СИСТЕМА ПРИНЦИПІВ РАЦІОГУМАНІЗМУ
Ключові слова:
гуманізм, раціогуманізм, система принципів, світоглядний принцип, методологічний принцип, культура, особа, особистість, суб’єктАнотація
Спираючись на надбання як природничо-наукової, так і гуманітарної традицій у людинознавстві, автор окреслює специфіку раціогуманізму - актуальної для сьогодення форми гуманістичного світогляду, яка, до того ж, має істотні методологічні імплікації. Характеризується система принципів раціогуманізму, що охоплює: а) принципи раціогуманістичного світогляду (а саме: принципи взаємодії індивідуального чи групового суб’єкта зі світом; принципи взаємодії суб’єкта з іншими суб’єктами; принципи гуманістично зорієнтованої соціальної поведінки у сучасному світі); б) принципи раціогуманістичної методології людинознавства (а саме: загальні засади вказаної методології; засади обрання засобів людинознавчої наукової діяльності; основи використання і вдосконалювання категорійно-поняттєвого апарату людинознавства).
Посилання
Абульханова К.А. Философско-психологическое наследие С.Л. Рубинштейна // Психологический журнал. - 2009. - Т. 30, № 5. - С. 26-45.
Акопян К.З. Насильственное окультуривание насилия, или Культурологический оксюморон // Философские науки. - 2007. - № 1. - С. 142-155.
Андреев Д. Роза Мира. - М.: Эксмо, 2006. - 800 с.
Ахпезер A.C. Мифология насилия в советский период (возможность рецидива) // Общественные науки и современность. - 1999. - № 2. - С. 85-93.
Ахутин A.B. Записки из-под спуда // АРХЭ: Культуро-логический ежегодник. - Выт. 1. - Кемерово: Алеф, 1993. - С. 113-156.
Балл Г. А. Система понятий для описания объектов приложения интеллекта // Кибернетика. - 1979. - № 2.
- С. 109-113.
Балл Г.А. Теория учебных задач: Психолого-пе-дагогический аспект. - М.: Педагогика, 1990. - 184 с.
Балл Г. До обґрунтування раціогуманістичного підходу у психології // Психологія і суспільство. - 2004.
- № 4. - С. 60-74.
Балл Г.А. Психология в рациогуманистической перспективе: Избр. работы. - К.: Основа, 2006. - 408 с.
Балл Г. Методолого-психологічні роздуми в гуманістичному контексті // Соціальна психологія. -
- № 4. - С. 3-14; 2007. - № 2. - С. 14-26; 2007. - № 6. - С. 3-16; 2009. - № 1. - С. 3-21.
Балл Г.О. Психологічні аспекти гуманізації суспільних відносин у контексті парадигми діалогу // Діалогічність як форма існування і розвитку особистості / За заг. ред. Г.О. Балла, М.В. Папучі. - Ніжин: Вид-во “Міланік”, 2007. - С. 5-16.
Балл Г.О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах): вид. 2-е, доповнене. - Житомир: Вид-во “Волинь”, 2008. - 232 с.
Балл Г.А. Принцип самоприменимости гуманистически ориентированной психологии // Горизонты образования. - Севастополь, 2008. - № 2. - С. 6-21.
Балл Г.А. Рациогуманистическая ориентация в анализе этической и этико-психологической проблематики // Горизонты образования. - Севастополь, 2009. - № 1. - С. 7-26.
Балл Г. Інтегративно-особистісний підхід у психології: впорядкування головних понять // Психологія і суспільство. - 2009. - № 4. - С. 25-53.
Балл Г.А. Психологические принципы современного гуманизма // Вопросы психологии. - 2009. -№ 6. - С. 3-12.
Балл Г.О. Професійний ідеал ученого в контексті психолого-епістемологічних понять // Горизонти освіти. - Севастополь, 2010. - № 1. - С. 6-18.
Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація у розв’язуванні психологом методологічних дилем // Горизонти освіти. - Севастополь, 2010. - № 2. - С. 9-15.
Балл Г.А. “Психология” методологии: рацио-гуманистический взгляд // Вопросы психологии. - 2011.
- № 2. - С. 3-13.
Балл Г.А. Нормативный профессиональный идеал учёного // Психологический журнал. - 2011. - Т. 32, № 3. - С. 26-45.
Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація в опрацюванні категорії особистості у психології // Актуальні проблеми психології. - Т. 11. Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. - Вип.4. - Ч. 1 / За ред. С.Д. Максименка, М.В. Папучі. - К., 2011. - С. 10-20.
Балл Г.А., Мединцев В.А. Личность как модус культуры и как интегративное качество лица // Мир психологии. - 2010. - № 4. - С. 167-178.
Балл Г.О., Мєдінцев В.О. Методологічні питання вдосконалювання наукової комунікації з використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій // Інформаційні технології і засоби навчання.- 2011. - № 2. - Режим доступу до журналу: http:// www.iournal.iitta.gov.ua
Балл Г., Нікуленко О. Трактування вчинку в теоретичному доробку С.Л. Рубінштейна і В.А. Роменця // Психологія і суспільсьво. - 2011. - № 2. - С. 124-129.
Батракова С.Н. Методологические проблемы становления педагогического процесса формирования целостной личности // Мир психологии. - 2004. - № 4.- С. 183-193.
Библер В. С. От наукоучения - к логике культуры.
- М.: Политиздат, 1991. - 413 с.
Библер В.С. На гранях логики культуры: Книга избранных очерков. - М.: Русск. феноменологич. общ-во, 1997. - 440 с.
Василюк Ф.Е. Психология переживания: анализ преодоления критических ситуаций. - М.: Изд-во Московского университета, 1984. - 200 с.
Воловикова М.И. Мастер психологии (штрихи к портрету К.В. Бардина) // Психологический журнал. -2000. - Т. 21, № 2. - С. 136-137.
Гарпушкин В.Е. Социальный универсализм: новый взгляд // Социологические исследования. - 2010. - № 9. - С. 17-25.
Гарсия Д. О понятиях “культура” и “цивилизация” // Вопросы философии. - 2002. - № 12. - С. 228-234.
Глинчикова А.Г. Модернити и Россия // Вопросы философии. - 2007. - № 6. - С. 38-56.
Гусельцева М.С. Культурно-аналитический подход к феноменам креативности, неадаптивности и гениальности // Вопросы психологии. - 2008. - № 2. - С. 17-29.
Демьянков З.Г. Понятие и концепт в художественной литературе и в научном языке // Вопросы филологии. - 2001. - № 1. - С. 35-47.
Завгородняя Е.В. Экзистенция, личность, культура // Психологические проблемы смысла жизни и акме: Материалы XV симпозиума / Под ред. Г.А. Вай-зер, Н.В. Кисельниковой. - М.: УРАО “Психологический институт”, 2011. - С. 57-60. - Режим доступа: http ://pirao.ru/ru/ scilife/mpirao/
Зубов А.Б. Циклы русской истории // Вопросы философии. - 2005. - № 3. - С. 163-166.
Иванов В.В. Гуманитарные науки и будущее современной цивилизации // Общественные науки и современность. - 2007. - № 2. - С. 5-12.
Кантор В.К. [Рецензия на кн.:] Ignatow A. Chronos im Blickfeld von Klio: Versuch einer Erkenntnistheorie der Historie // Вопросы философии. - 2003. - № 1. - С. 184-186.
Карасик ВИ. Лингвокультурные концепты: Подходы к изучению // Социолингвистика вчера и сегодня: Сб. науч. трудов: Изд. 2-е, доп. - М.: ИНИОН РАН, 2008. - С. 127-155.
Кирвель Ч.С. Новая парадигма социального познания: концептуальные основы // Социология. -2007. - № 2. - С. 7-25.
Коссов Б.Б. Личность: актуальные проблемы системного подхода // Вопросы психологии. - 1997. - №6. - С. 58-68.
Костенко Л. Україна як жертва і чинник глобалізації катастроф // Освіта і управління. - 2004. - №2. - С. 30-38.
Костюк Г.С. Избранные психологические труды.
- М.: Педагогика, 1988. - 304 с.
Кремень В.Г. Трансформації особистості в освітньому просторі сучасної цивілізації // Психолого-педагогічні засади розвику особистості в освітньому просторі: Матеріали методологічного семінару АПН України 19 березня 2008 р. - K., 2008. - С. 11-18.
Лазурский А.Ф. Классификация личностей: изд. 3-е, перераб. / Под ред. М.Я. Басова и В.Н. Мясищева.
- Л.: Госиздат, 1924. - 290 с.
Леонгард К. Акцентуированные личности. - K.: Вища школа, 1981. - 392 с.
Леонтьев Д.А. Новые ориентиры понимания личности в психологии: от необходимого к возможному // Вопросы психологии. - 2011. - № 1. - С. 3-27.
Литвин В. Сценарії для України // Дзеркало тижня. - 2007. - № 16-17 (28 квітня). - С. 1, 5.
Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості.
- K.: Вид-во ТОВ “КММ”, 2006. - 240 с.
Мареев С.Н. Зачем человеку личность // Мир психологии. - 2007. - № 1. - С. 114-125.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы.
- М.: Смысл, 1999. - 425 с.
Мей Р. Становлення екзистенційної психології // Гуманістична психологія: Антологія в 3-х т. / За ред. Р. Трача і Г. Балла. - Т. 1. Гуманістичні підходи в західній психології XX ст. - K.: Пульсари, 2001. - С. 124-162.
Мень А. Трудный путь к диалогу. - М.: Радуга, 1992. - 464 с.
Можейко М.А. Гармония // Всемирная энциклопедия: Философия / Г лавн. науч. ред. и сост. А.А. Гри-цанов. - М.: АСТ; Минск: Харвест, Современный литератор, 2001. - С. 201-202.
Моисеев Н.Н. Системная организация биосферы и концепция коэволюции // Общественные науки и современность. - 2000. - № 2. - С. 123-130.
Мухина В.С. Личность: Мифы и реальность (Альтернативный взгляд. Системный подход. Инновационные аспекты). - Екатеринбург: ИнтелФлай, 2007. - 1072 с.
Назаретян А.П. Интеллект во Вселенной: истоки, становление, перспективы: Очерки междисциплинарной теории прогресса. - М.: Недра, 1991. - 222 с.
Назаретян А.П. Синергетика, когнитивная психология и гипотеза техногуманитарного баланса // Общественные науки и современность. - 1999. - № 4. -
С. 135-145.
Назаретян А.П. Архетип восставшего покойника как фактор социальной самоорганизации // Вопросы философии. - 2002. - № 11. - С. 73-84.
Никифоров А. Революция в теории познания? // Общественные науки и современность. - 1995. - № 4. -
С. 113-117.
Новые информационные технологии и судьбы рациональности в современной культуре: Материалы “круглого стола” // Вопросы философии - 2003. - № 12. - С. 3-52.
Осорина М.В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. - СПб.: Питер, 1999. - 288 с.
ПанаринА.С. Россия в поисках идеи: варианты цивилизационного выбора // Вестник Моск. ун-та. Социально-политические исследования. - 1993. - № 5.
- С. 9-17.
Пастушеня А.Н. Системно-функциональный подход к личности в психологии // Белорусский психологический журнал. - 2004. - № 1. - С. 44-51.
Поддьяков А.Н. Противодействие обучению и развитию как психолого-педагогическая проблема // Вопросы психологии. - 1999. - № 1. - С. 13 - 20.
Разлогов К.Э. Глобальная или массовая? // Общественные науки и современность. - 2003. - № 2. - С. 143-156.
Рац М. Диалог в современном мире // Вопросы философии. - 2004. - № 10. - С. 20-32.
Режабек Е.Я. Г ете о проблеме становления органических целостностей // Философские науки. - 1982. - № 3. - С. 90-97.
Рубинштейн М.М. Социализм и индивидуализм. (Идея личности как основа мировоззрения). - М., 1909.
- 124 с.
Семаго М.М. О некоторых универсалиях образа познания // Мир психологии. - 2009. - № 4. - С. 39-47.
Татенко В.О. Від редактора // Людина. Суб’єкт. Вчинок. Філософско-психологічні студії / За ред. В.О. Та-тенка. - K., Либідь, 2006. - С. 6-10.
Филиппова Л.В., Лебедев Ю.А. Целостная природа человека и проблема социализации ребенка // Мир психологии. - 2004. - № 4. - С. 18-28.
Фурман А.В. Ідея професійного методологування.
- Ялта; Тернопіль: Економічна думка, 2008. -205 с.
Шахов М. О. Рецензия на книгу: Толерантность / Общ. ред. М.П. Мчедлова. - М., 2004 // Вопр. философии. - 2005. - № 4. - С. 177-179.
Школа диалога культур: Идеи. Опыт. Проблемы / Под общ. ред. В.С. Библера. Кемерово: Алеф, 1993. - 416 с.
Шрейдер Ю.А. Этика: Введение в предмет. - М.: Текст, 1998. - 272 с.
Шульгин Н.Н. Альтернативная герменевтика в диалоге культур // Вопросы философии. - 2002. - №
- С. 22-49.
Щукина М.А. Об онтологическом статусе саморазвития личности // Вопросы психологии. - 2007. -№ 4. - С. 107-115.
Юревич А.В. Психология и методология. - М.: ИП РАН, 2005. - 312 с.
Ярошевский М.Г. Психология в XX столетии: Теоретические проблемы развития психологической науки: изд. 2-е, доп. - М.: Политиздат, 1974. - 447 с.
Яцута Е.И. Контент-центрированный подход к фасилитации личностного развития // Ежегодник Российского психологического общества. Спец. выпуск. - Т. 1. - М.: Январь, 2005. - С. 46-48.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).