Психодидактичне збагачення концепції модульно-розвивальної взаємодії суб’єктів освітнього процесу
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
розвивальна взаємодія, модульно-розвивальний освітній цикл, психомистецькі технологіїАнотація
Міждисциплінарне дослідження присвячене підсумковому відрефлексуванню епістемологічного змісту та етапів удосконалення концепції модульно-розвивальної освітньої взаємодії, що створена А.В. Фурманом в останнє десятиліття ХХ сторіччя як засаднича зв’язуюча ланка авторських т е о р і й інноваційної системи модульно-розвивального навчання і паритетної освітньої діяльності. Ретроспективно аргументовано, що евристичне поєднання вимог принципів ментальності і духовності, розвитковості і модульності дало змогу сконструювати оригінальну модель повного функціонального циклу навчального модуля/освітнього метапроцесу, яка еталонно охоплює чотири періоди і синхронно їх подвійному наповненню вісім етапів модульно-розвивального співдіяння, взаємодоповнює його ґрунтовне наукове проєктування і психомистецьке втілення за канонами сценічного драматичного дійства, ґрунтується на новаційному програмово-методичному та експертно-діагностичному забезпеченні. Сутнісно висвітлено три стадії розвиткового збагачення названої концепції: а) встановлення закономірностей розвивальної взаємодії учасників проблемно-діалогічного навчання та обґрунтування теорії і методології інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу модульно-розвивального типу (О.Є. Фурман/Гуменюк); б) скрупульозне опрацювання психологічних засад вказаної взаємодії наставників і наступників в освітньому просторі ЗВО у предметному полі системного взаємодоповнення її таких психологічних характеристик, як види, рівні, механізми, стилі, умови, інструменти, узмістовлення, структурні та функціональні особливості перебігу (А.Н. Гірняк); в) створення першої та другої версій схеми-матриці модульно-розвивального оргдіяльнісного простору професійного методологування, що знаннєво поповнює і практично деталізує картину самобутнього світу сучасної методології як важливого складника культури (А.В. Фурман). Слушно підкреслено виняткову важливість для виконаних і постійно переосмислюваних, а також для продуктивного здійснення майбутніх пошуків, командно створеної методологічної моделі психологічного пізнання/конструювання модульно-розвивальної освітньої взаємодії, яка базується на канонічному узасадненні чотирьох періодів відповідального інноваційного циклу як фаз-компонентів розгортання освітнього вчинку, синхронічно поєднує головні принципи вказаної взаємодії, образи суб’єктивної реальності та їх формовияви, різновиди розвиткового обміну і стилі психосоціальної взаємодії.
The interdisciplinary study is devoted to the final reflection of the epistemological content and stages of improvement of the concept of modular-developmental educational interaction, created by A. Furman in the last decade of the twentieth century as a fundamental connecting link of the author’s t h e o r i e s of the innovative system of modular-developmental learning and parity educational activity. It is retrospectively argued that the heuristic combination of the requirements of the principles of mentality and spirituality, development and modularity made it possible to construct an original model of the full functional cycle of the educational module/educational metaprocess, which covers four periods in a standard manner and, synchronously with their double filling, eight stages of modular-developmental interaction, complements its thorough scientific design and psycho-artistic embodiment according to the canons of stage dramatic action, and is based on innovative program-methodological and expert-diagnostic support. Three stages of the developmental enrichment of the named concept are essentially highlighted: a) establishing the regularities of the developmental interaction of participants in problem-dialogical learning and substantiating the theory and methodology of the innovative psychological climate of a general educational institution of a modular-developmental type (O. Furman/Humenyuk); b) scrupulous study of the psychological foundations of the specified interaction of mentors and successors in the educational space of a higher education institution in the subject field of systemic complementarity of its such psychological characteristics as types, levels, mechanisms, styles, conditions, tools, content, structural and functional features of the course (A. Hirnyak); c) creating the first and second versions of the scheme-matrix of the modular-developmental organizational-activity space of professional methodologizing, which cognitively supplements and practically details the original world of modern methodology as an important component of culture (A. Furman). The exceptional importance for the completed and productive implementation of future searches of the team-created methodological model of psychological cognition/construction of modular-developmental educational interaction, which is based on the canonical establishment of four periods of the responsible innovation cycle as phases-components of the deployment of an educational act, synchronously combines the main principles of the specified interaction, images of subjective reality and their forms, varieties of developmental exchange.
Посилання
Hirniak, A.N. & Hirniak, H.S. (2021). Metodolohichne obhruntuvannia psykholohichnykh zminnykh empirychnoho doslidzhennia efektyvnosti modulno-rozvyvalnoyivzaemodiyo [Methidological justification of psychological variables of empirical research efficiency of modular-developmental interaction]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 177-191 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2021.02.177
Hirniak, H.S., Hirniak, A.N. (2020). Psykholohichne proektuvannia navchalno-knyzhkovykh kompleksiv yak orhtekhnolohichnykh zasobiv modulno-rozvyvalnoi vzaiemodii [Psychological design of educational and book complexes as organizational and technological means of modular development]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1 (79), 90-103 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.01.090
Hirniak, A.N. (2017). Poniattievo-katehoriine pole i naukovi pidkhody do rozuminnia vzaiemodii u psykholohii [Conceptual and categorical field and scientific approaches to understanding interaction in psychology]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3, 112-126 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2017.03.112
Hirniak, A.N. (2018). Psykholohichnyi analiz i systematyka styliv osvitnoi vzaiemodii [Psychological analysis and systematics of styles of educational interaction]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 118-126 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2018.01.118
Hirniak, A.N. (2021). Psykholohichni zasady modulnorozvyvalnoi vzaiemodii uchasnykiv osvitnoho protsesu ZVO [Psychological bases of modular-developmental interaction of participants of educational process of ZVO]. Abstract doctors thesis. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
Hirniak, A.N. (2020). Psykholohichni osoblyvosti osvitnoi vzaiemodii osib z riznymy subiektnymy kharakterystykamy [Psychological features of educational interaction of persons with different subjective characteristics]. Psykholohichnyi chasopys - Psychological Journal 3, Issue 6, 45-55 Kyiv. [in Ukrainian].
https://doi.org/10.31108/1.2020.6.3.4
Hirniak, A.N. (2018). Psykholohichni pryiomy formuvannia atraktsii yak sposoby nalahodzhennia osvitnoi vzaiemodii [Psychological methods of formation of attractions as ways to establish educational interaction.]. Aktualni problemy psykholohii - Actual problems of psychology, Vol. 1: Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia. Sotsialna psykholohiia. Issue 50, 50-57 [in Ukrainian].
Hirniak, A.N. (2020). Psykholohiia modulno-rozvyvalnoi vzaiemodii : monohrafiia [Psychology of modulardevelopmental interaction]. Ternopil: VPTs "Universytetska dumka" [in Ukrainian].
Hirniak, A.N. (2020). Rivni mizhsubyektnoyi osvitnoyi vzayemodiyi ta yikh psykholohichnyy analiz [Levels of intersubyecctivity educational interaction and their psychological analiz]. Psykholohichnyy chasopys - Psychological journal, 8(40), Issue 6, 109-118 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.31108/1.2020.6.8.9
Hirniak, A.N. (2017). Riznovydy mizhsubiektnoi vzaiemodii ta yikh psykholohichnyi analiz [Varieties of intersubjective interaction and their psychological analysis]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 4, 82-86 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2017.04.082
Furman, A.V. (2000). Arkhitektonika tvorennia osobystosti za modulno-rozvyvalnoi systemy navchannia [Architectonics of personality creation in a modular-developmental system of education]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 26-43 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2006). Vstup do teorii osvitnoi diialnosti [Introduction to the theory of educational activity]. Ternopil: Instytut ESO [in Ukrainian].
Furmaan, A.V. (gol. red.). (2002). Modulno-rozvyvalna systema yak sotsiokulturna orhanizatsiia [Modular development system as a socio-cultural organization]. Psykholohiia i suspilstvo: spetsvypusk - Psychology and society: special issue, 3-4, 292 p. [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Hirniak, A.N. (2009). Psykhodydaktychna ekspertyza modulno-rozvyvalnykh pidruchnykiv [Psychodidactic examination of modular development textbooks]. Ternopil: TNEU, "Ekonomichna dumka" [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Hirniak H.S. & Hirniak A.N. (2012). Psykhodydaktyka proektuvannia navchalno-knyzhkovykh kompleksiv dlia studentiv VNZ [Psychodidactics of designing educational and book complexes for university students]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Hirniak, A.N. (2020). Psykhorozvyvalna vzayemodiya v osvitnomu protsesi ta yiyi kontseptualni zasady [Psychodevelopmantal interaction in educational process and ist conceptual foundations]. Psykholohichnyy chasopys - Psychological journal, 6(38), Issue 6, 9-18 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2009). Hraf-skhemy navchalnykh kursiv: sutnist, proektuvannia, ekspertyza [Graph-schemes of training courses: essence, design, examination]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 136-164 [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Humeniuk, O.I. (1997). Modulno-rozvyvalne navchannia: peredumovy, novatsii, vprovadzhennia [Modular developmental training: prerequisites, innovations, implementation.]. Osvita i upravlinnia - Education and management. Vol. 1. Issue 4, 94-122 [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Humeniuk, O.I. (2006). Psykholohiia Ya-kontseptsii [Psychology of self-concept]. Lviv: Novyi svit-2000. 360 p. [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2016). Ideya i zmist profesiinoho metodolohuvannia [The idea and content of professional methodology]. Ternopil: TNEU. 378 p. [in Ukrainian].
Furman, A.V. (1995). Metodolohichnyi analiz system rozvyvalnoho navchannia [Methodological analysis of developmental learning systems]. Pedahohika i psykholohiia - Pedagogy and psychology, 1, 7-21 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2005). Model povnotsinnoi innovatsiinoi diialnosti v osvitnii sferi suspilstva [Model of full-fledged innovative activity in the educational sphere of society]. Osvita i upravlinnia - Education and management. Vol. 9. Issue 4, 24-37 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2000). Modulno-rozvyvalna innovatsiina systema u sferi osvity [Modular developmental innovation system in the field of education]. Institute of Experimental education systems. Vol. 2, 14-19. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2005). Modulno-rozvyvalna orhanizatsiia myslediialnosti - skhema profesiinoho metodolohuvannia [Modular and developmental organization of thinking - a scheme of professional methodology]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 4, 40-69 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (1997). Modulno-rozvyvalne navchannia: pryntsypy, umovy, zabezpechennia [Modular and developmental education: principles, conditions, provision]. Kyiv: Pravda Iaroslavychiv. 340 p. [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2017). Modulno-rozvyvalnyi orhprostir metodolohuvannia: arhumenty rozshyrennia [Modular-developmental organizational space of methodology: arguments of expansion]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 34-49 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2017.01.034
Furman, A.V. (2009). Osvitni stsenarii: sutnist, kompozytsiia, pryntsypy stvorennia [Educational scenarios: essence, composition, principles of creation]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3, 174-192 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2008). Porivniannia pryntsypiv i parametriv naukovoho proektuvannia tradytsiinoi ta innovatsiinoi system osvity [Comparison of principles and parameters of scientific design of traditional and innovative education systems]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 4, 137-163 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2011). Psykhokultura ukrainskoi mentalnosti [Psychoculture of the Ukrainian mentality]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman, A. (2005). Systema innovatsiinoi osvitnoi diialnosti modulno-rozvyvalnoi shkoly ta yii kompleksna ekspertyza [The system of innovative educational activities of the modular development school and its comprehensive examination]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 29-75 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2008). Teoretychna kontseptsiia innovatsiinoho prohramovo-metodychnoho zabezpechennia osvitnoho protsesu [Theoretical concept of innovative software and methodological support of the educational process]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3, 123-159 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2004). Teoriia i praktyka rozvyvalnoho pidruchnyka [Theory and practice of a development textbook]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman, A. (2001, 2002). Teoriia osvitnoi diialnosti yak metasystema [Theory of educational activity as a metasystem]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3, 105-144; 3-4, 20-58 [in Ukrainian].
Furman, A.V. (editor-in-chief, translator). (2015, 2023). Systema suchasnykh metodolohii: khrestomatiia u 4-kh tomakh [System of modern methodologies]. Ternopil: TNEU. Volume 1-5. [in Ukrainian].
Furman, A.V. (1997). Fundamentalnyi sotsialno-psykholohichnyi eksperyment u shkolakh Ukrainy: alhorytm poshuku [Fundamental socio-psychological experiment in schools of Ukraine: search algorithm]. Osvita i upravlinnia - Education and management. Vol. 1. Issue 3, 39-56 [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Furman, O.I. & Shandruk, S.K. & Co (Eds.). (2019). Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Viticultural methodology: an anthology. To the 25th anniversary of professor A.V. Furmans Scientific School]. Ternopil: TNEU. 980 p. [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Furman, O.I. & Shandruk, S.K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia: kolektyvna monohrafiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Methodology and psychology of humanitarian cognition: a collective monograph. To the 25th anniversary of professor A.V. Furmans scientific school]. Ternopil: TNEU. 998 p. [in Ukrainian].
Furman, O.Ye. (2019). Vzaiemosprychynennia paradyhm, stratehii, klasiv i metodiv sotsialno-psykholohichnoho vplyvu [Interaction of paradigms, strategies, classes and methods of socio-psychological influence]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 44-65 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2019.02.044
Furman, O.Ye., Hirniak, A.N. (2020). Rozvyvalna vzayemodiya v osvitnomu zakladi yak sfera psykholohichnoho orhvplyvu [Developmental interaction in educational institution as a sphere psychological orgaplicity]. Aktualni problem psykholohiyi - Current problems of psychology. Issue 1, 55, 66-71 [in Ukrainian].
Furman O.Ye., Hirniak A.N. (2020). Sutnisni vyznachennia modulno-rozvyvalnoi vzaiemodii vykladacha i studentiv v osvitnomu protsesi [Essential definitions of modular-developmental interaction of teacher and students in the educational process]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 3, 53-81 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.03.053
Furman (Humeniuk), O.Ye. (2005). Metodolohichna model innovatsiino-psykholohichnoho klimatu [ Methodological model innovation - psychological climate]. Psykholohiya osobystostii - Personality psychology 4, 70-83 [in Ukrainian].
Furman (Gumenyuk), O.I. (2012). Metodologiya piznannya osvitnogo vchynku v konteksti innovacijno-psychologichnogo klimatu. [Methology cognition of educational act in the context innovation and psycholohi climate]. Psychologia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 47-48 [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O.Ye. (1999). Modulno-rozvyvalna systema yak obiekt sotsialno-psykholohichnoho analizu [Modular development system as an object of socio-psychological analysis]. Dissertation abstract. Kyiv [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O.Ye. (1998). Modulno-rozvyvalne navchannia: sotsialno-psykholohichnyi aspekt [Modular and developmental learning: socio-psychological aspect]. Kyiv: Shkoliar [in Ukrainian].
Furman, O.Ye. (2015). Psykholohichni parametry innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Psykhological parameters of the innovation-psychological climate of a secondary school]. Doctors thesis. Odesa [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O.Ye. (2003). Psykholohiia vplyvu [Psychology of influence]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O.Ye. (2008). Teoriia i metodolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho zakladu [Theory and methodology of innovative-psychological climate of a secondary school]. Yalta-Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).