Оптимізація становлення професійної відповідальності психологів

Автор(и)

Ключові слова:

відповідальність, особистість, зрілість

Анотація

У статті обґрунтовано  формулювання рекомендацій з оптимізації розвитку професійної відповідальності у студентів-психологів сучасного університету; висвітлено, що сутність оптимізації полягає у виборі найкращого варіанта чи способу дії-вчинення з набору можливих напрямків чи версій із позицій найліпших обставин і найменш використаних ресурсів, затраченого часу й докладених зусиль; запропоновано базові принципи і правила употужнення складових професійної відповідальності майбутніх психологів; проаналізовано ознаки-характеристики безвідповідальної поведінки, для того щоб кожен з них мав змогу не потрапити до тенет особистісної деградації; окреслено психологічні кроки, які наступник має здійснити, щоби виплекати у собі відповідальність як особистісну рису-якість; запропоновано етичну абетку професійної відповідальності, до котрої відносяться приписи, рекомендації, за якими може діяти особистість як фахівець своєї справи; описано, що професійна відповідальність психолога – це його базова (засаднича) соціально-психологічна властивість чи характеристика як компетентного фахівця, яка виробляється (формується) ним під час професійної діяльности.

The article substantiates the formulation of recommendations for optimizing the development of professional responsibility among modern university’s students-psychologists; it is highlighted that the essence of optimization is to choose the best option or method of action-deed out of a set of possible directions or versions from the standpoint of the best circumstances and the least used resources, the time spent and the efforts made; basic principles and rules for strengthening the components of the future psychologists’ professional responsibility are proposed; it has been analyzed the signs-characteristics of irresponsible behavior in order for each of them not to get into the nets of personal degradation; psychological steps that the successor must take in order to cultivate responsibility as a personal trait-quality are outlined; an ethical alphabet of professional responsibility is suggested, which includes prescriptions, recommendations, according to which a person can act as a specialist in his business; it is described that the psychologist’s professional responsibility is his basic (fundamental) socio-psychological property or characteristic as a competent specialist, which is produced (formed) by him during professional activity.

Біографія автора

  • Арсен Липка

    доктор філософії із психології, викладач кафед­ри психології та соціальної робо­­ти Західно­укра­їн­ського націо­наль­ного уні­вер­ситету, м. Тер­­нопіль.

    a.lypka@wunu.edu.ua

    ORCID: 0000-0002-1981-4675

Посилання

Lypka A.O. (2024). Psykholohichna dynamika rozvytku profesiynoyi vidpovidalnosti maybutnikh psykholohiv [Psychological dynamics of the future psychologists' professional responsibility development]: dys. … doktora filosofiyi zi spetsialnosti 053 Psykholohiya, Ternopil. 232 s [in Ukrainian].

Lypka A. (2019). Psykholohichni porady ta rekomendatsiyi shchodo aktyvizatsiyi profesiynoyi vidpovidalnosti psykholohiv [Psychological advice and recommendations on the activation of the psychologists' professional responsibility]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 139-146 [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2019.02.139

https://doi.org/10.35774/pis2019.02.139

Furman A.V. (2013). Paradyhma yak predmet metodolohichnoyi refleksiyi [Paradigm as a subject of methodological reflection]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 3, 72-85 [in Ukrainian].

Furman O.Ye. (2015). Hromadyanska vidpovidalnist osobystosti yak predmet psykholohichnoho doslidzhennya [Civil responsibility of personality as a subject of psychological research]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 65-91 [in Ukrainian].

Furman. O.Ye. (2023). Prostir i chas u filosofsko-psykholohichnomu dyskursi [Space and time in philosophical and psychological discourse]. Systema suchasnykh metodolohiy: khrestomatiya u 4-kh tomakh/ uporyad., vidp. red., perekl. AV. Furman. Ternopil: ZUNU. T.5 (dodatkovyy). S. 495-542 [in Ukrainian].

Завантаження

Опубліковано

2024-12-11

Як цитувати

Схожі статті

1-10 з 177

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.