ІНТЕГРАТИВНО-ОСОБИСТІСНИЙ ПІДХІД У ПСИХОЛОГІЇ: ВПОРЯДКУВАННЯ ГОЛОВНИХ ПОНЯТЬ
Анотація
Показано однобічність найпоширеніших трактувань особистості у психології та базованих на них варіантів особистішого підходу. Обґрунтовано актуальність розбудови інтегративно-особистісного підходу, який би забезпечив інтеграцію у двох аспектах - методологічному (синтезуючи конструктивні складові концепцій, що відповідають різним варіантам розуміння особистості) та онтологічному, розглядаючи людського індивіда (особу) у єдності його (її) соматичних, психологічних і духовних властивостей. Розкрито роль у вказаній розбудові опертя на плідні психологічні традиції, а також на досвід опрацювання категорії особистості у суміжних із психологією сферах.
Віддано перевагу розумінню категорії особистості як такої, що з’являється на перетині категорій “культура” і “людина”. Культура трактується при цьому як сукупність тих засобів і якостей існування й діяльності окремих людей, спільнот і людства в цілому, які забезпечують реалізацію ними двох функцій - репродуктивно-нормативної та діалогічно-творчої. Особистість розглядається як втілення культури у людському індивіді або, точніше, як системна риса-якість останнього, котра дозволяє йому бути відносно автономним та індивідуально своєрідним суб’єктом культури.
Посилання
Андреев Д. Роза Мира. - М.: Эксмо, 2006. - 800 с.
Андреев О.С. Тілесно орієнтована методика особистісного зростання в умовах психологічного тренінгу // Наук. записки Інституту психології ім. Г.С. Кос-тюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка. - К.: Міленіум, 2007. - Вип. 34. - С. 56-62.
Ашмарин И.И. Музыкальность как культурный феномен (“вторая природа” создает “вторые связи”) // Мир психологии. - 2000. - № 3. - С. 133-142.
Балл Г. А. Система понятий для описания объектов приложения интеллекта // Кибернетика. - 1979. - № 2. - С. 109-113.
Балл Г.А. Основы теории задач (система основных понятий; психолого-педагогический аспект): Автореферат дис. ... доктора психологических наук. - М.: АПН СССР, НИИ общей и педагогической психологии, 1990. - 42 с.
Балл Г.О. Здібності учня та принципи їх урахування в підготовці до професійної праці // Професійно-технічна освіта. - 1998. - № 1. - С. 45-48.
Балл Г.А. Психология в рациогуманистической перспективе: Избр. работы. - К.: Основа, 2006. - 408 с.
Балл Г.О. Чи є творчість атрибутом особистості? (Спроба реалізації діалогічного дискурсу в теоретичних людинознавчих студіях) // Гуманістичні орієнтири в методології психологічної науки / За ред. Г.О. Балла. - К.: Педагогічна думка, 2007. - С. 88-96.
Балл Г.О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах): Вид. 2-е, доповнене. - Житомир: Вид-во “Волинь”, 2008. - 232 с.
Балл Г.А. У истоков современного гуманизма // Практична психологія та соціальна робота. - 2009. -№ 8. - С. 1-6.
Балл Г.О. Ідеали вченого у контексті понять прозначення і смисли // Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. С.Д. Мак-сименка (у друці).
Бернштейн Н.А. Очерки по физиологии движений и физиологии активности. - М.: Медицина, 1966. -349 с.
Библер В. С. От наукоучения - к логике культуры. - М.: Политиздат, 1991. - 4l3 с.
Библер В.С. Самостоянье человека: “Предметная деятельность” в концепции Маркса и самодетерми-нация индивида. - Кемерово: Алеф, 1993. - 96 с.
Библер В.С. На гранях логики культуры: Книга избранных очерков. - М.: Русск. феноменологич. общ-во, 1997. - 440 с.
Богомолов А.М. Личностный адаптационный потенциал в контексте системного анализа // Психо-логич. наука и образование. - 2008. - № 1. - С. 67-73.
Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе (ІІ) // Психология личности: Хрестоматия / Ред.-сост. Д.Я. Райгородский. - Самара: БАХРАХ, 1999. - Т. 2. - С. 114-128.
Братусь Б.С. Деятельность и вершинные уровни опосредствования // Психол. журн. - 1999. - Т. 20, № 4. - С. 102-105.
Бреусенко-Кузнецов А.А. Теории личности: Зарубежный опыт теоретизации: Курс лекций. - К.: Миллениум, 2008. - 442 с.
Войко В.И. Личностно-ролевой подход к построению учебно-воспитательного процесса // Вопр. психологии. - 1981. - № 3. - С. 69-78.
Войко В.І., Балл Г. О. Узагальнена інтерпретація поняття моделі // Філософська думка. - 1976. - № 1. - С. 58-64.
Воскобойников А.Э., Журавлёв В.В. Перспективная ретроспектива // Обществ. науки и современность. - 1999. - № 5. - С. 188-191.
Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - 488 с.
Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 3. - 368 с.
Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. 5. - 369 с.
Гарсия Д. О понятиях “культура” и “цивилизация” // Вопр. философии. - 2002. - № 12. - С. 228-234.
Глинчикова А.Г. Модернити и Россия // Вопр. философии. - 2007. - № 6. - С. 38-56.
Горностай П.П. Личность и роль: Ролевой поход в социальной психологии личности. - К.: Интерпресс ЛТД, 2007. - 312 с.
Грицанов А.А. Мунье // Всемирная энциклопедия: Философия / Главн. науч. ред. и сост. А.А. Грицанов.
- М.: АСТ; Мн.: Харвест, Современный литератор, 2001. - С. 661-662.
Губко О.Т. Основи зоопсихології: Навч. посібник.
- К.: Світогляд, 2006. - 190 с.
Гуманитарная наука как предмет философско-методологического анализа (материалы “круглого стола”) // Вопр. философии. - 2007. - № 6. - С. 57-82.
Гусельцева М.С. Культурно-аналитический подход к феноменам креативности, неадаптивности и гениальности // Вопр. психологии. - 2008. - № 2. - С. 17-29.
Давыдов В.В,, Кудрявцев В. Т. Развивающее образование: теоретические основания преемственности дошкольной и начальной школьной ступеней // Вопр. психологии. - 1997. - № 1. - С. 3-18.
Дерябо С. Личность: от субъективности к субъект-ности // Развитие личности. - 2002. - № 3. - С. 261-265.
Донченко О. Структура психіки як колективне несвідоме // Соціальна психологія. - 2008. - № 2. - С. 3-15.
ЗавгородняяЕ.В. Понимание личности: попытка интегративного подхода // Г оризонты образования. -
- № 2. - С. 7-22.
Завгородня О.В. Проблема особистості з позицій інтегративного підходу // Практична психологія та соціальна робота. - 2009. - № 5. - С. 1-7.
Зинченко В.П. Перспектива ближайшего развития развивающего образования // Психологич. наука и образование. - 2000. - № 2. - С. 18-44.
Зинченко В.П. Добавление редактора [к статье “Личность”] // Большой психологический словарь / Под ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. - СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2004. - С. 265-266.
Ильенков Э.В. Диалектическая логика: Очерки истории и теории. - М.: Политиздат, 1974. - 271 с.
Каган М.С. Культура // Теоретическая культурология. - М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга; рИк, 2005. - С. 361-364.
Калина Н.Ф. Моделирование реальности в системе психики // Психологія на перетині тисячоліть: Збірник наукових праць учасників П’ятих Костю-ківських читань. Т. 1. - К., 1998. - С. 543-549.
Карл Моисеевич Кантор: [Некролог] // Вопр. философии. - 2008. - № 6. - С. 188-190.
Карпенко З. Предмет і метод аксіопсихології особистості // Психологія і суспільство. - 2008. - № 1. - С. 35-62.
Келле В.Ж. Личность // Теоретическая культурология. - М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга; рИк, 2005. - С. 464-467.
Кемеров В.Е. Введение в социальную философию: Учебник для вузов. Изд. 3-е, испр. и доп. - М.: Академический Проект, 2000. - 314 с.
Колісник О.П. Психологія духовного саморозвитку особистості. - Луцьк: Редакційно-видавничий відділ “Вежа” ВДУ ім. Лесі Українки, 2007. - 388 с.
Костюк Г.С. Избр. психологические труды. - М.: Педагогика, 1988. - 304 с.
Краткий психологический словарь / Ред.-сост. Л.А. Карпенко; под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Яро-шевского: Изд. 2-е, расш., испр. и доп. - Ростов н/Д: Феникс, 1998. - 512 с.
Кремянский В.И. Понятия системности и “метасистемности” информации // Вопр. философии. - 1975. - № 2. - С. 90-101.
ЛазурскийА.Ф. Классификация личностей: Изд. 3-е, перераб. / Под ред. М.Я. Басова и В.Н. Мясищева. - Л.: Госиздат, 1924. - 290 с.
Леонтьев А.А. Деятельный ум (Деятельность, Знак, Личность). - М.: Смысл, 2001. - 392 с.
Леонтьев А.Н. Избр. психологические произведения: В 2 т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. І. - 392 с.
Леонтьев А.Н. Избр. психологические произведения: В 2 т. - М.: Педагогика, 1983. - Т. ІІ. - 320 с.
Леонтьев Д.А. Очерк психологии личности. - М.: Смысл, 1997. - 64 с.
Лерш Ф. Розуміння особи у психології // Гуманістична психологія: Антологія в 3 т. / За ред. Р. Трача, Г. Балла. - Т. 1. - К.: Пульсари, 2001. - С. 93-109.
Лобок А.М. Антропология мифа. - Екатеринбург: Банк культурной информации, 1997. - 688 с.
Логинова Н.А. О понимании целостности человека // Мир психологии. - 2004. - № 4. - С. 9-18.
Лурье С.В. Психологическая антропология: история, современное состояние, перспективы: Уч. пособие для вузов. - М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2003. - 624 с.
Лучицкая С.И. Наследие историка и человека // Обществ. науки и современность. - 2007. - № 3. - С. 68-73.
Майданский А. Д. Выготский - Спиноза: диалог сквозь столетия // Вопр. философии. - 2008. - № 10. -
С. 116-127.62. Максименко С.Д. Загальне поняття про особистість та її структуру // Особистість в психологічних дослідженнях: Тексти. - Ніжин, 2005. - С. 131-144.
Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості.
- К.: Вид-во ТОВ “КММ”, 2006. - 240 с.
Максименко С.Д., Папуча М.В. Особистість починається з любові // Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості. - К.: Вид-во ТОВ “КММ”, 2006. - С. 68-82.
Мареев С.Н. Зачем человеку личность // Мир психологии. - 2007. - № 1. - С. 114-125.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы.
- М.: Смысл, 1999. - 425 с.
Махлин В.Л. Философия гуманитарных наук // Философия науки. Методология и история конкретных наук: Учебное пособие. - М.: “Канон+” РООИ “Реабилитация”, 2007. - С. 194-220.
Межуев В.М. Философская идея культуры // Теоретическая культурология. - М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга; РИК, 2005. - С. 114-123.
Мелих Ю.Б. Сущее личности и личностность единосущего: к вопросу о спорности персонализма у Л.П. Карсавина и Н.А. Бердяева // Вопр. философии.
- 2008. - № 8. - С. 145-157.
Мєдінцев В. Внутрішній соціум індивіда: суб’єктно-діалогічний підхід // Соціальна психологія. - 2007.
- № 6. - С. 17-31.
Мєдінцев В. Категорія “культура” у розбудові діалогічного інтегративного підходу до вивчення особистості // Соціальна психологія. - 2008. - № 5. - С. 23-38.
Морен Е. Втрачена парадигма: Природа людини.
- К.: КАРМЕ-СІНТО, 1995. - 208 с.
Носков В.И. Студент в оздоровительно-воспитательном комплексе вуза: Основы психогигиенического обеспечения гуманистически ориентированной профессиональной подготовки студентов. - Донецк: ДИУ, 2001. - 160 с.
Овчинников Н.Ф.Б.Л. Пастернак - поиски призвания (от философии к поэзии) // Вопр. философии. -1990. - № 4. - С. 7-22.
Олпорт Г. Становление личности: Избранные труды. - М.: Смысл, 2002. - 462 с.
Пелипенко А.А. Культурологические штрихи к портрету постсовременности // Мир психологии. -
- № 1. - С. 31-41.
Пелипенко А.А. Исторические этапы и уровни эволюции субъектности // Субъект во времени социального бытия / Отв. ред. Э.В. Сайко. - М.: Наука, 2006. - С. 72-134.
Пелипенко А.А., Яковенко И.Г. Культура как система. - М.: Языки русской культуры, 1998. - 376 с.
Петров И.Г. Фундаментальные функции эмоций как органа индивида и индивидуальности // Мир психологии. - 2002. - № 4. - С. 21-30.
Петров И.Г. Время и пространство материального взаимодействия и вневременное, непространственное нематериальное отношение (парадокс, его смысл и значение) // Мир психологии. - 2009. - № 1. - С. 16-25.
Петровский В А. “Существование личности” как психологическая проблема // Петровский А.В., Яро-шевский М.Г. Теоретическая психология. - М.: Издат. центр “Академия”, 2001. - С. 286-294.
Пигалев А.И. Знак и психика: виртуальная прагматика постмодернитстских психотехник // Мир психологии. - 2008. - № 2. - С. 26-36.
Поддъяков А.Н. Противодействие обучению и развитию как психолого-педагогическая проблема // Вопр. психологии. - 1999. - № 1. - С. 13-20.
Пономарёв ЯА. Методологическое введение в психологию. - М.: Наука, 1983. - 206 с.
Проблемы субъектов в постнеклассической науке / Препринт под ред. В.И. Аршинова и В.Е. Лепского. -М.: Когито-Центр, 2007. - 176 с.
Психология личности: Словарь-справочник / Подред П.П. Г орностая и Т.М. Титаренко. - К.: Рута, 2001. - з2о с.
Разлогов К.Э. Глобальная или массовая? // Обществ. науки и современность. - 2003. - № 2. - С. 143-156.
Решетников С.Ю. Теория культуры (логико-методологические подходы) // Обществ. науки и современность. - 2007. - № 2. - С. 156-162.
Рибалка В.В. Особистісно центроване консультування клієнтів із патогенною психодинамічною неконгруентністю: Метод. посібник. - К.: Ін-тут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, ІПППО АПН України, 2005. - 74 с.
Рибалка В.В. Теорії особистості у вітчизняній психології та педагогіці: Навч. посібник. - Одеса: Бакаев Вадим Вікторович, 2009. - 575 с.
Рубинштейн М.М. Социализм и индивидуализм. (Идея личности как основа мировоззрения). - М., 1909. - 124 с.
Рубинштейн М.М. Очерк педагогической психологии в связи с общей педагогикой. - М.: Книгоиздательство К.И. Тихомирова, 1913. - 594 с.
Рубинштейн М.М. О смысле жизни. Ч. 2. Философия человека. - М.: Издание автора, 1927. - 271 с.
Рубинштейн М.М. Проблема учителя. - М.-Л.: Московское акционерное издательское общ-во, 1927. 176 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. - М.: Изд-во АН СССР, 1957. - 328 с.
Румянцев О.К., Шеманов А.Ю. Введение: Между классической философией культуры и постмодернистской культурологией // Теоретическая культурология. - М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловапя книга; РИК, 2005. - С. 7-19.
Смит Н. Современные системы психологии: История, постулаты, практика. - СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. - 384 с.
Старовойтенко Е.Б. Культурно-психологические модели личности // Мир психологии. - 2007. - № 1. - С. 86-99.
Старовойтенко Е.Б. Рефлексия личности в культуре // Мир психологии. - 2007. - № 4. - С. 209-220.
Стёпин В.С. Культура // Всемирная энциклопедия: Философия / Г лавн. науч. ред. и сост. А.А. Гри-цанов. - М.: АСТ; Мн.: Харвест, Современный литератор, 2001. - С. 524-526.
Томалинцев В.Н. Восток и Запад: общность и различие культур // Вестник Санкт-Петерб. гос. ун-та. Сер. 6. - 1995. - Вып. 3 (№ 20). - С. 44-56.
Уилбер К. Интегральная психология: Сознание, Дух, Психология, Терапия. - М.: Изд-во АСТ и др., 2004. - 412, [4] с.
Флиер А.Я. Культура как смысл истории // Обществ. науки и современность. - 1999. - № 6. - С. 150-159.
Флиер А.Я. Принадлежит ли культура только человеку? // Обществ. науки и современность. - 2006. -№ 3. - С. 155-161.
Фрейджер Р., ФейдименДж. Личность: теории, эксперименты, упражнения. - СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. - 864 с.
Фурман А.В. Ідея професійного методологування.
- Ялта, Тернопіль: Економічна думка, 2008. -205 с.
Холл К.С., Линдсей Г. Теории личности. - М.: “КСП+”, 1997. - 720 с.
Чепелєва Н.В. Теоретичні засади наративної психології // Наративні психотехнології / За заг. ред.
Н.В. Чепелєвої. - К.: Главник, 2007. - С. 3-37.
Шевченко Ю.С., Корнеева В.А. Плюсы иминусы “спортивного характера” // Ежегодник Российского психологического общества: Спец. выпуск. - Т. 1. - М.: Январь, 2005. - С. 42-44.
Шрейдер Ю.А. Равенство, сходство, порядок. -М.: Наука, 1971. - 256 с.
Ю.М. Лотман и тартуско-московская семиотическая школа. - М.: Гнозис, 1994. - 257 с.
Яковенко И.Г. Ментальность в структурировании субъекта и субъектности // Человек как субъект культуры / Отв. ред. Э.В. Сайко. - М.: Наука, 2002. - С. 130-151.
Яковенко И.Г. Человек и культура: динамика взаимодействия: к постановке проблемы // Пространства жизни субъекта / Отв. ред. Э.В. Сайко. - М.: Наука, 2004. - С. 117-148.
Яновская С.А. Предисловие // Карнап Р. Значение и необходимость. - М.: Изд-во иностр. лит-ры, 1959. - С. 5-21.
Adams, G., Markus, H.R. Toward a conception of culture suitable for a social psychology of culture // The Psychological Foundations of Culture / Ed. by Mark Schaller, Christian S. Crandall. - Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2004. - P. 333-360.
Five basic postulates of humanistic psychology / Adapted by Tom Greening from J.F.T. Bugental (1964) // Journal of Humanistic Psychology. - 2005. - V. 45. - No. 2. - P. 139.
Honigmann, J.J. Culture and Personality. - New York: Harper, 1954. - X, 499 p.
Kroeber, A.L, Kluckhohn, C.K. Culture: A critical review of concepts and definitions. - New York: Random House, 1952.
MacKay, D.M. Information, Mechanism and Meaning. - Cambridge, Mass.: MIT Press, 1969. - VIII, 196 p.
Nuttin, J. La structure de la personnalité. - Paris: PUF, 1971. - 256 p.
Wilsz, J. Teoria pracy: Implikage dla pedagogiki pracy. - Krakow: Impuls, 2009. - 523 s.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).