Теорія в історичному поступі психологічного пізнання
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2021.01.036Ключові слова:
психологічне пізнання, теоретична психологія, мислення, монізм, епістемологія, основна проблема психології, теорія психічного, принцип причетності, категорія буття, постнекласична психологіяАнотація
У статті аналізується співвідношення теорії й історії психологї на підґрунті концепції, що складається в процесі досліджень творчості видатного українського вченого В.А. Роменця. Згідно з концепцією, психологічне пізнання – історико-логіко-психологічний процес, що здійснюється на епістемологічному підґрунті й пролягає від дуалізму до монізму; етапами процесу є способи вирішення основної проблеми психології, котра фіксує необхідність схарактеризувати психічне як суб’єктивне з огляду на об’єктивне; закономірності процесу висвітлює мислення автора теорії психічного під час вирішення цієї проблеми. Критично оцінюється стан теоретичної психології, остання розуміється як позначений теоріями психічного поступ психологічного пізнання. На прикладі творчого діалогу В. А. Роменця з попередниками показується, що теорія є свідченням непересічного місця автора у цьому процесі. Пошуки місця людини у пізнанні завершуються оголошенням людини суб’єктом пізнання, органом самопізнання світу, здатною осягати об’єкт у межах свого мислення. В епістемології це субстанціалізм, процесуалізм; принципу спостереження протистоїть принцип причетності; місце людини у пізнанні характеризується або дуалістично, або моністично. Ідея тотожності мислення і буття означає, що умовою пізнання є збіг способу осмислення об’єкта зі способом його існування. Філософія науки принцип причетності або заперечує, або утверджує, те ж саме відбувається у психології науки. Суб’єктоцентризм в епістемології відлунюється у психології протиставленням суб’єктивного об’єктивному, подолання цього протиставлення породжує моністичні теорії як в епістемології, так і в психології. У психології це основна проблема, гостроти їй надає коло пізнання, в яке потрапляє психолог, коли, послуговуючись власним психічним, досліджує природу психічного. Проблема – джерело психологічного пізнання, коло – свідчення безпосередньої присутності психолога у цьому процесі. Психологи-марксисти моністично вирішують проблему, оперуючи категорією практики. Вирішення наштовхуються на труднощі, нові ідеї поглиблюють зміст категорії практики й відкривають можливість нових розв’язків цієї проблеми. Психологи пострадянської доби категорією практики не мислять й, на противагу діяльнісному, утверджують суб’єктний підхід. З епістемологічної точки зору, це – суб’єктоцентризм, з історико-психологічної – крок у зворотному напрямку. За В. А. Роменцем, наріжним способом практики є вчинок як суперечлива взаємодія суб’єктивного та об’єктивного, що закарбовується в історії людського самопізнання. Динаміка складових учинку висвітлює історичний та онтогенетичний шлях людини, сутність і призначення психічного, історичні рівні психологічних знань. У творчості вченого психологія виходить на постнекласичний рівень розвитку. Для класичної психології суб’єктивне та об’єктивне є несумірними сутностями, для некласичної – сторонами реальності, для постнекласичної – сторонами людського способу буття. Основна проблема психології долається принципово по-різному, що висвітлює шлях психології від дуалізму до дедалі змістовнішого монізму. Аналіз творчості В. А. Роменця показує: у поступі мислення психолога виражається історичний поступ психології, що відбувається, коли спосіб мислення збігається зі способом буття психічного. Ілюструється ідея тотожності мислення і буття, котра логічно завершує пошуки місця людини у пізнанні в епістемології. Властиве поясненню природи психічного коло пізнання розширюється до меж існування психічного й на перешкоді моністичного вирішення основної проблеми психології вже не стоїть. В. А. Роменець створює теорію способу буття людини на історичному й онтогенетичному фундаменті, на часі – схарактеризувати спосіб буття людини на індивідуальному рівні на підґрунті категорії буття у предметно-практичному наповненні її змісту, зреалізувати таким чином антропологічний підхід у психології й подолати існуючий розрив між теоретичною та практичною гілками цієї науки.
Посилання
Abul’khanova-Slavskaya K. A. Dialektika chelovecheskoy zhizni (Sootnosheniye filosofs-kogo, metodologicheskogo i konkretno-nauchnogo podkhodov k probleme individa). Moskva : Mysl’, 1977. 224 s.
Abul’khanova-Slavskaya K. A. Printsip sub”yekta v filosofsko-psikhologicheskoy kontseptsii S. L. Rubinshteyna. Sergey Leonidovich Rubinshteyn : Ocherki. Materialy. Vospominaniya / otv. red. B. M. Lomov. Moskva : Nauka, 1989. C. 10–61.
Abul’khanova K. O. Metodolohichne znachennya katehoriyi sub’yekta dlya suchasnoyi psykholohiyi. Lyudyna. Sub’yekt. Vchynok : Filosofs’ko-psykholohichni studiyi / za zah. red. V. O. Tatenka. Kyyiv : Lybid’, 2006. S. 37–51.
Abul’khanova K. A. Problema individual’nosti v psikhologii. Psikhologiya individual’nosti : Novyye modeli i kontseptsii / pod red. Ye. B. Starovoytenko, V. D. Shadrikova. Moskva : NOU VPO MPSI, 2009. S. 14–63.
Akademik V. A. Romenets’ : tvorchist? i pratsi : zb. st. / uklad. P. A. M’yasoyid ; vidp. red. L. O. Shatyrko. Kyyiv : Lybid’, 2016. 269 s.
Aliyev SH., M’yasoyid P., Furman A. V. Vchynkova pryroda praktyky (filosofs’ko-psykholohichna interpretatsiya tvorchoho dialohu V. A. Romentsya iz M. M. Bakhtinym). Psykholohiya i suspil’stvo. 2012. № 3. S. 6–23.
Aliyev SH. G., Myasoyed P. A. O postupkovoy prirode praktiki (v pereklichke V. A. Romentsa s M. M. Bakhtinym). URL : https://filosofia.ru/o_postupkovoy_prirode_praktiki/ (data publikatsiyi 10.01.2013, data zvertannya 20.07.2020).
Allakhverdov V. M. Metodologicheskoye puteshestviye po okeanu bessoznatel’nogo k tainstvennomu ostrovu soznaniya. Sankt-Peterburg : Rech’, 2003. 368 s.
Allakhverdov V. M. Postanovka problem i formulirovka gipotez v psikhologicheskom issledovanii. Psikhologicheskiye issledovaniya. 2020. T. 13. № 70. C. 4. URL : http://psystudy.ru
Anan’yev B. G. Chelovek kak predmet poznaniya. Anan’yev B. G. Izbannyye psikhologicheskiye trudy : v 2 t. Moskva : Pedagogika, 1980. T. 1. S. 16–123.
Asmolov A. G. Po tu storonu soznaniya : Metodologicheskiye problemy neklassicheskoy psikhologii. Moskva : Smysl, 2002. 480 s.
Asmolov A. G. Psikhologiya lichnosti : kul’turno-istoricheskoye ponimaniye razvitiya cheloveka / 3-ye izd., ispr. i dop. Moskva : Smysl ; Akademiya, 2007. 528 s.
Balin V. D. Vvedeniye v teoreticheskuyu psikhologiyu. Sankt-Peterburg : Izdatel’stvo Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta, 2012. 201 s.
Ball H. Do vyznachennya zasad ratsihumanistychnoho pidkhodu v metodolohiyi psykholohichnoyi nauky. Psykholohiya i suspil’stvo. 2000. № 2. S. 74–90.
Ball H. O. Aktual’ni problemy psykholohichnoyi epistemolohiyi. Mova i kul’tura. 2003. T. 2. Vyp. 6. S. 5–12.
Ball G. A. Sistemnyye predstavleniya kak mediatory vzaimodeystviya yestestvennonauchnoy i gumanitarnoy traditsiy v chelovekovedenii. Razvitiye psikhologii v sisteme kompleksnogo chelovekoznaniya / otv. red. A. L. Zhuravlev, V. A. Kol’tsova. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2012. CH. 2. S. 27–29.
Ball H. Teoretychna psykholohiya yak tsaryna naukovosti i dukhovnosti (do vydannya ukrayins’koho perekladu knyhy Filipa Lersha “Struktura osoby”). Psykholohiya i suspil’stvo. 2015. № 3. S. 72–79.
Bakhtin M. M. K filosofii postupka. Bakhtin M. M. Sobr. soch. : v 7 t. Moskva : Russkiye slovari, 2003. T. 1. C. 7–68.
Bakhtin M. M. K metodologii gumanitarnykh nauk. Bakhtin M. M. Sobr. soch. : v 7 t. Moskva : Russkiye slovari, 1997. T. 5. C. 159–206.
Binsvanger L. Ekzistentsial’no-analiticheskaya shkola mysli. Ekzistentsial’naya psikhologiya / per. s angl. Moskva : Aprel’ Press & EKSMO-Press, 2001. C. 308–332.
Bratus’ B. S. Problema cheloveka v psikhologii. Voprosy psikhologii. 1997. № 5. S. 3–19.
Bratus’ B. S. Russkaya, sovetskaya, postsovetskaya psikhologiya : Konspektivnoye izlozheniye. Moskva : Moskovskiy psikhologo-sotsial’nyy institut : Flinta, 2000. 88 s.
Bruner Dzh. Torzhestvo raznoobraziya : Piazhe i Vygotskiy. Voprosy psikhologii. 2001. № 4. S. 3–13.
Brushlinskiy A. V. Deyatel’nostnyy podkhod i psikhologicheskaya nauka. Voprosy filosofii. 2001. № 2. S. 89–95.
Brushlinskiy A. V. Psikhologiya sub”yekta (stranitsy posledney knigi). Psikhologicheskiy zhurnal. 2003. T. 24. № 2. S. 7–14.
Budilova Ye. A. Trudy po istorii psikhologii. Moskva : Nauka, 2009. 504 s.
Vasilyuk F. Ye. Metodologicheskiy analiz v psikhologii. Moskva : MGPPGU, Smysl, 2003. 240 s.
Vil’sh I. Metodologicheskiye trebovaniya k nauchnym teoriyam gumanitarnoy sfery. Metodologiya i istoriya psikhologii. 2018. Vyp. 4. S. 101–110. Doi: 10.7868/S1819265318040106
Vygotskiy L. S. Istoricheskiy smysl psikhologicheskogo krizisa. Metodologicheskoye issledovaniye. Vygotskiy L. S. Sobr. soch. : v 6 t. Moskva : Pedagogika, 1982a. T. 1. C. 291–436.
Vygotskiy L. S. Problema soznaniya. Vygotskiy L. S. Sobr. soch. : v 6 t. Moskva : Pedagogika, 1982b. T. 1. C. 156–167.
Vygotskiy L. S. Istoriya razvitiya vysshikh psikhicheskikh funktsiy. Vygotskiy L. S. Sobr. soch. : v 6 t. Moskva : Pedagogika, 1983. T. 3. C. 5–328.
Garai L., Kechke M. Yeshche odin krizis v psikhologii! Vozmozhnaya prichina shumnogo uspekha idey L.S. Vygotskogo. Voprosy filosofii. 1997. № 4. S. 86–97.
Garber I. Ye. Metapsikhologicheskiy podkhod k integratsii psikhologii. Teoriya i metodologiya psikhologii : Postneklassicheskaya perspektiva / otv. red. A. L. Zhuravlev, A. V. Yurevich. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2007. S. 484 –503.
Gusel’tseva M. S. Kul’turnaya psikhologiya : Metodologiya, istoriya, perspektivy. Moskva : Prometey, 2007. 290 s.
Gusel’tseva M. S. Ponyatiye progressa i modeli razvitiya psikhologicheskoy nauki. Progress psikhologii : kriterii i priznaki / pod red. A. L. Zhuravleva, T. D. Martsinkovskoy, A. V. Yurevicha. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2009. S. 13–31.
Gusel’tseva M. S. Antropologicheskaya optika v psikhologii i gumanitaristike. Voprosy psikhologii. 2012. № 5. S. 3–18.
Gusel’tseva M. S. Evolyutsiya psikhologicheskogo znaniya v smene tipov ratsional’nosti (istoriko-metodologicheskoye issledovaniye). Moskva : Akropol’, 2013. 367 s.
Gusel’tseva M. S. Psikhologiya povsednevnosti : metodologiya, istoriya, perspektivy. Psikhologicheskiye issledovaniya. 2017. T. 10. № 51. 12. http://psystudy.ru
Zhdan A. N. Kritika ponyatiya progressa. Progress psikhologii : kriterii i priznaki / pod red. A. L. Zhuravleva, T. D. Martsinkovskoy, A. V. Yurevicha. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2009. S. 144–150.
Il’yenkov E. V. Dialektika ideal’nogo. Il’yenkov E. V. Filosofiya i kul’tura. Moskva : Politizdat, 1991. S. 229–270.
Yolon P. Piznannya. Filosofs’kyy entsyklopedychnyy slovnyk / hol. red. V. I. Shynkaruk. Kyyiv : Abrys, 2002. S. 479–480.
Kleyn L. S. Istoriya antropologicheskikh ucheniy. Sankt-Peterburg : Izd-vo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2014. 744 s.
Kononovych T., M’yasoyid P. Ekonomichna povedinka i protses pryynyattya rishennya : Single case study. Psykholohiya i suspil’stvo. 2019. № 2. S. 115–138.
Kononovich T. A., Myasoyed P. A. Teoriya perspektiv v protsessakh prinyatiya resheniya : analiz s pomoshch’yu Single Case Study. Psikhologicheskiye issledovaniya. 2020. T. 13. № 70. S. 2. URL : http://psystudy.ru
Kornilova T. V., Smirnov S. D. Metodologicheskiye osnovy psikhologii. Sankt-Peterburg : Piter, 2006. 320 s.
Kun T. Struktura nauchnykh revolyutsiy / per. s angl., 2-ye izd. Moskva : Progress, 1975. 288 s.
Leybin V. M. “Tolkovaniye snovideniy” kak psikhobiografiya Z. Freyda. Voprosy psikhologii. 2000. № 5. S. 99–111.
Lektorskiy V. A. Sub”yekt. Ob”yekt. Poznaniye. Moskva : Nauka, 1980. 358 s.
Lektors’kiy V. A. O klassicheskoy i neklassicheskoy epistemologii. Na puti k neklassicheskoy epistemologii / otv. red. V. A. Lektorskiy. Moskva : IFRAN, 2009. S. 7–24.
Leont’yev A. A. L. S. Vygotskiy. Moskva : Prosveshcheniye, 1990. 158 s.
Leont’yev A. N. Deyatel’nost’. Soznaniye. Lichnost’. Leont’yev A. N. Izbr. psikhol. proizv. : v 2 t. Moskva : Pedagogika, 1983. T. 2. C. 94–231.
Leont’yev A. N. K psikhologii obraza. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 14. Psikhologiya. 1986. № 3.S. 72–76.
Leont’yev A. N. O knige S. L. Rubinshteyna “Osnovy obshchey psikhologii”. Materialy k diskussii. Leont’yev A. N. Filosofiya i psikhologiya. Iz nauchnogo naslediya / pod red. A. A. Leont’yeva, D. A. Leont’yeva. Moskva: Izdatel’stvo Moskovskogo universiteta, 1994. S. 226–228.
Leont’yev A. N. Ucheniye o srede v pedologicheskikh rabotakh L. S. Vygotskogo (kriticheskoye issledovaniye). Voprosy psikhologii. 1998. № 1. S. 108–124.
Leont’yev D. A. Chto dayet psikhologii ponyatiye sub”yekta : sub”yektnost’ kak izmereniye lich- nosti. Epistemologiya i filosofiya nauki. 2010. T. XXV. № 3. S. 136–153.
Loginova N. A. Problema cheloveka v sovremennoy rossiyskoy psikhologii. Institut psikhologii Rossiyskoy akademii nauk. Chelovek i mir. 2017. T. 1. № 1. S. 81–110.
Lomov B. F. Metodologicheskiye i teoreticheskiye problemy psikhologii. Moskva : Nauka, 1984. 444 s.
Mazilov V. A. Metodologiya psikhologicheskoy nauki : Istoriya i sovremennost’. Yaroslavl’ : RIO YAGU, 2017. 419 s.
Mamardashvili M. K. Klassicheskiy i neklassicheskiy idealy ratsional’nosti / 2-ye izd., ispr. Moskva : Labirint, 1994. 90 c.
Maslou A. Psikhologiya bytiya / per. s angl. Moskva : Refl-buk; Kiyev : Vakler, 1997. 304 s.
Medintsev V. A. Metodologicheskiye sostavlyayushchiye integratsii psikhologicheskogo znaniya. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik. 2020. № 1 (112). S. 115–131. DOI : 10.20323/1813-145KH-2020-1-112-115-130
Mкy R. Otkrytiye bytiya. Ocherki ekzistentsial’noy psikhologii. Moskva : Institut obshchegumanitarnykh issledovaniy, 2004. 192 s.
M’yasoyid P. A. Zahal’na psykholohiya : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola, 1998 (5-e vyd. – 2006 r.). 487 s.
Myasoyed P. A. Antropologicheskiy printsip i problemy psikhologii razvitiya. Voprosy psikhologii. 2000. № 5. S. 122–125.
M’yasoyid P. Psykhohenetychna problema i monistychnyy pryntsyp u psykholohiyi rozvytku. Psykholohiya i suspil’stvo. 2003. № 3. S. 17–77.
Myasoyed P. A. Teorii v psikhologii razvitiya. Voprosy psikhologii. 2004. № 5. S. 141–144.
M’yasoyid P. Nauka i praktyka u roboti psykholoha. Psykholohiya i suspil’stvo. 2004. № 3. S. 5–74.
M’yasoyid P. “Paralelohram” Oleksiya Leont’yeva ta osnovna problema psykholohiyi. Psykholohiya i suspil’stvo. 2006. № 1. S. 53–95.
M’yasoyid P. Serhiy Rubinshteyn : zhyttya vyskhidnoyu. Psykholohiya i sucpil’stvo. 2009a. № 2. S. 7–36.
M’yasoyid P. Metateoretychnyy analiz u psykholohiyi. Psykholohiya i suspil’stvo. 2009b. № 4. S. 54–82.
M’yasoyid P. A. Kurs zahal’noyi psykholohiyi : pidruch. / u 2 t. Kyyiv : Alerta, 2011a. T. 1. 496 s.
M’yasoyid P. A. Pidruchnyk iz psykholohiyi i psykholohichne piznannya. Pedahohika i psykholohiya. 2011b. № 2. S. 135–143.
M’yasoyid P. A. Volodymyr Romenets’ : vid psykholohiyi tvorchosti do tvorchosti u psykholohiyi. Psykholohiya vchynku : Shlyakhamy tvorchosti V. A. Romentsya : zb. st. / uporyad. P. A. M’yasoyid ; vidp. red. A. V. Furman. Kyyiv : Lybid’, 2012. S. 139–174.
M’yasoyid P. A. Kurs zahal’noyi psykholohiyi : pidruch. / u 2 t. Kyyiv : Alerta, 2013. T. 2. 758 s.
Myasoyed P. A. Tvorcheskoye naslediye V. A. Romentsa v istoriko-psikhologicheskom znanii. Psikhologicheskiy zhurnal. 2013a. № 3. T. 34. S. 51–59.
Myasoyed P. A. Tvorchestvo V. A. Romentsa i rossiyskaya psikhologicheskaya mysl’. Voprosy psikhologii. 2013b. № 1. S. 106–115.
Myasoyed P. A. Kategoriya praktiki i metodologiya psikhologii. Voprosy psikhologii. 2015a. № 3. S. 106–115.
Myasoyed P. A. Plyuralizm i monizm v metodologii psikhologii. Metodologiya sovremennoy psikhologii. 2015b. Vyp. 5. S. 146–159.
M’yasoyid P. Psykholohichne piznannya yak predmet istorychnoho metateoretychnoho analizu. Cystema suchasnykh metodolohiy : khrestomatiya v chotyr’okh tomakh / uporyad., vidp. red., perekl. A. V. Furman. Ternopil’ : TNEU, 2015. T. 3. S. 189–208.
M’yasoyid P. A. Psykholohichne piznannya : istoriya, lohika, psykholohiya. Kyyiv : Lybid’, 2016a. 560 s.
M’yasoyid P. Tvorchist’ V. A. Romentsya i problema lyudyny v psykholohiyi. Akademik V. A. Romenets’ : tvorchist’ i pratsi : zb. st. / uklad. P. A. M’yasoyid ; vidp. red. L. O. Shatyrko. Kyyiv : Lybid’, 2016b. S. 126–145.
Myasoed P. A. Romenets Vladymyr Andreevych : dannye byohrafyy. Ystoryya rossyyskoy psykholohyy v lytsakh : Daydzhest. 2016, № 5. S. 51–75.
M’yasoyid P. Psykholohiya ta epistemolohiya (pam?yati H. O. Balla). Psykholohiya i suspil’stvo. 2017. № 2. S. 56–73.
M’yasoyid P. A. Sub’yektnyy pidkhid u psykholohiyi i lyudyna yak predmet piznannya (pam’yati V. A. Romentsya). Filosofs’ki problemy humanitarnykh nauk. 2018. № 2. S. 41–44.
Myasoyed P. A. Sovetskaya i postsovetskaya psikhologiya : problema preyemstvennosti. Voprosy
psikhologii. 2018a. № 4. S. 128–139.
Myasoyed P. A. Protivostoyaniye dvukh shkol marksistskoy psikhologii i problema prirody psikhicheskogo. Konferentsium ASOU. Moskva : ASOU, 2018b. S. 475–490.
Myasoyed P. A. Chelovek v teorii poznaniya i psikhologicheskoye poznaniye cheloveka (k voprosu o sootnoshenii epistemologii i psikhologii). Metodologiya i istoriya psikhologii. 2018v. Vyp. 3. S. 105–126. DOI :10.7868/S181926531803007X
M’yasoyid P. Pryntsyp istoryzmu i myslennya u psykholohiyi. Psykholohiya i suspil’stvo. 2019. № 3-4. S. 38–72. DOI : https://doi.org/10.35774/pis2019.03.038
Myasoyed P. A. K soderzhatel’nomu opredeleniyu ponyatiya “integratsiya psikhologii”. Integratsiya v psikhologii : teoriya, metodologiya, praktika : materialy III Natsional’noy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiyem / pod red. V. A. Mazilova. Yaroslavl’ : RIO YAGPU, 2020. S. 70– 75.
M’yasoyid P. A., Shatyrko L. O. Naukova biohrafiya V. A. Romentsya. Akademik V. A. Romenets’ : tvorchist’ i pratsi : zb. st. / uklad. P. A. M’yasoyid ; vidp. red. L. O. Shatyrko. Kyyiv : Lybid’, 2016. S. 17–34.
Naumenko L. K. Chelovek v kreativnoy vselennoy (“antropnyy printsip”). Al’ternativy. 2011. № 3. URL : http://www.intelros.ru/readroom/alternativi/alternativy-3-2011/11457-chelovek-v-kreativnoj-vselennoj-antropnyj-princip.html (data zvertannya 22.06.2020 r.)
Ollport G. V. Gorech’ i sladost’ plodov eklektizma. Ollport G. V. Lichnost’ v psikhologii : per. s angl. Moskva : KSP+ ; SPb. : Yuventa, 1998. S. 15–44.
Ollport G. V. Obshcheye i unikal’noye v psikhologii. Ollport G. V. Lichnost’ v psikhologii : per. s angl. Moskva : KSP+ ; SPb. : Yuventa, 1998. S. 72–87.
Olport G. Kakiye yedinitsy nam ispol’zovat’? Olport G. Stanovleniye lichnosti. Izbrannyye trudy : per. s angl. Moskva : Smysl, 2002. S. 46–61.
Patyayeva Ye. YU. Klassicheskoye, neklassicheskoye i postneklassicheskoye znaniye v sovremennoy psikhologii. Psikhologicheskoye znaniye : Sovremennoye sostoyaniye i perspektivy razvitiya / pod red. A. L. Zhuravleva, A. V. Yurevicha. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2018. S.
–193.
Pervin L., Dzhon O. Psikhologiya lichnosti : teoriya i issledovaniya / per. s angl. Moskva : Aspekt-Press, 2001. 607 s.
Petrovskiy A. V., Yaroshevskiy M. G. Istoriya i teoriya psikhologii : v 2 t. Rostov n/Donu : “Feniks”, 1996. T. 1. 416 s.
Petrovskiy A. V., Yaroshevskiy M. G. Teoreticheskaya psikhologiya : ucheb. posob. Moskva : Akademiya, 2003. 496 s.
Petrovskiy A., Petrovskiy V. Kategorial’nyy stroy psikhologii segodnya. Razvitiye lichnosti. 2014. № 2. S. 92–124.
Petrovskiy V. A. Ocherk teorii svobodnoy prichinnosti. Psikhologiya s chelovecheskim litsom: gumanisticheskaya perspektiva v postsovetskoy psikhologii / pod red. D. A. Leont’yeva, V. G. Shchur. Moskva : Smysl, 1997. S. 124–144.
Piazhe ZH. Kharakter ob”yasneniya v psikhologii i psikhofiziologicheskiy parallelizm. Eksperimental’naya psikhologiya / per. s fr., red.-sost. P. Fress, ZH. Piazhe. Moskva : Progress, 1966. Vyp. I-II. S. 157–194.
Piazhe ZH. Psikhologiya intellekta. Piazhe ZH. Izbrannyye psikhologicheskiye trudy / per. s fr. Moskva : Prosveshcheniye, 1969. S. 55–231.
Piazhe ZH. Geneticheskaya epistemologiya. Voprosy filosofii. 1994. № 5. S. 54–63.
Piskun V. M. Metapsikhologнya ta н’н’ paralogнzmi. Osnovi psikhologii’ : pнdruch. / za zag. red. O. V. Kirichuka, V. A. Romentsya. Kiн’v : Libнd’, 1995. S. 132–158.
Popper K. Logika i rost nauchnogo poznaniya. Izbr. rab. / per. s angl. Moskva : Progress, 1983. 605 s.
Prigozhin I. Filosofiya nestabil’nosti. Voprosy filosofii. 1991. № 6. S. 46–57.
Puzyrey A. A. : vystupleniye za Kruglym stolom “Psikhologiya i novyye idealy nauchnosti”. Voprosy filosofii. 1993. № 5. S. 26–40.
Pyatigorskiy A. Filosofiya i psikhologiya : lektsiya. URL : https://ametalnikova.ru/filosofija-i-psihologija-aleksandra-pjatigorskogo (data publнkatsнн’ 2006 r., data zvertannya 24.04.2020).
Roys Dzh. R. Epistemologiya psikhologicheskaya. Korsini R., Auerbakh A. Psikhologicheskaya entsiklopediya. Sankt-Peterburg : Piter, 2006. S. 1788.
Romenets? V. A. Vchynok i problema determinizmu u vitchyznyaniy psykholohiyi. Z istoriyi fi-losofs’koyi dumky na Ukrayini. Kyyiv : Naukova dumka, 1965. S. 104–118.
Romenets’ V. A. Psykholohiya tvorchosti : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola, 1971. 247 s.
Romenets’ V. A. Analiz tvorchoho protsesu. Filosofs’ka dumka. 1972. № 1. S. 52–62.
Romenets’ V. A. Istoriya psykholohiyi : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola. Holovne vydavnytstvo, 1978. 439 s.
Romenets’ V. A. Istoriya psykholohiyi Starodavn’oho svitu i serednikh vikiv : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola. Holovne vydavnytstvo, 1983. 416 s.
Romenets’ V. A. Istoriya psykholohiyi epokhy Vidrodzhennya : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola. Holovne vydavnytstvo, 1988. 408 s.
Romenets’ V. A. Zhizn’ i smert’ v nauchnom i religioznom istolkovanii. Kiyev : Zdorov’ya, 1989. 192 s.
Romenets’ V. A. Istoriya psykholohiyi XVII stolittya : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola, 1990. 568 s.
Romenets’ V. A. Istoriya psykholohiyi epokhy Prosvitnytstva : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola, 1993. 568 s.
Romenets’ V. A. Postannya kanonichnoyi psykholohiyi : pislyamova. Osnovy psykholohiyi : pidruch. / za zah. red. O. V. Kyrychuka, V. A. Romentsya. Kyyiv : Lybid’, 1995a. S. 605–621.
Romenets’ V. A. Istoriya psykholohiyi XIX – pochatku XX stolittya : navch. posib. Kyyiv : Vyshcha shkola, 1995b. 614 c.
Romenets’ V. A., Manokha I. P. Istoriya psykholohiyi XX stolittya : navch. posib. Kyyiv : Lybid’, 1998. 989 s.
Rubinshteyn, S. L. Problema sposobnostey i voprosy psikhologicheskoy teorii. Rubinshteyn S. L. Problemy obshchey psikhologii. Moskva : Pedagogika, 1973. S. 220–235.
Rubinshteyn S. L. Osnovy obshchey psikhologii : v 2 t. Moskva : Pedagogika, 1989. T. 1. 320 s. T. 2 328 s.
Rubinshteyn S. L. Bytiye i soznaniye. Rubinshteyn S. L. Bytiye i soznaniye. Chelovek i mir. Sankt-Peterburg : Piter, 2003a. S. 43–280.
Rubinshteyn S. L. Chelovek i mir. Rubinshteyn S. L. Bytiye i soznaniye. Chelovek i mir. Sankt-Peterburg : Piter, 2003b. S. 281–426.
Slobodchikov V. I. O lichnostnom, vne- i okololichnostnom sposobakh bytiya cheloveka. Lestvitsa polnoty obrazovaniya chelovek. Opyt nauchnoy diskussii / red. i sost. A. A. Ostapenko. Moskva : NII shkol’nykh tekhnologiy, 2019. S. 160–173.
Slobodchikov V. I., Isayev Ye. I. Osnovy psikhologicheskoy antropologii. Psikhologiya razvitiya cheloveka. Razvitiye sub”yektivnoy real’nosti v ontogeneze. Moskva : Shkol’naya pressa, 2000. 416 s.
Sokolova Ye. Ye. K probleme metodologii postroyeniya obshchepsikhologicheskoy teorii v shkole A. N. Leont’yeva. Metodologiya i istoriya psikhologii. 2007. T. 2. Vyp. 4. S. 163–178.
Sokolova Ye. Ye. Problema postupka v trudakh V. A. Romentsya i A. N. Leont’yeva : sravnitel’nyy analiz. Psykholohiya vchynku : Shlyakhamy tvorchosti V. A. Romentsya / uporyad. P. A.
M’yasoyid ; vidp. red. A. V. Furman. Kyyiv. : Lybid’, 2012. S. 68–84.
Stranitsy istorii : o tom, kak byl uvolen S. L. Rubinshteyn (iz arkhiva MGU). Voprosy psikhologii. 1989. № 4. S. 73–101. № 5. S. 56–63.
Stepin V. S. Teoreticheskoye znaniye : Struktura, istoriya, evolyutsiya. Moskva : Progress – Traditsiya, 2000. 744 s.
Stepin V. S. Vazhno, chtoby rabota ne prekrashchalas’ : besedy. Voprosy filosofii. 2004. № 9. S. 16–71.
Tatenko V. O. Sub’yektno-vchynkova paradyhma v suchasniy psykholohiyi. Lyudyna. Sub’yekt. Vchynok : filosofs’ko-psykholohichni studiyi / za zah. red. V. O. Tatenka. Kyyiv : Lybid’, 2006. S. 316–358.
Tatenko V. A. Problemy sub”yekta v sovremennoy psikhologii (ukrainskaya shkola). Filo-sofsko-psikhologicheskoye naslediye S. L. Rubinshteyna / otv. red. K. A. Abul’khanova. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2011. C. 371–387.
Tatenko V. O., Romenets’ V. A. Vchynok yak pryntsyp pobudovy teoriyi ta istoriyi psykholohiyi. Osnovy psykholohiyi : pidruch. / za zah. red. O. V. Kyrychuka, V. A. Romentsya. Kyyiv : Lybid’, 1995 (6-e vyd. – 2006 r.). C. 161–193.
Tytarenko T. M. Psykholohiya osobystosti V. A. Romentsya u postmodernists’komu zvuchanni. “Ars vetus – Ars nova” : V. A. Romenets’ / vidp. red. I. P. Manokha. Kyyiv : Hnozys, 2001. C. 25–43.
Tytarenko T. M. Zhyttyevyy svit osobystosti : U mezhakh i za mezhamy budennosti. Kyyiv : Lybid’, 2003. 376 s.
Tytarenko T. M. Sotsial’no-psykholohichni praktyky konstruyuvannya zhyttyevoho shlyakhu osobystosti. Psykholohiya zhyttyetvorennya osobystosti v suchasnomu sviti / za red. T. M.
Tytarenko. Kyyiv : Milenium, 2016. S. 13–55.
Tkachenko O. M. Pryntsypy i katehoriyi psykholohiyi. Kyyiv : Vyshcha shkola, 1979. 198 s.
Tkachenko O. M. Razvitiye kategorial’nogo stroya psikhologicheskoy nauki (printsipy i metodologicheskiye predposylki postroyeniya sovremennoy sistemy psikhologicheskikh znaniy) : avtoref. dis… dokt. psikhol. n. Kiyev-Moskva, 1982. 43 s.
Tul’chinskiy G. L. Filosofiya postupka : samoopredeleniye lichnosti v sovremennom obshchestve. Sankt-Peterburg : Aleteyya, 2020. 826 s.
Ushakov D. V. Teoreticheskaya psikhologiya i printsip universal’nogo evolyutsionizma. Vestnik SPbGU. Ser. 16. Psikhologiya. Pedagogika. 2016. Vyp. 1. S. 25–34.
Feyyerabend P. Protiv metoda. Ocherk anarkhistskoy teorii poznaniya / per. s angl. Moskva : AST; Khranitel’, 2007. 413 s.
Freydzher R., Feydimen D. Lichnost’. Teorii, eksperimenty, uprazhneniya / per. s angl., 6-ye mezhdunar. izd. Sankt Peterburg : Praym-Yevroznak, 2006. 704 s.
Fuko M. Arkheologiya znaniya /per. s fr. Sankt-Peterburg : ITS “Gumanitarnaya akademiya”, Universitetskaya kniga, 2004. 416 s.
Furman A. V. Metodolohiya yak sfera nauky, myslediyal’nosti, metodolohuvannya. Metodolohiya i psykholohiya humanitarnoho piznannya. Do 25-richchya naukovoyi shkoly profesora A. V. Furmana / kolektyvna monohrafiya. Ternopil’ : TNEU, 2019a. S. 6–235.
Furman A. V. Metodolohichne obgruntuvannya predmetnoho polya teoretychnoyi psykholohiyi. Psykholohiya i suspil’stvo. 2019b. № 3-4. S. 5–37. DOI : https://doi.org/10.35774/pis2019.03.005
Furman A. V. Metateoretychna rekonstruktsiya predmetnoho polya kanonichnoyi psykholohiyi. Psykholohiya osobystosti. 2019v. № 1. S. 5–20.
Khoroshilov D. A. Arkheologiya povsednevnosti i sotsial’noye poznane. Psikhologicheskiye issledovaniya. 2017. T. 10. № 54. S. 6. URL : http://psystudy.ru
Khyell L., Zigler D. Teorii lichnosti. Osnovnyye polozheniya, issledovaniya i primeneniya / per. s angl. Sankt Peterburg : Piter, 1997. 608 s.
Shrahina L. I. Problemy sotsial’no-psykholohichnykh nauk v konteksti teoriyi rozvytku shtuchnykh system. Naukovyy visnyk Khersons?koho derzhavnoho universytetu. 2018. T. 1, vyp. 1. S.227–233.
Yurevich A. V. Psikhologiya i metodologiya. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2005. 312 c.
Yurevich A. V. Vmesto vvedeniya : Sostav struktura i psikhologicheskogo znaniya. Psikhologicheskoye znaniye: Sovremennoye sostoyaniye i perspektivy razvitiya / pod red. A. L. Zhuravleva, A. V. Yurevicha. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2018. S. 9–34.
Yanchuk V. A. Kul’turno-dialogicheskaya metaperspektiva integratsii psikhologii v usloviyakh neopredelennosti i konstruktivistskogo mnogoobraziya. Metodologiya i istoriya psikhologii. 2018a. Vyp. 1. S. 124–154.
Yanchuk V. A. Sotsiokul’turno-interdeterministskaya dialogicheskaya perspektiva pozitsionirovaniya v psikhologicheskom mnogoobrazii. Psikhologicheskoye znaniye : Sovremennoye sostoyaniye i perspektivy razvitiya / pod red. A. L. Zhuravleva, A. V. Yurevicha. Moskva : Institut psikhologii RAN, 2018b. S. 385–406.
Yaroshevskiy M. G. Istoriya psikhologii / 3-ye izd., pererab. Moskva : Mysl’, 1985. 575 s.
Yaroshevskiy M. S. L. S. Vygotskiy : v poiskakh novoy psikhologii. Sankt-Peterburg : Izdatel’stvo mezhdunarodnogo fonda istorii nauki, 1993. 301 s.
Yaroshevskiy M. G. Istoricheskaya psikhologiya nauki. Sankt-Peterburg : Mezhdunarodnyy fond istorii nauki, 1995. 352 s.
Boring E. G. A history of experimental psychology / 2d ed. New York : Appleton-Century-Crofts, 1950. 775 p.
Buss D. M. Evolutionary psychology : A new paradigm for psychological science. Psychological Inquiry. 1995. V. 6. Іs. 1. P. 1–30. Doi : 10.1207/s15327965pli0601_1
Duntley J. D., Buss D. M. Evolutionary psychology is a metatheory for psychology. Psychological Inquiry. 2008. V. 19. Is. 1. Pp. 30–34. DOI : 10.1080/10478400701774105
Edwards M. Organizational transformation for sustainability : An integral metatheory. New York : Routledge, 2010. 275 p.
Hao-Sheng Y., Stam H. J. What is a good theory? A perspective from theoretical psychology. Acta Psychologica Sinica. 2013. V. 44, N. 1. Pp. 133–137. DOI : 10.3724/SP.J.1041.2012.00133
Healy P. Toward an integrative, pluralistic psychology : On the hermeneutico-dialogical conditions of the possibility for overcoming fragmentation. New Ideas in Psychology, 2012. V. 30. N. 3. Pp. 271–280. DOI : 10.1016/j.newideapsych.2011.12.005
Henriques G. The tree of knowledge system and the theoretical unification of psychology. Review of general psychology. 2003. June 1. Pp. 150–182. https://doi.org/10.1037/1089-2680.7.2.150
Hughes B. M. Psychology in crisis. Red Globe Press. 2018. 200 p.
Kononovych Т., Myasoid Р. Prospect theory and individual style of economic decicion-making. Problems of Psychology in the 21st Century. 2020. V. 14. N. 1. Pp. 54–63. DOI : 10.33225/ppc/20.14.54
Lincoln Y. S., Lynham S. A. Criteria for assessing theory in human resource development from an interpretive perspective. Human Resource Development International. 2011. V. 14, Is.1. Pp. 3–22. DOI : 10.1080/13678868.2011.542895
Mammen J. The permanent crisis in psychology. Mammen J. A new logical foundation for psychology. Springer, 2017. Pp. 13–27. DOI : 10.1007/978-3-319-67783-5_3
Maslow A. The psychology of science : A reconnaissance. NewYork : Harper & Row, 1966. 168 p.
Petrovsky A. V., Petrovsky V. A. The categorical system of psychology. An experience of constructing a theory of theories in psychology. Journal of the Higher School of Economics. 2018. V. 15. N. 4. Pp. 626–644. DOI : 10.17323/1813-8918-2018-4-626-644
Surmava A. Spinoza in the science of object-oriented activity. Mind, Culture, and Activity. 2018. 25:4. Pp. 365-377. DOI : 10.1080/10749039.2018.1533981
Teo T. Theoretical psychology : A critical-philosophical outline of core issues. Handbook of critical psychology / ed. I. Parker. New York : Routledge, 2015. Pp. 117–126.
Teo T. From psychological science to the psychological humanities : Building a general theory of subjectivity. Review of General Psychology. 2017. V. 21. N. 4. P. 281–291. DOI : 10.1037/gpr0000132
Teo T. Outline of theoretical psychology : Critical investigations. London : Palgrave Macmillan, 2018. 316 р.
Thomae H. The nomothetic-idiographic issue : Some roots and recent trends. International Journal of Group Tensions. 1999. № 28. Pp. 187–215. https://doi.org/10.1023/A:1021891506378
Thomas R. M. Comparing theories of child development / 6nd ed. Belmont, CA : Wadsworth, 2005. 558 p.
Watanabe T. Metascientific foundations for pluralism in psychology. New Ideas in Psychology. 2010. V. 2. N. 28. Pp. 253–262. DOI : 10.1016/j.newideapsych.2009.09.019
Welwood J. Self-knowledge as the basis for an integrative psychology. The Journal of Transpersonal Psychology. 1979. V. 11. N. 1. Pp. 23–40.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).