СУЧАСНИМ ГУМАНІЗМ ТА ЙОГО ДІАЛОГІЧНІ ОРІЄНТИРИ
Анотація
Актуальність обговорюваної проблематики навряд чи треба обґрунтовувати. В нашу епоху, коли нечуване зростання матеріально-технічних можливостей, поряд із позитивними наслідками, призводить до посилення численних і вельми загрозливих небезпек, - гуманізація суспільних відносин постає не лише моральним гаслом, але й умовою виживання людства: адже, за М.М. Моїсєєвим, “невідповідність системи моральнісних засад і організації суспільства технічним можливостям цивілізації, що швидко розвивається, неминуче призводить до руйнування умов коеволюції людини і Природи” [ 59, с. 127]. Альтернативою саморуйнуванню мають стати “якісні стрибки в розвитку” як прояв адаптації людства до своїх зрослих технологічних можливостей [ 64, с. 73]. Одним із таких стрибків мало б бути істотне посилення впливу гуманістичного світогляду на свідомість і поведінку людей.
Посилання
о. Александр (Ельчанинов). Отрывки из дневника // Человек. -1990. - № 3.
Артемьева Т.И. Международная конференция, посвященная 110-й годовщине со дня рождения С.Л. Рубинштейна // Психол. журн. - 2000. - Т. 21, № 2.
Ахутин А.В. Записки из-под спуда // “АРХЭ”: Культуро-логич. ежегодник. 1. - Кемерово, 1993.
Балл Г.А. Нормы деятельности и творческая активность личности // Вопр. психологии. - 1990. - № 6. (Стаття відтворена у [9]).
Балл Г.О. Чи суперечить матеріалістичний світогляд релігійному? // Рідна школа. - 1993. - № 5.
Балл Г.О. Проблема обгрунтування суспільної ідеології у світлі гуманістичного підходу // Психолого-педагогічна наука і суспільна ідеологія: Матер. методол. семінару АПН України 12 листоп. 1998 р. - К., 1998.
Балл Г. Проблема додержання вимог наукової культури в дослідженнях гуманістично зорієнтованих освітніх процесів // Освіта і управління. - 1998. - № 3.
Балл Г. Гуманізація освіти в контексті сучасності: психолого-педагогічні орієнтири // Освіта і управління. - 1999. - № 3.
а. Балл Г. До визначення засад раціогуманістичного підходу в методології психологічної науки // Психологія і суспільство. - 2000. - № 2.
б.Балл Г. До обґрунтування раціогуманістичного підходу у психології // Психологія і суспільство. - 2004. - № 4.
Балл Г. А. Психология в рациогуманистической перспективе: Избр. работы. - К., 2006.
Балл Г. О., БургінМ. С. Стратегії психологічних впливів у конфліктних ситуаціях в педагогічних системах // Конфлікти в педагогічних системах: Зб. доповідей наук.-практ. конф. 20 - 21 травня 1997 р. - Вінниця, 1997.
Балл Г.А., Волынец А.Г. К анализу идейных основ гуманистически ориентированного образования // Гуманизация образования. -2000. - № 1. (Стаття відтворена у [9]).
Бастун Н.А. Ненаучувані діти: право на освіту // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. - 2004. - № 3.
Бех І.Д. Теоретичні засади навчання і розвитку аномальних дітей // Педагогіка і психологія. - 1995. - № 4.
Библер В.С. На гранях логики культуры. - М., 1997.
Бойцов М.А. Выживет ли Клио при глобализации? // Обществ. науки и современность. - 2006. - № 1.
Боришевський М.И. Духовні цінності в становленні особис-тості-громадянина // Педагогіка і психологія. - 1997. - № 1.
Боришполец К.П. Национальное измерение “глобального” мира // Вестник Моск. ун-та. Социология и политология. - 2001. - № 1.
Бородавкин С.В. Гуманизм в культуре и культура в гуманизме // Вопр. философии. - 2004. - № 5.
Брусиловская Л.Б. Культура повседневности в эпоху “оттепели“ (метаморфозы стиля) // Обществ. науки и современность. - 2000. - № 1.
Буртин Ю. Новый гуманизм // Лит. газета. - 2001. - № 44-45.
Василюк Ф.Е. Психология переживания: Анализ преодоления критических ситуаций - М., 1984.
Віктор (Мамонтов), архиєпископ. Таємниця упокорення // Наша віра. - 2004. - № 2-3.
Волков Ю.Г., Малицкий В.С. Гуманизм и общество будущего // Социологич. исследования. - 1993. - № 5.
Вільш І. Концепція сталих індивідуальних рис особистості як засіб удосконалення освіти // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. - 2001. - № 1.
Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6-ти т. Т. 5. - М., 1983.
Гершунский Б.С. Философия образования для ХХІ века: (В поисках практико-ориентированных образовательных концепций). М., 1997.
Гершунский Б.С. Спасет ли Россию президент Путин? - Рига, 2000.
Давыдов А.П. Инверсия и медиация в развитии русского художественного сознания // Мир психологии. - 2000. - № 3.
Давыдов А.П. Проблема медиации в европейской культуре: Запад и Россия. Статья 1. Представление о богочеловеке как форма медиации и проблема культуры // Обществ. науки и современность. - 2000. - № 6.
Давыдов А.П. Механизм смыслообразования как предмет философского анализа // Мир психологии. - 2001. - № 2.
Дейвідсон Л. Філософські основи гуманістичної психології // Гуманістична психологія: Антологія: У 3-х т. / За ред. Р. Трача і Г. Балла. - Т. 1. - К., 2001.
Діалогічна взаємодія у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи: Кн. для вчителя / За ред. Г.О. Балла, О.В. Киричука, РМ. Шамелашвілі. - К., 1997.
Евстигнеева Л.П., Евстигнеев РН. Экономическая глобализация и постмодерн // Обществ. науки и современность. - 2000. - № 1.
Есенин-Вольпин А.С. Об антитрадиционной (ультраинтуицио-нистской) программе оснований математики и естественнонаучном мышлении // Вопр. философии. - 1996. - № 8.
Желудков С., Любарский К. Христианство и атеизм // Октябрь. - 1991. - №№ 10, 11.
Затонский Д.В. В чем смысл искусства? // Мова і культура: Шоста міжнар. наук. конф. Т. І. Філософія мови та культури. - К., 1998.
а. Зеньковский В.В. Об образе Божьем в человеке // Вопр. философии. - 2003. - № 12. (Вперше опубліковано у 1931 р.).
Зязюн І. Освіта і вчитель у контексті українського державотворення // Педагогіка і психологія професійної освіти. - 1999. - № 1.
Ильченко В.И., Синельникова Л.Н. Слово как идентификатор качества и содержания информации о мире // Мова і культура. - Вип. 3. - Т.І. Філософія мови і культури. - К., 2001.
Иноземцев В.Л. Постиндустриальное хозяйство и “постиндустриальное” общество // Обществ. науки и современность. - 2001. - № 3.
Кант И. Соч. - М., 1965. - Т. 4, ч. 1.
Козлова О.Н. Развитие идеологий и социальные конфликты // Социологич. исследования. - 1993. - № 4.
Колаковский Л. Похвальное слово непоследовательности // Новое время. - 1992. - № 13.
Кондаков И.В. Архитектоника русской культуры // Обществ. науки и современность. - 1999. - № 1.
Краевский В.В. Образование и воспитание в контексте педагогической науки // Мир психологии. - 2001. - № 4.
Краевский В.В., Лернер И.Я. Процесс обучения и его закономерности // Дидактика средней школы. - М., 1982.
Крейн И.М. Презумпции в общественном сознании // Мова і культура. - Вип. 3. - Т.І. Філософія мови і культури. - К., 2001.
Культурологічні та психолого-педагогічні аспекти гуманізації освіти: Наук.-метод. зб. / За ред. Г.О. Балла. - К., 1998.
“ Круглый стол”: Школьная политика государства и воспитание подрастающего поколения // Педагогика. - 1999. - №3.
Луман Н. Тавтология и парадокс в самоописаниях современного общества // Социо-Логос: Социология. Антропология. Метафизика. - Вып. 1. Общество и сферы смысла. - М., 1991.
Макеев А.В. Культурно-цивилизационные основы политики в сфере безопасности // Вестник Моск. ун-та. Социология и политология. - 2000. - № 3.
Максименко С. Передмова // Гуманістична психологія: Антологія: У 3-х т. / За ред. Р Трача і Г Балла. - Т. 1. - К., 2001.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. - М., 1999.
Матюнин Б.Г. Нетрадиционная педагогика. - М., 1994.
Меновщиков В.Ю. Психотерапевтическая практика: мифы клиентов // Вопр. психологии. - 1999. - № 1.
Мень А. Трудный путь к диалогу. - М., 1992.
Михальченко М. Чи можлива інтегративна ідеологія в Україні? // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1998. - № 6.
Міщенко М. Міфологеми громадської думки й процеси економічних реформ в Україні // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. - 1998. - № 1 - 2.
Моисеев Н.Н. Системная организация биосферы и концепция коэволюции // Обществ. науки и современность. - 2000. - № 2.
Назаретян А.П. Психология в системе наук: о роли теории в фундаментальной дисциплине // Вопр. психологии. - 1988. - № 2.
Назаретян А.П. Интеллект во Вселенной: истоки, становление, перспективы: Очерки междисциплинарной теории прогресса. - М., 1991.
Назаретян А.П. Синергетика, когнитивная психология и гипотеза техно-гуманитарного баланса // Обществ. науки и современность. - 1999. - № 4.
Назаретян А.П. Психология предкризисного социального развития: исторический опыт и современность // Психол. журн. -2000. - Т. 21, № 1.
Назаретян А.П. Архетип восставшего покойника как фактор социальной самоорганизации // Вопр. философии. - 2002. - № 11.
Павленко Ю.В. Культурно-цивилизационные аспекты глобализации // // Мова і культура. - Вип. 4. - Т.І. Філософія мови і культури. Частина друга. - К., 2002.
Патриарх и его читатели: [Интервью с А. Солженицыным] // Столичные новости. - 2000. - № 17.
Питирим, митрополит. Тело, душа, совесть // Человек. - 1990. - № 1.
Платон, архимандрит. Взаимоотношение веры и знания // Журн. Моск. патриархии. - 1991. - № 7.
Померанц Г.С. Опыт философии солидарности // Вопр. философии. - 1991.- № 3.
Померанц Г. Диалог культурных миров // Обществ. науки и современность. - 1994. - № 5.
Пономарев Я.А. Методологическое введение в психологию. -М., 1983.
Преемственность в искусстве познания // Обществ. науки и современность. - 1993. - № 1.
Режабек Е.Я. Гете о проблеме становления органических целостностей // Филос. науки. - 1982. - № 3.
Роджерс К. Вчитися бути вільним // Гуманістична психологія: Антологія: У 3-х т. / За ред. Р Трача і Г. Балла. - Т. 1. - К., 2001.
Росийчук Т.А. Антиутопия информационного общества // Розвиток ідей біоетики у європейському контексті: Матер. IV Міжна-род. симпозіуму з біоетики 11-12 травня 2006 р., Київ. - К., 2006.
Российский милитаризм - препятствие модернизации (“Круглый стол”) // Обществ. науки и современность. - 2006. - № 3.
Самарская Е.А. Рецензия на кн.: Иванов ЮМ. Социализм каков есть (М., 2003) // Вопр. философии. - 2005. - № 1.
Свідзинський А. Це складне національне питання // ОУН: минуле і майбуття. - К., 1993.
Синиця 1.О. Педагогічний такт і майстерність учителя. - К., 1981.
Соловьев А.И. Политический облик постсовременности: очевидность явления // Обществ. науки и современность. - 2001. - № 5.
Сорос Дж. Кризис мирового капитализма (Открытое общество в опасности). - М., 1999.
Теория управления: Терминология / Отв. ред. Б.Г. Волик. - М., 1988.
Трач Р. Нігілізм як виклик (Сучасна духовна криза і психологія) // Гуманістична психологія: Антологія в 3 т. / За ред. Р. Трача і Г. Балла. - Т. 2. - К., 2005.
Тульчинский Г.Л. Проблема либерализма и эффективная социальная технология // Вопр. философии. - 2002. - № 7.
Ушинский К.Д. Педагогические сочинения: В 6 т. - М., 1990. - Т. 5.
Фиолетов Н.Н. Из курса лекций “Основные вопросы современной христианской апологетики” // Журн. Моск. патриархии. - 1991. - № 11.
Фишер Р., Юри У. Путь к согласию, или переговоры без поражения. - М., 1992.
Фромм Э. ^Бегство от свободы. - М., 1990.
Хейзинга И. Homo ludens. В тени завтрашнего дня. - М., 1992.
Шаповалов В. Россиеведение как комплексная научная дисциплина // Обществ. науки и современность. - 1994. - № 2.
Шахов М.О. Рецензия на кн.: Толерантность (общ. ред. М.П. Мчед-лова. - М., 2004) // Вопр. философии. - 2005. - № 4.
Шемякин Я.Г. Этнические конфликты: цивилизационный ракурс // Обществ. науки и современность. - 1998. - № 4.
Школа диалога культур: Идеи. Опыт. Проблемы / Под общ. ред. В.С. Библера. - Кемерово, 1993.
Юрченко В.М., Віленська Т.Г. Психолого-педагогічний аналіз крос-культурної еволюції гуманістичних ідей в освіті // Культурологічні та психолого-педагогічні аспекти гуманізації освіти / За ред. Г.О. Балла. - К., 1998.
Aron R. 28 Lectures on Industrial Society. - London, 1968.
Rogers C.R Freedom to Learn for the 80’s. - Columbus, OH etc., 1983.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).