СУТНІСТЬ ПРОЦЕСУ РОЗУМІННЯ -СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ МЕДИЧНОЇ СФЕРИ
Ключові слова:
професія, сіудєніськийвік, творчемедичне мислення, процес розуміння, творчий тренінг, КАРУСАнотація
У статті розглядаються питання психологічної сутності процесу розуміння у форматі творчо зорієнтованого медичного мислення, особливостей розвитку його когнітивної та операційної складових. Проаналізовано процесно-динамічний аспект розуміннєвого осмислення, обгрунтовано мікроетапи перебігу творчого медичного мислення, спрямованого на постановку і розв’язання клінічного завдання. Розглянуто психологічні принципи та умови впровадження творчого тренінгу для активізації механізмів розуміння вказаного різновиду мислення. Висвітлена можливість позитивного впливу на якість і повноту розуміння клінічного завдання студентами за допомогою тренінго-вої системи КАРУС. Унаочнено використання навчальних завдань з фундаментальних дисциплін (на прикладі задач з хімії) та клінічних дисциплін (задач з офтальмології) як основи тренінгових завдань системи КАРУС.
In the article the issues of psychological essence of the process of cognition in the format of creatively oriented medical thinking, specific features of the development of its cognitive and operational components have been considered. The process-dynamic aspect of cognitive comprehension has been analyzed; the micro-stages of the course of creative medical thinking directed on the formulation and solution of the clinical task have been substantiated. The psychological principles and conditions of implementation of creative training for efficient action of the mechanisms of comprehension of mentioned kind of thinking have been considered. The opportunity of the positive effect on the qualitative understanding the clinical tasks by students with the help of training system KARUS has been demonstrated. As the basis of the training system KARUS the authors offered training tasks on fundamental disciplines (on the examples of tasks on chemistry) and clinical disciplines (tasks on ophthalmology).
Посилання
Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей / Диана Борисовна Богоявленская. - М.: Академия, 2002. - 318 с.
Брушлинскнй А.В. Проблемы субъекта психологической науки / Андрей Владимирович Брушлинский // Психологический журнал. - 1991. - Т.12, № 6. - С. 1-3.
Вульф Х.Р. История развития клинического мышления / Х.Р. Вульф // Международный журнал медицинского практика. - 2009. - №1. - С. 12-20.
Гурова Л.Л. Интуиция и логика в психологической структуре решения задач // Семантика логика, интуиция в мыслительной деятельности человека / Л.Л. Гурова. - М.: Педагогика, 1979. - С. 8-45.
Ершова-Бабенко И.В., ПашенкоТ, Богачук Т. Внедрение психоэнергетического подхода в медицинском вузе. Метод “creative power” (Создающая сила) // Соціальні технології : актуальні проблеми теорії і практики. - Одеса, 2002. - Вип.19. - С. 66-67.
Знаков В.В. Понимание в познании и общении / Владимир Владимирович Знаков. - М.: Изд-во РАН Института психологии, 1994. - 237 с.
Коваленко А.Б. Психологія розуміння [монографія] / Алла Борисівна Коваленко. - К.: Геропринт, 1999. -184 с.
Корнилов Ю.К. Психологические проблемы понимания / Ю.К. Корнилов. - Ярославль: Изд-во Ярослав. ун-та, 1979. - 80 с.
Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості / Григорій Силович Костюк. - К.: Рад. школа, 1989. - 108 с.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность / Алексей Николаевич Леонтьев. - М.: Политиздат, 1975. - 304 с.
Моляко В.А. Психология конструкторской деятельности / Валентин Алексеевич Моляко. - М.: Машиностроение, 1983. - 136 с.
Рубинштейн С.Л. Принципы и пути развития психологии / Сергей Леонидович Рубинштейн. - М.: АН СССР, 1959. - 356 с.
Тихомиров О.К. Психология мышления / О.К. Тихомиров. - М.: Изд-во МГУ, 1984. - 270 с.
а. Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: [монографія] / Анатолій Васильович Фурман. - Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Эсаулов А.Ф. Активизация учебно-познавательной деятельности студентов / А.Ф. Эсаулов. - М.: Высшая школа, 1982. - 223 с.
Mumford M.D, Gustafson S.B. Creativity syndrome: Integration, application and innovation // Psychology Bullelin. - 1988. - Р. 27-43.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).