СУТНІСНИЙ АНАЛІЗ РОЗУМІННЯ
Ключові слова:
розуміння, зміст, смисл, внутрішнє прийняття, сутнісний підхід, герменевтика, мисле-діяльнісна онтологія, вітакультурний часАнотація
У статті розглянуто категорійне поняття “розуміння” із філософсько-психологічних позицій, проаналізовано
основні контексти, котрі використовуються загально-науковими дисциплінами у його дослідженні. У контексті миследіяльнісної онтології здійснена спроба розмежувати сутнісне наповнення понять“зміст” і “смисл”. Запропонована мислесхема процесів розуміння як взаємодоповнення його властивостей часового перебігу, типологічних інваріантів і функцій.
Посилання
Автономова Н. С. Еще раз о понимании // Загадки человеческого понимания. - М.: Политиздат, 1991. - C. 265-276.
Баткин Л. М. Два способа изучать историю культуры // Вопросы философии. - 1986. - №12. - C. 110-112.
Брудный А.А. Понимание и текст // Загадка человеческого понимания. - М.: Политиздат, 1991. - C . 114-148.
Быстрицкий Е. К., Филатов В. П. Теория познания и проблема понимания // Гносеология в системе философского мировоззрения. - М.: Политиздат, 1983. - C. 273-304.
Габитова Р. М. Универсальная герменевтика Фридриха Шлейермахера // Герменевтика: история и современность. - М.: Мысль, 1985. - C. 61 - 96.
Гадамер, Х.-Г. Истина и метод / Пер. с нем.; общ. ред. и вступ. ст. Б. Н. Бессонова. — М.: Прогресс, 1988.
— 704 с
Гиппенрейтер Ю. Б., Петухова В. В., Спиридонов В. А., Фаликман М. В. Психология мышления /ред. ^иридонова В. Ф., Передонова В. А. - М.: ACT Астрель, 2008. - 260 с.
Гуменюк О.Є. Психологія впливу: [монографія] // Оксана Євстахіївна Гуменюк. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 304 с.
Гурова Л.Л. Процессы понимания в развитии мышления // Вопросы психологии. - 1986. - № 2. - C. 126-137.
Гурова Л.Л. Процесс понимания в мышлении, общении и практической деятельности // Мышление, общение, практика. - Ярославль: ЯГУ, 1986. - C. 97-108.
Гусев С.С., Тульчинский Г.Л. Проблема понимания в философии. - М.: Политиздат, 1985. - 192 с.
Загадка человеческого понимания. - М.: Политиздат, 1991. - 351 с.
Знаков В. В. Понимание в познании и общении.
- М.: Изд-во РАН Института психологии, 1994. - 237 с.
Коваленко А. Психологія розуміння творчих задач / Алла Коваленко // Психологія і суспільство. -2004. - № 4 . - C. 110-128.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості. - К.: Радянська школа, 1989. - 608 с.
Кубаєвський М., Фурман А. Методологуванняяк засіб розуміння смислу // Психологія і суспільство.
- 2010. - № 4 . - С. 47 - 57.
Модульно-розвивальна система як соціокультур-на організація // Психологія і суспільство: Спецвипуск.
- 2002. - № 3-4. - 292 с.
Мойсеєнко Л.А. Психологія творчого математичного мислення. [монографія] // Лідія Анатоліївна Мойсеєнко. - Івано-Франківськ: Факел, 2003. - 482 с.
Моляко В. О. Психологічна готовність до творчої праці. - К.: Знання, 1989. - № 9. - 44 с.
Надвинична Т. Л. Психологічне проектування вчителем системи навчальних задач: Дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. “Вікова та педагогічна психологія” / Тетяна Лонгінівна Надвинична. - Тернопіль, 2009. - 286 с.
Одуев С. Ф. Герменевтика и описательная психология в “Философии жизни” Вильгельма Дильтея // Г ериеневтика: история и современность. - М.: Мысль, 1985. - С. 97 - 120.
Ракитов А. И. Понимание и рациональность // Вопросы философии. - 1986. - №7. - С. 69 - 73.
Рубинштейн С. Л. О мышлении и путях его исследования. - М.: Изд-во АН СССР, 1958. - 147 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. -М.: Наука, 1940. - 596 с.
Фурман А. В. Біциклічна модель організації процесів розуміння // Вітакультурний млин. - 2008. -Модуль 8. - С. 4 - 12.
Харитонов А.Н. Переопосредование как аспект понимания в диалоге // Познание и общение. - М.: Прогресс, 1988. - С.52 - 63.
Цуканов Б. И. Время в психике человека: Монография. - Одесса: Астропринт, 2000. - 220 с.
Швырев В. С. Понимание в структуре научного сознания // Загадки человеческого понимания. - М.: Изд-во полит. лит., 1991. - С. 8 - 24.
Щедровицкий Г. П. Избранные труды / Ред.-сост.
А.А. Пископпель, Л. П. Щедровицкий. - М.: Школа культ. политики, 1995. - 760 с.
Psylib.org.ua/books/suvan01 /txt 10 .htm.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).