Психологічне проєктування навчально-книжкових комплексів як оргтехнологічних засобів модульно-розвивальної взаємодії
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2020.01.090Ключові слова:
модульно-розвивальна система, психологічне проєктування, суб’єкт освітньої діяльностіАнотація
У статті обґрунтовано ідею психологічного проєктування інноваційного навчально-книжкового комплексу (НКК) як психодидактичного інструменту суб’єктів освітнього процесу й одночасно як квазісуб’єкта полідіалогічної навчальної взаємодії. Він є предметом різнобічного пізнання і вивчається з позицій різних методологічних підходів – системного, діяльнісного, задачного, комунікативного, гуманістичного, соціокультурного і вітакультурного. В рамках останнього підходу теоретично обґрунтовані, з одного боку, інтегральна модель процесу проєктування навчальних книг, у результаті чого досягнута поелементна повнота його основних етапів і зафіксований вичерпний перелік нормативних вимог, факторів та умов їх ефективної реалізації, з іншого – інноваційний НКК як об’єкт психолого-дидактичного пізнання, наукового проєктування, новаторського конструювання, а на наступних етапах як предмет комплексної експертизи та експериментального впровадження в освітній процес. У підсумку системно представлені теорія, методологія і технологія психологічно доцільної побудови змісту і структури НКК як сукупності загальних принципів, ознак, параметрів та індикаторів, які враховують вікові психологічні закономірності, та індивідуально-типологічні особливості психодуховного розвитку й особистісно-професійного зростання студентів. У дослідженні обґрунтована система функцій НКК, які згруповані за такими критеріальними ознаками: а) носій освітнього змісту, б) фактор розвитку психічних процесів, станів, властивостей і тенденцій, в) організатор процесів самонавчання і самовиховання; г) засіб долучення особистості до безперервного культуротворення шляхом занурення в сферу загальнолюдського досвіду і її внутрішнього психодуховного самовивільнення. У цьому контексті аргументовано підібрані чотири макроструктурних компоненти цього комплексу, які утворюють цілісну систему і проєктуються одночасно, а саме: а) тезаурус або словник, б) навчальний посібник, в) модульно-розвивальний підручник, г) освітня програма самореалізації особистості студента. Пропонована сукупність інструментів задіє психологічний механізм оволодіння людиною інформацією і головне - оргтехнології здійснення цілісного освітнього циклу в системі модульно-розвивального навчання А. В. Фурмана, яка передбачає реалізацію кожною особистістю внутрішньо прийнятної траєкторії саморозвитку. У зв’язку з цим запропонована оргтехнологічна послідовність психологічного проєктування інноваційних НКК, яка охоплює чотири періоди і дев’ять похідних етапів, згідно з якими розроблена система принципів і номенклатура психологічних вимог до змісту та структури навчальних видань для осіб юнацького віку. Також, спираючись на сучасні наукові досягнення у сфері семіотики, психологічної герменевтики, психолінгвістики, психосемантики і психодидактики, розроблена модель взаємодії читача із структурованим змістом зазначеного комплексу, яка обіймає форми фіксації, етапи обробки соціокультурно зумовленої інформації та механізми взаємопереходу останньої у відповідні процеси і суб’єктивовані смислообрази особистісного знання. Вперше розроблена та успішно апробована психодіагностична методика, яка спрямована на виявлення рівня реалізації студентами власного психологічного потенціалу (психічних процесів, станів, властивостей і тенденцій) за підсумками їх взаємодії з навчальною літературою. За допомогою зазначеної методики, що охоплює 432 позитивних і негативних ознаки-індикатора змісту і структури НКК, є змога об’єктивно висловити єдиним числовим показником рівень його розвивальної ефективності як полікомпонентного інноваційного інструментарію. Емпірично аргументований більш високий рівень психодидактичної якості та психологічної ефективності застосування інноваційних НКК порівняно з традиційними навчальними книгами. Поряд з цим, за допомогою кореляційного аналізу, виявлено прямий лінійний зв’язок між академічною успішністю студентів і рівнем сформованості їхніх інформаційно-пізнавальних умінь-здатностей роботи (застосування адекватних читацьких стратегій, алгоритмів, операцій, прийомів) з навчальними книгами.
Посилання
Furman, A. V. & Furman, O. I. & Shandruk, S. K. & Co (2019). Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A. V. Furmana [Viticultural methodology: an anthology. To the 25th anniversary of professor A. V. Furman’s Scientific School]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Danilova, V. L. & Shhedrovickiy, P. G. (Eds.). (2010). Georgiy Petrovich Shhedrovickiy. Moscow: ROSSPEN [in Russian].
Hirniak, A. N. & Hirniak, H. S. (2019). Dialohichna vzaiemodiia uchasnykiv osvitnoho protsesu yak peredumova ta harantiia yoho efektyvnosti [Dialogical interaction of participants in the educational process as a prerequisite and guarantee of its effectiveness]. Guarantees and protection of fundamental human rights as the integral element of integration of Ukraine on the EU, 105–117. Olsztyn: Wydziaі Prawa i Administracji UWM w Olsztynie [in Ukrainian].
Hirniak, A. N. & Hirniak, H. S. (2019). Modulno-rozvyvalnyi navchalnyi kompleks yak psykhodydaktychnyi instrument nalahodzhennia osvitnoi vzaiemodii [Modular-developmental training complex as a psycho-tactical tool for establishing educational interaction]. Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia – Methodology and psychology of humanitarian cognition, 902–979. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Hirniak, A. N. & Hirniak, H. S. (2014). Pryntsypy psykholohichnoho proektuvannia zmistu i struktury navchalno-knyzhkovykh kompleksiv dlia studentiv VNZ [Principles of psychological design of the content and structure of educational and book complexes for students of universities]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 1, 91–106 [in Ukrainian].
Hirniak, H. S. & Dombrovskyi, I. V. (2017). Znaky i symvoly yak obiekt psykholohichnoho piznannia [Signs and symbols as an object of psychological knowledge]. Almanakh nauky – Almanac of science, 8, 51–54 [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Furman, O. I. & Shandruk, S. K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A. V. Furmana [Methodology and psychology of humanitarian cognition. To the 25th anniversary of professor A. V. Furman’s scientific school]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Modulno-rozvyvalna systema yak sotsiokulturna orhanizatsiia [Modular-developmental system as a socio-cultural organization]. (2002). Psykholohiya i suspilstvo (spetsvypusk) – Psychology and society (special issue), 3–4 [in Ukrainian].
Furman, A. A. (2017). Psykholohiia smylozhyttievoho rozvytku osobystosti [Psychology of the meaning-life personality development]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A. V. & Hirniak, A. N. (2009). Psykhodydaktychna ekspertyza modulno-rozvyvalnykh pidruchnykiv [Psychodidactic examination of modular textbooks]. Ternopil: TNEU, “Ekonomichna dumka” [in Ukrainian].
Furman, A. V. & Hirniak, A. N. (2011). Psykholoho-dydaktychne proektuvannia zmistu ta struktury navchalno-knyzhkovykh kompleksiv (osnovy prohramy ta yii vykonannia) [Psychological-didactic design of the content and structure of educational-book complexes (the basics of the program and its implementation)]. Vitakulturnyi mlyn – Viticultural mill, 14, 41–50 [in Ukrainian].
Furman, A. V. & Hirniak, A. N. (2018). Psychological technology of the interaction between teacher and students under the conditions of innovative module-developmental teaching. Humanitarnyi visnyk DVNZ “Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. Hryhoriia Skovorody” – Bulletin of the Higher Educational Institution “Pereyaslav-Khmelnitsky State Pedagogical University named Gregory Skovoroda. Vol. 37 (4), P. 1 (23), 123–135. Kyiv: Hnozys [in Ukrainian].
Furman, A. V. & Hirniak, H. S. & Hirniak, A. N. (2013). Kompleksna metodyka vyiavlennia yakosti ta efektyvnosti navchalnoi literatury: tekhnolohiia, protsedury ta dosvid zastosuvannia [Complex methodology of identifying the quality and effectiveness of educational literature: technology, procedures and experience]. Ternopil: “Ekonomichna dumka TNEU” [in Ukrainian].
Furman, A. V. & Hirniak, H. S. & Hirniak, A. N. (2012). Psykhodydaktyka proektuvannia navchalno-knyzhkovykh kompleksiv dlia studentiv VNZ [Psychodactics of designing educational-book complexes for students of higher education institutions]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman A. V. (2011). Metodolohichna plan-karta doslidzhennia i proektuvannia modulno-rozvyvalnoho pidruchnyka yak kvazisubiekta realnoi osvitnoi vzaiemodii [Methodological plan-map of research and design of a module-developmental textbook as a quasi-subject of real educational interaction]. Vitakulturnyi mlyn – Viticultural mill, 13, 4–19 [in Ukrainian].
Furman, A. V. (1997). Modulno-rozvyvalne navchannia: pryntsypy, umovy, zabezpechennia [Modular development training: principles, conditions, provision]. Kyiv: Pravda Yaroslavychiv [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2010). Modulno-rozvyvalnyi pidruchnyk yak instrument efektyvnoi osvitnoi vzaiemodii [Modular-developmental textbook as a tool for effective educational interaction]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 1, 171–182 [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2004). Teoriia i praktyka rozvyvalnoho pidruchnyka [Theory and practice of the developmental textbook]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O. I. (1998). Modulno-rozvyvalne navchannia: sotsialno-psykholohichnyi aspekt [Modular-developmental training: socio-psychological aspect]. Kyiv: Shkoliar [in Ukrainian].
Boettcher, V. Judith & Conrad, Rita-Marie (2016). The online teaching survival guide: simple and practical pedagogical tips. Jossey-Bass [in English].
Boller, Sharon & Kapp, Karl M. (2017). Play to learn: everything you need to know about designing effective learning games. Association for talent development [in English].
Luterbach, J. Kenneth (2018). Designing and developing robust instructional apps. Routledge [in English].
Nilson, B. Linda (2016). Teaching at Its Best: a research-based resource for college instructors. Jossey-Bass [in English].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).