ДО ОБҐРУНТУВАННЯ РАЦІОГУМАНІСТИЧНОГО ПІДХОДУ У ПСИХОЛОГІЇ
Ключові слова:
гуманізм, сучасний гуманізм, раціоналізм, раціогуманізм, психологія, методологія, світоглядАнотація
Проблеми й виклики сучасної епохи зумовлюють необхідність в оновленні гуманізму. Одним з важливих напрямків такого оновлення має бути розширення формату гуманістичного конструктивного діалогу на відносини між світоглядними орієнтаціями, зокрема між гуманістичною й тими, що протягом століть вважались альтернативними їй. У руслі цієї вимоги у статті розглядається взаємодія між гуманізмом і науковим (зокрема, природничо-науковим) раціоналізмом. Розкривається зміст раціогума-нізму як принципу, що передбачає у світоглядному плані визнання інтелектуальної культури (і науки як її головного осередку) одним із найважливіших здобутків людства, а в аспекті методології людинознавства вимагає максимального використання цього багатства у його гармонійній взаємодії з іншими складниками культури задля розширення знань про людину та їх гуманістично зорієнтованого практичного застосування. З’ясовуються небезпеки, які несе раціональність, коли претендує на самодостатність, відриваючись від цілісної системи людських цінностей; водночас очевидно, що без раціональності ця система є не просто неповною, а більше того - приреченою на занепад. Показано неправомірність ототожнення раціоналізму як такого з його недосконалими, дисгармонійними варіантами, адже небезпе-
ки, породжені незбалансованим інтелектом, можна пом’якшити лише скориставшись інтелектом, але гармонійним. Обговорюються шляхи впровадження раціо-гуманістичного підходу в дослідницьку й практичну діяльності психологів, а також у взаємодію між науковими школами у психології.
Посилання
Аанстус К. Головна течія у психології та гуманістична альтернатива // Гуманістична психологія: Антологія в 3 т. за ред. Р Трача, Г Балла: Т. 1. Гуманістичні підходи в західній психології ХХ ст. - К.: Пульсари, 2001. - С. 23-36.
Андреева ГМ. Социальное познание - старт или финиш? // Вопр. психологии. - 2004. - № 3. - С. 124-131.
Андрієвська В.В. Навчальний діалог: основні характеристики // Діалогічна взаємодія у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи: Кн. для вчителя / За ред. Г.О. Балла, О.В. Киричука, РМ. Шамелашвілі. - К.: ІЗМН, 1997. - С. 47-61.
АнцифероваЛ.И. Мудрость и ее проявления в разные периоды жизни человека // Психол. журн. - 2004. - № 3. - С. 17-24.
Ахиезер А.С., Гольц ГА. Неэффективность решений как фактор дезорганизации общества (на примере транспортной системы России) // Обществ. науки и современность. - 2003. - № 6. - С. 41-50.
Бадалова М.В. Формування в майбутніх психологів інтелектуальної готовності до розв’язування консультативних задач: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. - К.: Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2004. - 18 с.
Балл Г. До визначення засад раціогуманістичного підходу в методології психологічної науки // Психологія і суспільство. - 2о0о. - № 2. - С. 74-90.
Балл Г. Післямова // Гуманістична психологія: Антологія в 3 т. за ред. Р. Трача, Г. Балла: Т. 1. Гуманістичні підходи в західній психології ХХ ст. - К.: Пульсари, 2001. - С. 246-251.
Балл Г.О. Про світоглядні орієнтири гуманістичної психології // Практична психологія та соціальна робота. -
- № 2. - С. 54-57.
Балл Г. О. Сучасний гуманізм і освіта: Соціально-філософські та психолого-педагогічні аспекти. - Рівне: Ліста, 2003. - 128 с.
Балл Г. Категорія «культура особистості» в аналізі гуманізації загальної та професійної освіти // Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень і перспективи: Зб. наук. праць / За ред. І. А. Зязюна Н.Г Ничкало. - К., 2003. - С. 51-61.
Балл Г. О. Актуальні проблеми психологічної епістемології // Мова і культура. - К., 2003. - Вип. 6. - Т. ІІ. Психологія мови і культури. Мова і засоби масової комунікації. - С. 5-12.
Берега рациональности: Беседа с В.С. Швыревым // Вопр. философии. - 2004. - № 2. - С. 113-126.
БиблерВ.С. На гранях логики культуры: Книга избранных очерков. - М.: Русское феноменологич. общ-во, 1997. - 440 с.
Бородавкин С.В. Гуманизм в культуре и культура в гуманизме // Вопр. философии. - 2004. - № 5. - С. 163-176.
Бочаров В.В. Интеллигенция и насилие: социальноантропологический аспект // Антропология насилия / Отв. ред. В.В. Бочаров и В.А Тишков. - СПб.: Наука, 2001. - С. 39-87.
Голіченко Т. Інтелектуали у фокусі сучасних французьких соціологічних, політологічних та історичних досліджень // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 2004. - № 2. - С. 42-63.
Гончаренко С. У. Зміст загальної освіти і її гуманітаризація // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи / За ред. І.А. Зязюна. - К.: Віпол, 2000. - С. 81-107.
Давыдов А.П. Проблема медиации в европейской культуре: Запад и Россия. Статья 1. Представление о богочеловеке как форма медиации и проблема культуры // Обществ. науки и современность. - 2000. - № 6. - С. 82-93.
Делл 'Аста А. Виховання та дійсність // Філософська думка. - 2004. - № 2. - С. 114-124.
Зеньковский В.В. Об образе Божьем в человеке // Вопр. философии. - 2003. - № 12. - С. 147-161 (Вперше опубліковано у 1931 році).
Ильенков Э.В. Диалектическая логика: Очерки истории и теории. - М.: Политиздат, 1974. - 271 с.
Искандер Ф. О движении к добру и технологии глупости // Литературная газета. - 1986. - 30 июля.
Кантор В.К. Рецензия на кн.: Ignatow, Assen. Chronos im Blickfeld von Klio: Versuch einer Erkenntnistheorie der Historie // Вопр. философии. - 2003. - № 1. - С. 184-186.
Кольцова В.А. Системный подход и разработка проблем истории отечественной психологической науки // Психол. журн. - 2002. - № 2. - С. 6-18.
Кримський С.Б. Запити філософських смислів. - К. : ПАРАПАН, 2003. - 240 с.
Кутырев В.А. Апология человеческого (предпосылки и контуры консервативного философствования) // Вопр. философии. - 2003. - № 1. - С. 63-75.
Максименко С.Д. Метод дослідження особистості // Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - № 7. - С. 1-8.
Малахов В.С. Лиотар, Жан-Франсуа // Современная западная философия: Словарь. - М.: Политиздат, 1991. - С. 158-159.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. -М.: Смысл, 1999. - 425 с.
Матюнин Б.Г. Нетрадиционная педагогика. - М.: Школа-Пресс, 1994. - 96 с.
Мей Р. Становлення екзистенційної психології // Гуманістична психологія: Антологія в 3 т. за ред. Р. Трача, Г. Балла: Т. 1. Гуманістичні підходи в західній психології ХХ ст. - К.: Пульсари, 2001. - С. 124-164.
Менский М.Б. Квантовая механика, сознание и мост между двумя культурами // Вопр. философии. - 2004. - № 6. - С. 63-75.
Микешина Л.А. Философия познания: Полемические главы. - М. : Прогресс-Традиция, 2002. - 622 с.
Митрохин Л.Н. Из бесед с академиком Ойзерманом // Вопр. философии. - 2004. - № 5. - С. 33-77.
Михайлов Ф.Т. Образование и власть // Вопр. философии. - 2003. - № 4. - С. 31-47.
Мусатов СА. К вопросу о психологическом каноне ХХІ столетия // Журнал практикующего психолога. - 2004. -Вып. 10. - С. 169-189.
Назаретян А.П. Интеллект во Вселенной: истоки, становление, перспективы: Очерки междисциплинарной теории прогресса. - М. : Недра, 1991. - 222 с.
Назаретян А.П. Синергетика, когнитивная психология и гипотеза техно-гуманитарного баланса // Обществ. науки и современность. - 1999. - № 4. - С. 135-145.
Назаретян А.П. Архетип восставшего покойника как фактор социальной самоорганизации // Вопр. философии. -
- № 11. - С. 73-84.
Нартова-Бочавер С.К. Дифференциальная психология: Учебное пособие. - М.: Флинта, 2003. - 280 с.
Новые информационные технологии и судьбы рациональности в современной культуре: Материалы «круглого стола» // Вопр. философии. - 2003. - № 12. - С. 3-52.
Панфилова Т.В. Гуманистический потенциал психоанализа // Обществ. науки и современность. - 2003. - № 3. - С. 173-176.
Паронджанов В Д. Устойчивое развитие и проблема улучшения интеллекта // Обществ. науки и современность. - 2003. - № 2. - С. 125-135.
Пастушный С А. К выходу в свет трехтомника «Избранных трудов» академика И.Т. Фролова // Вопр. философии. - 2004. - № 5. - С. 177-183.
Плес З. Методологические проблемы научного наследия К. Юнга, К. Роджерса, А. Маслоу в контексте современной психологии: Дис. в форме научного доклада на соискание уч. степени доктора наук в области психологии. - К.: Международ. кадровая академия, 2004. - 46 с.
Померанц Г. Интеллигент в разломе России // Искусство кино. - 1993. - № 6. - С. 27-29.
Проблеми психологічної герменевтики / За ред. Н.В. Че-пелєвої. - К.: Міленіум, 2004. - 276 с.
Психология с человеческим лицом: Гуманистическая перспектива в постсоветской психологии / Под ред. Д.А. Леонтьева, В.Г Щур. - М. : Смысл, 1997. - 336 с.
Роджерс К. Вчитися бути вільним // Гуманістична психологія: Антологія в 3 т. за ред. Р Трача, Г Балла: Т. 1. Гуманістичні підходи в західній психології ХХ ст. - К.: Пульсари, 2001. - С. 38-59.
Розин В.М. Личность как учредитель и менеджер «себя» и субъект культуры // Человек как субъект культуры / Отв. ред. Э.В. Сайко. - М.: Наука, 2002. - С. 42-112.
Роменець В А., Маноха І.П. Історія психології ХХ століття. - К.: Либідь, 1998. - 992 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. - М.: Учпедгиз, 1946. - 704 с.
Смит Н. Современные системы психологии: История, постулаты, практика. - СПб. : прайм-ЕВРОЗНАК 2003. - 384 с.
Смульсон МЛ. Психологія розвитку інтелекту. - К., 2001. - 276 с.
Сухомлинский ВА. Павлышская средняя школа. - М.: Просвещение, 1979. - 393 с.
Тарасенко В. Дивовижна «ненаука» соціологія // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 2004. - № 2. - С. 5-23.
ТрачР. Нігілізм як виклик // Газ. «Наша віра». - 2004.
- №2-3. - С. 8-9; № 4. - С. 8-9.
Устюшкин ЮМ. Культура и гуманизация общества / / Вестник Моск. ун-та. Философия. - 1992. - № 6.
Ушинский К.Д. Педагогические сочинения: В 6 т. -М.: Педагогика, 1990. - Т. 5. - 522 с.
Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки. - М.: Прогресс, 1986. - 542 с.
Хайек Ф.А. фон. Претензии знания // Вопр. философии. - 2003. - № 1. - С. 168-176.
Хиллман Дж. Внутренний поиск: Сборник работ разных лет. - М.: Когито-Центр, 2004. - 335 с.
Человек как субъект культуры / Отв. ред. Э.В. Сайко.
- М.: Наука, 2002. - 445 с.
Швырев В.С. Рациональность в современной культуре / / Обществ. науки и современность. - 1997. - № 1. - С. 105-116.
Шкуратов ВА. Историческая психология. - М. : Смысл, 1997. - 505 с.
Шугуров М.В. “Праздная” толерантность: постмодернистский сценарий // Обществ. науки и современность. - 2003. - № 5. - С. 140-149.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).