ОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗНАННЯ
Ключові слова:
психологічне знання, теоретичний та емпіричний матеріал психології, системно-діяльнісний підхід, система понять і категорій психології, Іменний покажчикАнотація
Висвітлюються концепція, структура та зміст психологічного знання у формі навчально-методичного комплексу (НМК): посібника і задачника. Концепція ґрунтується на системно-діяльнісному аналізі психічного, “клітинкою” якого є категорія “життя”, а продуктами застосування - поняття “форми активності” (поведінка, діяльність, учинок), “рівні життя” (організм, індивід, особистість), “функції психіки” (відображальна, регулятивна, інструментальна), “рівні відображення” (свідомість, підсвідоме, несвідоме). Отримана у такий спосіб схема забезпечує виконання НМК “архівної”, “мовної”, “методичної” функцій. Подається Система понять і категорій психології та Іменний покажчик як путівники у світ психологічного знання.
Посилання
Балл Г. До визначення засад раціо-гуманістичного підходу в методології психологічної науки / / Психологія і суспільство. - 2000. - №2. - С. 74-90.
М’ясоїд П.А. Вчинковий принцип і система психологічного знання // Педагогіка і психологія. - 1997. - №3. - С. 195-205.
М’ясоїд П. Гоголь: життя на перетині культур // Філософська і соціологічна думка. - 1996. - №5-6. - C. 124-149.
М’ясоїд П.А. Загальна психологія. Навч. посіб. - 2-е вид., доповн. - К.: Вища школа, 2001. - 487 с. (1-е вид. - 1998, додрук. - 2000).
М’ясоїд П.А. Задачі з курсу загальної психології. Навч. посібн. - К.: Вища школа, 2000. - 184 с. (1-е вид. - 1998).
Основи психології. Підручник / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - 632 с. (додрук: 1996, 1997, 1999).
Пискун В.М. Метапсихологія та її пара-логізми // Основи психології / За заг. ред. О.В.Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - С. 132-158.
Роменець В.А. Історія психології XIXго початку XX століття. - К.: Вища школа, 1995. - 614 с.
Роменець В.А. Психологія творчості. -К.: Вища школа, 1971. - 247 с. (2-е вид. - 2001).
Роменець В.А., Маноха І.В. Історія психології XX століття. - К.: Либідь, 1999. - 992 с.
Татенко В.О. Поняття про психіку. Предмет психології як науки // Основи психології. Підручник / За заг. ред. О.В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - C. 9-45.
Ткаченко О.М. Принципи і категорії психології. - К.: Вища школа, 1979. - 198 с.
Фурман А. Одіссея української психології: між добром і злом // Психологія і суспільство. - 2001. - №2. - С. 5-11.
Абульханова-Славская К.А., Бруш-линский А.В. Философско-психологическая концепция С.Л. Рубинштейна. - М.: Наука,1989. - 248 с.
Арсеньев A.C. Размышления о работе С.Л. Рубинштейна “Человек и мир” // Вопросы философии. - 1993. - №5. - С. 130-172.
Брунер Дж. Торжество разнообразия: Пиаже и Выготский // Вопросы психологии. -2001. - №4. - С. 3-13.
Брушлинский A.B. Самая читаемая отечественная книга по психологии: триумф, трагедия, парадоксы // Психологический журнал. - 2001. - Т. 22, № 6. - С. 5-13.
Вересов H.H. Выготский, Ильенков, Мамардашвили: опыт теоретической рефлексии и монизм в психологии // Вопросы философии. - 2000. - № 12. - С. 74-87.
Выготский Л.С. Исторический смысл психологического кризиса; Мышление и речь; История развития высших психических функций; Орудие и знак в развитии ребенка // Выготский Л.С. Собр. соч. в 6-ти т. -М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - C. 291-436; Т. 2. - С. 6-361; 1983. - Т. 3. - C. 5-328; 1984. - Т. 6. - С. 5-90.
Гиппенрейтер Ю.Б. Введение в общую психологию. Курс лекций. - М.: Изд-во МГУ, 1996. - 310 с.
Декарт Р. Рассуждение о методе; Страсти души // Декарт Р. Соч. в 2-х т. - М.: Мысль, 1989. - Т. 1. - С. 250-296, 481-572.
Зинченко В.П. Время - действующее лицо // Вопросы психологии. - 2001. - № 6. - С. 36-54.
Леонтьев A.H. О книге С.Л. Рубинштейна “Основы общей психологии”. Материалы к дискуссии // Леонтьев А.Н. Философия психологии. Из научного наследия. - М.: Изд-во МГУ, 1994. - С. 226-228.
Леонтьев A.H. Об историческом подходе к изучению психики человека; Деятельность. Сознание. Личность // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 1. - С. 96-141; Т. 2. - C. 94-231.
Леонтьев A.H. Учение о среде в педологических работах Л.С.Выготского // Вопросы психологии. - 1998. - №1. - С. 108-124.
Мясоед n.A. Антропологический принцип и проблемы психологии развития // Вопросы психологии. - 2000. - №5. - С. 122-125.
Мясоед n.A. О системах психологического знания (анализ новых учебников психологии) / / Вопросы психологии. -1998. - №1. - C. 55-64.
Мясоед n.A. Об учебнике по психологии украинских авторов // Психологический журнал. - 1997. - Т. 18, №3. - С. 178-180.
Мясоед n.A. Психогенетическая проблема и монистический принцип в психологии развития // Theoretical & Experimental Psychology. - 2002. - 1. - 20 р. Art. 1.01, from // http: / /www.tep.poltava.ukrtel.net.
Мясоед n.A. Системно-деятельностный подход в психологии развития // Вопросы психологии. - 1999. - №5. - С. 90-100.
Петровский А.В., Петровский В.А. Категориальная система психологии // Вопросы психологии. - 2000. - №5. - С.3-17.
Петровский А.В., Ярошевский М.Г. История и теория психологии: в 2-х т. - Ростов-на-Дону: Феникс. - 1996. - Т. 1. - 415 с.
Пригожин И. Философия нестабильности // Вопросы философии. - 1991. -№6. - С. 46-57.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2-х т. - М.: Педагогика, 1989. (1-е изд.: 1946, доп. комм.: 1989, 1998, 1999, 2000, 2001).
Рубинштейн С.Л. Человек и мир // Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / Отв. ред. Е.В. Шорохова. - М.: Педагогика, 1973. - С. 255-385 (2-е изд. - 1997).
Сеченов И.М. Избранные труды. -М.: Изд-во Всес. ин-та экспер. мед. при СНК СССР, 1935. - С. 167-235, 302-389.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Антропологический принцип в психологии развития // Вопросы психологии. - 1998. - № 6. - С. 3-17.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология человека. Введение в психологию субъективности: Учеб. пособие. - М.: Школа-Пресс, 1995. - 384 с.
Слободчиков В.И., Шувалов А.В. Антропологический подход к решению проблемы психологического здоровья детей // Вопросы психологии. - 2001. - №4. - С. 95105.
Степин В.С. Теоретическое знание. -М.: Прогресс-Традиция, 2000. - 744 с.
Татенко В.А. Субъект психической активности: поиск новой парадигмы // Психологический журнал. - 1995. - Т. 16, № 3. - С. 23-34.
Чудновский В.Э. К проблеме соотношения “внешнего” и “внутреннего” в психологии // Психологический журнал. -1993. - Т. 14, № 5. - С. 3-12.
Юревич А.В. Методологический либерализм в психологи // Вопросы психологии. - 2001. - № 5. - С. 3-18.
Ярошевский М.Г. История психологии. - Изд. 3-е, перераб. - М.: Мысль, 1985. - 575 с.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский и марксизм в советской психологии. К социальной истории российской науки // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, №5. - С. 84-96.
Ярошевский М.Г. Трехаспектность науки и проблема научной школы // Социально-психологические проблемы науки. Ученый и научный коллективы / Под ред. М.Г. Ярошевского. - М.: Наука, 1973. - С. 174-189.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).