ЦІННОСТІ ЛЮДИНИ У НАУКОВО-ПСИХОЛОГІЧНОМУ ОСМИСЛЕННІ
Ключові слова:
цінності, аксіологія, аксіопсихологія, псевдоцінності, потреби, мотиви, смисл, ціннісні орієнтації, сенс життя, вартість і значущість, ціннісно-смислова сфера особистості, аксіогенез, культурно-історичний, психодинамічний, феноменологічно-рефлексивнийАнотація
Теоретично обґрунтовані цінності як міждисциплінарна категорія, проаналізовані концептуальні опозиції у трактуванні ціннісних еталонів, охарактеризовані основні підходи до розвитку ціннісно-смислової свідомості людини у сфері культуро- і само-творення, показана репрезентованість вартостей у соціальній системі та окреслений понятійно-категоріальний апарат ціннісної проблематики.
Посилання
Асмолов А.Г. Деятельность и установка. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1979. - 150 с.
Бойко В.Ю. Типология ценностных позиций и состояния кризисного сознания // Ценности социальных груп и кризис общества: Сб. науч. труд. - М.: ИФАИ. - 1991. - С.59-73.
Бубнова С.С. Ценностные ориентации личности как многомерная нелинейная система // Психологический журнал. - 1999. - Т. 20, № 5. - С. 38-44.
Василенко В.А. Ценность и ценностные отношения // Проблема ценности в философии. - М. - Л.: Наука, 1966. - С.41-49.
Вебер М. Избранные произведения. -М.: Прогресс, 1990. - 805 с.
Гуменюк О.Є. Психологія Я-концепції: Монографія. - Тернопіль: Економічна думка, 2002. - 186 с.
Єрмоленко А.М. Комунікативна практична філософія. - К.: Лібра, 1999. - 488 с.
Иванько Л.И. Ценностно-нормативные механизмы регуляции // Культурная деятельность: опыт социологического исследования. - М.: Наука, 1981. - С. 50-151.
Ігнатенко П.Р. Аксіологія виховання: від термінології до постановки проблем // Педагогіка і психологія. - 1997. - №1. - С. 118-123.
К проблеме формирования ценностных ориентаций и социальной активности личности: Сб. науч. трудов. Вып. 1 / Под ред. В.С. Мухиной. - М.: Наука, 1979. - 101 с.
Кант и кантианцы. Критические очерки одной философской традиции. - М.: Наука, 1978. - 360 с.
Карпенко З.С. Аксіопсихологія особистості. - К.: ТОВ “Міжнар. фін. агенція”, 1998. - 216 с.
Кириллова Н.А. Ценностные ориентации в структуре интегральной индивидуальности старших школьников // Вопросы психологии. - 1999. - №4. - С. 29-37.
Киссель М.А. Экзистенциализм и проблема “переоценки ценностей” // Проб-лема ценности в философии. - М. - Л.: Наука, 1966. - С. 219-234.
Краус З. Нігілізм сьогодні, або терплячість світової історії. - К.: Основи, 1994. -124 с.
Лазарук А. Розвиток ціннісно-смислової сфери особи за модульно-розвивального навчання // Психологія і суспільство. -2002. - №3-4. - С. 170-186.
Леонтьев А.А. Значение и смысл // Мир психологии. - 2001. - №2. - С 13-20.
Леонтьев Д.А. Жизненный мир человека и проблема потребностей // Психол. журнал. - 1992. - Т. 13, №2. - С. 107-117.
Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, структура и динамика смысловой реальности. - М.: Смысл, 1999. - 487 с.
Леонтьев Д.А. Ценность как междисциплинарное понятие: опыт многомерной реконструкции // Вопр. философии. - 1996. - № 4. - С. 15-26.
Малахов В.А. Етика : Курс лекцій : Навч. посібник. - К.: Либідь, 2001. - 384 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы. - М.: Смысл, 1999. - 424 с.
Мейзель И.А. Наука и проблема ценностей // Проблема ценности в философии. - М. - Л.: Наука, 1966. - С. 50-64.
Мистецтво життєтворчості особистості: Наук. - метод. посібник: У 2 ч. / Ред. рада: В.М.Доній, Г.М.Несен та ін. - К.: ІЗМН, 1997. - Ч. 2. Життєтворчий потенціал нової школи. - 936 с.
Модульно-розвивальна система як соціо-культурна організація: Спецвипуск // Психологія і суспільство. - 2002. - №3-4. - 292 с.
Нестеренко В.Г. Вступ до філософії: онтологія людини. - К.: Абрис, 1995. - 336 с.
Нугаев Р.М. Смена развитых научных теорий: ценностные измерения // Вопр. философии. - 2002. - №11. - С. 124-134.
Олпорт Г.В. Личность в психологии. - СПб.: КСП+; М.: Ювента, 1998. - 350 с.
Омельченко Ж. “... Ми мусимо навчитися мислити по-новому”: Загальнолюдські цінності в духовній культурі суспільства // Рідна школа. - 1999. - №5. - С. 80-81.
Омельченко Ж. Формування в учнів загальнолюдських цінностей // Рідна школа. - 1999. - № 10. - С. 15-17.
Парсонс Т. О структуре социального действия. - М.: Академ. проект, 2000. - 880 с.
Пелипенко А.А. Смыслогенез и структуры сознания (культурологический подход) // Мир психологии. - 1999. - №1. - С. 141-146.
Проблема ценности в философии. -М.-Л.: Наука, 1966. - 260 с.
Прозерский В.В. Проблема ценности и оценки в философии Д.Дьюи // Проблема ценности в философии. - М.-Л.: Наука, 1966. - С. 171-180.
Психологическая теория коллектива / Под. ред. А.В.Петровского. - М.: Педагогика, 1979. - 239 с.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека: Пер. с англ. - М.: Прогресс, 1994. - 480 с.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. - М.: Издательство АН СССР, 1957. - 328 с.
Рувинский Л.И. Нравственное воспитание личности. - М.: Изд-во МГУ, 1981. -184 с.
Рудельсон Е.А. Неокантианское учение о ценностях (Фрейбургская школа) // Проблема ценности в философии. - М. - Л.: Наука, 1966. - С. 128-144.
Ручка А.А. Социальные ценности и нормы. - К.: Наукова думка, 1976. - 152 с.
Сагатовський М.І. Цінності і роль їх у житті суспільства і людини // Філософія: Підручник / За ред. Г.А.Заїченка та ін. -К.: Вища школа, 1995. - С. 424-435.
Сластенин В.А., Чижакова ГИ. Введение в педагогическую аксиологию. - М.: Академия, 2003. - 192 с.
Соколов Э.В. Основные идеи общей теории ценностей Р.Б. Перри // Проблема ценности в философии. - М.-Л.: Наука, 1966. - С.154-170.
Сосновский Б.А. Мотив и смысл (пси-холого-педагогическое исследование). - М.: Прометей, 1993. - 199 с.
Социальная философия: Учебник / Под общ. ред. В.П. Андрущенко, Н.И. Горлача. - К.-Харьков: Единорог. - 735 с.
Столин В.В., Кальвиньо М. Личностный смысл: строение и форма существования в сознании // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. - 1982. - №3. - С. 38-47.
Тугарин В.П. Избранные философские труды. - Л.: Изд-во ЛГУ, 1988. - 343 с.
Тюрина В.А., Научитель Е.Д. Ценностные ориентации: Учеб. пособие. - К.: ООО “Междунар. фин. агенство”, 1998. - 30 с.
Узнадзе Д.К. Психологические исследования. - М.: Наука, 1966. - 450 с.
Філософія: Підручник / За заг. ред. М.І. Горлача та ін. - Харків: Консул, 2000. - 672 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла. - М.: Прогресс, 1990. - 367 с.
Фрейд 3. Психология бессознательного: Сб. произв. / Сост., М.Г.Ярошевский. - М.: Просвещение, 1990. - 448 с.
Фромм Э. Человек для себя: Пер. с англ. - Мн.: Коллегиум, 1992. - 253 с.
Фурман A.B. Модульно-розвивальне навчання: принципи, умови, забезпечення. -К.: Правда Ярославичів, 1997. - 340 с.
Хараш У. Смысловая структура публичного выступления // Вопр. психол. -1978. - №4. - С. 84-95.
Ценности // Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - М.: Политиздат, 1991. - С. 534.
Ценность // Психология: Словарь / Под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Яро-шевского. - М.: Политиздат, 1990. - С. 442.
Чавчавадзе H.3. Культура и ценности. - Тбилиси: Мецниереба, 1984. - 171 с.
Чижевський Б.Г. Актуальні проблеми побудови системи виховання в умовах державотворення // Педагогіка і психологія. - 1997. - № 1. - С.111-118.
Чудновский В.Э. Смысл жизни: проблема относительной эмансипированности от “внешнего” и “внутреннего” // Психологический журнал. - 1995. - Т. 16, № 2. - С. 15-25.
Шелер М. Положення людини в космосі // Зарубіжна філософія XX століття / За ред. Г.І. Волинки. - К.: Довіра, 1993. - С. 146-152.
Шердаков В.Н. Иллюзия добра: Моральные ценности и религиозная вера. - М.: Политиздат, 1982. - 287 с.
Ядов В.А. О диспозиционной регуляции социального поведения личности // Методологические проблемы социальной психологии: Сб. науч. труд. - М.: Наука, 1975. - С. 89-105.
Ясперс К. Смысл и назначение истории. - М.: Политиздат, 1991. - 528 с.
Яценко А.И. Целеполагание и идеалы. - К.: Наукова думка, 1977. - 275 с.
Sartre J.-P. I’Etre et le Neant. - Paris: Ctallimard, 1943. - 722 h.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
