ПРОСТІР І ЧАС У ПСИХОЛОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2017.01.079Ключові слова:
простір, різновиди простору, параметри простору, цілісність, автономність, структурність, саморозвитковість, час, інваріанти часу, плин часу, біологічний “годинник”індивіда, стрілка суб’єктивного часу, темпоритміка, минуле, теперішнє, майбутнє, вічнеАнотація
Проблематика простору і часу у статті обґрунтовується шляхом застосування двох методів - індукції (рух-пошук від одиничного до загального), коли аналізується в соціогуманітарному пізнанні взаємодоповнення їх онтологічного, феноменологічного і категорійного аспектів розгляду, й дедукції, коли від загального - створення теорії інноваційно-психологічного клімату -здійснюється перехід до окремого й конкретного (висвітлений взаємозв’язок ІПК і простору-часу). У процесі використання першого методу охарактеризовані вертикальні та горизонтальні параметри як властивості багатовимірності соціального простору, різновиди простору як життєвої даності (психологічний, соціальний, біологічний, персональний, благодатний тощо), а також з’ясовані параметри вимірювання власне соціально-психологічного простору (цілісність, автономність, структурність, саморозвитковість). Стверджується, що існує два полярних погляди на природу часу - науковий та езотеричний, у форматі яких дослідники обґрунтовують різні інваріанти перебігу часу: безпосередній (власний біологічний “годинник” індивіда) й опосередкований (суб’єктивний, тобто той, коли особа задіяна у сприйняття і конструювання подій). У результаті здійсненого пошукування доведено, що простір і час - це узагальнені категорії психологічного впливу, з допомогою яких пізнається і пояснюється його сутність та особливості плину в повсякденні людського буття. Під час застосування другого - дедуктивного - методу аргументуються: а) орг-діяльнісна модель створення ІПК, б) етапи і зміст реалізації програми вивчення ІПК як багатопарамет-ричного явища, в) методологічна план-карта дослідження ІПК і його чотирьох базових параметрів та аналізується й науково доводиться, що перший параметр ІПК - соціально-психологічний вплив - взаємопов’язаний із вітакультурним простором-часом, й водночас узмістовлююються часопросторові категорії цього впливу.
The problem of space and time in the article is substantiated by the way of application of two methods - induction (moving from the single to general) when analyzing in a socio-humanitarian cognition in complementarity ontological, phenomenological and the categorical aspects of their review, and deduction, when from the general - creation of the theory of innovation-psychological climate - carry out a transformation to a separate and specific (highlited relationship between IPC and space-time). In the process of application of the first method are characterized vertical and horizontal parameters as properties ofmultidimensio-nality of social space, varieties of space as a life givens (psychological, social, biological, personal, gracious and so on), and also clarified parameters of measuring the actual social-psychological space (integrity, autonomy, structure, selfdevelopment). It is claimed that there are two polar views on the nature of time - scientific and esoteric, in a format of which researchers substantiate different invariants of flow of time: direct (own biological “clock” of the individual) and indirect (subjective, scilicet that when the person is involved in the perception and constructioning events). As a result of carried out searching have been proved that space and time - it’s generalized categories ofpsychological impact with help of which is being learned and explained its nature and peculiarities of the flow in everyday human life. During the application of the second - deductive -method are being argumented: a) org-activity model of creation IPC, b) stages and content of realization the program of researching IPC as multiparameter phenomenon, c) methodological plan-map of IPC research and its four basic parameters and analyzed and scientifically proved that the first parameter of IPC - social and psychological impact - interrelated with vita-cultural space-time, and at the same time filling with the content time-space categories of this impact.
Посилання
Абульханова-Славская К.А. Развитие личности в процессе жизнедеятельности // Психология формирования и развития личности: [коллект. труды]. К.А. Абульханова-Славская - М.: Наука, 1981. - С. 19-44.
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания : [науч. изд.] / Борис Герасимович Ананьев. - СПб. : Питер, 2001. - 288 с. - (Серия “Мастера психологии”).
Аникеева Н. П. Психологический климат в коллективе: [кн. для учителя] / Нелли Петровна Аникеева. -М. : Просвещение, 1989. - 224 с. - (Б-ка зам. дир. шк. по учеб.-воспитат. работе).
Аристотель. Поэтика. Риторика / Аристотель из Ста-гиры ; [пер. с. древнегреч. М. Л. Гаспарова] . - СПб. : Азбука, 2000. - 285 с.
Бабайцев А. Ю. СМД-Методология / Алексей Юрьевич Бабайцев // Новейший философский словарь / [сост. и гл. науч. ред. А. А. Грицанов]. - 3-е изд. , исправл. - Мн. : Книжный Дом. - 2003. - С. 923-926. -(Мир энциклопедий).
Бабайцев А. Ю. Коммуникация / Алексей Юрьевич Бабайцев // Новейший философский словарь / [сост. и гл. науч. ред. А. А. Грицанов]. - 3-е изд., исп-равл. - Мн. : Книжный Дом, 2003. - С. 497-498. - (Мир энциклопедий).
Баворівський В. “Навіщо нашій рідній мові бур’яни?” / В. Баворівський // газета “Свобода”. - №89 (3027). - 18 листопада. - 2015. - 12 с.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание : [на-уч.-популяр. изд.] / Роберт Бернс ; [пер. с англ., под ред. В. Я. Пилиповского]. - М. : Прогресс, 1986. - 422 с.
Біблія або книги святого письма Старого й Нового Заповіту / Переклад проф. Івана Огієнка. - К.: Українське Біблійне Товариство, 2002. - 1375 с.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. - K., Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2009. - 1736 с.: іл.
Вітакультурний млин: методологічний альманах / наук. конс.-ред. А.В. Фурман. - 2005-2016. - Модулі 1-18.
Воронов О.І. Психологічні аспекти фактору часу при прийнятті управлінських рішень у сфері публічного управління / О.І. Воронов // Наука і освіта. -2016. - №7. - Вип.: Психологія. - С. 51-57.
Гільбух Ю. 3. Інноваційний експеримент у школі : [наук. вид.] / Ю. 3. Гільбух, М. І. Дробноход. - K. : Укр. ін-т. підв. кваліф. кер. кадрів осв. М-ва освіти України, 1994. - 90 с.
Гірняк А. Психологічні аспекти переведення годинника на “зимовий час” / А. Гірняк // Психологія і суспільство. - Спецвипуск. - Наукові праці молодих учених. - 2012. - С. 114-115.
Головаха Е. И. Психологическое время личности : [монография] / Е. И. Головаха, А. А. Кроник. - K. : Наукова думка, 1984. - 207 с.
Громыко Ю. В. Московская методологическая школа : социокультурные условия возникновения, идейное содержание, проблемы развития / Юрий Владимирович Громыко // Вопросы методологии. - 1991. - № 4. - С. 21-39.
Гуменюк (Фурман) О. Освітнє спілкув ання як інформаційний, діловий, психосмисловий і самосенсовий різновиди обміну / Оксана Гуменюк (Фурман) // Психологія і суспільство. - 2005. - №3. - С. 73-94.
Гуменюк (Фурман) О. Є. Психологія впливу : [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк (Фурман). -Тернопіль : Економічна думка, 2003. - 304 с.
Гуменюк (Фурман) О. Є. Психологія Я-концепції : [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк (Фурман).
- Тернопіль : Економічна думка, 2002. - 186 с.
Гуменюк (Фурман) О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: [монографія] / О.Є. Гуменюк (Фурман) - Ялта-Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.
Донченко О.А. Архетипи соціального життя і політика (Глибинні регулятиви психополітичного повсякдення) / О.А. Донченко, Ю.В. Романенко. - K.: Либідь, 2001. - 334 с.
Дочинець М. Многії літа. Благії літа / М. До-чинець. - Мукачево: Капатська вежа, 2013. - 148 с.
Зинченко А. П. “Изготовление мысли” по Г. П. Щедровицкому / Александр Зинченко // Вопросы методологии. - 1996. - № 1-2. - С. 123-127.
а. Зинченко В.П. Теоретический мир психологии /
B.П. Зинченко // Вопросы психологии. - 2003. -№5. -
C. 3-17.
Зинченко В.П. Время - действующее лицо / В.П. Зинченко // Вопросы психологии. - 2001. - №6. - С. 36-54.
Инновационное обучение : стратегия и практика : материалы Первого научно-практического семинара (Сочи, 10-13 июня 1999 г.) ; под ред. В. Я. Ляудис. - М., 1994. - 203 с.
Искусство стать и быть человеком: Учебник живой духовности. - М.: Центр “Юнивер”, 1991. - 192 с.
Кабаченко Т. С. Активизация человеческого фактора : методы психологического воздействия / Та-
исия Сергеевна Кабаченко // Психологический журнал. - 1986. - Т. 7, № 4. - С. 11-22.
Казмиренко В.П. Социальная психология организаций : [монография] / Вячеслав Петрович Казмиренко. - К.: МЗУУП, 1993. - 384 с.
Кант I. Критика чистого розуму / Еммануїл Кант ; [пер. з нім. та прим. І. Бурковського]. - К. : Ювентус,
- 504 с.
Карамушка Л.М. Психологія управління: навч. посібн. / Людмила Миколаївна Карамушка. - К.: Міленіум, 2003. - 344 с.
Карпенко З.С. Аксіологічна психологія особистості / З.С. Карпенко. - Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2009. - 512 с.
Католик Г.В. Психологія формування професійної Я-концепції психолога: [монографія] / Г.В. Католик.
- Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2013. - 406 с.
Кларин М. В. Инновации в мировой педагогике. Обучение на основе исследования, игр, дискуссии : [монография] / Михаил Владимирович Кларин. - Рига : Эксперимент, 1995. - 186 с.
Ковалёв Г. А. Три парадигмы в психологии - три стратегии психологического воздействия / Георгий Алексеевич Ковалёв // Вопросы психологии. - 1987. -№ 3. - С. 41-49.
Ковалев Г.А. О системе психологического воздействия / Г.А. Ковалев // Психология воздействия (проблемы теории и практики). - М.: АПН СССР, 1989.
- С. 4-43.
Козлов В.В. Трансценденция времени в творчестве / В.В. Козлов // Психология творчества: свет, сумерки и темная ночь души. - М.: Гала, 2009. - 112 с.
Коломінський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект) : [монографія] / Наум Львович Коломінський. - К. : МАУП, 2000. - 286 с.
Кондаков И. М. Психология. Иллюстрированный словарь / Игорь Михайлович Кондаков. -СПб. : прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. - 512 с. - (Проект “Психологическая энциклопедия”).
Копылов Г. К вопросу о природе “научных революций” / Геннадий Копылов // Кентавр. - 2003. -№31. - С. 46-57.
Копылов Г. Методология и методологизация в контексте времени / Геннадий Копылов // Кентавр. -1992. - № 1. - Вып. 5. - С. 6-11.
Костін Я. А. Система підготовки вчителів-дос-лідників до впровадження модульно-розвивального навчання : [наук. вид.] / Ян Анатолійович Костін ; за ред. А. В. Фурмана. - Тернопіль : Інститут ЕСО, 2005.
- 62 с.
Краснухина Е.К. Дом как любовь / Е.К. Красну-хина // Ступени. - 1997. - №10. - С. 40-49.
Кримський С.Б. Під сигнатурою Софії. - К.: Вид. дім “Києво-Могилянська академія”, 2008. - 367 с.
Кун Т. Структура научных революций : [научн.-популярн. изд.] / Томас Кун ; сост. В.Ю. Кузнецов ; [пер. с англ. И. З. Налётов]. - М. : ООО “Изд-во АСТ”, 2002. - 608 с.
Лазарев В. С. О развивающихся педагогических системах / Валерий Семенович Лазарев // Педагогика.
- 2002. - № 8. - С. 13-24.
Лазарев В. С. Педагогическая инноватика :
объект, предмет и основные понятия / В. С. Лазарев, Б. П. Мартиросян // Педагогика. - 2004. - № 4. - С. 11-
Левин К. Типы конфликтов / Курт Левин // Психология личности; [под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер,
А.А. Пузырея]. - М.: МГУ, 1982. - С. 93-96.
Лермонтов В.Ю. Азбука жизни / Ю.В. Лермонтов.
- СПб.: ИК “Невский проспект”, 2007. - 256 с. (Серия: “Ветер перемен”).
Лермонтов В.Ю. Сила поющего сердца / Ю.В. Лермонтов. - СПб.: ИК “Невский проспект”, 2006. -224 с. (Серия: “Колокольчики Святой Руси”).
Майерс Д. Социальная психология / Д. Майерс: пер. с англ. - СПб.: Питер, 1996. - 684 с.
Матіюк І.О. Інноваційні моделі навчального процесу в сучасній школі (на матеріалах різних типів навчально-освітніх закладів України): Автореф. дис... канд. педагогічних наук: 13.00.01 / Київський ун-т імені Тараса Шевченка. - К., 1999. - 22 с.
Метре В.Н. Пространство Любви / В. Мегре. -СПб.: Из-во “ДИЛЯ”, 2005. - 224 с.
Морено Дж. Социометрия: экспериментальный метод и наука об обществе / Дж. Морено. - М.: Иностр. лит., 1958. - 289 с.
Наукова школа академіка Олексія Чебикіна / [упорядн. І.М. Пивоварчик; наук. ред. О.А. Копусь]. -Одеса: ТЭС, 2009. - 96 с.
Новий словник іншомовних слів: близько 40000 сл. і словосполучень / Л.І. Шевченко, О.І. Ніка, О.І. Хом’як, А.А. Дем’янюк; за ред. Л.І. Шевченко. - К.: АРІЙ, 2008. - 672 с.
Основи психології : підруч. [для студ. вищ. навч. закл.] / за заг. ред. О. В. Киричука, В. А. Роменця. - [2-е вид., стереотип.]. - К. : Либідь, 1996. - 632 с.
Парытин Б.Д. Социально-психологический климат коллектива. Пути и методы изучения / Борис Дмитриевич Парыгин; под ред. В.А. Ядова. - Л.: Наука, 1981. - 192 с. - (Ин-тут социально-экономических проблем АН СССР).
Полунін О.В. Переживання людиною плину часу: експериментальне дослідження: [монографія] / Олексій Васильович Полунін. - К.: Гнозіс, 2011. - 360 с.
Помиткін Е.О. Психологія духовного розвитку особистості: [монографія] / Е.О. Помиткін. - К.: Наш час, 2005. - 280 с. - Бібліограф.: с. 252-278.
Попов Б. В. Альтернативна модель етносу та людини (кілька зауваг щодо вітацентричної парадигми) / Борис Васильович Попов // Філософська думка. - 2001. - № 4. - С. 37-54.
Притожин И. От существующего к возникающему / И. Пригожин. - М.: Наука, 1985.
Природа Украинской ССР. Климат / Бабиченко В.Н., Барабаш М.Б., Логвинов К.Т. и др. - К.: Наук. Думка, 1984. - 232 с.
Психологическая энциклопедия / [ред.-сост. Р. Кор-сини, А. Ауэрбах]. - 2-е изд. - СПб. : Питер, 2003. -1096 с. : ил.
Рибалка В. Індивід та особистість у психологічній теорії часу Бориса Цуканова / В. Рибалка // Психологія і суспільство. - 2006. - №3. - С. 32-57.
Рибалка В.В. Особистісно центроване консультування клієнтів із патогенною психодинамічною не-конгруентністю: Методичний посібник. - K.: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2005. - 54 с.
6. Рубинштейн С. Л. Основы о бщей психологии : учеб. [для психологов, педагогов, философов] / Сергей Леонидович Рубинштейн. - СПб. : Питер, 2000. - 712 с. : ил. - (Серия “Мастера психологии”).
Сорокин П. Человек, цивилизация, общество / П. Сорокин. - М.: ИПЛ, 1992. - 643 с.
Социальная психология : учеб. пособ. для студ. высш. учеб. заведений / [А. Н. Сухов, А. А. Бодалев, В.
Н. Юзанцев и др.]. - [2-е изд., испр.] - М. : Изд. центр “Академия”, 2002. - 600 с.
Стёпин В. С. Теоретическое знание : структура, историческая эволюция : [монография] / Вячеслав Семёнович Стёпин. - М. : Прогресс-Традиция, 2000. -744 с.
Титаренко Т.М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності: [наук. видання] / Тетяна Михайлівна Титаренко:- K.: Либідь, 2003. - 376 с.
Уинфри А. Время по биологическим часам : [науч.-попул. кн.] / Артур Уинфри; [пер. с англ.; предисл. В.
Н. Kринского]. - М. : Мир, 1990. - 208 с., ил.
Философия культуры. Дом. // Ступени : [спец-вышуск]. - 1997. - № 10. - С. 5-34.
Філософський словник / [ред.-упоряд. В. І. Шин-карук]. - 2-е вид., перероб. і доп.- K. : Гол. ред. УРЕ, 1986. - 800 с. - (В опр.).
Фресс П. Восприятие и оценка времени / Пол Фресс // П. Фресс, Ж. Пиаже. Экспериментальная психология. - М. : Прогресс, 1978. - Вып. 6. - С. 88-130.
Фурман А.А. Психологія особистості: ціннісно-орієнтаційний вимір: [монографія] / А.А. Фурман. -Одеса: ОНПУ; Тернопіль: ТНеУ, 2016. - 312 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - № 3. - С. 105-144 ; 2002. - № 3-4. - С. 20-58.
Фурман А.В. Ґенеза науки як глобальна дослідницька програма: циклічно-вчинкова перспектива / Анатолій В. Фурм ан // Психологія і суспільств о. - 2013. - №4. - С. 18-36.
Фурман А.В. Ідея і зміст професійного методоло-гування: [монографія] / А.В. Фурман. - Тернопіль: ТНЕУ, 2016. - 378 с.
Фурман А.В. Модульно-розвивальна організація миследіяльності - схема професійного методологу-вання / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2005. - №4. - С. 40-69.
Фурман А. В. Модульно-розвивальне навчання : принципи, умови, забезпечення : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - K. : Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Фурман А.В. Парадигма як предмет методологічної рефлексії / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2013. - №3. - С. 72-85.
Фурман А.В. Психокультура української ментальності: [наук. вид.] / А.В. Фурман - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 132 с.
Фурман А.В. Рівні та критерії методологування у професійному здійсненні науково-дослідницької діяльності / А.В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2005. - Модуль. 1. - С. 5-13.
а. Фурман А. Розширення сфери професійної
психологічної роботи: соціокультурний підхід // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти: Зб.мат. до регіон. наук.-м. конф. (19 квітня 2002 р.). -Тернопіль: Економічна думка, 2002. - С. 48-51.
Фурман А.В. Світ методології / А.В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2015. - №2. - С. 47-60.
Фурман А.В. Світовит: Поезії. - Kиїв-Тернопіль-Ялта: Астон, 2008. - 82 с.
Фурман А.В. Теоретична модель гри як учинення / Анатолій В. Фурман // Наука і освіта. - 2014. - №5/ СХХІ. - С. 95-104.
Фурман А.В. Теорія і практика модульно-роз-вивального підручника: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Економічна думка, 2004. - 288 с.
Фурман А.В. Фундаментальний соціально-психологічний експеримент у школах України: анатомія пошуку / Анатолій В. Фурман // Освіта і управління. -1997. - Т.1, №3. - С. 35-54.
Фурман А.В., Гірняк А.Н. Психодидактична експертиза модульно-розвивальних підручників: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман, Андрій Несторович Гірняк. - Тернопіль: ТНЕУ, “Економічна думка”, 2009. - 312 с.
Фурман А.В, Гірняк Г.С., Гірняк А.Н. Психодидактика проектування навчально-книжкових комплексів для студентів ВНЗ: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман, Г алина Степанівна Гірняк, Андрій Несторович Гірняк. - Тернопіль: ТНЕУ, 2012. - 328 с.
Фурман А.В., Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Навч. посіб. / А.В. Фурман, О.Є. Гуменюк. - Львів: Новий Світ-2000, 2006. - 360 с.
Фурман А.В, Шандрук С.К. Організаційно-діяльніші ігри у вищій школі: [монографія] / Анатолій В. Фурман, Сергій Шандрук. - Тернопіль: ТНЕУ, 2014.
- 272 с.
Фурман А.В, Шандрук С.К. Сутність гри як учинення: [монографія] / Анатолій В. Фурман, Сергій Шандрук. - Тернопіль: ТНЕУ, 2014. - 120 с.
Фурман О. Модель структурно-функциональной организации Я-концепции человека / Оксана Фурман // Проблемы педагогики и психологии : [науч. период. изд. межвуз. консорциума / гл. ред. Наира Акопян]. -Ереван : Армянский гПу, 2015. - №2. - С. 106-115.
Фурман О. Є. Полімотивація - спонукальний параметр інноваційно-психологічного клімату / Оксана Євстахіївна Фурман // “ScienceRise”. - 2015. - № 6 (11). - С. 105-110.
Фурман О.Є. Психологічні параметри інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього навчального закладу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора психол. наук: спец. 19.00.07 - “Педагогічна та вікова психологія” / О.Є. Фурман. - Одеса, 2015. - 37 с.
Фурман О. Є. Психологічні параметри інноваційно -психологічного клімату загальноосвітнього навчального закладу: дис. ... доктора психол. наук: 19.00.07 / Оксана Євстахіївна Фурман. - Одеса, 2015. - 467.
Цуканов Б. Еволюційне відлуння індивідуальних відмінностей / Борис Цуканов // Психологія і суспільство. - 2002. - № 2. - С. 126-148.
Цуканов Б. И. Время в психике человека :[монография] / Борис Иосифович Цуканов. - Одесса : Астропринт, 2000. - 220 с.
Чебикін О.Я. Теорія і методика емоційної регуляції навчальної діяльності: навч.-метод. посіб. / Олексій Якович Чебикін. - Одеса: Астропринт, 1999. - 158 с.
Чебикін О.Я., Павлова І.Г. Становлення емоційної зрілості особистості: [монографія] / О.Я. Чебикін, І.Г. Павлова. - Одеса, СВД Черкасов, 2009. - 230 с.
Шакуров P. X. Социально-психологические проблемы руководства педагогическим коллективом : [монография] / Рафаил Хайруллович Шакуров. - М. : Педагогика, 1982. - 208 с.
Шуст Н. Б. Інноваційна діяльність молоді : [монографія] / Наталія Борисівна Шуст. - Вінниця : ВДМУ, 2001. - 223 с.
Щедровицкий Г.П. Избранные труды / Геогрий Петрович Щедровицкий ; [ред.-сост. А. А. Пископпель, Л. П. Щедровицкий]. - М. : Шк. культ. политики, 1995.
- 760 с.
а. Щедровицький Г. Схема миследіяльності -системно-структурна будова, значення і зміст // Психологія і суспільство. - 2005. - №4. - С. 50-61.
ЭлькинД. Г. Восприятие времени : [монография] / Давид Г енрихович Элькин. - М. : АПН рСФСР, 19б2.
- 212 с.
Юсуфбекова Н. P. Общие основы педагогической инноватики : опыт разработки инновационных процессов в образовании : [монография] / Наталья Рустамбековна Юсуфбекова. - М. : Педагогика, 1991.
- 192 с.
Яковенко В. Б. Введение в инновационные технологии : [научн. изд.] / Валерий Борисович Яковенко. - [2-е изд., доп.]. - К. : Изд-во Европейского ун-та, 2002. - 134 с.
Abul'hanova-Slavskaja K.A. Razvitije lichnosti v procjessje zhiznjedjejatjel'nosti // Psihologij a formirovanij a i razvitija lichnosti: [kolljekt. trudy]. / K.A. Abul'hanova-Slavskaja. - M.: Nauka, 1981. - S. 19-44 [in Russian].
Ananjev B. G. Chjelovjek kak prjedmjet poznanija : [nauch. izd.] / Boris Gjerasimovich Ananjev. - SPb. : Pitjer, 2001. - 288 s. - (Sjerija “Mastjera psihologii”) [in Russian].
Anikjejeva N. P. Psihologichjeskij klimat v kolljektivje: [kn. dlja uchitjelja] / Njelli Pjetrovna Anikjejeva. - M. : Prosvjeschjenije, 1989. - 224 s. - (B-ka zam. dir. shk. po uchjeb.-vospitat. rabotje) [in Russian].
Aristotjel'. Poetika. Ritorika / Aristotjel' iz Stagiry ; [pier. s. drjevnjegrjech. M. L. Gasparova] . - SPb. : Azbuka, 2000. - 285 s. [in Russian].
Babajcjev A. Ju. SMD-Mjetodologija / Aljexjej Jurjevich Babajcjev // Novjejshij filosofskij slovar' / [sost. i gl. nauch. rjed. A. A. Gricanov]. - 3-je izd. , ispravl. - Mn. : Knizhnyj Dom. - 2003. - S. 923-926. - (Mir enciklopjedij) [in Russian].
Babajcjev A. Ju. Kommunikacija / Aljexjej Jurjevich Babajcjev // Novjejshij filosofskij slovar' / [sost. i gl. nauch. rjed. A. A. Gricanov]. - 3-je izd., ispravl. - Mn. : Knizhnyj Dom, 2003. - S. 497-498. - (Mir enciklopjedij) [in Russian].
Bavorivskyi V. “Navishcho nashii ridnii movi buri-any?” / V. Bavorivskyi // hazeta “Svoboda”. - №89 (3027).
- 18 lystopada. - 2015. - 12 s. [in Ukrainian].
Bjerns R. Razvitije Ja-koncjepcii i vospitanije : [nauch.-populjar. izd.] / Robjert Bjerns ; [pjer. s angl., pod rjed. V. Ja. Pilipovskogo]. - M. : Progrjess, 1986. - 422 s. [in Russian].
Bibliia abo knyhy sviatoho pysma Staroho y Novoho Zapovitu / Pereklad prof. Ivana Ohiienka. - K.: Ukrainske Bibliine Tovarystvo, 2002. - 1375 s. [in Ukrainian].
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy / Uklad. i holov. red. V.T. Busel. - K., Irpin: VTF “Perun”, 2009. - 1736 s.: il. [in Ukrainian].
Vitakulturnyi mlyn: metodolohichnyi almanakh / hol. red.-kons. A.V. Furman. - 2005-2016. - Moduli 1-18 [in Ukrainian].
Voronov O.I. Psykholohichni aspekty faktoru chasu pry pryiniatti upravlinskykh rishen u sferi publichnoho upravlinnia / O.I. Voronov // Nauka i osvita. - 2016. - ?7.
- Vyp.: Psykholohiia. - S. 51-57 [in Ukrainian].
Hilbukh Yu. Z. Innovatsiinyi eksperyment u shkoli : [nauk. vyd.] / Yu. Z. Hilbukh, M. I. Drobnokhod. - K. : Ukr. in-t. pidv. kvalif. ker. kadriv osv. M-va osvity Ukrainy, 1994. - 90 s. [in Ukrainian].
Hirniak A. Psykholohichni aspekty perevedennia hodynnyka na “zymovyi chas” / A. Hirniak // Psykholohiia i suspilstvo. - Spetsvypusk. - Naukovi pratsi molodykh uchenykh. - 2012. - S. 114-115. [in Ukrainian].
Holovakha E. Y. Psykholohycheskoe vremia lych-nosty : [monohrafyia] / E. Y. Holovakha, A. A. Kronyk. -K. : Naukova dumka, 1984. - 207 s. [in Ukrainian].
Gromyko Ju. V. Moskovskaja mjetodologichjeskaja shkola : sociokul'turnyje uslovija vozniknovjenija, idjejnoje sodjerzhanije, probljemy razvitija / Jurij Vladimirovich Gromyko // Voprosy mjetodologii. - 1991. - № 4. - S. 2139 [in Russian].
Humeniuk (Furman) O. Osvitnie spilkuvannia yak informatsiinyi, dilovyi, psykhosmyslovyi i samosensovyi riznovydy obminu / Oksana Humeniuk (Furman) // Psykholohiia i suspilstvo. - 2005. - №3. - S. 73-94 [in Ukrainian].
Humeniuk (Furman) O. Ye. Psykholohiia vplyvu : [monohrafiia] / Oksana Yevstakhiivna Humeniuk (Furman). - Ternopil : Ekonomichna dumka, 2003. - 304 s. [in Ukrainian].
Humeniuk (Furman) O. Ye. Psykholohiia Ya-kontseptsii : [monohrafiia] / Oksana Yevstakhiivna Humeniuk (Furman). - Ternopil : Ekonomichna dumka,
- 186 s. [in Ukrainian].
Humeniuk (Furman) O.Ie. Teoriia i metodolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho zakladu: [monohrafiia] / O.Ie. Humeniuk (Furman) -Yalta-Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky, 2008. - 340 s. [in Ukrainian].
Donchenko O.A. Arkhetypy sotsialnoho zhyttia i polityka (Hlybynni rehuliatyvy psykhopolitychnoho povsiakdennia) / O.A. Donchenko, Yu.V. Romanenko. -K.: Lybid, 2001. - 334 s. [in Ukrainian].
Dochynets M. Mnohii lita. Blahii lita / M. Dochynets.
- Mukachevo: Kapatska vezha, 2013. - 148 s. [in Ukrainian].
Zinchjenko A. P. “Izgotovljenije mysli” po G. P. Schjedrovickomu / Aljexandr Zinchjenko // Voprosy mjetodologii. - 1996. - № 1-2. - S. 123-127 [in Russian].
a. Zinchjenko V.P. Tjeorjetichjeskij mir psihologii / V.P. Zinchjenko // Voprosy psihologii. - 2003. -?5. - S. 317 [in Russian].
Zinchjenko V.P. Vrjemja - djejstvujuschjeje lico / V.P. Zinchjenko // Voprosy psihologii. - 2001. - ?6. - S. 36-54 [in Russian].
Innovacionnoje obuchjenije : stratjegija i praktika : matjerialy Pjervogo nauchno-praktichjeskogo sjeminara (Sochi, 10-13 ijunja 1999 g.) ; pod rjed. V. Ja. Ljaudis. -M. , 1994. - 203 s. [in Russian].
Iskusstvo stat' i byt' chjelovjekom: Uchjebnik zhivoj duhovnosti. - M.: Cjentr “Junivjer”, 1991. - 192 s. [in Russian].
Kabachjenko T. S. Aktivizacija chjelovjechjeskogo faktora : mjetody psihologichjeskogo vozdjejstvija / Taisija Sjergjejevna Kabachjenko // Psihologichjeskij zhurnal. -1986. - T. 7, № 4. - S. 11-22 [in Russian].
Kazmirjenko V.P. Social'naja psihologija organi-zacij : [monografija] / Vjachjeslav Pjetrovich Kazmirjenko. - K.: MZUUP, 1993. - 384 s. [in Russian].
Kant I. Krytyka chystoho rozumu / Emmanuil Kant ; [per. z nim. ta prym. I. Burkovskoho]. - K. : Yuventus,
- 504 s. [in Ukrainian].
Karamushka L.M. Psykholohiia upravlinnia: navch. posibn. / Liudmyla Mykolaivna Karamushka. - K.: Milenium, 2003. - 344 s. [in Ukrainian].
Karpenko Z.S. Aksiolohichna psykholohiia oso-bystosti / Z.S. Karpenko. - Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 2009. - 512 s. [in Ukrainian].
Katolyk H.V. Psykholohiia formuvannia profesiinoi Ya-kontseptsii psykholoha: [monohrafiia] / H.V. Katolyk.
- Lviv: LNU imeni Ivana Franka, 2013. - 406 s. [in Ukrainian].
Klarin M. V. Innovacii v mirovoj pjedagogikje. Obuchjenije na osnovje issljedovanija, igr, diskussii : [monografija] / Mihail Vladimirovich Klarin. - Riga : Expjerimjent, 1995. - 186 s. [in Russian].
Kovaljev G. A. Tri paradigmy v psihologii - tri stratjegii psihologichjeskogo vozdjejstvija / Gjeorgij Aljexjejevich Kovaljev // Voprosy psihologii. - 1987. - №3. - S. 41-49 [in Russian].
Kovaljev G.A. O sistjemje psihologichjeskogo vozdjejstvija / G.A. Kovaljev // Psihologija vozdjejstvija (probljemy tjeorii i praktiki). - M.: APN SSSR, 1989. - S. 4-43 [in Russian].
Kozlov V.V. Transcjendjencija vrjemjeni v tvorchjest-vje / V.V. Kozlov // Psihologija tvorchjestva: svjet, sumjerki i tjemnaja noch' dushi. - M.: Gala, 2009. - 112 s. [in Russian].
Kolominskyi N. L. Psykholohiia menedzhmentu v osviti (sotsialno-psykholohichnyi aspekt) : [monohrafiia] / Naum Lvovych Kolominskyi. - K. : mAuP, 2000. - 286 s. [in Ukrainian].
Kondakov I. M. Psihologija. Illjustrirovannyj slovar' / Igor' Mihajlovich Kondakov. - SPb. : prajm-EVROZNAK,
- 512 s. - (Projekt “Psihologichjeskaja enciklopjedija”) [in Russian].
Kopylov G. K voprosu o prirodje “nauchnyh rjevoljucij” / Gjennadij Kopylov // Kjentavr. - 2003. - №31. - S. 46-57 [in Russian].
Kopylov G. Mjetodologija i mjetodologizacija v kontjextje vrjemjeni / Gjennadij Kopylov // Kjentavr. -1992. - № 1. - Vyp. 5. - S. 6-11 [in Russian].
Kostin Ya. A. Systema pidhotovky vchyteliv-doslidnykiv do vprovadzhennia modulno-rozvyvalnoho navchannia : [nauk. vyd.] / Yan Anatoliiovych Kostin ; za red. A. V. Furmana. - Ternopil : Instytut ESO, 2005. - 62 s. [in Ukrainian].
Krasnuhina E.K. Dom kak lyubov / E.K. Krasnuhina // Stupeni/ - 1997. - №10. - P. 40-49. [in Russian].
Krymskyi S.B. Pid syhnaturoiu Sofii. - K.: Vyd. dim “Kyievo-Mohylianska akademiia”, 2008. - 367 s. [in Ukrainian].
Kuhn T. Struktura nauchnyh rjevoljucij : [nauchn.-populjarn. izd.] / Tomas Kuhn ; sost. V.Ju. Kuznjecov ; [pjer. s angl. I. Z. Naljotov]. - M. : OOO “Izd-vo AST”,
- 608 s. [in Russian].
Lazarjev V. S. O razvivajuschihsja pjedagogichjeskih sistjemah / Valjerij Sjemjenovich Lazarjev // Pjedagogika. - 2002. - № 8. - S. 13-24. [in Russian].
Lazarjev V. S. Pjedagogichjeskaja innovatika : ob'jekt, prjedmjet i osnovnyje ponjatija / V. S. Lazarjev,
B. P. Martirosjan // Pjedagogika. - 2004. - № 4. - S. 11-21. [in Russian].
Ljevin K. Tipy konfliktov / Kurt Ljevin // Psihologija lichnosti; [pod rjed. Ju.B. Gippjenrjejtjer, A.A. Puzyrjeja].
- M.: MGU, 1982. - S. 93-96. [in Russian].
Ljermontov V.Ju. Azbuka zhizni / Ju.V. Ljer-montov. - SPb.: IK “Njevskij prospjekt”, 2007. - 256 s. (Sjerija: “Vjetjer pjerjemjen”). [in Russian].
Ljermontov V.Ju. Sila pojuschjego sjerdca / Ju.V. Ljermontov. - SPb.: IK “Njevskij prospjekt”, 2006. - 224 s. (Sjerija: “Kolokol'chiki Svjatoj Rusi”). [in Russian].
Majjers D. Social'naja psihologija / D. Majjers: pjer. s angl. - SPb.: Pitjer, 1996. - 684 s. [in Russian].
Matiiuk I.O. Innovatsiini modeli navchalnoho protsesu v suchasnii shkoli (na materialakh riznykh typiv navchalno-osvitnikh zakladiv Ukrainy): Avtoref. dys... kand. pedahohichnykh nauk: 13.00.01 / Kyivskyi un-t imeni Tarasa Shevchenka. - K., 1999. - 22 s. [in Ukrainian].
Mjegrje V.N. Prostranstvo Ljubvi. - SPb.: Iz-vo “DILJa”, 2005. - 224 s. [in Russian].
Morjeno Dzh. Sociomjetrija: expjerimjental'nyj mjetod i nauka ob obschjestvje / Dzh. Morjeno. - M.: Inostr. lit., 1958. - 289 s. [in Russian].
Naukova shkola akademika Oleksiia Chebykina / [uporiadn. I.M. Pyvovarchyk; nauk. red. O.A. Kopus]. -Odesa, 2009. - 96 s. [in Ukrainian].
Novyi slovnyk inshomovnykh sliv: blyzko 40000 sl. i slovospoluchen / L.I. Shevchenko, O.I. Nika, O.I. Khomiak, A.A. Demianiuk; za red. L.I. Shevchenko. - K.: ARII, 2008. - 672 s. [in Ukrainian].
Osnovy psykholohii : pidruch. [dlia stud. vyshch. navch. zakl.] / za zah. red. O. V. Kyrychuka, V. A. Ro-mentsia. - [2-e vyd., stereotyp.]. - K. : Lybid, 1996. - 632 s. [in Ukrainian].
Parygin B.D. Social'no-psihologichjeskij klimat kolljektiva. Puti i mjetody izuchjenija / Boris Dmitrijevich Parygin; pod rjed. V.A. Jadova. - L.: Nauka, 1981. - 192 s. - (In-tut social'no-ekonomichjeskih probljem AN SSSR) [in Russian].
Polunin O.V. Perezhyvannia liudynoiu plynu chasu: eks-perymentalne doslidzhennia: [monohrafiia] / Oleksii Vasylio-vych Polunin. - K.: Hnozis, 2011. - 360 s. [in Ukrainian].
Pomytkin E.O. Psykholohiia dukhovnoho rozvytku osobystosti: [monohrafiia] / E.O. Pomytkin. - K.: Nashchas, 2005. - 280 s. - Bibliohraf.: s. 252-278 [in Ukrainian].
Popov B. V. Alternatyvna model etnosu ta liudyny (kilka zauvah shchodo vitatsentrychnoi paradyhmy) Z Borys Vasylovych Popov ZZ Filosofska dumka. - 2001. -№4. - S. 37-54 [in Ukrainian].
Prigozhin I. Ot suschjestvujuschjego k voznikaju-schjemu Z I. Prigozhin. - M.: Nauka, 1985. [in Russian].
Priroda Ukrainskoj SSR. Klimat Z Babichjenko V.N., Barabash M.B., Logvinov K.T. i dr. - Kijev: Nauk. Dumka, 1984. - 232 s. [in Russian].
Psihologichjeskaja enciklopjedija Z [rjed.-sost. R. Korsini, A. Auerbah]. - 2-je izd. - SPb. : Pitjer, 2003. -1096 s. : il. [in Russian].
Rybalka V. Indyvid ta osobystist u psykholohichnii teorii chasu Borysa T sukanova Z V. Rybalka ZZ Psykholohiia i suspilstvo. - 2006. - №3. - S. 32-57 [in Ukrainian].
Rybalka V.V. Osobystisno tsentrovane konsul-tuvannia kliientiv iz patohennoiu psykhodynamichnoiu nekonhruentnistiu: Metodychnyi posibnyk. - K.: KMPU imeni B.D. Hrinchenka, 2005. - 54 s. [in Ukrainian].
Rubinshtjejn S. L. Osnovy obschjej psihologii : uchjeb. [dlja psihologov, pjedagogov, filosofov] Z Sjergjej Ljeonidovich Rubinshtjejn. - SPb. : Pitjer, 2000. - 712 s. : il. - (Sjerija “Mastjera psihologii”) [in Russian].
Sorokin P. Chjelovjek, civilizacija, obschjestvo Z P. Sorokin. - M.: IPL, 1992. - 643 s. [in Russian].
Social'naja psihologija : uchjeb. posob. dlja stud. vyssh. uchjeb. zavjedjenij Z [A. N. Suhov, A. A. Bodaljev, V. N. Kazancjev i dr.]. - [2-je izd., ispr.] - M. : Izd. cjentr “Akadjemija”, 2002. - 600 s. [in Russian].
Stjopin V. S. Tjeorjetichjeskoje znanije : struktura, istorichjeskaja evoljucija : [monografija] Z Vjachjeslav Sjemjonovich Stjopin. - M. : Progrjess-Tradicija, 2000. -744 s. [in Russian].
Tytarenko T.M. Zhyttievyi svit osobystosti: u me-zhakh i za mezhamy budennosti: [nauk. vydannia] Z Tetiana Mykhailivna Tytarenko:- K.: Lybid, 2003. - 376 s. [in Ukrainian].
Uinfri A. Vrjemja po biologichjeskim chasam : [nauch.-popul. kn.] Z Artur Uinfri; [pjer. s angl.; prjedisl. V. N. Krinskogo]. - M. : Mir, 1990. - 208 s., il. [in Russian].
Filosofija kul'tury. Dom. ZZ Stupjeni : [spjecvypusk].
- 1997. - № 10. - S. 5-34 [in Russian].
Filosofskyi slovnyk Z [red.-uporiad. V. I. Shynkaruk].
- 2-e vyd., pererob. i dop.- K. : Hol. red. URE, 1986. - 800 s. - (V opr.) [in Ukrainian].
Frjess P. Vosprijatije i ogenka vrjemjeni Z Pol Frjess ZZ P. Frjess, Zh. Piazhje. Expjerimjental'naja psihologija. -M. : Progrjess, 1978. - Vyp. 6. - S. 88-130 [in Russian].
Furman A.A. Psykholohiia osobystosti: tsinnisno-oriientatsiinyi vymir: [monohrafiia] Z A.A. Furman. -Odesa: ONPU; Ternopil: TNEU, 2016. - 312 s. [in Ukrainian].
Furman A. Teoriia osvitnoi diialnosti yak metasystema Z Anatolii Furman ZZ Psykholohiia i suspilstvo. - 2001. - ? 3. - S. 105-144 ; 2002. - № 3-4. - S. 20-58 [in Ukrainian].
Furman A.V. Heneza nauky yak hlobalna dos-lidnytska prohrama: tsyklichno-vchynkova perspektyva Z Anatolii V. Furman ZZ Psykholohiia i suspilstvo. - 2013. -№4. - S. 18-36 [in Ukrainian].
Furman A.V. Ideia i zmist profesiinoho metodolohuvannia: [monohrafiia] Z A.V. Furman. -Ternopil: TNEU, 2016. - 378 s. [in Ukrainian].
Furman A.V. Modulno-rozvyvalna orhanizatsiia myslediialnosti - skhema profesiinoho metodolohuvannia Z Anatolii V. Furman ZZ Psykholohiia i suspilstvo. - 2005. -№4. - S. 40-69 [in Ukrainian].
Furman A. V. Modulno-rozvyvalne navchannia : pryntsypy, umovy, zabezpechennia : [monohrafiia] Z Anatolii Vasylovych Furman. - K. : Pravda Y aroslavychiv, 1997. - 340 s. [in Ukrainian].
Furman A.V. Paradyhma yak predmet metodolohichnoi refleksii Z Anatolii V. Furman ZZ Psykholohiia i suspilstvo. - 2013. - №3. - S. 72-85 [in Ukrainian].
Furman A.V. Psykhokultura ukrainskoi mentalnosti: [nauk. vyd.] Z A.V. Furman - Ternopil: Ekonomichna dumka, 2002. - 132 s. [in Ukrainian].
Furman A.V. Rivni ta kryterii metodolohuvannia u profesiinomu zdiisnenni naukovo-doslidnytskoi diialnosti Z A.V. Furman ZZ Vitakulturnyi mlyn. - 2005. - Modul. 1.
- S. 5-13 [in Ukrainian].
a. Furman A. Rozshyrennia sfery profesiinoi psy-kholohichnoi roboty: sotsiokulturnyi pidkhid ZZ Tekhno-lohiia innovatsiinoho poshuku v systemi vyshchoi osvity: Zb.mat.do rehion.nauk.-m.konf. (19 kvitnia 2002 r.). -Ternopil: Ekonomichna dumka, 2002. - S. 48-51 [in Ukrainian].
Furman A.V. Svit metodolohii Z A.V. Furman ZZ Psykholohiia i suspilstvo. - 2015. - №2. - S. 47-60 [in Ukrainian].
Furman A.V. Svitovyt: Poezii. - Kyiv-Ternopil-Yalta: Aston, 2008. - 82 s.
Furman A.V. Teoretychna model hry yak uchynennia Z Anatolii V. Furman ZZ Nauka i osvita. - 2014. - №5/СXXІ. - S. 95-104 [in Ukrainian].
Furman A.V. Teoriia i praktyka modulno-rozvy-valnoho pidruchnyka: [monohrafiia] / Anatolii Vasylovych Furman. - Ternopil: Ekonomichna dumka, 2004. - 288 s. [in Ukrainian].
Furman A.V. Fundamentalnyi sotsialno-psykho-lohichnyi eksperyment u shkolakh Ukrainy: anatomiia poshuku / Anatolii V. Furman // Osvita i upravlinnia. -1997. - T.1, №3. - S. 35-54 [in Ukrainian].
Furman A.V., Hirniak A.N. Psykhodydaktychna ekspertyza modulno-rozvyvalnykh pidruchnykiv: [monohrafiia] / Anatolii Vasylovych Furman, Andrii Nestorovych Hirniak. - Ternopil: TNEU, “Ekonomichna dumka”, 2009. - 312 s. [in Ukrainian].
Furman A.V., Hirniak H.S., Hirniak A.N. Psy-khodydaktyka proektuvannia navchalno-knyzhkovykh kompleksiv dlia studentiv VNZ: [monohrafiia] / Anatolii Vasylovych Furman, Halyna Stepanivna Hirniak, Andrii Nestorovych Hirniak. - Ternopil: TNEU, 2012. - 328 s. [in Ukrainian].
Furman A.V., Humeniuk O.Ie. Psykholohiia Ya-kontseptsii: Navch. posib. / A.V. Furman, O.Ie. Humeniuk.
- Lviv: Novyi Svit-2000, 2006. - 360 s. [in Ukrainian].
Furman A.V., Shandruk S.K. Ohanizatsiino-diialnisni ihry u vyshchii shkoli: [monohrafiia] Z Anatolii V. Furman, Serhii Shandruk. - Ternopil: TnEu, 2014. -272 s. [in Ukrainian].
Furman A.V., Shandruk S.K. Sutnist hry yak uchynennia: [monohrafiia] / Anatolii V. Furman, Serhii Shandruk. - Ternopil: TNEU, 2014. - 120 s. [in Ukrainian].
Furman O. Model strukturno-funktsyonalnoi orhanyzatsyy Y a-kontseptsyy cheloveka / Oksana Furman // Problem? pedahohyky y psykholohyy : [nauch. peryod. yzd. mezhvuz. konsortsyuma / hl. red. Nayra Akopian]. -Erevan : Armianskyi hPu, 2015. - №2. - S. 106-115 [in Ukrainian].
Furman O. Ye. Polimotyvatsiia - sponukalnyi parametr innovatsiino-psykholohichnoho klimatu / Oksana Yevstakhiivna Furman // “ScienceRise”. - 2015. -№6 (11). - S. 105-110 [in Ukrainian].
Furman O.Ie. Psykholohichni parametry inno-vatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia doktora psykhol. nauk: spets. 19.00.07 -“Pedahohichna ta vikova psykholohiia” / O.Ie. Furman.
- Odesa, 2015. - 37 s. [in Ukrainian].
Furman O.Ie. Psykholohichni parametry in-novatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu: dys. ... doktora psykhol. nauk:
00.07 / Oksana Yevstakhiivna Furman. - Odesa, 2015.
- 467 s. [in Ukrainian].
Tsukanov B. Evoliutsiine vidlunnia indyvidualnykh vidminnostei / Borys Tsukanov // Psykholohiia i suspilstvo. - 2002. - №2. - S. 126-148 [in Ukrainian].
Cukanov B. I. Vrjemja v psihikje chjelovjeka : [monografija] / Boris Iosifovich Cukanov. - Odjessa : Astroprint, 2000. - 220 s. [in Russian].
Chebykin O.Ia. Teoriia i metodyka emotsiinoi rehuliatsii navchalnoi diialnosti: navch.-metod. posib. / Oleksiy Yakovych Chebykin. - Odesa: Astroprynt, 1999.
- 158 s. [in Ukrainian].
Chebykin O.Ia., Pavlova I.H. Stanovlennia emotsiinoi zrilosti osobystosti: [monohrafiia] / O.Ia. Chebykin, I.H. Pavlova. - Odesa, SVD Cherkasov, 2009. - 230 s. [in Ukrainian].
Shakurov R. H. Social'no-psihologichjeskije probljemy rukovodstva pjedagogichjeskim kolljektivom : [monografija] / Rafail Hajrullovich Shakurov. - M. : Pjedagogika, 1982. - 208 s. [in Russian].
Shust N. B. Innovatsiina diialnist molodi : [monohrafiia] / Nataliia Borysivna Shust. - Vinnytsia : VDMU, 2001. - 223 s. [in Ukrainian].
Schjedrovickij G.P. Izbrannyje trudy / Gjeogrij Pjetrovich Schjedrovickij ; [rjed.-sost. A. A. Piskoppjel', L. P. Schjedrovickij]. - M. : Shk. kul't. politiki, 1995. - 760 s. [in Russian].
a. Shchedrovytskyi H. Skhema myslediialnosti -systemno-strukturna budova, znachennia i zmist // Psykholohiia i suspilstvo. - 2005. - №4. - S. 50-61 [in Ukrainian].
El'kin D. G. Vosprijatije vrjemjeni : [monografija] / David Gjenrihovich El'kin. - M. : APN RSFSR, 1962. -212 s. [in Russian].
Jusufbjekova N. R. Obschije osnovy pjedago-gichjeskoj innovatiki : opyt razrabotki innovacionnyh procjessov v obrazovanii : [monografija] / Natal'ja Rustambjekovna Jusufbjekova. - M. : Pjedagogika, 1991.
- 192 s. [in Russian].
Jakovjenko V. B. Vvjedjenije v innovacionnyje tjehnologii : [nauchn. izd.] / Valjerij Borisovich Jakovjenko. - [2-je izd., dop.]. - K. : Izd-vo evropjejskogo un-ta, 2002. - 134 s. [in Russian].
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).