"ПАРАЛЕЛОГРАМ" ОЛЕКСІЯ ЛЕОНТЬЕВА ТА ОСНОВНА ПРОБЛЕМА ПСИХОЛОГІЇ
Ключові слова:
факт, теорія, запам’ятовування, опосередковування, знак, психологічне знаряддя, генетичний закон, “паралелограм розвитку запам’ятовування”, “врощування”, принцип паралелограму, “паралелограм” О. Леонтьева, значення, переживання, школа Л. ВиготськогоАнотація
Дослідження має теоре-тико-експериментальний характер і ґрунтується на аналізуванні:
- сутнісного наповнення “Розвитку пам’яті”, взятого у соціальному, логічному та психологічному контекстах життя-творчості автора книги;
- спроби заперечити існування “паралелограма розвитку запам’ятовування”, яка має місце у психологічній літературі;
- наших даних, отриманих за методикою експерименту О. Леонтьева;
- руху-поступу ідей школи Л. Виготського, викладених у працях фундатора школи, його учнів та послідовників;
- ідей школи, взятих з огляду на дискусії, що тривалий час точаться у вітчизняній психології;
- історико-логічного руху-поступу теоретичного знання психології, взятого у контексті спроб розв’язку основної проблеми цієї дисципліни, певного типу наукової раціональності та контекстів наукової творчості.
Дослідження містить матеріали статті автора [112], оприлюдненої у ювілейному, присвяченому сторіччю з дня народження О. Леонтьева,
числі “Вопросов психологии”, й продовжує логіку його публікацій [ 3; 4; 5; 7; 8; 113; 115; 116].
Посилання
Максименко С. Рефлексія проблем розвитку в психології // Психологія і суспільство. - 2001. - № 3. - С. 4-22.
М’ясоїд П.А. Загальна психологія. Навчальний посібник: 3-є вид., випр. - К.: Вища школа, 2004. - 487 с.
М ’ясоїд П. Концептуальні засади систематизації психологічного знання // Психологія і суспільство. - 2002. - № 2. - С. 26-47.
М’ясоїд П. Наука і практика у роботі психолога // Психологія і суспільство. - 2004. - № 3. - С. 5-74.
М’ясоїд П.А. Наукова раціональність і стилі теоретизації у психології // Педагогіка і психологія. - 2003. - № 3-4. - С. 41-51.
М’ясоїд П.А. Постмодернізм у психології і психологічне пояснення розвитку // Педагогіка і психологія. - 2001. - № 1. - С. 23-33.
М ’ясоїд П.А. Принцип доповнюваності в аналізі психологічного знання // Педагогіка і психологія. - 2004. - № 4. - С. 73-82.
М’ясоїд П. Психогенетична проблема і моністичний принцип у психології розвитку // Психологія і суспільство. - 2003. - № 3. - С. 17-78.
Рибалка В. Лев Виготський: культурно-історична теорія розвитку вищих психічних функцій і вчення про особистість // Психологія і суспільство. - 2002. - № 2. - С. 9-25.
Роменець В. А. Історія психології епохи Просвітництва. - К.: Вища школа, 1991. - 568 с.
Роменець В. А. Історія психології ХІХ-го початку XX століття. - К.: Вища школа, 1995. - 614 с.
Роменець В.А., Маноха І.П. Історія психології XX століття. -Київ: Либідь, 1999. - 992 с.
Алиев Ш.Г. Осваивающая практика: становление, категории, реальность. - Харьков: Основа, 1998. - 256 с.
Андерсон Дж. Когнитивная психология: 5-е изд.: Пер. с англ. - СПб.: Питер, 2002. - 496 с.
Арсеньев А.С. Десять лет спустя. О творческой судьбе С.Л. Рубинштейна (философский очерк) // Вопросы философии. - 1998. -№ 11. - С. 43-68.
Арсеньев А.С. Размышления о работе С.Л. Рубинштейна «Человек и мир» // Вопросы философии. - 1993. - № 5. - С. 130-172.
Асмолов А.Г. XXI век: психология в век психологии // Вопросы психологии. - 1999. - № 1. - С. 3-12.
Асмолов А.Г. По ту сторону сознания. Методологические проблемы неклассической психологии. - М.: Смысл, 2002. - 480 с.
Асмолов А.Г. Принципы организации памяти человека. Системно-деятельностный подход к изучению познавательных процессов. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1985. - 104 с.
Асмолов А.Г., Зинченко В.П., Логвиненко А.Д., Тихомиров О.К. Комментарии // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2 т. - М: Педагогика, 1983. - Т.1. - С. 386-390.
Аткинсон Р. Человеческая память и процесс обучения: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1980. - 527 с.
Бартлетт Ф. Человек запоминает // Хрестоматия по общей психологи. Психология памяти / Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В.Я. Романова. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979. - С. 93-102.
Бергсон А. Материя и память // Бергсон А. Собрание сочинений: В 4-х т.: Пер. с фр. - М.: Московский клуб, 1992. - Т.1. - С. 160-316.
Блонский П.П. Память и мышление // Блонский П.П. Избранные педагогические и психологические произведения: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1979. - Т.2. - С. 118-366.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. Психологическое исследование. - М.: Просвещение, 1968. - 464 с.
Брунер Дж. Психология познания. За пределами непосредственной информации: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1977. -С. 304-358.
Брунер Дж. Торжество разнообразия: Пиаже и Выготский // Вопросы психологии. - 2001. - № 4. - С. 3-13.
Брушлинский А.В. Деятельностный подход и психологическая наука // Вопросы философии. - 2001. - № 2. - С. 89-95.
Брушлинский А.В. Культурно-историческая теория мышления (философские проблемы психологии).. - М.: Высшая школа, 1968. - 124 с.
Брушлинский А.В. О формировании психического // Брушлинский А. В. Субъект: мышление, учение, воображение. Избр. психол. труды. - М.: Изд-во «Институт практической психологии»; Воронеж: НПО «Модэк», 1996. - C. 343-364
Брушлинский А.В. Психология субъекта (страницы последней книги) // Психологический журнал. - 2003. - Т. 24, № 2. - С. 7-14.
Бурлачук Л.Ф., Морозов СМ. Словарь-справочник по психодиагностике: 2-е изд., перераб. и доп. - СПб.: Питер, 1999. - 528 с.
Василюк Ф.Е. Методологический смысл психологического схизиса // Вопросы психологии. - 1996. - № 6. - С. 25-40.
Василюк Ф.Е. От психологической практики к психотехнической теории // Московский психотерапевтический журнал. - 1992. - № 1. - С. 15-32.
Величковский Б.М. Открытое письмо в редакцию // Вопросы психологии. - 2001. - № 2. - С. 152-155.
Величковский Б.М. Современная когнитивная психология. -М.: Изд-во Моск. ун-та, 1982. - 336 с.
Вересов Н.Н. Выготский, Ильенков, Мамардашвили: опыт теоретической рефлексии и монизм в психологии // Вопросы философии. - 2000. - № 12. - С. 74-87.
Верч Дж. Голоса разума. Социокультурный подход к опосредствованному действию: Пер. с англ. - М.: Тривола, 1996. - 176 с.
Выгодская Г.Л., Лифанова ТМ. Лев Семенович Выготский: жизнь, деятельность, штрихи к портрету. - М.: Смысл, 1996. - 424 с.
Выготский Л.С. Вопросы детской (возрастной) психологии / / Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 4. - C. 243-385.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса. Методологическое исследование // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 291-436.
Выготский Л.С. История развития высших психических функций // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 3. - C. 5-328.
Выготский Л.С. Мышление и речь // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 2. - C. 6-361.
Выготский Л.С. Основы педологии (стенограмма курса лекций). - М.: Изд-во 2-го Моск. мед. ин-та, 1934. - 211 с.
Выготский Л.С. Предисловие к книге А.Н. Леонтьева «Развитие памяти» // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. -М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 149-155.
Выготский Л.С. Проблема сознания // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 156-167.
Выготский Л.С. Проблема культурного развития ребенка // Вестник Моск. ун-та. Сер.14. Психология. - 1991. - № 4. - С. 5-18.
Выготский Л.С. Социалистическая переделка человека // Психологический журнал. - 1997. - Т.18, № 4. - С. 142-148.
Выготский Л.С. Учение об эмоциях. Историко-психологическое исследование // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. -М.: Педагогика, 1984. - Т. 6. - C. 92-318.
Выготский Л.С., Лурия А.Р. Этюды по истории психологии: Обезьяна. Примитив. Ребенок. - М.: Педагогика-Пресс, 1993. - 224 с.
Гальперин П.Я. Психология как объективная наука: Избранные психологические труды. - М.: Моск. психолого-социальный ин-т; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1998. - 480 с.
Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий // Исследования мышления в советской психологии. - М.: Наука, 1966. - С. 236-277.
Гальперин П.Я. Развитие исследований по формированию умственных действий // Психологическая наука в СССР: В 2-х т. -М.: Изд-во АПН РСФСР, 1959. - Т. 1. - С. 441-469.
Гараи Л., Кечки М. Еще один кризис в психологии! Возможная причина шумного успеха идей Л.С. Выготского // Вопросы философии. - 1997. - №4. - С. 86-97.
ГейвинХ. Когнитивная психология: Пер. с англ. - СПб.: Питер, 2003. - 272 с.
Губачов А.П. Visual Calculus, v. 1.2 (программа математической графики) // http//vcalculus.narod.ru.
Давыдов В.В. Понятие деятельности как основание исследований научной школы Л.С. Выготского // Вопросы психологии. - 1996. - № 5. - С. 20-29.
Жане П. Эволюция памяти и понятие времени // Хрестоматия по общей психологии. Психология памяти / Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, В. Я. Романова. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979. - С. 85-92.
Занков Л.В. Память школьника, ее психология и педагогика. - М.: Учпедгиз, 1944. - 127 с.
Занков Л.В. Память. - М.: Учпедгиз, 1949. - 176 с.
Запорожец А.В. Примечания // Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики: 3-е изд. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1972. - C. 549-554.
Зинченко В.П. “Да, очень противоречивая фигура” // Психология в вузе. - 2003. - № 1-2. - С. 162-179.
Зинченко В.П. От классической к органической психологии // Вопросы психологии. - 1996. - № 5. - С. 7-20; № 6. - С. 6-25.
Зинченко В.П. А.Н. Леонтьев и развитие современной психологии // Леонтьев А.Н. Избранные психологические. произведения.: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 1. - C. 8-16.
Зинченко В.П. Теоретический мир психологии // Вопросы психологии. - 2003. - № 5. - С. 3-17.
Зинченко П.И. Непроизвольное запоминание. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1961. - 561 с.
Зинченко П.И. Проблема непроизвольного запоминания // Научные записки Харьковского государственного педагогического института иностранных языков. - Харьков: Изд-во ХГПИИЯ, 1939. -Т. 1. - С. 145-187.
Зинченко Т.П. Память в экспериментальной и когнитивной психологии. - СПб.: Питер, 2002. - 320 с.
Истомина З.М. Развитие памяти. - М.: Просвещение, 1978. - 120 с.
Истомина З.М. Формирование у дошкольников смыслового соотнесения как приема запоминания // Развитие логической памяти у детей / Под ред. А.А. Смирнова. - М.: Педагогика, 1976. - C. 22-71.
Истомина З.М., Преображенская И.Н., Самохвалова В.И. К характеристике памяти у лиц высокоинтеллектуального труда в пожилом возрасте // Вопросы психологии. - 1967. - № 3. - С. 55-64.
Клацки Р. Память человека: Структуры и процессы: Пер. с англ. - М.: Мир, 1978. - 319 с.
Козулин А. Опосредование: психическая деятельность и психологическое орудие // Вопросы психологии. - 1994. - № 4. - С. 100-108.
Корнилова Т.В. Экспериментальная психология. Теория и методы. - М.: Аспект Пресс, 2003. - 381 с.
Корсакова Н.К., Балашова Е.Ю. Опосредование как компонент саморегуляции психической деятельности в позднем возрасте // Вестник Московского университета. Серия. 14. Психология. - 1995. - № 1. - С. 18-23.
Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего. - М.: Когито-Центр, 1997. - 432 с.
Коул М. Культурные механизмы развития // Вопросы психологии. - 1995. - № 3. - С. 5-20.
Коул М., Скрибнер С. Культура и мышление. Психологический очерк: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1977. - 261 с.
Кохонен Т. Ассоциативная память: Пер. с. англ. - М.: Прогресс, 1980. - 238 с.
Леонтьев А.А. Алексей Николаевич Леонтьев рассказывает о себе // Вопросы психологии. - 2003. - № 2. - С. 33-42.
Леонтьев А.А. Л.С. Выготский. - М.: Просвещение, 1990. - 158 с.
Леонтьев А.А., Леонтьев ДА. Комментарии // Леонтьев А.Н. Философия и психология. Из научного наследия. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. - C. 279-286.
Леонтьев АА., Леонтьев ДА. Комментарий к рукописи А.Н. Леонтьева // Вопросы психологии. - 1998. - № 1. - С. 124-127.
Леонтьев А.А., Леонтьев Д.А. Миф о разрыве: А.Н. Леонтьев и Л.С. Выготский в 1932 г. // Психологический журнал. - 2003. - Т. 24, № 1. - С. 14-21.
Леонтьев А.Н. Беседа с Выготским // Леонтьев А.Н. Философия и психология. Из научного наследия. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. - С. 22-26.
Леонтьев А.Н. Вступительная статья. О творческом пути Л.С. Выготского // Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 9-41.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 2. - C. 94-231.
Леонтьев А.Н. Материалы о сознании // Леонтьев А.Н. Философия и психология. Из научного наследия. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. - С. 26-48.
Леонтьев А.Н. О книге С.Л. Рубинштейна «Основы общей психологии». Материалы к дискуссии // Леонтьев АН. Философия психологии. Из научного наследия. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. - С. 226-228.
Леонтьев А.Н. О Льве Семеновиче Выготском // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 1. - C. 18-21.
Леонтьев А.Н. Об историческом подходе в изучении психики человека // Избранные психологические произведения: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 1. - С. 96-141.
Леонтьев А.Н. Проблема деятельности в истории развития советской психологии // Леонтьев А.Н. Философия психологии. Из научного наследия. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. - С. 263-277.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики: 3-е изд. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1972. - 575 с.
Леонтьев А.Н. Развитие высших форм запоминания // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: В 2 т. - М: Педагогика, 1983. - Т.1. - С. 31-64.
Леонтьев А.Н. Развитие высших форм запоминания // Хрестоматия по общей психологи. Психология памяти / Под ред. Ю.Б. Гиппен-рейтер, В.Я. Романова. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979. - С. 163-176.
Леонтьев А.Н. Развитие памяти: Экспериментальное исследование высших психологических функций. - М., Л.: Учпедгиз, 1931. - 279 с.
Леонтьев А.Н. Учение о среде в педологических работах Л.С. Выготского (критическое исследование) // Вопросы психологии. - 1998. - № 1. - С. 108-124.
Леонтьев А.Н., Лурия А.Р. Из истории становления психологических взглядов Л.С. Выготского // Вопросы психологии. - 1976. -№ 6. - С. 84-93.
Леонтьев А.Н., Лурия АР Психологические воззрения Л.С. Выготского // Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1956. - С. 3-10.
Леонтьев А.Н., Лурия А.Р, Теплов Б.М. Предисловие // Выготский Л.С. Развитие высших психических функций. - М.: Изд-во АПН РСФСР, 1960. - С. 3-10.
Лохов М.И., Степанов И.И., Эдлина Т.А., Вартанян ГА. Динамика формирования произвольной памяти у детей // Психологический журнал. - 1993. - Т.14. № 4. - С. 56-65.
Лурия А.Р. Внимание и память. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1975. - С. 42-103
Лурия АР Нейропсихология памяти. - М.: Педагогика, 1974. - 312 с.
Лурия А.Р. Маленькая книжка о большой памяти. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1968. - 87 с.
Ляудис В.Я. Память в процессе развития. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. - 253 с.
Мальцева К.П. Наглядные и словесные опоры при запоминании у школьников // Вопросы психологии памяти / Под ред. А.А. Смирнова. - М.: Изд-во АПН СССР, 1958. - С. 87-104.
Мамардашвили М.К. Классический и неклассический идеалы рациональности: 2-е изд., испр. - М.: Лабиринт, 1994. - 90 с.
Матюшкин А.М. Комментарии // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1984. - Т. 3. - C. 354-360.
Матюшкин А.М. Послесловие // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1984. - Т. 3. - C. 338-353.
Мясоед П.А. Антропологический принцип и проблемы психологии развития // Вопросы психологии. - 2000. - № 5. - С. 122-125.
.Мясоед П.А. Ненормативное психическое развитие в практике психологической службы школы // Практическая психология в школе: цели и средства. Тезисы Всероссийской конференции. - СПб.: ИМАТОН, 1996. - С. 85-86.
Мясоед П.А. «Параллелограмм» А.Н. Леонтьева, «генетический закон» Л.С. Выготского и традиция научной школы // Вопросы психологии. - 2003. - № 2. - С. 105-117.
Мясоед П.А. Пора думать о вечном (Письмо в редакцию) // Вопросы психологии. - 2004. - № 6. - С. 152-153.
Мясоед П.А. Проблема ненормативного психического развития // Вопросы психологии. - 1994. - № 6. - С. 49-57.
Мясоед П.А. Психология в аспекте типов научной рациональности // Вопросы психологии. - 2004. - № 6. - С. 3-17.
Мясоед П.А. Теории в психологи развития // Вопросы психологии. - 2004. - № 5. - С. 141-144.
Найссер У. Познание и реальность. Смысл и принципы когнитивной психологии: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1981. - 230 с.
Норман Д. Память и научение: Пер. с англ. - М.: Мир, 1985. - 160 с.
О педологических извращениях в системе наркомпросов. Постановление ЦК ВКП (б) от 4 июля 1936 г. // Народное образование в СССР. Общеобразовательная школа: Сб. документов 1917-1937 гг. / Сост. А.А. Абакумов и др. - М.: Педагогика, 1974. - С. 173-175.
Орлов А.Б. А.Н. Леонтьев - Л.С. Выготский: очерк развития схизиса // Вопросы психологии. - 2003. - № 2. - С. 70-85.
Петровский А.В. Запрет на комплексное исследование детства // Репрессированная наука / Под общ. ред. М.Г. Ярошевского. - СПб.: Наука, 1991. - Т. 1. - С. 126-135.
Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Младший школьник // Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г Рузской. - М.: Педагогика, 1990. - С. 175-204.
Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Особенности психического
развития младших школьников, воспитывающихся вне семьи // Вопросы психологии. - 1982. - № 2. - С. 80-86.
Роговин М.С. Проблемы теории памяти. - М.: Высшая школа, 1977. - 180 с.
Роговин М.С. Философские проблемы теории памяти. - М.: Высшая школа, 1966. - 167 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир. - СПб.: Питер, 2003. - С. 44-280.
Рубинштейн Л.С. Основы общей психологии: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1989. - Т.1. - 488 с.
Рубинштейн С.Л. Проблема способностей и вопросы психологической теории // Проблемы общей психологии. - М.: Педагогика, 1973. - С. 220-235.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. - М.: Школьная пресса, 2000. - 416 с.
Смирнов А.А. Психология запоминания // Смирнов А. А. Избранные психологические труды: В 2 т. - М.: Педагогика, 1987. - Т.2. - С. 6-294.
Соколова Е.Е. А.Н. Леонтьев и его время глазами очевидцев // Психологический журнал. - 2003. - Т. 24, № 1. - С. 22-28.
Соколова Е.Е. Развитие идей Л.С. Выготского в ранних работах А.Н. Леонтьева // Вопросы психологии. - 2003. - № 2. - С. 95-104.
Сокращенная стенограмма заседания кафедры общей психологии факультета психологии МГУ, март 1994 г. // Вестник Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. - 1994. - № 4. - C. 51-63.
СолсоР. Когнитивная психология: Пер. с англ. - СПб.: Питер, 2002. - 592 с.
Степин В.С. Теоретическое знание: Структура, история, эволюция. - М.: Прогресс-Традиция, 2000. - 744 с.
Субботский Е.В. Концепция Л.С. Выготского о высших и низших психических функциях и современные исследования познавательного развития в младенчестве // Вопросы психологии. - 1996. - № 6. - С. 88-92.
Тулмин С. Человеческое понимание: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1984. - 327 с.
Чудновский В.Э. К проблеме соотношения «внешнего» и «внутреннего» в психологии // Психологический журнал. - 1993. - Т. 14, № 5. - С. 3-12.
Флорес Ц. Память // Экспериментальная психология: Пер. с фр. / Под ред. П. Фресса, Ж Пиаже. - М.: Прогресс, 1973. - Вып.4. - C. 209-342.
Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции: 2-е изд.: Пер. с нем. - М.: Наука, 1991. - 456 с.
Фромм Э. Искусство любви. Исследование природы любви: Пер. с англ. - Минск: Полифакт, 1990. - 80 с.
Хофман И. Активная память: Экспериментальные исследования и теории человеческой памяти: Пер. с нем. - М.: Прогресс, 1986. - 309 с.
Эббингауз Г. Смена душевных образований // Хрестоматия по общей психологи. Психология памяти / Под ред. Ю.Б. Гиппенрей-тер, В.Я. Романова. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979. - С. 18-24.
Эльконин Б.Д., ЗинченкоВ.П. Психология развития (по мотивам Л. Выготского) // Гуманитарная наука в России: Соросовские лауреаты. Вып. 1. Психология. Философия: Материалы всероссийского конкурса научно-исследовательских проектов / Под ред. М.И. Новицкой. - М.: Международный научный фонд, 1996 // http ://www.psychology.ru/Library.
Эльконин Д.Б. Об источниках неклассической психологии // Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. - М.: Педагогика, 1989. - С. 475-478.
Юнг К.Г. Архетип и символ: Пер. с англ. и нем. - М.: Ренессанс, 1991. - 304 с.
Юревич А.В. “Онтологический круг” и структура психологического знания // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, № 1. - С. 6-14.
Юревич А.В. Методологический либерализм в психологи // Вопросы психологии. - 2001. - № 5. - С. 3-18.
Ярошевский М.Г. Без истории пуста методология // Вопросы психологии. - 1995. - № 4. - С. 141-146.
Ярошевский М.Г. История психологии. - Изд. 3-е, перераб. - М.: Мысль, 1985. - 575 с.
Ярошевский М.Г. Когда Л.С. Выготский и его школа появились в психологи? // Вопросы психологии. - 1996. - № 5. - С. 110-121.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский: в поисках новой психологии. - М.: Международный фонд истории науки, 1993. - 301 с.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский и марксизм в советской психологии. К социальной истории российской науки // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, № 5. - С. 84-96.
Ярошевский М.Г. Трехаспектность науки и проблема научной школы // Социально-психологические проблемы науки. Ученый и научный коллектив / Под ред. М.Г Ярошевского. - М.: Наука, 1973. - С. 174—189.
Ярошевський М.Г., Гургенидзе Г.С. Послесловие. Комментарии // Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 437-474.
Crain W. Theories of Development. Concepts and applications: 4d ed. - New Jersy: Prentice-Hall, Upper Saddle River, 2000. - 420 р.
Miller P.H. Theories of Developmental Psychology: 4d ed. -New York: Worth Publishers, 2002. - 518 p.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).