МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНИИ ПІДРУЧНИК ЯК ІНСТРУМЕНТ ЕФЕКТИВНОЇ ОСВІТНЬОЇ ВЗАЄМОДІЇ
Ключові слова:
освітня модель, підручник, інноваційна система модульно-розвивального навчання, підручникотворення як процес і система, модульно-розвивальний підручник, освітня, полідіалогічна і полісмислова взаємодія, підручник як засіб і як інструментАнотація
У статті вперше обґрунтовується сутнісна відмінність між типовим підручником як засобом учіння і мо-дульно-розвивальним підручником як психодидак-тичним інструментом уможливлення ефективної, полідіалогічної і полісмислової, взаємодії у класі чи аудиторії. При цьому останній осмислюється як квазісуб’єкт вітакультурно концентрованого й ситуативно актуалізованого в ньому змісту-миследіянню, котре спричинює виникнення особливого значеннєво-смислово-чуттєвого простору повноцінної причетності учня (студента) до світу культури і всесвіту життя як співавтора цього типу інноваційного підручника, котрий оптимізує перебіг свого саморозвитку як суб’єкта, особистості, індивідуальності, універсуму. В результаті доводиться, що теорія, методологія, технології проектування, створення, експертизи і застосування модульно-розвивального підручника є альтернативними принципам, параметрам, показникам та умовам використання типових шкільних і ВНЗівських підручників. Важливо й те, що цей підручник, на відміну від тр адиційного, пр актикує ковітальну складність у її центральній ланці - напруженій роботі проблемно-діалогічної свідомості того, хто з ним регулярно взаємодіє.Посилання
Балл Г. Інтегративно-особистісний підхід у психології: впорядкування головних понять / Г еоргій Балл // Психологія і суспільство. - 2009. - №4. - С. 25-53.
Гірняк А. Засіб як психолого-дидактична категорія / Андрій Гірняк // Вітакультурний млин. - 2007. -Модуль 6. - С. 16 -20.
Гірняк А. Позатекстовий компонент модульно-розвивального підручника: систематика, функції, параметри / Андрій Гірняк // Освіта і управління. - 2005. - Т.8, №3-4. - С. 135-156.
Гірняк А. Психоекологічний потенціал розви-вального підручника / Андрій Гірняк // Психологія і суспільство. - 2003. - №4. - С. 128-136.
Гірняк А.Н. Психологічне обґрунтування змісту і структури модульно-розвивального підручника для середньої загальноосвітньої школи: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 “Педагогічна і вікова психологія” / А.Н. Гірняк. - Івано-Франківськ, 2007. - 20 с.
Гуменюк О.Є. Психологія інноваційної освіти: [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Економічна думка, 2007. - 385 с.
Гуменюк О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.
Кодлюк Я.П. Теорія і практика підручникотво-рення в початковій школі: [підруч. для магістрів та студ. пед. ф-тів] / Ярослава Петрівна Кодлюк. - К.: Інформаційно-аналітична агенція “Наш час”, 2006. - 368 с.
Лосев А.Ф. История эстетических учений. Предисловие / Алексей Федорович Лосев // Путь. - 1993. -№3. - С. 234-251.
Мамардашвнлн М.К. Как я понимаю философию / Мераб Константинович Мамардашвили. - 2-е изд.,
измен. и дополн. - М.: Изд. группа “Прогресс”; Изд. фирма “Культура”, 1992. - 415 с.
Путеводитель по основным понятиям и схемам методологии Организации, Руководства и Управления: Хрестоматия по работам Г.П. Щедровицкого. -М.: Дело, 2004. - 208 с.
Фурман A.B. Ідея професійного методологування: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Ялта-Тернопіль: Економічна думка, 2008. - 205 с.
Фурман A.B. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман A.B. Модульно-розвивальний підручник як інструмент полісмислової взаємодії / Анатолій В. Фурман // Стан і перспективи апробації шкільної навчальної літератури: матеріали Всеукр. наук.-метод. конф. (Кіровоград, 28-29 жовтня 2009 р.) / М-во освіти і науки України, Акад. пед. наук України [та ін.]. - Кіровоград. - КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2009. - С. 84-92.
Фурман A.B. Модульно-розвивальний підручник як інноваційний психодидактичний інструмент // Український шкільний підручник у європейському вимірі: Матеріали Міжнар. н.-пр. конф. (21-22 жовтня 2009 р. м. Вінниця) / За наук. ред. С.І. Дровозюка, М.І. Том-чука. - Вінниця, 2009. - С. 288-296.
Фурман A.B. Орієнтири концепції навчальної книжки і підручника / А.В. Фурман, С.І. Атаманенко,
В.В. Клименко, О.І. Цедик // Рідна школа. - 1993. -№1. - С. 17-20.
Фурман A.B. Освітні сценарії у системі модульно-розвивального навчання: [наук. вид.] / А.В. Фурман. -Тернопіль: НДІ МЕВО, 2009. - 40 с.
Фурман A.B. Підручник у модульно-розвиваль-ній системі: зміст, структура, оформлення / Анатолій В. Фурман // Рідна школа. - 2000. - №7. - С. 23-31.
Фурман A. Розвивальний підручник: підходи до розуміння і створення / Анатолій В. Фурман // Рідна школа. - 1995. - №6. - С. 45-49.
Фурман A.B. Теорія і практика проектування соціально-культурного змісту навчальних модулів / Анатолій В. Фурман // Рідна школа. -1998. - №10. - С. 11-22.
Фурман A.B. Теорія і практика розвивального підручника: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Економічна думка, 2004. - 288 с.
Фурман A.B. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144; 2002. - № 3-4. - С. 20-58.
Фурман A.B., Гірняк A.H. Психодидактична експертиза модульно-розвивальних підручників: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман, Андрій Несторович Гірняк. - Тернопіль: Економічна думка, 2009. - 312 с.
Фурман A.B., Гуменюк О.Є. Психологія Я-кон-цепції: [навч. пос.] / Анатолій Васильович Фурман, Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Львів: Новий світ-2000, 2006. - 360 с.
Фурман A., Козлова Т. Проектування і використання модульно-розвивальних підручників у контексті психомистецьких технологій навчання / Анатолій Фур -ман, Тамара Козлова // Психологія і суспільство. - 2009. - №3. - С. 201-204.
Щедровицький Г. Організаційно-діяльніша гра як нова форма організації та метод розвитку колективної миследіяльності / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2006. - №3. - С. 58-69
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).