Інтелектуальна функція продуктивного соціального характеру

Автор(и)

  • Віктор Москалець доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри загальної та клінічної психології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, член редакційної колегії і постійний автор журналу “Психологія і суспільство”, м. Івано-Франківськ. bober.if@gmail.com
  • Юлія Карпюк кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри загальної та клінічної психології Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, м. Івано-Франківськ. kzep@pnu.edu.ua ORCID: 0000-0001-6602-4302 http://orcid.org/0000-0001-6602-4302

Ключові слова:

продуктивний соціальний характер, особистість

Анотація

Гуманістично-психологічний аспект проблеми психологічного базису тоталітаризму, зокрема рашизму, – це формування відпірності щодо тоталітаристських ідей у громадян тих держав, які обрали шлях суспільного прогресу. Показано, що цей базис утворюють свідомі й несвідомі конформісти та особи, нездатні самотужки осмислювати суспільно-політичні та соціально-економічні реалії через невисокий рівень IQ. Відтак доведено, що формування психологічної відпірності щодо тоталітаристських ідей має базуватись не на розвитку інтелекту, а на вихованні характеру. Якщо інтелект – це не лише рівень IQ, а й похідне від незалежності та сміливості особи, а тупість і недоумкуватість – від страху й підпорядкованості, то необхідне не підвищення «інтелекту», а виховання продуктивного соціального характеру громадян, якому притаманні незалежність, заповзятість, біофілія – любов до життя в усіх його здорових і прекрасних проявах. Отож інтелектуальна функція плідного соціального характеру – це його стала спрямованість на вирішення суспільно-політичних завдань, розв’язання соціальних проблем з позицій гуманістичних духовних цінностей. Першоумова формування такого характеру – розвиток спроможності любити, яка зароджуються у процесі спілкування з дитиною, насиченого щедрими проявами щирої любові, від її зародження. Далі – повноцінна ігрова діяльність («чесна гра»). Вдоволення доброхітної саморегуляції в такій грі відповідає емоційно-мотиваційному осередді добропорядності як істотної складової добродійного соціального характеру, отже, що прискорено розвиває його. Віковий перехід провідної розвивальної функції від спілкування до гри не зменшує потужності щирої любові до дитини у вимірі збагачення її біофілії. Достатня умова повноцінного розвитку дитини – її пізнавальна діяльність, що вимагає значних розумових і вольових зусиль, до яких найефективніше спонукає цікавість процесу учіння. Зацікавлювати учнів потрібно насамперед змістом предметів художньо-естетичного циклу, тому що повноцінна художньо-естетична діяльність – цікава, захоплювальна, креативна, і тому, що їх основне завдання – якраз виховання одухотвореної спрямованості особистості. Самоактуалізація – це праця особи над собою, яка потужно розвиває біофілію. Особистості, котрі самоактуалізуються, люблять свою працю, насолоджуються своєю професійною компетентністю і самореалізацією, що є вагомою складовою біофілії. В них розвивається комплекс самісних рис, які ідеально відповідають продуктивному соціальному характеру.

Посилання

Moskalets, V.P. (2022). Perspektyvy transformatsiyi u psykholohiyi moskovytiv [Prospects of transformation in the psychology of muscovites]. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu "Ostroz'ka akademiya" Seriya "Psykholohiya" - Proceedings National university "Academy of Ostrog". Psychology series. Output 15, 25-35 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.25264/2415-7384-2022-15-25-35

Moskalets, V.P. (2020). Psykholohiya osobystosti: pidruchnyk [Personality psychology: textbook]. Kyiv: Lira-K [in Ukrainian].

Moskalets, V.P. (2020). Psykholohiya hry ta igrovoho zmistu inschych vydiv diyal'nosti [Psychology of the game and game content of other activities]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 7189 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2020.02.071

Moskalets, V.P. (2019). Funkcional'no-psykholohichna sutnist' svidomosti yak ramkovoyi umovy piznannia, metodolohuvannia, viry, muslennia, diialnosti [Functional-psychological essence of consciousness as a framework condition of cognition, methodologization, faith, thinking, activity]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society. 1, 3552 [in Ukrainian].

Moskalets, V.P. (2021). Funkcionuvania I rozvytok svidomoi zdatnosti u spilkuvanni, hri, chudozhiyi diialnosti [Functioning and development of conscions ability in communication, play, artistic activity]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society. 1, 117123 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2021.01.117

SkovoroDAR (2022). Zhyttya, tvorchist', spadoc [live, art, legacy]. Kharkiv: VD "School" [in Ukrainian].

Frankl, V. (2023). Luduna u poschukach spravzhn'oho sensu [Men's Search for Meaning]. Kharkiv: KSD [in Ukrainian].

Freud, Z. (1998). Vstup do psykhoanalizu [Introduction to psycoanalisis]. Kyev: Foundations [in Ukrainian].

Fromm, E. (2017). Mystezhtvo lyoybovi [The Art of loving]. Kyev: KSD [in Ukrainian].

Maslow, A. H. Motivation and personality: 2nd ed. New York: Harper ' Row, 1970. 399 р.

Fromm, E. Beyong the chains of illusion: My Encounter with Marx and Freud. New York.: Bloomsbury Academic, 2017. 144 p.

https://doi.org/10.5040/9781501334511

Fromm, E. The Heart of man. New York: American Mental Health Foundation, 2010. 144 p.

Завантаження

Як цитувати

Москалець, Віктор, and Юлія Карпюк. “Інтелектуальна функція продуктивного соціального характеру”. Психологія і суспільство, no. 2, Dec. 2023, pp. 182-93, https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1230.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >> 

Схожі статті

1-10 з 199

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.