НАУКА І ПРАКТИКА У РОБОТІ ПСИХОЛОГА
Ключові слова:
психолог, наукова психологія, практична психологія, психологічна практика, практика психології, практика психолога, моделі психологічної практикиАнотація
Дослідження ґрунтується на аналізі наукових текстів, передовсім текстів теоретиків психологічної практики / практичної психології на пострадянському (українському і російському) просторі. Позиція автора обстоюється із залученням дотичних до теми дослідження публікацій, у тому числі власних. Останні -його психологічна наука і психологічна
практика, які діють “в одній особі”, зрештою - його звіт за багаторічну роботу у закладі освіти. Це його внесок у те святкування, про яке йшлося і ще йтиметься далі.
Дослідження спровоковане згаданою дискусією, проте за логікою це пряме продовження або, точніше, розгортання, спроектоване на тему “наука і практика у роботі психолога”, сутнісного змісту брошури [23]. Логіка та історія досліджень у царині психології розвитку стає ключем до розуміння відносин між психологічною наукою та психологічною практикою.
Посилання
Антонова О. Г., Домашевська О.П. Соціальна ситуація розвитку і особливості дітей, позбавлених батьківської опіки // Психологія. - Вип. 36. - К.: Радянська школа, 1991. - С. 50-54.
Виговська Л. П. Емпатійні стосунки дітей у різних умовах соціалізації // Педагогіка і психологія. - 1996. - № 1. - С. 82-90.
Гуменюк О. Психологія впливу. - Тернопіль: Економічна думка, 2003. - 304 с.
Звіт про Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Психологічній службі системи освіти України 10 років : здобутки, проблеми і перспективи» // Практична психологія та соціальна робота. - 2001. - № 10. - С. 12-13.
Знайти себе: життєві історії випускників інтернатів. -К.: Український ін-т соціальних досліджень, 2001. - 201 с.
Інтерв’ю з Д. Сітко, деканом факультету психології університету Центрального Анканзасу (США) // Психолог. -Липень 2002. - С. 94.
Киричук О. В., Лушин П. В. Особистісне змінювання в умовах психологічної допомоги // Педагогіка і психологія. -1996. - № 2. - С. 3-12.
Кісарчук З. Г. Особливості розвитку практичної психології на сучасному етапі // Практична психологія та соціальна робота. - 2001. - № 3. - С. 10-12.
Корчак Я. Як любити дітей. - К.: Знання України, 1991. - 32 с.
Костюк Г. С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. - К.: Радянська школа, 1989. - 608 с.
Максименко С. Д. Основи генетичної психології. - К.: АПЦ Перспектива, 1998. - 220 с.
Максименко С. Д. Наукова психологія і психологічна практика // Практична психологія та соціальна робота. - 2001. - К 9. - С. 2-6.
Максименко С. Рефлексія проблем розвитку в психології // Психологія і суспільство. - 2001. - К 3. - С. 4-22.
Малишева О. Лікувати сироту можна тільки поверненням у сім’ю // Освіта України. - 2000. - К 1-2. - С. 9.
Маркс К. Тези про Фейєрбаха // Маркс К. і Енгельс Ф. Твори: В 46 т. - Пер. з 2-го рос. Вид. - К.: Держполітвидав УРСР, 1959. - Т. 3. - С. 1-4.
Методологія і методи практичної психології (Матеріали дискусії) // Практична психологія та соціальна робота. -
- К 2. - С. 54-57; К 3. - С. 29-34; К 4. - С. 61-64; К 6. - С. 58-62.
Мілютіна К. Методологічні основи практичної психології: Частина I. // Психолог. - Червень 2002. - С. 11-14.
М’ясоїд П. А. Загальна психологія. Навч. посіб. - 3-є вид. - К.: Вища школа, 2004. - 487 с.
М’ясоїд П. А. Задачі з курсу загальної психології: Навч. посіб. - К.: Вища школа, 1998. - 182 с.
М’ясоїд П. Концептуальні засади систематизації психологічного знання // Психологія і суспільство. - 2002. -К 2. - С. 26-47.
М’ясоїд П. А. Наукова раціональність і стилі теоретизації у психології // Педагогіка і психологія. - 2003. - N° 3-4. - С. 41-51.
М’ясоїд П. А. Постмодернізм у психології і психологічне пояснення розвитку // Педагогіка і психологія. - 2001. - К 1. - С. 23-33.
М’ясоїд П. Психогенетична проблема і моністичний принцип у психології розвитку // Психологія і суспільство. -
- К 3 - C. 17-78.
М’ясоїд П. А. Психологічні аспекти українсько -російської двомовності // Психологія. - 1992. - Вип. 39. - С. 58-64.
М’ясоїд П. А. Психолого-педагогічний консиліум у закладі для дітей, позбавлених батьківської опіки // Педагогіка і психологія. - 1997. - К 1. - С. 80-87.
Основи практичної психології. Підручник / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. - К.: Либідь, 1999. - 536 с.
Панок В. Практична психологія як галузь професійної діяльності // Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін. - К.: Либідь, 1999. -C. 18-57.
Панок В. Г., Цушко 1.1. Про основні завдання психологічної служби системи освіти України у 2003-2004 навчальному році // Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - К 1. - С. 77-78.
Положення про навчально-виховні заклади для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків // Бюлетень законодавства і юридичної практики України. - 1999. -К 9. - С. 130-139.
Положення про психологічну службу в системі освіти України // Інформаційний збірник МО України. - К.: Педагогічна преса, 1993. - К 20. - С. 8-12.
Положення про психологічну службу системи освіти України // Інформаційний збірник МО України. - К.: Педагогічна преса, 2000. - К 6. - С. 4-13.
Роменець В. А. Історія психології XIX-го початку XX століття. - К.: Вища школа, 1995. - 614 с.
Роменець В. А., Маноха І.В. Історія психології XX століття / Вст. ст. В.О. Татенко, Т.М. Титаренко. - К.: Либідь,
- 992 с.
Сівак С. Історико-еволюційне порівняння моделей організації соціально-психологічної роботи // Психологія і суспільство. - 2002. - К 3-4. - С. 242-262.
Татенко В.О. Поняття про психіку. Предмет психології як науки // Основи психології. Підручник / За заг. ред. О. В. Киричука, В.А. Роменця. - К.: Либідь, 1995. - C. 9-45.
Татенко В. О. Психологія впливу: суб’єктна парадигма // Наукові студії із соціальної та політичної психології: Зб. статей. - К.: Сталь, 2000. - Вип. 3. - C. 3-18.
Фурман А. В. Вітакультурне обґрунтування практичної психології // Практична психологія та соціальна робота. - 2003. - К 4. - С. 23-27.
Фурман А. Одіссея української психології: між добром і злом // Психологія і суспільство. - 2001. - N° 2. - С. 5-11.
Фурман А. Постання освітології, або похід за горизонт відомого // Психологія і суспільство. - 2003. - № 4. - С. 5-9.
Шкуркіна В. М. Особливості соціально-педагогічної роботи з дітьми-сиротами в умовах інтернатного закладу // Практична психологія та соціальна робота. - 2004. - № 4. - С. 6062.
Шохін В. П., М'ясоїд ПА. Зважаючи на реалії життя (Особливості управління інтернатом для дітей-сиріт і дітей, які залишилися без піклування батьків) // Рідна школа. - 1997. - № 11 - С. 72-74.
Шохін В. П., М'ясоїд ПА. Психолого-педагогічні аспекти управління школою-інтернатом для дітей-сиріт // Матеріали конф. “Управління сучасними навчально-виховними закладами в системі освіти”, 10-12 квітня 1996 р. -Запоріжжя, 1996. - С. 234-238.
Яценко Т. С. Проблема дослідження несвідомої психіки суб’єкта // Практична психологія і соціальна робота. -
- № 7. - С. 10-15.
Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції. - К.: Либідь, 1996. - 264 с.
Яценко Т. С. Теоретичні передумови психологічної практики // Проблеми вищої школи. Науково-методичний збірник. - К.: Вища школа, 1994. - Вип. 81. - С. 58-62.
Яценко Т. С., Кміт ЯМ., Драгун В.П. Проблеми розвитку практичної психології та психологічної практики // Педагогіка і психологія. - 1966. - № 4. - С. 10-19.
Абрамова Г. С. Практическая психология. - М.: Издательский центр “Академия”, 1997. - 366 с.
Адлер А. Беспризорные дети // Лишенные родительского попечительства. Хрестоматия / Ред.-сост. В.С. Мухина. - М.: Просвещение, 1991. - С. 134-142.
Айзенк Г. Дж. Сорок лет спустя: новый взгляд на проблему эффективности в психотерапии // Психологический журнал. - 1994. - Т. 15, № 5. - С. 3-19.
Айнсворз М. Обратим ли эффект депривации? // Лишенные родительского попечительства. Хрестоматия / Ред.-сост. В.С. Мухина. - М.: Просвещение, 1991. - С. 161-165.
Алиев Ш. Г. Осваивающая практика: становление, категории, реальность. - Харьков: Основа, 1998. - 256 с.
Алиев Ш. Г. Практика как освоение: Освоение как способ человеческого бытия. - Донецк: РИП «Лебедь», 1995. - 214 с.
Анастази А. Психологическое тестирование: В 2-х кн. / Пер. с англ. - М.: Педагогика, 1982. - Кн. 1. - 320 с.
Андреева А. Г. Социальная психология. - М.: Аспект-Пресс, 1988. - 376 с.
Арсеньев А. С. Размышления о работе С.Л. Рубинштейна «Человек и мир» // Вопросы философии. - 1993. - № 5. - С. 130-172.
Асмолов А. Г. XXI век: психология в век психологии // Вопросы психологии. - 1999. - № 1. - С. 3-12.
Асмолов А. Г. Практическая психология и проектирование вариативного образования в России: от парадигмы конфликта к парадигме толерантности // Вопросы психологии. - 2003. - № 4. - С. 3-12.
Бодалев А. А. Межличностное восприятие и понимание // Бодальов А.А. Личность и общение. Избранные труды. - М.: Педагогика, 1983. - С. 85-265.
БожовичЕ.Д. Из опыта организации психолого-педа-гогического консилиума в школе // Вопросы психологии. -
- № 6. - С. 81-87.
Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. Психологическое исследование. - М.: Просвещение, 1968. - 464 с.
Брунер Дж. Торжество разнообразия: Пиаже и Выготский // Вопросы психолии. - 2001. - № 4. - С. 3-13.
Брушлинский А. В. Психология субъекта (страницы последней книги) // Психологический журнал. - 2003. - Т. 24, № 2. - С. 7-14.
Бурлачук Л. Ф., Морозов СМ. Словарь-справочник по психодиагностике. - Изд. 2-е, перераб. и доп. - СПб.: Питер, 1999. - 528 с.
Бурменская Г. В. Типологический анализ онтогенеза индивидуальных различий // Вопросы психологии. - 2002. -№ 2. - С. 5-13.
Бурменская Г. В. Типологический поход в возрастной
психологи развития // Вестник Моск. ун-та, Сер. 15. Психология. - 2000. - № 4. - С. 3-19.
Василюк Ф. Е. Психология переживаний. Анализ преодоления критических ситуаций. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. - 199 с.
Василюк Ф. Е. Методологический смысл психологического схизиса // Вопросы психологии. - 1996. - № 6. - С. 25^0.
Василюк Ф. Е. От психологической практики к психотехнической теории // Московский психотерапевтический журнал. - 1992. - № 1. - С. 15-32.
Вересов Н. Н. Выготский, Ильенков, Мамардашвили: опыт теоретической рефлексии и монизм в психологии // Вопросы философии. - 2000. - № 12. - С. 74-87.
Выговская Л. П. Эмпатические отношения младших школьников, воспитывающихся вне семьи // Психологический журнал. - 1996. - Т.17. № 4. - С. 55-63.
Выготский Л. С. Исторический смысл психологического кризиса // Выготский Л.С. Собр. соч. в 6-ти т. - М.: Педагогика, 1982. - Т. 1. - С. 291-436.
Выготский Л. С. Основы педологии (стенография курса лекций). - М.: Изд-во 2-го Моск. мед. ин-та, 1934. - 211 с.
Выготский Л. С. Социалистическая переделка человека // Психологический журнал. - 1997. - Т. 18, № 4. - С. 142-148.
Галигузова Л. Н., Гуськова Т. В., Елагина М. Г., Рузская А.Г. Ребенок раннего ворзаста // Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г Рузской. - М.: Педагогика, 1990. - С 100-149.
Галигузова Л. Н., Мещерякова СЮ., Царегородцева Л М. Психологические аспекты воспитания детей в домах ребенка и детских домах // Вопросы психологии. - 1990. - № 6. - С. 17-25.
Гальперин П. Я. Введение в психологию. - М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. - 149 с.
Гараи Л., Кечки М. Еще один кризис в психологии! Возможная причина шумного успеха идей Л.С. Выготского // Вопросы философии. - 1997. - № 4. - С. 86-97.
Грэхем Л. Р. Естествознание, философия и науки о человеческом поведении в Советском Союзе: Пер. с англ. -М.: Политиздат, 1991. - 480 с.
Гуткина Н. И. Несколько случаев из практики школьного психолога. - М.: Знание, 1991. - 74 с.
Детский дом: уроки прошлого / Сост. Г. Мыльникова. - М.: Московский рабочий, 1990. - 191 с.
Дубов И. Г., Петровский В.А. Перестройка личностных структур учашихся при персонализации личности педагога // Психология развивающейся личности / Под ред. А.В. Петровского. - М.: Педагогика, 1987. - С. 173-191.
Дубровина И. В. Предмет и задачи школьной психологической служби // Вопросы психологии. - 1988. - № 5. - С. 47-54.
Дубровина И. В. Школьная психологическая служба: Вопросы теории и практики. - М.: Педагогика, 1991. - 232 с.
Залысина И А., Смирнова Е. О. Некоторые особенности психического развития дошкольников, воспитывающихся вне семьи // Вопросы психологии. - 1985. - № 4. - С. 31-37.
Зарецкий В. К., Дубровская М.О., Ослон В.Н., Холмогорова А.Б. Пути решения проблемы сиротства в России. - М.: Библиотека «Вопросов психологии», 2002. - 208 с.
Землянухина Т. М. Особенности общения и любознательности у воспитанников закрытых детских учреждений в раннем детстве // Возрастные особенности психического развития детей / Под ред. И.В. Дубровиной, М.И. Лисиной. -М.: Просвещение, 1982. - С. 38-59.
Зинченко В.П. Теоретический мир психологии // Вопросы психологии. - 2003. - № 5. - С. 3-17.
Карпова С. Н. Специфика развития психического развития в онтогенезе (к истории вопроса) // Гальперин П.Я., Запорожец А.В., Карпова С.Н. Актуальные проблемы возрастной психологии. - М.: Изд-во Моск. ун-та. - 1978. - С. 5192.
Кола У.В., Ряудик В.В. Психологическая служба в школе. - М.: Знание, 1986. - 80 с.
Костюк Г.С. Принцип развития в психологии // Методологические и теоретические проблемы психологии / Отв. ред. Е.В.Шорохова. - М.: Наука, 1969. - С. 118-152.
Коул М. Размышление над портретом А.Р. Лурия // Вопросы психологии. - 2002. - № 4. - С. 25-43.
Кроник А. А. Установки и эталоны межличностного восприятия // Социальная психология личности / Отв. ред.
М.И. Бобнева, Е.В. Шорохова. - М.: Наука, 1979. - С. 184— 220.
Крэйн У. Теории развития. Секреты формирования личности. 5-е междунар. изд.: Пер. с англ. — СПб.: Прайм-Еврознак, 2002. — 512 с.
Кун Н. А. Легенды и мифы древней Греции: 4-е изд. — М.: Гос. уч.-пед. изд-во Министерства просвещения РСФСР, 1957. — 464 с.
Лангмейер И.,Матейчек З. Психическая депривация в детском возрасте. — Прага: Авиценум, 1984. — 334 с.
Леонтьев А. А. Педагогическое общение. — М.: Знание, 1979. — 47 с.
Леонтьев А. Н. Вступительная статья. О творческом пути Л.С. Выготского // Выготский Л.С. Собр. соч. в 6-ти т. — М.: Педагогика, 1982. — Т. 1. — C. 9—41.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв: В 2-х т. — М.: Педагогика, 1983. — Т. 2. — С. 94—231.
Леонтьев А. Н. Заметки о книге П.Я. Гальперина “Введение в психологию” // Леонтьев А.Н. Философия психологии. Из научного наследия. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1994. — С. 259—262.
Леонтьев А. Н. Об историческом подходе к изучению психики человека // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв: В 2-х т. — М.: Педагогика, 1983. — Т. 1. — С. 96—141.
Леонтьев А. Н. Образ мира // Леонтьев А.Н. Избр. психол. произв.: В 2 т. М: Педагогика, 1983. — Т.2. — С. 251—261.
Леонтьев А. Н. Развитие высших форм запоминания // Леонтьев А. Н. Избр. психол. произв.: В 2 т. — М: Педагогика, 1983. — Т.1. — С. 31—64.
Леонтьев А.Н. Учение о среде в педологических работах Л.С. Выготского (критическое исследование) // Вопросы психологии. — 1998. — № 1. — С. 108—124.
Лисина М.И. Влияние отношений с близкими взрослыми на развитие ребенка раннего возраста // Вопросы психологии. — 1961. — № 3. — С. 117—124.
Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения. — М.: Педагогика, 1986. — 144 с.
Лисина М.И. Пути влияния семьи и детского учреждения на становление личности дошкольника // Психологические основы формирования личности в условиях общественного воспитания. — М., 1979. — С.4—8.
Лурия А.Р. О естественнонаучных основах психологии / / Естественнонаучные основы психологии / Под ред. А. А. Смирнова, А.Р Лурия, В.Д. Небылицина. — М.: Педагогика, 1978.— С .7—23.
Максименко С.Д. Современное состояние генетических исследований в психологии // Практична психологія і соціальна робота. — 2000. — № 5. — С. 6—8; № 6. — С. 3—10; №7. — С. 2—7.
Малых С.Б. Статистические данные «Мониторинг развития психологической службы образования г.Москвы» // http: //www. humanities .edu.ru:8100 /db/ms g/50487
МамардашвилиМ.К Классический и неклассический идеалы рациональности: 2-е изд., испр. — М.: Лабиринт, 1994. — 90 с.
Мещерякова И.А., Мещеряков Б.Г. Проблемы со школьной психологией // http://fpo.ru/articles/mesh i a 1.html
Мещерякова С.Ю. Особенности аффективно-личностных связей с взрослыми у младенцев, воспитывающихся в семье и домах ребенка // Возрастные особенности психического развития детей / Под ред. И.В. Дубровиной, М.И. Лисиной. — М.: Просвещение, 1982. — С. 19—36.
Мещерякова С.Ю., Авдеева Н.Н. Ребенок младенческого возраста // Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г. Рузской. — М.: Педагогика, 1990. — С 23—99.
Мухина В. С. Психологическая помощь детям, воспитывающимся в учреждениях интернатского типа // Вопросы психологии. — 1989. — № 1. — С. 32—39.
Мясоед ПА. Антропологический принцип и проблемы психологии развития // Вопросы психологии. — 2000. — № 5. — С. 122—125.
Мясоед ПА. Методика непрямой экспресс-диагностики уровня психического развития дошкольников // Вопросы психологии. — 1996. — № 2. — С. 130—136.
Мясоед ПА. Ненормативное психическое развитие в практике психологической службы школы // Практическая психология в школе: цели и средства. Тезисы Всероссийской конференции. — СПб.: ИМАТОН, 1996. — С. 85—86.
Мясоед ПА. О системах психологического знания (анализ новых учебников психологии) // Вопросы психологии. - 1998. - № 1. - С. 55-64.
Мясоед П.А. Оценка интеллектуального развития младших школьников учителем // Вопросы психологии. -2001. - № 6. - С. 89-101.
Мясоед П.А. «Параллелограмм» А.Н. Леонтьева, «генетический закон» Л.С. Выготского и традиция научной школы // Вопросы психологии. - 2003. - № 2. - С. 105-117.
Мясоед П.А. Представленность личности учителя в учащихся // Психология учителя. Тезисы докладов к VII съезду Общества психологов СССР. - М., 1988. - С. 36-37.
Мясоед П.А. Проблема ненормативного психического развития // Вопросы психологии. - 1994. - № 6. - С. 49-57.
Мясоед П.А. Системно-деятельностный подход в психологии развития // Вопросы психологии. - 1999. - № 5. - С. 90-100.
Мясоед П.А. Теория и практика в работе школьного психолога // Вопросы психологии. - 1993. - № 4. - С. 72-79.
Мясоед П.А. Школьный психолог. Как ему работать?// Учительская газета. - 1992. - № 22. - С. 8.
Организация работы психолога школы-интерната. Методические рекомендации / Под ред. С.И. Яковенко. - К., 1991. - 111 с.
Ослон В.Н., Холмогорова А.Б. Психологическое сопровождение замещающей профессиональной семьи // Вопросы психологии. - 2001. - № 4. - С. 39-52.
Пахальян В.Э. Работа психолога при подготовке и проведении психологического консилиума // Вопросы психологии. - 1990. - № 2. - С. 86-90.
Пашина А.Х., Рязанова Е.П. Особенности эмоциональной сферы воспитанников и сотрудников детского дома // Психологический журнал. - 1993. - Т.14, № 1. - С. 44-52.
Петренко В.Ф. Конструктивистская парадигма в психологической науке // Психологический журнал. - 2002.
- Т. 23. № 3. - С. 113-121.
Петровский А. В. Вопросы истории и теории психологи. Избр. труды. - М.: Педагогика, 1984. - 320 с.
Петровский А.В., ЯрошевскийМГ. История и теория психологии: В 2-т. - Ростов н/Дону: “Феникс”, 1996. - Т.1. - 416 с.
Положение о психологической службе в системе народного образования // Вопросы психологии. - 1991. - № 1.- С. 182-185.
Положение о психологической службе в учреждениях интернатского типа для детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей / Под ред. И.В. Дубровиной. - М. 1989. - 14 с.
Поляков Ю.Ф., СолоедК.В. Развитие инициативности у детей первого года жизни в условиях материнской депривации // Психологический журнал. - 2000. - Т.21, №4. - С. 9-17.
Пономарев Я.А. Методологическое введение в психологию. - М.: Наука, 1983. - 205 с.
Пригожин И. Философия нестабильности // Вопросы философии. - 1991. - № 6. - С. 46-57.
Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Исследование психического развития младших школьников, воспитывающихся в закрытом детском учреждении // Возрастные особенности психического развития детей / Под ред. И.В. Дубровиной, М.И. Лисиной. - М.: Просвещение, 1982. - С. 94-111.
Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Дети без семьи (Детский дом: заботы и тревоги общества). - М.: Педагогика, 1990. - 160 с.
Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Особенности психического развития младших школьников, воспитывающихся вне семьи // Вопросы психологии. - 1982. - № 2. - С. 80-86.
Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Младший школьник // Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г. Рузской. - М.: Педагогика, 1990. - С 175-204.
Прихожан А.М., Толстых НН. Психолого-педагоги-ческие проблемы воспитания младших школьников в закрытом детском учреждении // Результаты психологических исследований в практику обучения и воспитания / Под ред. И.В. Дубровиной, Б.С. Круглова. - М.: Изд-во АПН СССР, 1985. - С. 42-56.
Психологическая наука и педагогическая практика: НИИ психологии УССР. - К.: Радянська школа, 1983. - 236 с.
Психологическая служба в школе: Круглый стол // Вопросы психологии. - 1982. - № 3. - С. 62-93; № 4. - С. 75-103.
Психологическая теория коллектива / Под ред. А.В. Петровского. - М.: Педагогика, 1979. - 240 с.
Психологическая энциклопедия: Пер. с англ. 2-е изд. / Под ред. Р. Корсини и А. Ауэрбаха. - СПб.: Питер, 2003. - 1096 с.
Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г. Рузской - М.: Педагогика, 1990. - 264 с.148.Психологическое изучение детей в школе-интернате / Под ред. Л.И. Божович. - М.: Изд-во АПН СССР, 1960. - 28 с.
Психология XXI века: пророчества и прогнозы // Вопросы психологи. - 2000. - № 1. - С. 3-35.
Психолого-педагогические рекомендации по воспитанию детей в детских домах и школах-интернатах: Дошкольный и младший школьный возраст. - М.: Изд-во АПН СССР, 1986. - 29 с.
Рабочая книга школьного психолога / Под ред. И.В. Дубровиной. - М.: Просвещение, 1991. - 303 с.
Радина Н.К. Изучение самопринятия у детей, воспитывающихся в закрытых детских учреждениях и в семье // Вопросы психологии. - 2000. - № 3. - С. 23-33.
Реферат УДК 159007 // РЖ 04 Биология. Сводный том Р.041. Психология. - 1994. - № 2. - 2П1022.
Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир.
- СПб.: Питер, 2003. - С. 44-280.
Рубцов В.В. Служба практической психологии образования: современное состояние и перспективы развития // Вопросы психологии. - 2003. - № 6. - С. 32-39.
Рубцов В.В., МалыхинПА., Федосова ЕЮ., Малых С.Б. Статистические данные «Анализ системы психологической поддержки образования г. Зеленограда» // http://www. humanities.edu.ru/db/msg/50491
Савченко Ю.В. Практическое применение педагогической антропологи: совместная деятельность учителя и школьного психолога // h1ttm//www/urao.edu/konf_pa/ll5.doc/
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Антропологический принцип в психологии развития // Вопросы психологии. -1998. - № 6. - С. 3-17.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. - М.: Школьная пресса, 2000. - 416 с.
Слуцкий В.М. Факторные структуры интеллектуальных показателей детей, воспитывающихся в детском доме, и семье // Вестн. Моск. ун-та. Сер.14. Психология. - 1991. - №1. - С. 34^1.
Слуцкий В.М. Социальная изоляция и психическое развитие старших дошкольников: анализ когнитивного, эмоционального и личностного развития // Психологический журнал. - 1996. - Т.17, № 1. - С. 86-96.
Смирнова Е.О. Дошкольник // Психическое развитие воспитанников детского дома / Под ред. И.В. Дубровиной, А.Г Рузской. - М.: Педагогика, 1990. - С. 150-174.
Соколова Е.Е. «Неклассическая» психология А.Н. Леонтьева // Психологический журнал. - 2001. - Т. 22, № 6. - С. 14—24.
Соколова Е.Т. Психотерапия: теория и практика. -М.: Академия, 2002. - 368 с.
Степанова М.А. Психология в образовании: психо-лого-педагогическое взаимодействие // Вопросы психологии. - 2003. - № 4. - С. 76-83.
Степин В.С. Теоретическое знание: Структура, история, эволюция. - М.: Прогресс-Традиция, 2000. - 744 с.
Тайсон Ф, Тайсон РЛ. Психоаналитические теории развития: Пер. с англ. - Екатеринбург: Деловая книга, 1998. - 528 с.
Тарабрина Н.В., Калмыкова Е.С. Рецензия на книгу Е.Т. Соколовой «Психотерапия. Теория и практика» // Психологический журнал. - 2003. - Т. 24, № 5. - С. 122-127.
Татенко В.А. О тленном и нетленном в предмете психологии // http://politicon.iatp.org.ua/tm/tatenkopredpsych.htm
Татенко ВА. Субъект психической активности: поиск новой парадигмы // Психологический журнал. - 1995.
- Т.16, № 3. - С. 23-34.
Фрейд А. Введение в технику детского психоанализа: Пер. с англ. - М., 1991. - 91 с.
Фрейд А. Разлука с матерью // Лишенные родительского попечительства. Хрестоматия / Ред.сост. В.С. Мухина. - М.: Просвещение, 1991. - С. 142-143.
Фрейд З. Очерки истории психоанализа: Пер. с нем. // Фрейд З. «Я» и «Оно». Труды разных лет: В 2-х кн. -Тбилиси: Мерани, 1991. - Кн. 1. - С. 15-70.
Фридман Л.М. О концепции школьной психологической службы // Вопросы психологии. - 2001. - № 1. - С. 97-106.
Фромм Э. Искусство любви. Исследование природы любви: Пер. с англ. - Минск: Полифакт, 1990. - 80 с.
Цукерман Г.А. Какая теория нужна школьной психологии // Вопросы психологии. - 1993. - № 1. - С. 114-115.
Шпиц РА. Поведение депривованных детей // Лишенные родительского попечительства. Хрестоматия / Ред.-сост. В.С. Мухина. - М.: Просвещение, 1991. - C. 166-167.
Эльконин Б. “Я - экстремист деятельностного подхода»! // Первое сентября.- 2001. - № 14. - С. 4.
Эльконин Д.Б. Об источниках неклассической психологии // Эльконин Д.Б. Избр. психол. труды. - М.: Педагогика, 1989. - С. 475-478.
Эткинд А.М. Психология практическая и академическая: расхождение когнитивных структур внутри профессионального сознания // Вопросы психологии. - 1987. - № 6. - С. 20-30.
Юревич А.В. Методологический либерализм в психологии // Вопросы психологии. - 2001. - № 5. - С. 3-18.
Ярошевский М.Г. История психологии. - Изд. 3-е, перераб. - М.: Мысль, 1985. - 575 с.
Ярошевский М.Г. Л.С. Выготский и марксизм в советской психологии. К социальной истории российской науки (Отклик А.В. Брушлинского и ответ автора) // Психологический журнал. - 1992. - Т. 13, № 5. - С. 84-99.
Ярошевский М.Г. Психология в XX столетии. - 2-е изд., перераб. - М.: Политиздат, 1974. - 447 с.
Bowlby J. Child care and the growth of love. - London: Penguin books, 1955. - 191 p.
Crain W. Theories of Development. Concepts and applications: 4d ed. - New Jersy: Prentice-Hall, Upper Saddle River, 2000. - 420 р.
Harlow H.F., Harlow M.K. Learning to love // Mussen PH., Conger J.J., Kagan J. Reading in child development and personality. - N.Y., Evanston, London: Harper & Row, Publishers, 1970. - P. 118-145.
Miller P.H. Theories of Developmental Psychology: 4d ed. - New York: Worth Publishers, 2002. - 518 p.
Rosenthal R., Jacobson L. Pygmalion in the classroom: Teacher expectation and pupils’ intellectual development’,. New York: Holt, Rihenhart and Winston, 1968. (see: http:// www.psichi. org/pubs/articles/article 121. asp).
Yarrow L.J. Separation from parents during early childhood // Review of child development research. V.1. / Ed. M.L. Hoffman, L.W. Hoffman. — N.Y.: Russell sage foundation, 1964. - P. 89-136.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).