.A. Системно-деятельностный подход в психологии развития // Вопросы психологии. - 1999. - № 5. - С. 90-100.
Мясоед n.A. Теория и практика в работе школьного психолога // Вопросы психологии. - 1993. - № 4. - С. 72-79.
Мясоед n.A. Школьный психолог. Как ему работать?// Учительская газета. - 1992. - № 22. - С. 8.
Нежнов П.Г. Проблема развивающего обучения в школе Л.С. Выготского / / Вестник Моск. ун-та. - Сер. 14. Психология.
- 1994. - №4. - С. 17-27.
Обухова Л.Ф. Две парадигмы в исследовании детского развития // Вопросы психологии. - 1996. - № 5. - С. 30-38.
Обухова Л.Ф. Детская психология: теории, факты, проблемы. - 2-е изд. - М.: Тривола, 1997. - 360 с.
Олпорт Г. Личность в психологии: Пер. с англ. - М.: КСП+, СПб.: Ювента, 1998. - 346 с.
Олпорт Г. Становление личности: избранные труды: Пер. с англ. - М.: Смысл, 2002. - 462 с.
Папушек X., Папушек М., Солоед К. Значение невербального общения в младенческом возрасте для психического развития // Психологический журнал. - 2000. - Т. 21, № 3. - С. 65-72.
Парамей Г. Продолжая дискуссию о журнальных публикациях. И об «эмиграции» тоже / / Вопросы психологии. - 2001. - №6. - С. 141-152.
Первин Л., Джон О. Психология личности: Теория и исследования: Пер. с англ. - М.: Аспект-Пресс, 2001. - 607 с.
Перре-Клермон A.-H. Роль социальных взаимодействий в развитии интеллекта детей: Пер. с фр. - М.: Педагогика, 1991. - 248 с.
Петренко В.Ф. Конструктивистская парадигма в психологической науке // Психологический журнал. - 2002. - Т. 23, №3. - С. 113-121.
Петровский A.В., Ярошевский М.Г. История и теория психологии: в 2-х т. - Ростов н/ Дону: “Феникс”, 1996. - Т. 1. - 416 с.
Петровский ВМ. Принцип отраженной
субъектности в психологическом анализе личности // Психология развивающейся личности / Под ред. A.B. Петровского. -М.: Педагогика, 1987. - С. 18-38.
Пиаже Ж. Избранные психологические труды. Психология интеллекта. Генезис числа у ребенка. Логика и психология: Пер. с фр. и англ. - М.: Просвещение, 1969. - 659 с.
Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка: Пер. с фр. - М.: Педагогика-Пресс, 1999. -528 с.
Пиаже Ж. Характер объяснения в психологии и психофизиологический параллелизм // Фресс П., Пиаже Ж. Экспериментальная психология. Вып. I—II: Пер. с фр. -М.: Прогресс, 1966. - С. 157-194.
Поддьяков H.H. Мышление дошкольника. - М.: Педагогика, 1977. - 190 с.
Поддяков H.H. Доминирование процессов интеграции в развитии детей дошкольного возраста // Психологический журнал. -
- Т. 18, № 5. - С. 103-111.
Полани М. Личностное знание: На пути к посткритической философии: Пер. с нем. - М.: Прогресс, 1985. - 344 с.
Пономарев Я.А. Закон в психологии / / Категории материалистической диалектики в психологии / Отв. ред. Л.И. Анцыферова. - М.: Наука, 1988. - С. 187-198.
Пономарев Я.А. Методологическое введение в психологию. - М.: Наука, 1983. -205 с.
Пригожин H. Философия нестабильности // Вопросы философии. - 1991. -№6. - С. 46-57.
Прихожан А.М., Толстых H.H. Дети без семи (Детский дом: заботы и тревоги общества). - М.: Педагогика, 1990. - 160 с.
Прихожан А.М., Толстих H.H. Младший школьник / / Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г. Рузской. - М.: Педагогика, 1990. - С.175-204.
Психология XXI века: пророчества и прогнозы // Вопросы психологии. - 2000. - № 1. - С. 3-35.
Психология и марксизм («круглый стол») / / Психологический журнал. - 1993. - Т. 14, № 1. - С. 3-17.
Психология и новые идеалы научности // Вопросы философии. - 1993. - № 5. -С. 3-42.
Равич-Щербо H.B., Марютина Т.М., Григоренко Е.Л. Психогенетика. Учебник. -М.: Аспект-Пресс, 1999. - 447 с.
Развитие психофизиологических функций взрослых людей / Под ред. Б.Г. Ананьева, Е.И. Степановой. - М.: Педагогика, 1972. -246 с.
Роль среды и наследственности в фор-мировании в формировании индивидуальности человека / Под ред. И.В. Щербо. - М.: Педагогика, 1988. - 336 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. О месте психического во всеобщей взаимосвязи явлений материального мира.- М.: Изд-во АН СССР, 1957. - 347 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1989. - Т. 1. - 320 с. - Т. 2. - 328 с.
Рубинштейн С.Л. Человек и мир / / Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / Отв. ред. Е.В.Шорохова. - М.: Педагогика, 1973. - С. 255-385.
Сапогова Е.Е. Психология развития человека. - М.: Аспект-Пресс, 2001. - 460 с.
Сергиенко ЕЛ. Истоки познания: онтогенетический аспект // Психологический журнал. - 1996. - Т.17, № 4. - С. 43-54.
Сергиенко ЕШ. Проблема психического развития: некоторые острые вопросы и пути их решения / / Психологический журнал. -
- Т. 11, № 1. - С. 150-160.
СергиенкоЕ.A., Дозорцеа A.В. Соотношение восприятия и действия в младенческом воздасте // Психологический журнал. - 2000. - Т. 21, №5. - С. 23-34.
Сергиенко Е.A., Рязанова Т.Б. Младенческое близнецовое лонгитюдное исследование: специфика психического развития / / Психологический журнал. - 1999. - Т. 20, № 2. - С. 39-53.
Сеченов И.М. Впечатления и действительность / / Cеченов И.М. Избранные труды. - М.: Изд-во Всес. ин-та экспер. мед. при СНК СССР, 1935. - C. 291-300.
Сеченов И.М. Рефлексы головного мозга // Cеченов И.М. Избранные труды. - М.: Изд-во Всес. ин-та экспер. мед. при СНК СССР, 1935. - C. 167-235.
Сеченов И.М. Элементы мысли // Cеченов И.М. Избранные труды. - М.: Изд-во Всес. ин-та экспер. мед. при СНК СССР, 1935. - C. 302-389.
Сироткин С.A., Шакенова Э.К. Актуальные проблемы тифлосурдопедагогики в свете перестройки психологии // Вопросы психологии. - 1988. - № 5. - С. 20-22.
Сироткин С.A., Шакенова Э.К. История выдающегося эксперимента: мифы и реальность // Психологический журнал. -1988. - Т.9, № 5. - С. 107-117.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Антропологический принцип в психологии развития // Вопросы психологии. - 1998. - № 6. -С. 3-17.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека. Развитие субъективной
реальности в онтогенезе. - М.: Школьная пресса, 2000. - 416 с.
Слободчиков В.И., Шувалов A.B. Антропологический подход к решению проблемы психологического здоровья детей / / Вопросы психологии. - 2001. - № 4. - С. 95-105.
Соколова Е.Е. «Неклассическая» психология А.Н. Леонтьева / / Психологический журнал. - 2001. - Т. 22, № 6. - С. 14-24.
Степин В.С. Теоретическое знание: Структура, история, эволюция. - М.: «Прогресс-Традиция», 2000. - 744 с.
Субботский Е.В. Концепция Л.С. Выготского о высших и низших психических функциях и современные исследования познавательного развития в младенчестве // Вопросы психологии. - 1996. - № 6. - С. 88-92.
Султанова Л.Б. Роль интуиции и неявного знания в формировании стиля математического мышления / / http://www. philosophy.ru
Тайсон Ф., Тайсон Р.Л. Психоаналитические теории развития: Пер. с англ. -Екатеринбург: Деловая книга, 1998. - 528 с.
Татенко B.A. Психология в субъектном измерении. - К.: Просвіта, 1996. - 287 с.
Татенко B.A. Субъект психической активности: поиск новой парадигмы // Психологический журнал. - 1995. - Т. 16, №3. - С. 23-34.
Томэ Г. Теоретические и эмпирические основы психологии развития человеческой жизни // Принцип развития в психологии / Под ред. Л.И. Анцыферовой. - М.: Наука, 1978. - C.173-196.
Фрейд 3. Очерк истории психоанализа // Фрейд 3. «Я» и «Оно». Труды разных лет: В 2-х кн.: Пер. с нем. - Тбилиси: Мерани, 1991.- Кн. 1. - С. 15-70.
Фрейд 3. Очерки по теории сексуальности // Фрейд 3. «Я» и «Оно». Труды разных лет: В 2-х кн.: Пер. с нем. - Тбилиси: Мерани, 1991. - Кн.1. - С. 5-174.
Фрейд 3. Тотем и табу / / Фрейд 3. «Я» и «Оно». Труды разных лет: В 2-х кн.: Пер. с нем. - Тбилиси: Мерани, 1991. - Кн.2. - С. 351-392.
Хомская Е.Д. Изучение биологических основ психики с позиций нейропсихологии // Вопросы психологии. - 1999. - № 3. -С. 27-38.
Хухлаева О.В. Психология развития: молодость, зрелость, старость. - М.: Изд. центр “Академия”, 2002. - 272 с.
Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. Основные положения, исследования и применения: Пер. с англ. - СПб: Питер, 1997. - 608 с.
Чудновский В.Э. К проблеме соотношения «внешнего» и «внутреннего» в психоло-
гии // Психологический журнал. - 1993. -Т. 14, № 5. - С. 3-12.
Чуприкова Н. И. Идеи общих законов развития в трудах русских мыслителей конца XIX - нач. XX в. // Вопросы психологии. - 2000. - № 1. - С. 109-125.
Чуприкова Н.И. И.М. Сеченов: психофизиологическая теория умственного развития // Вестн. Моск. ун-та. - Сер.14. Психология. - 1991. - № 4. - С. 53-64.
Чуприкова Н.И. Психология умственного развития: Принцип дифференциации. -М.: АО «Столетие», 1997. - 480 с.
Чуприкова Н.И. Строение и развитие сложной логико-семантической системы понятий, складывающихся вокруг понятия «дерево» / / Вопросы психологии. - 2001. -№ 5. - С. 86-100.
Щедровицкий П. Л. Выготский и современная педагогическая антропология (три лекции) // http: / /www.millenium.ru
Эльконин Б.Д. Психология развития. - М.: Академия, 2001. - 144 с.
Эльконин Б.Д., Зинченко В.П. Психология развития (по мотивам Л. Выготского) // http://www.psvchologv.ru/ Library.
Эльконин Д.Б. Об источниках неклассической психологии / / Эльконин Д.Б. Избр. психол. труды. - М.: Педагогика, 1989. - С. 475-478.
Эриксон Э. Детство и общество: Пер. с англ. - 2-е изд., перераб. и доп. - СПб: Ленато, АСТ, Фонд “Университетская книга”, 1996. - 592 с.
Юревич А.В. Методологический либерализм в психологии // Вопросы психологии. - 2001. - № 5. - С. 3-18.
Юревич А.В. “Онтологический круг” и структура психологического знания // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, № 1. - С. 6-14.
Юревич А.В. Психология и методология / / Психологический журнал. - 2000. - Т. 21, № 5. - С. 35-47.
Юревич А.В. Системный кризис психологии / / Вопросы психологии. - 1999. - № 2. - С. 3-11.
Ярошевский М.Г. История психологии. - Изд. 3-е, перераб. - М.: Мысль, 1985. - 575 с.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский: в поисках новой психологии. - М.: Международный фонд истории науки, 1993. - 301 с.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский и марксизм в советской психологии. К социальной истории российской науки (Отклик А.В. Брушлинского и ответ автора) / / Психологический журнал. -1992. - Т. 13, № 5. - С. 84-99.
Ярошевский М.Г. Психология в XX столетии: 2-е изд., перераб. - М.: Политиздат, 1974. - 447 с.
Ярошевский М.Г. Сеченов и развитие научных знаний о поведении // Иван Михайлович Сеченов: к 150-летию со дня рождения / Под ред. П.Г. Костюка, С.Р. Микулин-ского, М.Г. Ярошевского. - М.: Наука, 1980. - С. 336-413.
Ярошевский М.Г. Трехаспектность науки и проблема научной школы / / Социально-психологические проблемы науки. Ученый и научный коллектив / Под ред. М.Г. Ярошевского. - М.: Наука, 1973. - С. 174-189.
BaltesP.B., ReeseH.W., NesselroadeJ.R. Life-span developmental psychology: Introduction to research metods. - New Jersy: Lavrence Erbaum associates, Publishers, 1988. - 272 p.
Baxter P.M. Psychology. A guide to reference and information sources. - Englewood, Colorado: Libraries Unlimited, Inc, 1993. - 219 p.
Crain W. Theories of development. Concepts and applications - 4d ed. - New Jersy: Prentice-Hall, Upper Saddle River, 2000. - 420 р.
Dacey J., Travers J. Human development across the lifespan. - 2d ed. - Madison, Wisconsin; Dobuqwe, Iowa: Brown & Benchmark publishers, 1994. - 665 p.
Papalia D.E., Olds S.W. Human development: 4 ed. - N.Y.: McGraw-Hill Book Company, 1989. - 671 p.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).