Ціннісно-смислова сфера і самоефективність особистості працівника соціономічного фаху

Автор(и)

Ключові слова:

особистість, аксіологія, аксіосфера

Анотація

Міждисциплінарне дослідження реалізує авторську              і д е ю взаємоспричинювальної єдности ціннісно-смислової сфери, професійної компетентності та самоефективності особистості працівника соціономічного фаху як освіченого психолога і присвячене концептуальному та емпіричному обґрунтуванню узагальненого – ідеалізованого, еталонного і навіть учинково канонічного – ціннісно-смислового профілю і самопродуктивності ефективного психолога, педагога, соціального працівника в епістемній організованості їх цілісного аксіопсихологічного портрету. Завдяки використанню постнекласично зорієнтованої методологічної оптики пізнання/конструювання  а к с і о- г е н е з у  людини, а саме п’ятимодульного набору форм, методів, засобів та інструментів довершеного мислевчинення, здійснюваного в контексті рефлексивного метаметодологування, аргументовано шість основних  к р и т е- р і ї в  створення вказаного портрету (професійна спрямованість, соціальна активність, особистісна саморегуляційність, ціннісна зорієнтованість, соціально-рольова компетентність, персональна самоефективність), системне дотримання яких дає змогу взаємодоповнити виконання названим працівником професійних функцій окремого спеціаліста і психолога, теоретика і практика, аналітика і діяча в одній особі. Крім того, доведено, що оптимальний узірцевий варіант такого портрету містить чотири логіко-змістових  к о н т е к с т и – психосоціальний, гуманістично-професійний, самісно-духовний і світоглядно-індивідуальнісний та має психодуховні відмінності у проєкції на внутрішній світ конкретної особистості так чи інакше спеціалізованого психолога. Воднораз істотне удетальнення аксіопсихологічного портрету здійснено пізнавальними і пояснювальними ресурсами концепту самопідкріплення і концепції самоефективності науковця світового масштабу А. Бандури. Зокрема, встановлено, що самопідкріплення компетентного працівника-психолога охоплює: а) схвалення, підтримку і винагороду себе, б) свідомий контроль у досягненні самовстановлених норм і цінностей, в) три канали утвердження власної саморегуляційної здатності (постійне самоспостереження, діяльна самооцінка, регулярне самозвітування). Також висновується, що на доповнення його  с а м о е ф е к т и в н і с т ь, ґрунтуючись на роздумах і вмінні усвідомлювати свою здатність мудро вчиняти у виробничих ситуаціях, має квінтетний набір ціннісно-смислових пріоритетів (позитивні мислесхеми, цілеспрямованість тощо) та обіймає кватерну сув’язь головних шляхів-способів розвитку-набуття особистістю самоефективності: зорганізованість поведінки, опертя на здобутий і неявний досвід, використання невербального переконання та ін. У результаті проведеного дослідження повністю висвітлено його  п р е д м е т – ціннісно-смислова сфера зрілої натхненної особистості, що знаходить системне знаннєве відображення у вигляді аксіопсихологічного портрету як концептуально-емпіричної моделі сталого поєднання її сенсосмислового засвіту, професійної майстерності, персональної самоефективності та мислевчинкової функційності живих потоків свідомости і самосвідомости.

The interdisciplinary study implements the author’s idea of the inter-causative unity of the value-meaning sphere, professional competence and self-efficacy of the sociologist as an educated psychologist and is devoted to the conceptual and empirical substantiation of the generalized – idealized, reference and even de facto canonical – value-conceptual profile and self-efficacy of an effective psychologist , a teacher, a social worker in the epistemic organization of their holistic axio-psychological portrait. By using a post-non-classically oriented methodological lens for understanding/constructing the axiogenesis of the human being, namely, a five-module set of forms, methods, means, and tools of perfected thought-action carried out in the context of reflexive metamethodology, six main criteria for creating the specified portrait have been substantiated (professional orientation, social activity, personal self-regulation, value orientation, social-role competence, personal self-efficacy), the systematic observance of which makes it possible to complement the performance of the named employee’s professional functions as an individual specialist and psychologist, theorist and practitioner, analyst and activist in one person. In addition, it is proved that the optimal sample version of such a portrait contains four logical and meaningful contexts i.e. psychosocial, humanistic-professional, self-spiritual and worldview-individual and has psycho-spiritual differences in the projection onto the inner world of a specific personality one way or another specialized psychologist. Besides, a significant detailing of the axiopsychological portrait was carried out by the cognitive and explanatory resources of the concept of self-reinforcement and the concept of self-efficacy of the world-class scientist A. Bandura. In particular, it was established that the self-reinforcement of a competent psychologist includes: a) self-approval, support and reward, b) conscious control in achieving self-set norms and values, c) three channels of establishing one’s own self-regulation ability (constant self-observation, active self-evaluation, regular self-reporting). It is also concluded that to supplement his self-efficacy, based on reflection and the ability to realize his ability to act wisely in production situations, he has a quintet set of value-meaning priorities (positive thought patterns, purposefulness etc.) and embraces the quaternary connection of the main ways – ways of development – acquisition of self-efficacy by a person; organized behavior, reliance on acquired and implicit experience, use of non-verbal persuasion, etc. As a result of the conducted research, its subject is fully covered – the value-meaning sphere of a mature inspired personality, which finds a systematic knowledge reflection in the form of an axio-psychological portrait as a conceptual-empirical model of a stable combination of its sensory-meaning enlightenment, professional skill, personal self-efficacy and thinking-behavior functionality of living streams of consciousness and self-awareness.

Біографії авторів

  • Анатолій Фурман

    доктор психо­­ло­гіч­них наук, про­фесор, академік АН ви­щої шко­ли Укра­їни, профе­сор кафед­ри психології та соціальної робо­­ти Західно­укра­їнського націо­наль­ного уні­вер­ситету, голова ГО “Ін­телек­ту­альний штаб громадян­ського суспільства”, спів­голова об­лас­ного відді­лення Со­ціо­ло­гічної асоці­ації України, член На­ціо­нальної спіл­ки жур­на­лістів Ук­ра­їни, головний ре­­дак­тор жур­налу “Пси­­хо­логія і сус­­­піль­ство”, м. Тер­нопіль.

    a.furman@wunu.edu.ua

    ORCID: 0000-0003-1550-6955    

    ResearcherID: G-4932-2017

  • Наталія Рибіна

    кандидат філологіч­них наук, до­цент, доцент кафед­ри іноземних мов та інформаційно-комуні­каційних технологій Західно­укра­їн­ського націо­наль­ного уні­вер­ситету, м. Тер­­нопіль.

    rybina@wunu.edu.ua

    ORCID: 0000-0001-6260-9039

    ResearcherID: G-9745-2017

Посилання

Furman, A.V. & Furman, O.I. & Shandruk, S.K. & Co (Eds) (2019). Vitakul'turna metodolohiia: antolohiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly rofesora A.V. Furmana [Vitacultural methodology: an anthology. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's Scientific School]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Hulias, I.A. (2023). Aksiopsykhologiia [Axiopsychology]. Kyiv: Liudmyla. 252 p. [in Ukrainian].

Hulias, I.A. (2020). Kontseptsiia aksiopsykhologichnoho proyektuvannia zhyttevykh dosiahnen' osobystosti [The concept of axiopsychological of personality's life achievements]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 4, 70-96 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2020.04.070

Karpenko, Z.S. (2018). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti. 2-he vydannia. [Axiological psuchology personality. 2nd edition]. Ivano-Frankivs'k. 720 p. [in Ukrainian].

Karpenko, Z.S. (2008). Predmet I metod aksiopsykhologiyi osobystosti [Subject and method aksiopsychology personality]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 35-62 [in Ukrainian].

Furman, A.V. & Furman, O.I. & Shandruk, S.K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Methodology and psychology of humanitarian cognition. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's scientific school]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Furman, A.A. (2020). Metodolohiia psykholohichnoho piznannia smyslozhyttievoi sfery osobystosti [Methodology of psychological knowledge of the sense of life sphere of personality]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 5-34 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005

Furman, A.A. (2016). Psykholohiia osobystosti: tsinnisno-oriientatsiinyi vymir [Personality psychology: value-orientation dimension]. Odesa: ONPU; Ternopil: TNEU [in Ukrainian]

Furman, A.A. (2017). Psykholohiia smylozhyttyevoho rozvytku osobystosti [Psychology of the meaning-life personality development]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Furman, A.A., Furman, A.V. (2018). Vchynkova buttyevist' osobystosti: vid kontseptu do metateoriyi [Action everyday life of personality: from conception to meta-theory]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 5-26 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2018.01.005

Furman, A.A. (2012). Tsinnisno-oriyentatsiynyy portret fakhivtsia-psykholoha: vid modeli do individual'nykh invariantiv [Value orientation portrait psychologist specialist: from model to individual invariants]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 118-126 [in Ukrainian].

Furman, A.V. (2022). Arhitektonika teoriyi diyal'nosty: reflecsivno-vchunkoviyi scenariyi metametodolohuvannia [Architectonics of activity theory: reflexive-deed scenario of metamethodologization]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 7-94 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2022.01.007

Furman, A.V., Dubno, A.V. (2017). Psykhodiahnostychna kompetentnist' sotsial'noho pratsivnuka [Psychodiagnostic competence of a social worker]. Ternopil: TNEU. 102 p. [in Ukrainian].

Furman, A.V. (2016). Ideia i zmist profesiinoho metodolohuvannia [The idea and content of professional methodology]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].

Furman, A.V. (2023). Katehoriina matrytsia vitakul'turnoyi metodolohiyi: vid myslevchynennia do kanonu [Categoricel matrix of vita kultural methodology: from thought-activity to canon]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-48 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2023.02.006

Furman, A.V. (2022). Metodolohichna optyka yak instrument myslevchynenya [Methodological optics as a thought-activitu tool]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-48 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2022.02.006

Furman, A.V. (2017). Modul'no-rozvyval'nyi orhprostir metodolohuvannia: arhumenty rozshyrennia [Modular-developmental organizational space of methodology: arguments of expansion]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 34-49 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2017.01.034

Furman, A.V. (2011). Psykhokul'tura ukrains'koi mental'nosti [Psychoculture of the Ukrainian mentality]. Ternopil: Ekonomichna dumka [in Ukrainian].

Furman, A.V. (2017). Svidomist' yak ramkova umova piznannia i metodolohuvannia [Consciousness as a framework condition for cognition and methodology]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 4, 16-38 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2017.04.016

Furman, A.V. (2021). Suchasni tendentsiyi rozvytku sfery psykhologiyi v optytsi vitakul'turnoyi metodolodiyi [Modern trends of the psychology sphere development in the optics of vitacultural methodology]. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-15 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2021.02.006

Furman, A.V., Turchyn, M.I. (2024). Vzajemozv'iazok aksiopsykholohichnoho profiliu i samoefektyvnosti sotsial'noho pratsivnyka [Relationship of the axiopsychological profile social employee self-efficacy]. Osobystist' i suspil'stvo: psykhosotsial'ni vymiry kovital'noyi vzajemodiyi: mat. II Vseukr. n.-pr. conf. (m. Ternopil, 30 kvitnia 2024 r.) [Personality and society: psychosocial dimensions of coital interaction: mat. II of the All-Ukrainian sc.-pr. conf. (s. Ternopil, 30 april 2024 ye.)]. Ternopil: ZUNU, 2024. P. 129-133 [in Ukrainian].

Furman, A.V., Turchyn, M.I. (2023). Metodolohichne ovhruntuvannia aksiopsykholohichnoho doslidzhennia profesiynoyi diial'nosti sotsial'noho pratsivnyka [Methodological justification of axio psychological research professional activity of a social worker]. Psykhosotsial'ni resursy osobystisnoho ta sotsial'noho rozvytku v epokhu hlobalizatsiyi: mat. II Mizhnar. n.-pr. konf. (m. Ternopil, 3-4 lystopada 20232 r.) [Psychosocial resources of personal and social development in the era of globalization: mat. II International sc.-pr. conf. (s. Ternopil, 3-4 september 20o23 ye.)]. Ternopil: ZUNU. P. 29-32 [in Ukrainian].

Furman, A.V., Furman, A.A., Furman, O.Ye. (2024). Ob'yekt i predmet aksiopsykholohiyi osobystosti: dzherela i peredumovy vynyknennia [Object and subject of axiopsychology personality: sources and prereguisites of occurrence]. Nauka i osvita. Psykholohiia - Science and education. Psychology, 4 [in Ukrainian].

Furman, A.V., Furman O.Ye. (2021). Metodolohichne obhruntuvannya psylholohii yak sfery myslediyal'nosti [Methodologicak justication psychology as areas of thought]. Psykholohiya i osobystist' - Personality and psychology, 2, 9-45 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.2.239951

Furman (Humeniuk), O.Ye. (2008). Teoriia i metodolohiia innovatsiino-psykholohichnoho klimatu zahalnoosvitnoho zakladu [Theory and methodology of innovation-psychological climate of secondary school]. Yalta-Ternopil: Pidruchnyky i posibnyky [in Ukrainian].

Furman, O.Ye. (2018). Ya-kontseptsiia yak predmet bahatoaspektnoho teoretyzuvannia. Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1-2, 38-67 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2018.01.038

Bandura, A. (1977). Social-learning theory. Englewood Cliffs. New York: Prentice-Hall [in Englich].

Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37. P. 122-147 [in Englich].

https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122

Bandura, A. (1986). Social-foundations of thought and action: Asocial cognitive theory. Englewood Cliffs. New York: Prentice-Hall [in Englich].

Karpenko, Z. (2021). Axiological personology in Ukraine: monograph. Krakow: Wyd. nauk'owe Uniwersytet Pedagogiczny. 145 p. [in Englich].

Завантаження

Опубліковано

2024-12-11

Як цитувати

Фурман, Анатолій, and Наталія Рибіна. “Ціннісно-смислова сфера і самоефективність особистості працівника соціономічного фаху”. Психологія і суспільство, vol. 90, no. 2, Dec. 2024, pp. 135-46, https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1293.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 3 > >> 

Схожі статті

1-10 з 155

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.