ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ З ПОЗИЦІЙ СУБ'ЄКТНОГО ПІДХОДУ В ПСИХОЛОГІЇ
Ключові слова:
людина як суб’єкт, суб’єктний підхід, діяльність, вчинок, мотив, ціль, види діяльності, комунікативна або спілкування, ігрова, пізнавальна, аксіо-логічна або ціннісно-орієнтаційна, трудова або працяАнотація
Критерієм поділу діяльності на види обрано зміст мотивів-цілей суб’єкта. Згідно з цим критерієм виокремлено такі види діяльності: комунікативна або спілкування, ігрова, пізнавальна, аксіологічна або ціннісно-орієнтаційна, трудова або праця. Мотивом-ціллю спілкування як окремого виду діяльності є воно саме по собі, тобто психологічні та тілесні контакти суб’єкта з об’єктом. Ігрова діяльність - це психологічно створення проблемних ситуацій й обов’язкових правил поводження в них з метою виявлення, випробування та демонстрації психічних і фізичних спроможностей гравців, що тішить і вабить їх. Провідними мотивами-цілями пізнавальної діяльності є вироблення, здобування, привласнення нових знань, пізнавальних умінь, соціальних норм, навичок, цінностей. Наука як її різновид продукує нові знання, навчання - нові генерації суб’єктів діяльності, виховання - зрілих особистостей, освіта - самобутніх індивідуальностей, самозреалізу-вання - універсумів суспільного повсякдення. Аксіо-логічна діяльність - це творення й утвердження духовних цінностей, що здійснюють філософія, релігія, теологія, мораль, етика, мистецтво, естетика, юриспруденція, ідеологія з допомогою ритмічно залежних навчання, виховання, освіти і самоосвіти як каналів чи форм інтеріоризації ними духовних цінностей.Адаптування людини до світу відбувається посередництвом трудової діяльності, що здійснюється шляхом перетворення нею матеріальних та ідеальних об’єктів відповідно до власних потреб суб’єкта, де результатом є вироблення відповідних продуктів. Вчинковому напряму в психології відповідає трудова діяльність особистості, котра самоактуалізується.
Посилання
Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. - М.: Искусство, 1965. - 400 с.
ВыготскийЛ.С. Собрание сочинений: в 6 т. - М.: Просвещение, 1981-1984. - Т. 4. - 416 с.
Гейзінга Й. Homo Ludens. - К.: Основи, 1994. -416 с.
Киричук О.В., Роменець В.А, Татенко В. О. та ін. Основи психології: Підручник / За заг. ред. О.В. Кири-чука, В.А. Роменця. - 2-ге вид., стереотип. - К.: Либідь, 1996. - 632 с.
Маслоу А. Психология бытия: пер. с англ. - М.: “Рефл-бук”, К.: “Ваклер”, 1997. - 304 с.
Москалець В.П. Духовні горизонти особистості: потенціал вершинної аналітики // Психологія і суспільство. - 2011. - №1. - С. 73-85.
Москалець В.П. Основний психологічний зміст та розвивальний потенціал ігрової діяльності // Практична психологія та соціальна робота. - 2009. - №10. -С. 1-8.
Москалець В.П. Три сили для людини від “Великого Інквізитора” з позицій “канонічної психології” за В.А.Роменцем // Психологія і суспільство. - 2012. -№2. - С. 3-14.
Психологія і суспільство: Спецвипуск, присвячений 85-ій річниці з Дня народження Володимира Андрійовича Роменця. - 2011. - №2. - 190 с.
Роменець В.А. Історія психології XX століття: [навч. посібник] / В.А. Роменець, І.П. Маноха. - К.: Либідь, 1998. - 992 с.
Сігов К.Б. Людина поза грою і людина, що грає. Вступ до філософії гри. // Філософська і соціологічна думка, 1990. - №10. - С. 44-60.
Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Фурман А.В. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2011. - №3. - С. 105-144; 2002. - №3-4. - С. 20-58.
Caua R. Les jeux et les homes. - Paris: Gallimare, 1958. - 346 р.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).