Соціальні норми як психокультурний фактор життєдіяльності особистості
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2022.01.179Ключові слова:
соціальні норми, правила, приписиАнотація
У статті досліджено тематику соціальних норм як чинника і умови психокультурного розвитку особистості та суспільства; проаналізовано постулати, що будь-яким соціальним відносинам властиві нормативність, а це, зі свого боку, дає змогу досягати злагодженості в міжособистісних стосунках та отримувати суспільний компроміс тощо; обґрунтовано значення і роль соціальних норм як важливих атрибутів організації людського життя із найдавніших часів до сучасності, де вони постають як повсякденні правила, еталони й закони громадянської поведінки, що прийняті в соціумі; висвітлено функціонування соціонорм як взірців і приписів поведінки громадян у суспільстві на рівні: макросередовища (великі соціальні групи: народи, нації, етноси та ін.), мікросередовища (трудовий колектив, студентська група, сім’я тощо) і на рівні особистості; виокремлено багаторівневі класифікації соціальних норм у соціогуманітаристиці (жорсткі, м’які, середньо- і високозначущі, тотальні, повні, часткові, фрагментарні, професійні, родинні, офіційні, інституційовані, групові тощо); доведено функціональну багатоплановість соціонорм, оскільки вони відображають дійсність, характеризують її психокультурне наповнення, впливають на неї, зорганізовують її в тоталітарному чи демократичному, ліберальному або ж клептократичному руслі; розкрито соціальну норму як таку, що, з одного боку, визначає у конкретному суспільстві межу, рамки (діапазон), міру, формат і навіть баланс допустимої поведінки, діяльності людей, соціальних груп та організацій, з іншого – обмежує всеможливу поведінку осіб у соціумі; виділено чотири рівні впливу соціальних норм на поводження особи в довкіллі та чотири основних типи соціонормативної поведінки особистості (“прихильник” або “дисциплінований”, “пристосуванець”, “оригінал”, “супротивник” або “недисциплінований”); обґрунтовано модуль норм в теорії модульно-розвивального навчання (ТМРН) А.В. Фурмана (цілі, плани, проєкти, програми, приписи, правила, інструкції, стандарти, еталони тощо), що функціонує у визначальних фазах – нормонаслідуванні, нормотворенні, метанормотворенні.
Посилання
Ball, H.A. (1990). Normy deyatel'nosti i tvorcheskaya aktyvnost' lychnosty [Norms of activity and person's creative activity]. Voprosy psikhologii - Questions of psychology, 1, 25-34 [in Russian].
Busel, V.T. (golov.red.) (2003). Velykyy tlumachnyy slovnyk suchasnoyi ukrayinskoyi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: "Perun", 1440 [in Ukrainian].
Volkov, Yu.V. (1998). Sotsiolohiya: uchebnik dlya vuzov [Sociology: a textbook for universities]. Moscow, 244 [in Russian].
Vygotsky, L.S. (1984). Problemy obshchey psykholohiyi [Problems of general psychology]. Sobranye sochynenyi: v 6-ty t. T.2. Moskva: Pedahohyka, 504 [in Russian].
Hirniak, A.N. (2021). Psychological fundamentals of participants of modular-developmental interaction process in the educational establishments: Theses for a doctor's degree in Psychology: 19.00.07. Ivano-Frankivsk.
Hirniak, A.N. (2008). Systema psykholoho-pedahohich¬noyi ekspertyzy efektyvnosti modul'no-rozvyval'nykh pid¬ruchnykiv [Psychological-pedagogical system of examination the efficiency of modular-development textbooks]. Psykholohiia i suspil'stvo - Psychology and Society, 1, 151-157 [in Ukrainian].
Hlyns'kyy, Ya. Y. (1992). Sotsiolohiya deviantnogo povedeniya i sotsial'noho kontrolya [Sociology of deviant behavior and social control]. Rubezh - Frontier, 2 [in Russian].
Didora, M. I. (2018). Samostiynist' yak yadro tsilisnoyi osobystosti [Independence as the core of holistic personality]: mat. Mizhnar. nauk. konf. Psykholohichni vymiry rozvytku suchasnoyi osvity Ukrayiny v umovakh yevrointehratsiyi [Pshychological dimensions in Ukraine in the context of European integration]. Ternopil, 190-192 [in Ukrainian].
Kuznetsov, Yu. (2016). Zyhmund Froyd: narodzhennia novoyi filosofiyi [Sigmund Freud: Birth of a new philosophy]. Psykholohiia i Suspil'stvo - Psychology and Society, 4, 6-16.
Malakhov. V.A. (2002). Etyka: kurs lektsiy [Ethics: course of lectures]. Kyiv: Lybid, 387 [in Ukrainian].
Pen'kov, Ye. M. (1990). Sotsial'nyye normy: uprav¬leniye, vospitaniye, povedeniye [Social norms: management, education, behavior]. Moscow, 176 [in Russian].
Popper, K. (1994). Vidkryte suspil'stvo ta yoho vorohy [Open society and its enemies]: v 2-okh tomakh. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Hritsanov, A. A. i dr. (2003). Sotsiolohiya: entsuklopediya [Sociology: encyclopedia]. Minsk. 1312 [in Russian].
Furman A. V. (1997). Modulno-rozvyval'ne navchannia: pryntsypy, umovy, zabezpechennia [Modular-developmental learning: principles, conditions, support]. Kyiv: Pravda Yaroslavychiv [in Ukrainian].
Furman, A. V. (2002). Psykhokul'tura ukrainskoi mental'nosti [Psychoculture of the Ukrainian mentality]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].
Furman A. (2001). Teoriia osvitnoi diial'nosti yak metasystema [Theory of educational activity as a metasystem]. Psykholohia i suspil'stvo - Psychology and Society, 1, 105-144 [in Ukrainian].
Furman, A., Revasevich, I. (2004). Prohrama avtors'koho kursu "Psykhokultura innovatsiynykh sotsio¬system" [Autor's course program "Psychoculture of the innovative socio-systems]. Psykholohia i suspil'stvo - Psy¬chology and Society, 4, 221-235 [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O. (2012). Metodolohiya piznannya osvitn'oho vchynku v konteksti innovatsiino-psykholohichnoho klimatu [Methodology of educational act cognition in the context of innovative-psychological climate]. Psykholohia i suspil'stvo - Psychology and Society, 1, 47-81 [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O. (2005). Osvitnie spilkuvannia yak informatsiinyi, dilovyi, psykhosmyslovyi i samosensovyi riznovydy obminu [Educational communication as infor¬mational, business, psycho-semantic and self-meaning types of exchange]. Psykholohiia I suspil'stvo - Psychology and Society, 3, 7394 [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O. Ye. (2015). Psykholohichni parametry innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalno¬osvitn'oho zakladu: avtoref. dys… doktora psykhol. nauk [Psychological parameters of the innovative-psychological climate of a secondary school: author's. dissertation… doctor of psychology]. Odessa, 37 [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O. Ye. (2003). Psykholohiia vplyvu [Psychology of influence]. Ternopil': Ekonomichna dumka, 304 [in Ukrainian].
Furman (Humeniuk), O. Ye. (2008). Teoriia i meto¬dolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalno¬osvitnoho zakladu [Theory and methodology of innovative-psychological climate of a secondary school]. Yalta-Ternopil': Pidruchnyky i posibnyky, 340 [in Ukrainian].
Shvets, D. S. (2006). Sotsial'na norma i deviatsiya: teoretychnyy analiz: avtoref. dys… kand. sotsiol. nauk [Social norm and deviation: theoretical analysis: author's. disser¬tation… the candidate of sociological science]. Moscow, 20 [in Russian].
Shchedrovitskiy, G. P. (1995). Izbrannye Trudy [Selected Works]; Piskoppel, A. A. & Shchedrovitskiy, L. P. (Eds.) Moscow: Shk. kult. politiki, 760 [in Russian].
Yadranskiy, D. M. (2009). Sotsial'na norma, yiyi sut', riznovydy norm [Social norm, its essence, types of norms]. Hrani - Facets. Dnipropetrovsk, 6, 122-126 [in Ukrainian].
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).