ЕМОЦІЙНА РЕГУЛЯЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: КОНЦЕПЦІЯ, МЕХАНІЗМИ, УМОВИ
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2017.03.086Ключові слова:
людина, емоції, регуляція пізнавальної діяльності, навчання, учіння, навчальна проблемна ситуація, учбова діяльність, емоціогенна ситуація, емоційно-мотиваційний компонент, поетапне формування учбових дій, психологічний механізм, емоціогенний ефектАнотація
Дослідження висвітлює теоретичні уявлення, механізми і психолого-педагогічні умови ефективної регуляції пізнавальної діяльності школярів, характеризує повноту наявності емоційної складової у системних теоріях навчання, що мають достатньо чітку логіко-структурну організацію знання про структуру, закономірності та особливості розвитку процесу учіння. Водночас запропонована модель психологічних механізмів указаної регуляції, що взаємодоповнює поетапне розгортання учбової діяльності за орієнтувально-мотиваційним, виконавським і рефлексивно-оцінювальним компонентами і порівневе функціонування мотиваційного та емоційного (загального і спеціального) складників регуляції. Крім того, з’ясована своєрідність феноменального оприявнення емоціогенних ситуацій на трьох рівнях діяльного перебігу учіння залежно від характеру розвиткової зміни навчальних проблемних ситуацій, а саме від домінування провідного емоціогенного ефекту й від організаційних умов його досягнення до індивідуально-психологічних особливостей перебігу вмотивованого учіння та емоційної регуляції пошукової пізнавальної активності школярів.
The research covers theoretical representations, mechanisms and psychological-pedagogical conditions of effective regulation of cognitive activity of schoolchildren, characterizes the completeness of the presence of an emotional component in system theories of learning that have sufficiently clear logical-structural organization of knowledge about the structure, patterns and peculiarities of development of the process of learning. At the same time, a model of psychological mechanisms of the mentioned regulation is proposed, which is complementary to the step by step deployment of educational activity by orientation-motivational, executive and reflexive-evaluation components and staged functioning of the motivational and emotional (general and special) components of regulation. In addition, the peculiarity of the phenomenal presentation of emotio-genic situations on the three levels of the active course of study is determined, depending on the nature of the developmental change of educational problem situations, namely on the domination of the leading emotiogenic effect and on the organizational conditions of its achievement to the individual-psychological peculiarities of the course of motivated learning and emotional regulation of the search cognitive activity of schoolchildren.
Посилання
Амонашвили Ш.А. Здравствуйте, дети! : пос. ддя учителей. - М., 1983. - 208 с.
БаллГ.А. Теория учебных задач. - М., 1990. - 183 с.
Батракова С.Н. Педагогическое приемы эмоционального воздействия на учащихся в процессе обучения: автореф. дис.канд. пед. наук. - Ярославль, 1977. - 22 с.
Берман Н.М. Речевая ситуация и ситуативная направленность упражнений // Материалы научно-методической конференции по вопросам обучения иностранным языкам в высшей школе. - М., 1987. - С. 38.
Брунер Д. Процесс общения. - М., 1962. - 83 с.
Брунер Д. Психология познания. - М., 1977. - 411 с.
Васильев И.А., ПоплужныйВ.Л., Тихомиров O.K. Эмоции и мышление. - М., МГУ, 1980. - 190 с.
ВыготскийЛ.С. Собр. соч. в 6 томах. - М., 1982-83.
Габай Т.В. Учебная деятельность и ее средства. -М., 1988. - 255 с.
Гальперин П.Я. Введение в психологию. - М., 1976. - 149 с.
Гальперин П.Я. Развитие исследований по формированию умственных действий // Психол. наука. в СССР. - М., 1959. - 456 с.
Герберт Н.Ф. Общая педагогика: Хрестоматия по истории педагогики. - М., 1940. Т.2.
Герберт Н.Ф. Избранные педагогические произведения. - М., 1940. - С. 148-160, 168-179.
Гула З.Л. Диалектика эмоционального и рационального в морали. - Тбилиси. 1981. - 291 с.
Давыдов В.В. Виды обобщений в обучении. - М., 1972. - 423 с.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. - М., 1986. - 240с.
Дашкевич О.В. Эмоциональная регуляция деятельности в экстремальных условиях: автореф. докт. дис. - М., 1935. - 38 с.
Дистервег А. Руководство и образование учителей: хрестоматия по истории педагогики. Т. 1 .М., 1940.
Додонов Б.И. Эмоции как ценность. - М., 1978. -270 с.
ДусавицкийА.К. Зависимость между интересом и тревожностью в учебной деятельности // Вопросы психологии. - 1982. - №3. - С. 56-61.
Индик П. К. Соотношение чувственного и рационального в знаниях // Советская педагогика. 1970. -№7. - С. 70-98.
Ильясов И.И. Структура процесса учения. - М., 1986. - 199 с.
Ительсон Л.Б. Психологическое основы обучения. - М., 1972. Вып. 1. - 59 с.
Кабанова-Меллер E.H. Психология формирования знаний и навыков у школьников. - М., 1962. -376 с.
Кабанова-Меллер E.H. Формирование приемов умственной деятельности и умственного развития учащихся. - М., 1968. - 288 с.
КоменскийЯ.А. Избр. пед. соч. - М., 1955. - 651 с.
Конопкин O.A. Психологические механизмы регуляции деятельности. - М., 1980. - 93 с.
Косманов Л.С. К вопросу о ситуативно-направленном обучении иностранным языкам // Ин. язык в школе. - 1969. - №1. - 54 с.
Костюк Г. С. Мышление в деятельности младших школьников / под ред. Г.С. Костюка, Г.А. Балла. - К., 1981. - 160 с.
Лай В.Л. Школа действия: Реформа школы сообразно требованиям природы и культуры. - Пб., 1913. - С. 4-9; 58-79.
Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. - М. 1981. - 583 с.
Лингарт И. Процесс и структура человеческого учения. - М., 1970. - 685 с.
Лутошкин А.Н. Эмоциональные потенциалы коллектива. - М., 1988. - 126 с.
Матюшкин A.M. Классификация проблемных ситуаций // Вопросы психологии. -1970. - №5. - С. 23-25.
Матюшкин A.M. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - М., 1972. - 208 с.
Махмутов М.И. Организация проблемного обучения в школе: книга для учителей. - М.,1977. - 240 с.
Моргун В.Ф. Типология мотивов учебной деятельности // Исследование мотивационной сферы личности / под ред. В.Г. Леонтьева. - Новосибирск, 1984. - С. 42-52.
Пиаже Ж. Избранные психологические труды. -М., 1966.
Прохоров А.О. Психические состояния и их функции. - Казань, 1994.
Психологические механизмы целеобразования / под ред. О.К. Тихомирова. - М., 1977. - 208 с.
Психология эмоций. Тексты / под ред. В.К. Ви-люнаса, Ю.Б. Гипенрейтер. -М., 1984. - 286 с.
Рациональное и эмоциональное в морали / под ред. А.И. Титаренко, Е.Д. Дубко. - М., 1972.
Режовский Я. Экспериментальная психология эмоций. - М., 1979. - 392 с.
Репкин В.В. Формирование учебной деятельности в младшем школьном возрасте // Воспитание, обучение и психическое развитие: Тезисы докл. Всес. общества психологов. - М., 1977. - 80 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. -М., 1946. - 704 с.
Скаткин М.Н. Активизация познавательной деятельности учащихся в обучении. - М., 1965. - 48 с.
Стоунс Э. Психопедагогика. Психологическая теория и практика обучения. - М., 1984. - 472 с.
Тихомиров O.K. Психология мышления. - М., 1984. - 300 с.
Торндайк Э. Процесс учения у человека. - М., 1935. - 150 с.
Фетискин Н.П. Эмоциональное обеспечение учебной и трудовой деятельности. - Кострома. 1990. - 107 с.
Формирование интереса к учению у школьников / под ред. А.К. Марковой. - М., 1986. - 191 с.
Фурман А.В. Вступ до теорії освітньої діяльності: курс лекцій. - Тернопіль: НДІ МЕВО, 2006. - 86 с.
Фурман А.В. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. - К.: Правда Яросла-вичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: монографія. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Хекхаузен Ф.Х. Мотивация и деятельность. Т.2. - М., 1986. - 390 с.
Чебыкин А.Я. Проблема эмоциональной регуляции учебной деятельности // Вопросы психологии. - 1987. - №6. - С. 42-48.
Чебикін О.Я., Павлова І.Г. Становлення емоційної зрілості особистості: монографія. - Одеса: СПД Черкасов, 2009. - 230 с.
Чебикін О.Я. Структура, зміст та особливості емоційної регуляції пізнавальної діяльності школярів // Психологія і суспільство. - 2016. - №4. - С. 76-88.
Чебыкин А.Я. Теория и методика эмоциональной регуляции учебной деятельности: научно-методич. пос. - Одесса: АстроПринт, 1999. - 158 с.
Эмоциональная регуляция учебной и трудовой деятельности / под ред. А.Я. Чебыкина. - М., 1986. -265 с.
Эмоциональная регуляция учебной деятельности / под ред. А.Я. Чебыкина. - М.,1987. - 272 с.
Эмоциональная регуляция учебной деятельности / под ред. А.Я.Чебышина. -М., 1988. - 255 с.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).