ОБҐРУНТУВАННЯ ПОНЯТІЙНО-КАТЕГОРІЙНОГО АПАРАТУ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ МОДЕЛІ НАВЧАЛЬНО-КНИЖКОВОГО КОМПЛЕКСУ
Ключові слова:
навчально-книжковий комплекс, соціалізація, текст, знак, символ, змістовий модуль, парадигма освіти, модульно-розвивальний підручник, читацька діяльність, психокультурний розвитокАнотація
У статті на теоретико-методологічному рівні психологічного пізнання окреслено термінологічне поле зазначеної проблематики, здійснено порівняльний аналіз парадигмального підґрунтя різних типів навчально-книжкових комплексів, з’ясовано основні групи функціональних ознак сучасних навчальних книжок (носій освітнього змісту, організатор процесу вітакультурного розвитку студентів, чинник розвитку психодуховних процесів, станів, властивостей і тенденцій, засіб долучення до безперервного культуро-творення шляхом занурення у глибинні пласти загальнолюдського досвіду та внутрішнього психодуховного самовивільнення), а також критеріально виокремлено та обґрунтовано з позицій сучасної педагогічної і вікової психології структурні компоненти цього складного психодидактичного інструменту.
Посилання
Агаркова І. Ю. Поєднання змістовності, функціональності та художніх засобів при виданні навчальної літератури / І. Ю. Агаркова // Інформаційне забезпечення навчального процесу у Вищій школі : наук.-прак. конф., 19-21 квіт. 2007 р. : тези доп. - Одеса : Наука і техніка, 2007. - С. 70-74.
Атанов Г. О. Література, що забезпечує навчання, орієнтоване на ринок / Г. О. Атанов // Інформаційне забезпечення навчального процесу у Вищій школі : на-ук.-прак. конф., 19-21 квіт. 2007 р. : тези доп. - Одеса : Наука і техніка, 2007. - С. 43-48.
Балл Г. Інтегративно-особистісний підхід у психології : впорядкування головних понять / Г еоргій Балл // Психологія і суспільство. - 2009. - № 4. - С. 25-53.
Беспалько В. П. Теория учебника : дидактический аспект : [монография] / Владимир Павлович Беспалько. - М. : Педагогика, 1988. - 160 с.
Большой психологический словарь / [сост. и общ. ред. Б. Мещеряков и др.]. - СПб. : ПРАИМ-ЕВРОЗНАК, 2003. - 672с. - (Проект “Психологическая энциклопедия”).
Бурпнська Н. М. Створення українського підручника нового покоління // Освіта України. - 2002. - 25 січня. - С. 6.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / [уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел]. - К. ; Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2003. - 1440 с.
Выготский Л. С. Психология развития / Лев Семенович Выготский. - М. : Смысл : ЭКСМО, 2006. -1136 с. - (Библиотека всемирной психологии).
Вірна Ж Життєво-стильовий концепт мотиваційно-смислової регуляції : професійна методологія і практика / Жанна Вірна // Психологія і суспільство. - 2009. - № 4. - С. 191-201.
ГельфманЭ. ППсиходидакіика школьного учебника. Интеллектуальное воспитание учащихся / Э. Г. Гельфман, М. А. Холодная. - СПб. : Питер, 2006. - 384 с. - (ил.).
Гірняк А. Н. Психологічне обґрунтування змісту і структури модульно-розвивального підручника для середньої загальноосвітньої школи: дис. ... кандидата психол. наук : 19.00.07 / Гірняк Андрій Несторович. -Тернопіль, 2007. - 289 с.
Гірняк А. Система психолого-педагогічної експертизи ефективності модульно-розвивальних підручників / Андрій Гірняк // Психологія і суспільство. - 2008. -№1. - С. 151-157.
Гірняк Г. С. Змістові концентри міждисциплінарного дослідження навчально-книжкових комплексів для ВНЗ / Г. С. Гірняк // Професіоналізм педагога в контексті Європейського вибору України : міжнар. наук.-прак. конф., 18-20 вересня 2008 р. : тези доп. -Ялта, 2008. - 4.5. - С. 101-104.
Гірняк Г. С. Навчально-книжковий комплекс як предмет психолого-дидактичного дослідження / Г. С. Гірняк // Гуманітарні науки. - 2010. - № 1. - С. 38-45.
Гірняк Г. С. Навчально-книжковий комплекс як психолого-педагогічна проблема / Г. С. Гірняк // Віта-культурний млин. - 2007. - Модуль 6. - С. 28-32.
Гірняк Г. С. Підручник як центральний інтегруючий елемент навчально-книжкового комплексу / Г. С. Гірняк // Український шкільний підручник у європейському вимірі : матеріали міжнар. наук. -пр ак. конф., 21-22 жовтня 2009 р. : тези доп. - Вінниця, 2009. - С. 48-54.
Глухов В. П. Основы психолингвистики : [учеб. пособие для студентов педвузов] / Вадим Петрович Глухов. - М. : АСТ : Астрель, 2008. - 351, [1] с. -(Высшая школа).
Грани Г. Г. Психолого-дидактические основы учебников нового типа по курсу “Русская филология” / Г. Г. Граник // Мир психологии. - 2007. - № 2 (50). -С. 167-180.
Григор ’єв В. Й Філософія : [навч. посіб.] / В. Й. Гри-гор’єв. - К. : Центр навчальної літератури, 2004. - 248 с.
а. Гуменюк О.Є. Психологія інноваційної освіти : [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль : Економічна думка, 2007. - 385 с.
Гусельцева М. С. Парадигмы развития в психологии / М. С. Гусельцева, А. Г. Асмолов // Мир психологии. - 2007. - № 2 (50). - С. 18-31.
Давидов П. Г. Формування креативного мислення студентів вищих технічних закладів засобами індивідуальної науково-технічної творчості / П. Г. Давидов // Вища освіта України : тематичний випуск : Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. - 2009. - Додаток 4, Т. VI (18). - С.135-141.
Жосан О. Е. Проблеми контролю якості шкільної навчальної літератури: історія та сучасний стан / О. Е. Жосан // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 жовтня 2009 р. : тези доп. - Кіровоград, 2009. - С. 32-43.
Жосан О. Е. Теорія і практика підручникотво-рення: історія та сучасний стан / О. Е. Жосан // Український шкільний підручник у європейському вимірі : матеріали міжнар. наук.-прак. конф., 21-22 жовтня 2009 р. : тези доп. - Вінниця, 2009. - С. 78-89.
Занік Г. В. Суперечності оцінки підручника в процесі його підготовки / Г. В. Занік, Л. О. Мазур // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 жовтня 2009 р. : тези доп. - Кіровоград, 2009. - С. 228-235.
Зотова-Садило О. Ю. Психолого-педагогічні умови створення сучасної навчальної літератури для студентів економічних спеціальностей / О. Ю. Зотова-Садило // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 жовтня 2009 р. : тези доп. - Кіровоград, 2009. - С. 149-157.
Інформаційне забезпечення навчального процесу у Вищій школі : тези доп. наук.-прак. конф. (Одеса, 1921 квіт. 2007 р.). - Одеса : Наука і техніка, 2007. - 300 с.
Калініна Л. М. Програмно-методичне забезпечення навчального модулю “інформаційне управління в сфері освіти” для керівників шкіл / Л. М. Калініна // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. - К. : Педагогічна думка, 2008. - Вип. 8. - С. 71-84.
Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості / Зіновія Степанівна Карпенко. - Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2009. - 512 с.
Карпенко З. С. Герменевтика психологічної практики / Зіновія Степанівна Карпенко. - К. : РУТА, 2001. - 160 с.
КашкинВ. Б. Введение в теорию коммуникации : [учеб. пособие] / Кашкин В. Б. - Воронеж : вГтУ, 2000.
- 175 с.
Кодлюк Я. П. Теорія шкільного підручника як психолого-педагогічна проблема / Я. П. Кодлюк // Наукові записки ТДПУ. Серія педагогіка. - 2000. - № 8. - С. 3-7.
Кремень В. Г. Філософія : Логос, Софія, Розум : під-руч. [для студ. вищ. навч. закл.] / В. Г. Кремень, В. В. Ільїн. - К. : Книга, 2006. - 432 с. - (Бібліогр. вкінці розділів).
Кубрякова Е. С. О тексте и критериях его определения / Е. С. Кубрякова // Текст. Структура и семантика. - М., 2001. - Т. 1. - С. 72-81.
Литвин Л. І. Використання молодими вчителями навчальної літератури з краєзнавства в процесі педагогічної діяльності / Л. І. Литвин // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 жовтня 2009 р. : тези доп. - Кіровоград, 2009. - С. 395-401.
Лурия А. Р. Язык и сознание / Александр Романович Лурия. - М. : Изд-во МГУ, 1979. - 320 с.
Мамардашвили М. К. Символ и сознание. Метафизические рассуждения о сознании, символике и языке / М. К. Мамардашвили, А. М. Пятигорский. -М. : Школа “Языки русской культуры”, 1997. - 214 с.
Марков В. Н. Механизмы реализации потенциала в контексте акмеологии развития / В. Н. Марков // Мир психологии. - 2007. - № 2 (50). - С. 61-73.
Мовчан Л. Г. Особливості реалізації культурологічного підходу до навчання англійської мови у підручниках для шведських гімназій / Л. Г. Мовчан // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. - К. : Педагогічна думка, 2008. - Вип. 8. - С. 394-402.
Монахов В.М. Как создать школьный учебник нового поколения / В. М. Монахов // Педагогика. -
- №1. - С. 19-24.
Москаленко В. В. Психологія соціального впливу : [навч. посіб.] / Валентина Володимирівна Москаленко. - К. : Центр учбової літератури, 2007. - 448 с.
Немов Р. С. Социальная психология : краткий курс. / Р. С. Немов, И. Р. Алтунина. - СПб. : Питер, 2009. - 208 с. - (Серия “Краткий курс”).
Проблемы школьного учебника: Вопросы повышения воспитательной роли учебника. - М.: Просвещение, 1979. - Выш. 7. - 248 с.
Психологічна енциклопедія / [авт.-упоряд. Степанов О. М.]. - К. : Академвидав, 2006. - 424 с. - (Енциклопедія ерудита).
Роменець В. А. Історія психології XX століття : навч. посіб. / В. А. Роменець, І. П. Маноха. - [2-е вид. стереотип.]. - К. : Либідь, 2003. - 992 с ; іл.
Савчин М. В. Педагогічна психологія : [навч. посіб.] / Мирослав Васильович Савчин. - К. : Академвидав, 2007. - 424 с. - (Альма-матер).
СавчинМ. Методологічні та практичні проблеми психотерапії у контексті духовної парадигми психології / Мирослав Савчин // Психологія і суспільство. -2009. - № 4. - С. 229-241.
Сваричевська Л. Сучасна символологія : практика опису символів / Лідія Сваричевська // Семантика мови і тексту : матеріали X міжнар. наук.-прак. конф., 21-23 вересня 2009 р. : тези доп. - Івано-Франківськ, 2009. - 4.2. - С. 294-296.
Скороход С. В. Підручникотворення в Україні: реалії та перспективи / С. В. Скороход // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 жовтня 2009 р. : тези доп. - Кіровоград, 2009. - С. 65-69.
Смульсон М. Л. Смисл життя в структурі ментальної моделі світу старої людини / Марина Лазарівна Смульсон // Актуальні проблеми психології. Психологічна герменевтика / за ред. Н. В. 4епелєвої. - К. : Мі-леніум, 2006. - Т. 2, вип. 4. - С. 36-44.
Старченко А. Ю. Структура електронного підручника / А. Ю. Старченко // Інформаційне забезпечення навчального процесу у Вищій школі : наук.-прак. конф., 19-21 квіт. 2007 р. : тези доп. - Одеса : Наука і техніка, 2007. - С. 256-258.
Стёпин В. С. Культура / Вячеслав Семенович Стёпин // Вопросы философии. - 1999. - № 8. - С. 61-71.
Титаренко Т. Постмодерні концептуалізації понять “особистість” та “життєвий шлях” / Тетяна Ти-
таренко // Психологія і суспільство. - 2009. - № 4. - С. 83-96.
Томчук М. І. Теоретико-методологічні засади розробки та впровадження сучасного шкільного підручника / М. І. Томчук // Український шкільний підручник у європейському вимірі : матеріали міжнар. наук.-прак. конф., 21-22 жовтня 2009 р. : тези доп. -Вінниця, 2009. - С. 272-283.
УСЕ : Універсальний словник-енциклопедія / [голов. ред. Мирослав Попович]. - 3-тє вид., перероб., доп. - К. : Всеувито, Новий друк, 2003. - 1414 с.
Федун С. І. Особливості підручникотворення в контексті творчого розвитку особистості учня / С. І. Федун // Український шкільний підручник у європейському вимірі : матеріали міжнар. наук.-прак. конф., 21-22 жовтня 2009 р. : тези доп. - Вінниця, 2009. - С. 283-287.
Фурман А. В. Вступ до теорії освітньої діяльності : [курс лекцій] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль, 2006. - 86 с.
Фурман А. В. Модульно-розвивальний підручник як інноваційний психодидактичний інструмент / А. В. Фурман // Український шкільний підручник у європейському вимірі : матеріали міжнар. наук.-прак. конф., 21-22 жовтня 2009 р. : тези доп. - Вінниця, 2009. - С. 288-296.
Фурман А. В. Модульно-розвивальний підручник як інструмент ефективної освітньої взаємодії / А. В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2010. - № 1. - С. 171-182.
Фурман А. В. Модульно-розвивальний підручник як інструмент полісмислової взаємодії / А. В. Фурман // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури : матеріали Всеукр. наук.-метод. конф., 28-29 жовтня 2009 р. : тези доп. - Кір овоград, 2009. - С. 84-92.
Фурман А. В. Психодидактична експертиза модульно-розвивальних підручників : [монографія] /
А. В. Фурман, А. Н. Гірняк. - Тернопіль : ТНЕУ, “Економічна думка”, 2009. - 312 с.
Фурман А. В. Розвивальний підручник : підходи до розуміння і створення / А. В. Фурман // Рідна школа.
- 1995. - № 6. - С. 45-49.
Фурман А. В. Теорія і практика розвивального підручника : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль : Економічна думка, 2004. - 288 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2002. - № 3-4. - С. 20-58.
Чепелева Н. В. Диалогическое взаимодействие автора и читателя посредством печатного текста /
Н. В. 4епелева, Н. П. Федченко, Л. П. Яковенко // Актуальні проблеми психології. Психологічна герменевтика / за ред. Н. В. 4епелєвої. - К. : Міленіум, 2006. - Т. 2, вип. 4. - С. 107-116.
Чепелева Н. В. Идентичность личности в контексте психологической герменевтики / Н. В. 4епелева // Актуальні проблеми психології. Психологічна герменевтика / за ред. Н. В. 4епелєвої. - К. : Міленіум, 2006. - Т. 2, вип. 4. - С. 5-15.
Чепелева Н. В. Технології читання / Наталія Василівна 4епелєва. - К. : Главник, 2004. - 96 с.
Шамелашвілі Р. М. Підручник для загально-освітньої школи як феномен навчально-методичного комплексу та деякі питання його експертного оцінювання / P. М. Шамелашвілі // Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. - К. : Педагогічна думка, 2008. - Вип. 8. - С. 8-20.
Семиотика : книга для студентов [Электронный ресурс] / [авт.-сост. Скрипник К. Д.]. - Ростов-на-Дону : РИО Ростовского филиала Российской таможенной академии, 2000. - 127 с. - Режим доступу к книге : http:/ /domknig.net/book-4551 .html
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).