ПРЕДМЕТ І ПРИНЦИПИ ІСТОРИКО-ПСИХОЛОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Ключові слова:
історія всесвітньої психології (ІВП), історичний плюралізм, культура, учинок, історико-психологічнийпроцес, вчинковийлогічний осередок ІВП, історико-психологічне знання, періодизація ІВП, вчинковий принцип у психології, логічна структура вчинкуАнотація
У пропонованому фундаментальному дослідженні логіко-мєтодологічній реконструкції подана історія всесвітньої психології (ІВП)як взаємодоповнювальний перебіг еволюції, розвитку, формування та ущільнення суперечливої системи психологічних знань від найдавніших часів до кінця XX століття, котра охоплює не тільки узмістовлення психологічної творчості і будь-якого миследіяльного практикування у різних сферах духовного життя людства (філософія, культура, релігія, мистецтво, наука, політика тощо), а й присутність цих знань у фольклорі, медицині, праві, природничих і суспільних науках, діловому і неформальному повсякденні. Лредметісторико-психологічного дослідження розглянутий у ході розвитку психології за періодами та етапами його перетворення, що відображає поступальне тлумачення природи психічного як суб’єктної діяльності людини у світі. Головну увагу звернено на логічнийвзаємоперехідоб’єктивного і суб’єктивного як процесної хвилі становлення, визначення і формування психічного у зв’язку з учинковим осередком. Тому вчинок проаналізовано як логічне осердя ІВП, відрефлексовано історико-психологічне зрушення акцентів у його розвитку в різних країнах світу, аргументовано єдність предмета і принципів указаного дослідження, що дало змогу уперше встановити періодизацію ІВП. У підсумку запропонована нова теорія історико-психологічного процесу, що містить послідовний виклад наукових пошукувань, реалізовані у відповідних теоретичних концепціях і системах, наукових напрямах і школах в органічному зв’язку з історією людської культури.Посилання
Психологія творчості: Навч. посібник. - К.: Вища школа, 1971. - 247 с.
Історія психології: Навч. посібник. - К.: Вищ. шк., 1978. - 439 с.
Історія психології Стародавнього світу і середніх віків: Навч. посібник. - К.: Вища школа, 1983. - 415 с.
Історія психології епохи Відродження: Навч. посібник. - К.: Вища школа, 1988. - 488 с.
Історія психології XVII століття: Навч. посібник. - К.: Вища школа, 1990. - 365 с.
Фантазія, пізнання, творчість. - К.: Наук. думка, 1965. - 151 с.
Виховання творчих здібностей у студентів. - К.: Вища. шк., Голов. вид-во, 1973. - 96 с.
Жизнь и смерть в научном и религиозном истолковании. - К.: Здоров’я, 1989. -191 с.
Вчинок і проблема детермінізму у вітчизняній психології // З історії філософської думки на Україні. -К.: Наук. думка, 1965. - С. 104-118.
До питання про фрейдизм та його критику на Україні // З історії філософії на Україні: Матеріали респ. наук. конф. - К.: Наук. думка, 1967. - С. 135-142.
Психологія // Розвиток філософії в Українській РСР. - К.: Наук. думка, 1968. - С. 371-419.
Методологічні питання дослідження зв’язку психічного і фізіологічного у вітчизняній науці // З історії філософії та соціології на Україні. - К.: Наук.
думка, 1968. - С. 31-38.
Психоаналітична концепція 3. Фромма // Психологія: Респ. наук.-метод. зб. - К.: Рад. шк., 1969. - Вип. 7.- С. 141-150.
Философская и психологическая мысль народов России: Украина // История философии народов СССР. - М.: Наука, 1971. - Т. 4. - С. 637-650.
Аналіз творчого процесу // Філософська думка. -1972. - № 1. - С. 52-62.
Боротьба за марксистсько-ленінську методологію в українській прикладній психології (психотехніці та психогігієні) в період побудови соціалізму // Пробл. філософії. - К.: Наук. думка, 1973. - Вип. 27. - С. 33-40.
“Аналітична психологія” та пізнавальний преформізм К. Г. Юнга // Філос. думка. - 1975. - № 5. - С. 77-86.
Розробка К. Марксом і Ф. Енгельсом методологічних основ наукової психології // Філос. думка. -1977. - № 1. - С. 42-52.
Історія психології // Програма курсів “Загальна психологія” та “Історія психології” для студентів відділення психології філософського факультету. - К.: В-во КДУ, 1981. - С.17-23.
Київська Русь і початок вітчизняної психології (До 1500-річного ювілею заснування Києва) // Психологія: Респ. наук.-метод. зб. - К.: Рад. шк., 1981. - Вип. 20. - С. 3-21.
Проблеми життєвого шляху людини в історії психології [“Круглий стіл” філософів, психологів, соціологів “Життєвий шлях особи”] // Філос. думка. -1982. - № 1. - С. 17-20.
Питання історії вітчизняної психології в працях Г. С. Костюка // Психологія: Респ. наук.-метод. зб. -К.: Рад. шк., 1985. - Вип. 25. - С. 106-112.
Первые отечественные учебные пособия по философии и психологии на Украине в начале XVII века // Филос. науки. - 1986. - № 6. - С. 112-117. Соавтор: В.М. Ничик.
Психологія // Філософський словник. - К.: УРЕ, 1987. - 2500 зн.
Філософські ідеї східної патристики на Україні (XIII - XV ст.) // Історія філософії на Україні. - К.: Наук. думка, 1987. - Т. 1. - С. 137-150.
Психологические идеи восточной патристики на Украине (XІІІ-XV вв.) // Изучение традиций и научных школ в истории советской психологии. - М.: Изд-во МГУ, 1988. - С. 65-71.
Научная, педагогическая и общественная деятельность С.Л. Рубинштейна на Украине // Методология и история психологии. Тезисы к ХІІ съезду Общества психологов СССР. - М., 1989. - С. 81-82.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).