МЕТОДОЛОГІЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ БАГАТОРІВНЕВОСТІ ПАРАДИГМАЛЬНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У СОЦІАЛЬНІЙ ПСИХОЛОГІЇ
Ключові слова:
методологія, методологування, парадигма, псевдопарадигма, сфера психології, соціальна психологія, філософська методологія, парадигмальне дослідження, ґенеза психологічного знання, соціально-психологічне знання, параддгмальна дослідницька картаАнотація
Із позицій сучасної філософської і загальнонаукової методології різнобічно аргументована евриcтичнicть багаторівневих парадигмальних доcлiджень, що здійснюються науковими групами і колективами, та обґрунтовані реалістичні класи і типи парадигм соціально-психологічного пізнання, які дають змогу повнопанорамного холістичного розуміння соціальної дійсності і людини в мережеві її зв’язків і стосунків з іншими навколишніми. Зокрема, відрефлексовані переваги та обмеження концепції парадигми у проекції на особливості вказаного пізнання, доведена доцільність па-радигмальних досліджень і виявлені їх сутнісні ознаки у сфері сьогоденного соціально-психологічного дискурсу, аналітично окреслена ґенеза метапарадигм психологічного знання в контексті епістемологічної перспективи філософування, за чітко визначеним набором критеріальних ознак створена типологія дослідницьких методологій, що актуально та потенційно наявні у сучасній соціальній психології, здійснений методологічний аналіз класифікаційних і типологічних моделей різнорівневого уможливлення парадигмаль-них пошукувань у психології соціальних систем. Уведений у науковий обіг концепт “парадигмальна карта”, що охоплює ідеальний зміст того, у який спосіб картографується соціально-психологічна дійсність з допомогою теоретичних, онтологічних, епістемологіч-них та метатеоретичних засад виконання низки функцій та сутнісних ознак парадигмально сформатованої дослідницької діяльності окремого наукового співтовариства на певному історичному етапі розвитку психології як науки і в її конкретному соціокультурному контексті. Розкрита евристичність полі-та метапара-дигмальних досліджень, що належать до найскладнішого виміру прикладного філософування - метадос-лідницької методології, предметом якої є інші версії (схеми, моделі, програми) як методологічних розвідок і розробок, так і оргдіяльнісних та імітаційно-ігрових форм професійного методологування, що актуалізують проблемно-модульну миследіяльність науковця у часопросторі перебігу його думки-комунікації з іншими представниками інтелектуальної еліти.
Посилання
Абушенко В.Л. Знание / В.Л. Абушенко // Новейший философский словарь / сост. и гл. научн. ред. А.А. Грицанов. - [3-е изд., исправл.]. - Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 392-394.
Абушенко В.Л. Теория / В.Л. Абушенко // Новейший философский словарь / сост. и гл. научн. ред. А.А. Грицанов. - [3-е изд., исправл.]. - Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 1035-1036.
Аверинцев С. Софія-Логос: [словник] / Сергій Аверинцев. - [3-тє вид.]. - К.: Дух і літера, 2007. - 650 с.
Алексеев Н.Г. Культурное значение методологии / Н.Г. Алексеев // Вопросы методологии. - 1997. - №3-4. - С. 64-72.
Алієв Ш., М’ясоїд П., Фурман А.В. Вчинкова природа практики (філософсько-психологічна інтерпретація творчого діалогу В.А. Роменця із М.М. Бахтіним / Шамсутдін Алієв, Петро М’ясоїд, Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2012. - №3. - С. 20-37.
Анисимов О.С. Методология: функция, сущность, становление (динамика и связь времен) / О.С. Анисимов. - М.: ЛМА, 1996. - 380 с.
Бабайцев А.Ю. Эпистемология / А.Ю. Бабайцев / / Новейший философский словарь / сост. и гл. научн. ред. А.А. Грицанов. - [3-е изд., исправл.]. - Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 1232-1233.
Бабайцев А.Ю. СМД-методология / А.Ю. Бабайцев // Новейший философский словарь / сост. и гл. научн. ред. А.А. Грицанов. - [3-е изд., исправл.]. - Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 923-926.
Балл Г. До обґрунтування раціогуманістичного підходу у психології / Г еоргій Балл // Психологія і суспільство. - 2004. - №4. - С. 60-74.
БаллГ. Інтегративно-особистісний підхід у психології: впорядкування головних понять / Г еоргій Балл // Психологія і суспільство. - 2009. - №4. - С. 25-53.
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / Питер Бергер, Томас Лукман; пер. с англ. Е. Руткевич. - М.: Медиум, 1995. - 323 с.
Бердяев Н.А. Диалектика божественного и человеческого / Николай Александрович Бердяев. - М.: АСТ; Харьков: Фолио, 2003. - 620 с.
Бердяев НА. О назначении человека / Николай Александрович Бердяев. - М.: Республика, 1993. - 383 с.
Бердяев Н.А. Философия свободы / Николай Александрович Бердяев. - М.: Правда, 1989. - 607 с.
Бугерко Я. Категорійний аналіз рефлексії як явища, процесу, стану, властивості / Ярослава Бугерко // Психологія і суспільство. - 2008. - №1. - С. 93-105.
Василюк Ф.Е. Методологический анализ в психологии / Фёдор Ефимович Василюк. - М.: МГППУ; Смысл, 2003. - 240 с.
Выготский Л.С. Психология / Лев Семёнович Выготский. - М.: ЭКСМО-Пресс, 2002. - 1008 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2005. - Модуль 1. - 64 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2005. - Модуль 2. - 74 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2006. - Модуль 3. - 52 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2006. - Модуль 4. - 56 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2007. - Модуль 5. - 76 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2007. - Модуль 6. - 54 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2008. - Модуль 7. - 60 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2008. - Модуль 8. - 44 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2009. - Модуль 9. - 68 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2009. - Модуль 10. - 48 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2010. - Модуль 11. - 56 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2010. - Модуль 12. - 60 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2011. - Модуль 13. - 90 с.
Вітакультурний млин: Методологічний альманах / наук. консульт.-ред. А.В. Фурман. - 2011. - Модуль 14. - 85 с.
Гегель Г.В. Ф. Энциклопедия философских наук / Георг Вильгельм Фридрих Гегель. - Том 1: Наука логики. - М.: Мысль, 1975. - 452 с.
Гегель Г.В. Ф. Энциклопедия философских наук / Г еорг Вильгельм Фридрих Гегель. - Том 3: Философия духа. - М.: Мысль, 1977. - 471 с.
Грицанов А.А., Филиппович А.В. Аналитическая философия // Новейший философский словарь / сост. и гл. научн. ред. А.А. Грицанов:. - [3-е изд., испр.]. -Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 34-36.
Громыко Ю.В. Московская методологическая школа: социокультурные условия возникновения, идейное содержание, проблемы развития / Юрий Вячеславович Громыко // Вопросы методологии. - 1991. -№4. - С. 21-39.
Громыко Ю.В. Системно-мыюледеятельностныш подход и теория коммуникативного действия Юргена Хабермаса. Точки соотнесения и несопоставимости / Юрий Вячеславович Громыко // Архив Чтений памяти Г.П. Щедровицкого. - VIII Чтения: материалы: http:// www.fondgp.ru/lib/chteniva/viii/materials/6
Гроф С. За пределами мозга / Станислав Гроф; пер. с англ. - М.: Изд-во Центр Соцветие, 1992. - 336 с.
Гроф С. Структура наукових революцій / Станіслав Гроф // Психологія і суспільство. - 2010. - №2. -С. 105-112.
Гуменюк О. Інноваційно-психологічний клімат як об’єкт теоретико-методологічного аналізу / Оксана Гуменюк // Психологія і суспільство. - 2007. - №1. - С. 86-108.
Гуменюк О. Методологічна модель інноваційно-психологічного клімату / Оксана Гуменюк // Психологія і суспільство. - 2005. - №4. - С. 70-83.
Гуменюк О. Методологія пізнання освітнього вчинку в контексті інноваційно-психологічного клімату / Оксана Гуменюк // Психологія і суспільство. -2012. - №1. - С. 47-81.
Гуменюк О.Є. Психологія впливу: [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 304 с.
Гуменюк О.Є. Теорія і методологія інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього закладу: [монографія] / Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Ялта-Тернопіль: Підручники і посібники, 2008. - 340 с.
Гусельцева М.С., Асмолов А.Г. Парадигмы развития в психологии / Марина Сергеевна Гусельцева, Александр Григорьевич Асмолов // Мир психологии. - 2007. - №2(50). - С. 18-31.
Гусельцева М.С. Методологические кризисы и типы рациональности в психологи / Марина Сергеевна Гусельцева //Вопросы психологии. - 2006. - №1. - С. 3-15.
Декарт Р. Рассуждение о методе / Рене Декарт // Сочинения: в 2-х т. - М.: Наука, 1989. - Т.1.
Дильтей В. Описательная психология / Вильгельм Дильтей; пер. с нем. Е.Д. Зайцевой / под ред. Г.Г. Шпе-та: второе издание. - СПб.: Алетейя, 1996. - 160 с.
Дубровский В.Я. О методе разработки схемы научной концепции и её генезиса: к постановке проблемы / В.Я. Дубровский // Вопросы методологии. -
- №1-2. - С. 56-73.
Жариков Е.С. Методологический анализ возможностей оптимизации научного творчества / Евгений Семёнович Жариков. - К.: Мин. гражд. авиации СССР, 1968. - 170 с.
Заботин В.В. Этап усмотрения проблемы в мышлении и обучении: [монография] / Владимир Владимирович Заботин. - Владимир, 1973. - 187 с.
Зинченко А.П. “Изготовление мысли” по Г.П. Щед-ровицкому / Александр Прокопьевич Зинченко // Вопросы методологии. - 1996. - №1-2. - С. 123-127.
Зинченко А.П. К программе работ по теме “Схе-
мы и механизмы схематизации в мыследеятельности” / Александр Прокопьевич Зинченко // Кентавр. - 1994.
- №1. - С. 3-8.
Зинченко А.П. Понятие об исследованиях в мыследеятельности / Александр Прокопьевич Зинченко // Вопросы методологии. - 1994. - №1-2. - С. 41-46.
Зинченко В.П. Теоретический мир психологии / Владимир Петрович Зинченко // Вопросы психологии. - 2003. - №5. - С. 3-17.
Історія філософії: [підручник] / за ред. В.І. Яро-шовця. - К.: Вид-поліграф. центр “Київський університет”, 2010. - 927 с.
Історія філософії: [словник] / ра заг. ред. д.ф.н., проф. В.І. Ярошовця. - [2-е вид., перероб.]. - К.: Знання України, 2012. - 1087 с.
Каган М.С. Философия культуры : [монография] / Моисей Самойлович Каган. - СПб.: Петрополис, 1996. - 416 с.
Казмиренко В.П. Социальна психология организаций: [монография] / Вячеслав Петрович Казмиренко. - К.: МЗУУП, 1993. - 384 с.
Казміренко В. Соціально-психологічна регуляція діяльності організацій / В’ячеслав Казміренко // Психологія і суспільство. - 2004. - №2. - С. 5-29.
Кант І. Критика практичного розуму / Іммануіл Кант; пер. з нім. - К.: Юніверс, 2001. - 324 с.
Кант І. Критика чистого розуму/ Іммануіл Кант; пер. з нім. та прим. І. Бурковського. - К.: Юніверс, 2000. - 504 с.
Кемеров В.Е. Классическое, неклассическое, пост-классическое / Вячеслав Евгеньевич Кемеров // Социальная философия: [словарь.] - М.: Акад. Проект, 2003. - С. 196-205.
Ковалёв Г.А. О системе психологического воздействия / Г еоргий А. Ковалёв // Психология воздействия (проблемы теории и практики). - М. : АПН СССР, 1989. - С. 4-43. - (Труды / Ин-т общей и педагог. психологии АПН сСср).
Ковалёв Г.А. Три парадигмы в психологии - три стр атегии психологического воздействия / Георгий А. Ковалёв // Вопросы психологии. - 1987. - № 3. - С. 41-49.
Копылов Г. Методология и методологизация в контексте времени / Геннадий Копылов // Кентавр. -
- № 1. - Вып. 5. - С. 6-11.
Копилов Г. Про природу “наукових революцій” / Г еннадій Копилов // Психологія і суспільство. - 2010. - №2. - С. 113-127.
Копылов Г. Прыжок в царство свободы / Геннадий Копылов // Кентавр. - 2006. - №39. - Режим доступа к статье: http :// circleplus .ru/ archive/n/ 39/10
Корнилова Т.В. Методологические основы психологии / Т атьяна Васильевна Корнилова, Сергей Дмитриевич Смирнов. - СПб.: Питер, 2006. - 320 с. ; ил. -(Серия “Учебное пособие”).
Корнилова Т.В. Экспериментальная парадигма, или ложные дихотомии в психологии / Татьяна Васильевна Корнилова // Теория и методология психологии: Постнеклассическая перспектива / Отв. ред. А.Л. Журавлев, А.В. Юревич. - М.: Изд. “Институт психологии РАН”, 2007. - С. 95-118.
КостюкГ.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк ; під ред. М. М. Проколієнко ; упор. В.В. Андрі-євська, Г.О. Балл, О.Т. Губко, С.В. Проскура. - К. : Рад. школа, 1989. - 608 с.
Кримський С.Б. Запити філософських смислів / Сергій Борисович Кримський . - К.: Вид. ПАРАПАН, 2003. - 240 с.
Кримський С.Б. Наукове проектування / Сергій Борисович Кримський // Пульсар. - 1998. - №1. - С. 49-54.
Кубаєвський М. Роль універсалій у процесі методологування / Микола Кубаєвський // Психологія і суспільство. - 2010. - №3. - С. 115-123.
Кубаєвський М., Фурман A.B. Методологування як засіб розуміння смислу / Микола Кубаєвський, Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2010. - №4. - С. 47-57.
5. Кун Т. Структура научных революций / Т омас Кун ; пер. с англ. - [2-е изд.] - М. : Прогресс, 1977. - 300 с.
Кун Т. Структура научных революций / Томас Кун ; пер. с англ. / сост. В. Ю. Кузнецов. - М. : ООО “Изд-во АСТ”, 2002. - 608 с.
ЛакатошІ. Методологія наукових дослідницьких програм / Імре Лакатош // Психологія і суспільство.
- 2007. - №4. - С. 11-29.
Лакатос И. Фальсификация и методология научно-исследовательских программ / Имре Локатос. -М.: Медиум, 1995. - 184 с.
Лекторский B.A., Швырёв B.C. Методологический анализ науки (типы и уровни) / Владислав Александрович Лекторский, Владимир Сергеевич Швырев // Философия, методология, наука: сб. трудов. - М., 1972. - С. 7-43.
Лосев О. Історія естетичних учень: внутрішня методологія курсу / Олексій Лосєв // Психологія і суспільство. - 2010. - №4. - С. 148-162.
Луковенко Ю.В. Дисциплина ума / Юрий Виленович Луковенко // Вопросы методологии. - 1994. -№3-4. - С. 156-158.
Людина. Суб’єкт. Вчинок: Філософсько-психологічні студії: зб. ст. / за заг. ред. В.О. Татенка. - К.: Либідь, 2006. - 360 с.
Майерс Д. Социальная психология / Девид Майерс; пер. с англ. С. Меленевская, В. Гаврилов, Д. Викторова, С. Шпак. - СПб. : Питер, 1996. - 684 с.
Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию / Мераб Константинович Мамардашвили. - [2-е узд., измен. и доп.] / сост. и общ. ред. Ю.П. Сенокосова. - М. : Изд. группа “Прогресс”, “Культура”, 1992. - 416 с.
Мамардашвили М.К. Сознание и цивилизация / Мераб Константинович Мамардашвили. - СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус, 2011. - 288 с.
Марача В. Встреча методолога и самосознания / Вячеслав Марача // Кентавр. - 1991. - № 2. - Вып. 4. -С. 25-37.
Марача В. Методологическое пространство построения подходов и интерпретации схемы деятельности / Вячеслав Марача// Тезисы к 5-й ежегодной конференции по схематизации. - Москва, 2 июня 2011 г. - Режим доступа к статье: http://www.fondgp.ru/lib/ conferences/4/notes/8
Марача В. Структура и развитие науки с точки зрения методологического институционализма / Вя-
чеслав Марача // Кентавр. - 2004. - №33. - С. 45-63.
Маслоу А. Психология бытия / Абрахам Маслоу ; пер. с англ. О. О. Чистякова ; отв. ред. С. Н. Иващенко. - М. : “Рефл-бук”, К. : “Ваклер”, 1997. - 304 с. - (Серия “Актуальная психология”).
Мацумото Д. Психология и культура / Девид Ма-цумото ; пер. с англ. О. Г олубева, Н. Миронов, Л. Орда-новская, Т. Пешкова [и др.]. - СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. - 416 с. - (Серия “Психологическая энциклопедия”).
Мединська Ю. Вітакультурна парадигма і постмодернізм / Юлія Мединська // Психологія і суспільство. - 2006. - № 1. - С. 47-52.
Методологические проблемы взаимодействия общественных, естественных и технических наук: сб. трудов. - М.: Наука, 1981. - 326 с.
Мейтув П., Буторин В. Схематизация в методологической работе / П. Мейтув, В. Буторин // Кентавр. - 1994. - №1. - С. 9-17.
Менегетти А. Система и личность / Антонио Ме-негетти; пер. с. итал. - [изд. 2-е.]. - М.: ННБФ “Онтопсихология”, 2003. - 328 с.
Микешина Л. А. Философия науки: Современная эпистемология. Научное знание в динамике культуры. Методология научного исследования: [уч. пос.] / Л.А. Микешина. - М.: Прогресс-Традиция: МПСИ: Флинта, 2005. - 464 с.
Модульно-розвивальна система як соціокультур-на організація // Психологія і суспільство : [спецвипуск].
- 2002. - № 3-4. - 292 с.
Можейко М.А. Онтология / М.А. Можейко // Новейший философский словарь / сост. и. гл. науч. ред. А.А. Грицанов. - [3-е изд., исправл.]. - Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 712-714.
Морріс Б. Раціонально-емоційна парадигма в організаціях / Беррі Морріс // Психологія і суспільство.
- 2003. - №2. - С. 66-78.
Молокова О.В. Особенности социального конструктивизма как современной формы рациональности / О.В. Молокова // Грани. - 2012. - №6 (86). - С. 53-57.
Морщакова О. Проблема істинності в соціо-гуманітарному знанні / Олена Морщакова // Психологія і суспільство. - 2010. - №1. - С. 87-93.
Морщакова О. Культура соціогуманітарного пізнання у ситуації постмодерну / Олена Морщакова / / Психологія і суспільство. - 2010. - №2. - С. 133-139.
Москалець В. Духовні горизонти особистості: потенціал вершинної аналітики / Віктор Москалець // Психологія і суспільство. - 2011. - №1. - С. 73-84.
М’ясоїдП. Метатеоретичний аналіз у психології / Петро М’ясоїд // Психологія і суспільство. - 2009. -№4. - С. 54-82.
М’ясоїдП.А. Курс загальної психології: підруч.; у 2 т. / Петро Андрійович М’ясоїд. - К.: Алерта, 2011. -Т.1. - 496 с.
М’ясоїдП. Наука і практика у роботі психолога / Петро М’ясоїд // Психологія і суспільство. - 2004. -№3. - С. 5-74.
Мясоед П.А. Психология в аспекте типов научной рациональности / Петр Андреевич Мясоед // Вопросы психологии. - 2004. - №6. - С. 3-18.
Надвинична Т.Розвиток наукових шкіл як суспільна проблема / Тетяна Надвинична // Психологія і суспільство. - 2003. - №3. - С. 114-122.
Никитаев В. Философия и власть: Георгий Щед-ровицкий (последний проект модерна) / Владимир Никитаев // Кентавр. - 2004. - № 34. - С. 5-42.
Огурцов А.П. Парадигма // Философский энциклопедический словарь. - М. Сов. энциклопедия, 1983. - Режим доступа к статье: http://dic.academic.ru.
Основи психології: підр. / за заг. ред. О.В. Кири-чука, В.А. Роменця. - [2-е вид., стереотип.]. - К.: Либідь, 1996. - 632 с.
ПетровскийА.В. Категориальная система психологии / А.В. Петровский, В.А. Петровский // Вопросы психологии. - 2000. - № 5. - С. 3-17.
Петровский А.В. Теоретическая психология: уч. пос. [для студ. психол. фак. высш. учеб. заведений] / Артур Владимирович Петровский, Михаил Григорьевич Ярошевский. - М.: Изд. центр “Академия”, 2001. - 496 с.
Плотников В.П. Типологический подход // Социальная философия: словарь. - М.: Акад. проект,
- С. 464-471.
Подшивалкина В.П. Социальные технологии: проблемы методологии и практики : [монография] / Валентина Ивановна Подшивалкина. - Кишинёв: Центр. типогр. , 1997. - 352 с.
Попов Б.В. Альтернативна модель етносу та людини (кілька зауваг щодо вітацентричної парадигми) / Борис Васильович Попов // Філософська думка. - 2001. - № 4. - С. 37-54.
Попов С. Организационно-деятельностные игры: мышление в зоне риска / Сергей Попов. - М., 1993. - 47 с.
Попов П.Н. Самореферентность пространства методологии (к 25-летию ММК) / И.Н. Попов, Г.Д. Семёнова // www. circle. ru
Поппер К. Відкрите суспільство та його вороги: [в 2 т.] / Карл Поппер. - К.: Основи, 1994. Т. 1.: У полоні Платонових чарів. - 1994. - 444 с. Т. 2.: Спалах пророцтва. Гегель, Маркс та послідовники. - 1994. - 494 с.
Поппер К. Логика и рост научного знания / Карл Поппер. - М.: Прогресс, 1983. - 392 с.
Порус В.Н. Критицизм // Новая философская энциклопедия: [в 4-х т.] / под. ред В.С. Степина. - М.: Мысль, 2002. - Т.2. - С. 447.
Порус В.Н. Рыцарь Ratio / В.Н. Порус // Вопросы философии. - 1995. - №4. - С. 127-134.
Предмет и метод психологии : антология / под ред. Е.Б. Старовойтенко. - М. : Акад. проект : Гаудеамус, 2005. - 512 с. - (“Gaudeamus”).
Психологія вчинку: Шляхами творчості В.А. Роменця: зб. ст. / упоряд. П.А. М’ясоїд; відп. ред. А.В. Фурман. - К.: Либідь, 2012. - 296 с.
Психологія і суспільство: Спецвипуск, присвячений 85-й річниці з дня народження Володимира Андрійовича Роменця. - 2011. - №2. - 190 с.
Путеводитель по методологии Организации, Руководства и Управления : хрестоматия по работам Г.П. Щедровицкого / [гл. ред. А.Г. Реус ; сост. А.П. Зинченко]. - М. : Дело, 2003. - 160 с.
Путеводитель по основным понятиям и схемам
методологии Организации, Руководства и Управления : хрестоматия по работам Г.П. Щедровицкого / [гл. ред. А.Г. Реус ; сост. А.П. Зинченко]. - М. : Дело, 2004. -208 с.
Рибалка В.В. Методологічні питання наукової психології (Досвід особистісно центрованої систематизації категоріально-поняттєвого апарату) : навч.-метод. посіб. / Валентин Васильович Рибалка. - К. : Ніка-Центр, 2003. - 204 с.
РИкёр П. Конфликт интерпретаций : Очерки о герменевтике / Поль Рикёр. - М. : Медиум, 1995. - 416 с.
Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека / Карл Роджерс ; пер. с англ. [общ. ред. и предисл. Исениной Е.И.]. - М. : изд. группа “Прогресс”, “Универс”, 1994. - 480 с.
Розин В.М. Изучение и конструирование мышления в рамках гуманитарной парадигмы (IV методологическая программа) / Вадим Маркович Розин // Вопросы методологии. - 1997. - № 1-2. - С. 15-38.
Розин В. М. Типы и дискурсы научного мышления: [монография] / Вадим Маркович Розин. - [изд. 2-е.].
- М.: Эдиториал УРСС, 2004. - 248 с.
Роменець В. Вчинкова організація канонічної психології / Володимир Роменець // Психологія і суспільство. - 2000. - №2. - С. 25-56.
Роменець В.А. Історія психології XX століття: навч. посіб. / В.А. Роменець, І.П. Маноха. - К.: Либідь, 1998. - 992 с.
Роменець В.А. Психологія творчості: навч. посібник. - [2-ге вид., доп.]. - К.: Либідь, 2001. - 288 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир / Сергей Леонидович Рубинштейн. - СПб. : Питер,
- 512 с. - (Серия “Мастера психологии”).
Сазонов Б. К истории ММК в свете перспектив игрового движения / Б. Сазонов // Вопросы методологии. - 1991. - № 1. - С. 132-139.
Самойлов О. Діалогіка трансцендентального прогнозу / Олександр Самойлов // Психологія і суспільство. - 2006. - № 2. - С. 93-110.
Слободчиков В.П. Основы психологической антропологии. Психология человека : Введение в психологию субъективности : уч. пос. [для вузов] / В.И. Слободчиков, Е. И. Исаев. - М. : Школа-Пресс, 1995. - 384 с.
Смит Н. Современные системы психологии / Ноэль Смит ; пер. с англ. Н. Миронов, С. Рысев ; под общ. ред А. А. Алексеева. - СПБ. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003.
- 384 с. - (Серия “Психологическая энциклопедия”).
Социальная психология: уч. пос. [для студ. высш. учеб. зав.] / Под. ред. А.Н. Сухова, А.А. Деркача. - [2-е изд., испр.]. - М.: Изд. центр “Академия”, 2002. - 600 с.
Стёпин В.С. Генезис социально-гуманитарных наук (философский и методологический аспекты) / Вячеслав Семёнович Стёпин // Вопросы философии. -
- №3. - С. 37-43.
Стёпин В. С. Культура / Вячеслав Семёнович Стёпин // Вопросы философии. - 1999. - №8. - С. 61-71.
Стёпин В.С. Наука / Вячеслав Семёнович Стёпин // Новейший философский словар / сост. и гл. науч. ред. А.А. Грицанов. - [3-е изд., исправл.]. - Мн.: Книжный Дом, 2003. - С. 661-663.
Стёпин В. С. Основания науки и их социокультурная размерность / Вячеслав Семёнович Стёпин. -М., 1996. - Режим доступа к статье: http://philosophy.ru/ iphras/library/ruspaper/STIOPIN 1 .htm
Стёпин B.C. Теоретическое знание : структура, историческая эволюция : [монография] / Вячеслав Семёнович Стёпин. - М. : Прогресс-Традиция, 2000. -744 с.
Стёпин B.C. Становление научной теории: [монография] / Вячеслав Семёнович Стёпин. - Минск: Изд-во БГУ,1976. - 319 с.
Столярова О. Социальный конструктивизм: онтологический поворот / Ольга Столярова // Вестник МГУ. Серия “Флософия”. - 2003.- №3. Режим доступа к статье: http://library.by/portalus/modules/philosophy/ show_archives.php?subaction=showfull&id= 1109087473& archive=0217&start_from=&ucat=&
Татенко B.О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології / Віталій Олександрович Т атенко / / Людина. Суб’єкт. Вчинок: Філософсько-психологічні студії / за заг. ред. В.О. Татенка. - K.: Либідь. 2006. - С. 316-358.
Ткаченко О. Принципи, категорії і методологічні проблеми психології / Олександр Ткаченко // Психологія і суспільство. - 2009. - №1. - С. 45-133.
Тюков А.А. Нам предложена программа / Анатолий Алексеевич Тюков // Вопросы методологии. -
- № 1-2. - С. 39-48.
Устенко О. Наукові школи як фундамент вищої освіти / Олександр Устенко // Психологія і суспільство.
- 2002. - №3-4. - С. 11-41.
Фейерабенд П. Избранные труды по методологии науки / Пол Фейерабенд. - М.: Наука, 1986. - 554 с.
Философия науки: проблемы и перспективы (материалы “круглого стола”) / Вопросы философии.
- 2006. - №10. - С. 3-41.
Філіпенко А.С. Основи методологічних досліджень: конспект лекцій / Антон Сергійович Філіпенко. - K.: Академвидав, 2004. - 208 с.
Фурман А.В. Архітектоніка педагогічної мисле-діяльності / Анатолій В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2007. - Модуль 6. - С. 4-13.
Фурман А.В. Володимир Роменець як методолог психософійного духу / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2011. - №2. - С. 7-14.
Фурман А.В. Вступ до теорії освітньої діяльності: Курс лекцій / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: ІЕСО, 2006. - 86 с.
Фурман А.В. Ідея професійного методологування : [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Ялта-Тернопіль : Економічна думка, 2008. - 205 с.
Фурман А. Категорії вітакультурної методології як ефективний засіб аналізу і розв’язання складних проблем / Анатолій В. Фурман // Інститут експериментальних систем освіти: Інформ. бюлетень. - Вип. 4. -Тернопіль, 2004. - С. 4-7.
Фурман А.В. Методологія наукових досліджень: Модульно-розвивальний підручник / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: ВЦ НДІ МЕВО, 2010.
- 50 с.
Фурман А. Модульно-розвивальна організація миследіяльності - схема професійного методологу-вання / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2005. - №4. - С. 40-69.
Фурман А.В. Об’єкт-миследіяльнісна сфера вітакультурної методології / Анатолій В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2010. - Модуль 12. - С. 4-8.
Фурман А.В. Педагогіка як сфера миследіяль-ності: [наук. вид.] / Анатолій В. Фурман. - Тернопіль: ВЦ НДІ МЕВО, 2010. - 24 с.
Фурман А. Принцип чотирьох “К” у контексті професійного методологування / Анатолій В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2007. - Модуль 5. - С. 4-14.
Фурман А.В. Психокультура української ментальності: [наук. вид.] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: НДІ МЕВО, 2011. - 168 с.
а. Фурман А.В. Психодіагностика особистішої адаптованості : [наук. вид., 2-е, скор.] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 64 с.
а. Фурман А.В. Психодіагностика особистішої адаптованості : [наук. вид., 2-е, скор.] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 64 с.
Фурман А.В. Рефлексивне обґрунтування концентрів вітакультурної методології / Анатолій В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2009. - Модуль 10. - С.4-12.
Фурман А. Рівні та критерії методологування у професійному здійсненні науково-дослідної діяльності / Анатолій В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2005.
- Модуль 1. - С. 5-13.
Фурман А. Структура і зміст професійного методологування / Анатолій В. Фурман // Вітакультурний млин. - 2005. - Модуль 2. - С. 4-11.
Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман.
- Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - №3. - С. 105-144; 2002. - №3-4. - С. 20-58.
Фурман А. Типологічний підхід у системі професійного методологування / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2006. - №2. - С. 78-92.
2. Фурман А.В. Українська ментальність та її культурно-психологічні координати / Анатолій В. Фурман // Психологія і суспільство. - 2001. - №1. - С. 9-73.
Фурман А.В, Баран В., Павлюк О, Сівак Р. Ба-гаторівневість змісту категорійних понять “метод”, “методологема”, “методика”, “методологія” / Анатолій В. Фурман, Володимр Баран, Олексій Павлюк, Раїса Сівак // Вітакультурний млин. - 2009. - Модуль 10. - С. 13-18.
Фурман А.В., Біскуп В. Методологічне обґрунтування категорійної матриці сучасної соціологічної теорії / Анатолій В. Фурман, Віталій Біскуп // Віта-культурний млин. - 2011. - Модуль 13. - С. 20-26.
Фурман А.В., Ковальова Т. Категорійна матриця взаємозв’язку образів суб’єктивної реальності і психологічних чинників самоактуалізації дорослого / Анатолій В. Фурман, Тетяна Ковальова // Психологія і суспільство. - 2011. - №4. - С. 72-81.
Хамитов Н.В. Философия человека: от метафизики к метаантропологии / Назип Виленович Хамитов. - К.: Ника-Центр, М.: Ин-тут общегуманит. иссний, 2002. - 335 с.
Хьелл Л. Теории личности (Основные положения, исследования и применение) / Лари Хьелл, Даниил Зиглер ; пер. с англ. С. Меленевской, Д. Викторовой. - СПб. : Питер-Пресс, 1997. - 608 с. - (Серия “Мастера психологии”).
Школы в науке / под ред. С.Р. Микулинского, М.Г. Ярошевского, Г. Крёбера, Г. Штейнера. - М.: Наука, 1977. - 523 с.
Шопенгауэр А. Мысли / Артур Шопенгауэр; пер. с нем. Ф. Черниговца. - СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус, 2012. - 188 с.
ЩедровицкийГ. П. Избранные труды / Геогрий Петрович Щедровицкий ; [ред.-сост. А. А. Пископпель, Л. П. Щедровицкий]. - М. : Шк. культ. политики, 1995. - 760 с.
Щедровицький Г. Методологічна організація системно-структурних досліджень і розробок / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2004. -№2. - С. 30-49.
Щедровицький Г. Методологічна організація сфери психології / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2000. - №2. - С. 7-24.
Щедровицкий Г.П. Мышление, методологическая работа и развитие / Г еоргий Петрович Щедровицкий // Вопросы методологии. - 1992. - № 1-2. - С. 30-38.
Щедровицкий Г.П. Онтология и онтологическая работа / Г еоргий Петрович Щедровицкий // Вопросы методологии. - 1996. - №3-4. - С. 35-92.
Щедровицький Г. Організаційно-діяльніша гра як нова форма організації та метод розвитку колективної миследіяльності / Георгій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2006. - №3. - С. 58-69.
Щедровицкий Г.П. Проблемы организации исследований: от теоретико-мыслительной к оргдеятель-ностной методологии анализа / Георгий Петрович Щедровицкий // Вопросы методологии. - 1996. - №3- 4. - С. 3-15.
Щедровицький Г. Розуміння та інтерпретації схеми знання / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2001. - №4. - С. 8-15.
Щедровицкий Г.П. Сладкая диктатура мысли / Георгий Петрович Щедровицкий // Вопросы методологии. - 1994. - №1-2. - С. 9-13.
Щедровицький Г. Схема миследіяльності -системно-структурна будова, значення і зміст / Г еоргій Щедровицький // Психологія і суспільство. - 2005. -№4. - С. 29-39.
Щедровицкий Г.П. Философия. Наука. Методология / Г еоргий Петрович Щедровицкий. - М.: Шк. культ. политики, 1997. - 656 с.
Щедровицкий П.Г. Пространство свободы / Петр Георгиевич Щедровицкий // Народное образование. - 1997. - №1. - С. 46-51.
Юдин Э.Г. Методологическая характеристика процессов взаимодействия наук / Эрик Григорьевич Юдин // Методологические проблемы взаимодействия общественных, естественных и технических наук : сб. трудов. - М.: Наука, 1981. - С. 178-192 .
Юдин Э.Г. Методология науки. Системность. Деятельность / Эрик Григорьевич Юдин. - М.: Эди-ториал УРСС, 1997. - 445 с.
Юнг К.Г. Архетип и символ: пер. с нем. / ^рл Густав Юнг. - М.: Ренесанс, 1991. - 264 с.
Юнг К.Г. Символическая жизнь / ^рл Густав Юнг. - М.: ^гато-Центр, 2003. - 326 с.
Юревич A.B. Интеграция психологии: утопия или реальность / Андрей Владиславович Юревич // Теория и методология психологии: Постнеклассическая перспектива / Отв. ред А.Л. Журавлёв, А.В. Юревич. -М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 200?. - С. 503-523.
?. Юревич A.B. Социогуманитарная наука в современной России: адаптация к социокультурному контексту: [монография] / Андрей Владиславович Юревич. - М.: Институт психологии РАН, 2004. - 442 с.
Яковенко Ю. Соціологія в сучасній Україні: чи є поступ уперед? / Юрій Яковенко // Психологія і суспільство. - 2012. - №4. - С. 126-139.
Яковенко Ю, Яковенко A. Рефлексія епісте-мологічних засад сучасної соціології / Юрій Яковенко, Алла Яковенко // Психологія і суспільство. - 2010. -№2. - С. 7-18.
Янчук B.A. Введение в современную социальную психологию: [учеб. пособие для вузов] / Владимир Александрович Янчук. - Мн.: АСААР, 2005. - 768 с.
Янчук B.A. Методология, теория и метод в современной социальной психологии и персонологии: интегративно-эклектический подход: [монография] / Владимир Александрович Янчук. - Мн.: Бестпринт, 2000. - 324 с.
Ярошев^ий MS. Логика развития науки и научная школа / Михаил Григорьевич Ярошевский // Школы в науке. - М.: Наука, 1977. - С. 7-97.
Ярошовець B. Гуманістичний зміст методології пізнання / Володимир Ярошовець // Психологія і суспільство. - 2012. - №4. - С. 9-26.
Ярошовець B. Методологічна рефлексія істо-рико-філософського процесу / Володимир Ярошовець // Психологія і суспільство. - 2010. - №1. - С. 65-88.
Ярошовець B. Філософія як історія філософії / Володимир Ярошовець // Психологія і суспільство. -2012. - №1. - С. 36-46.
Bochner A.F. Scenes from Alfred Stieglitz’s. - NYC: MIT Press, 2005. - 371 p.
Hacking I. The social construction of what? -Cambridge, Mass., 1999. - 247 p.
Magnusson D., Bergman L.R. Data quality in longitudinal research. - Cambridge: Cambridge University Press, 1990. - 221 р.
Pickering A. The mangle of practice: Time, agency and science. - Chicago, 1995. - 236 р.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).