Категорійна матриця аксіопсихологічного проєктування життєвих досягнень особистості
DOI:
https://doi.org/10.35774/Ключові слова:
аксіопсихологічне проєктування, життєве досягнення, категорійна матрицяАнотація
Представлено інноваційний підхід до аналізу й оптимізації процесу особистісного розвитку через інтеграцію аксіологічних і психологічних складників. Провідна ідея дослідження полягає в тому, що життєві досягнення формуються шляхом синтезу внутрішніх цінностей, мотиваційних, когнітивних та емоційних узмістовлень, які динамічно взаємодіють між собою. З допомогою новоствореної категорійної матриці структуровано процес проєктування досягнень, що дозволило окреслити зв’язки між окремими категорійними засобами, зокрема самоідентифікацією, усвідомленням внутрішніх цінностей, мотивацією, емоційним тлом. Застосовано системодіяльнісний підхід, який сприяє більш глибокому розумінню того, як кожен з таксонів впливає на загальну динаміку особистісного зростання і самореалізації. Практична значущість категорійної матриці пов’язана із її застосуванням як діагностичного та корекційного інструменту у сферах психологічного консультування, коучингу та освітніх програм, а також як надійного системотвірного засобу визначення персональних орієнтирів розвитку особистості; крім того вона дає змогу окреслити оптимальні стратегії для реалізації її найкращого психодуховного потенціалу, що є ключовим для підтримки збалансованої самореалізації. Отримані результати відкривають нові можливості для проведення емпіричних досліджень, спрямованих на вивчення взаємних кореляцій між аксіологічними та психологічними аспектами особистісного зростання. Подальше розширення й адаптація описаної моделі-матриці до різних соціокультурних контекстів може значно підвищити її універсальність та ефективність як інструменту мислевчинення. Підкреслено важливість міждисциплінарного підходу, в якому об’єднано знання з аксіології, психології, системного і методологічного видів аналізу. Обстоюваний підхід уможливлює створення комплексної картини життєвих досягнень особистості і надає у розпорядження дослідника дієві поняттєво-категорійні засоби для розробки ефективних стратегій і тактик їх правдешнього здійснення. Доведено, що презентована категорійна матриця не лише роз’яснює дію механізмів формування життєвих досягнень, але й відкриває нові горизонти для практичного застосування у сфері особистісного розвитку, що сприятиме збалансованому та розширеному свідомісному погляду на розвиткове функціонування самореалізації. У перспективі все це спричинить розробку адаптивних програм підтримки особистісного зростання осіб різних вікових категорій.
An innovative approach to the analysis and optimisation of the process of personal development through the integration of axiological and psychological components is presented. The main idea of the study is that life achievements are formed through the synthesis of internal values and motivational, cognitive and emotional aspects that dynamically interact with each other. Using the developed categorical matrix, the author structured the process of designing achievements, which allowed outlining the connections between individual categories, in particular, self-identification, awareness of internal values, motivation, and emotional background. A systemic approach was applied, which contributes to a deeper understanding of how each of the taxa affects the overall dynamics of personal growth and self-realisation. The practical significance of the categorical matrix lies in its use as a diagnostic and corrective tool in the areas of psychological counselling, coaching, and educational programmes. The use of this model makes it possible to determine personal development guidelines and outline optimal strategies for realising potential, which is key to supporting balanced self-realisation. The results obtained open up new opportunities for conducting empirical research aimed at studying the mutual correlations between the axiological and psychological aspects of personal growth. Further expansion and adaptation of the described matrix model to various sociocultural contexts can significantly increase its versatility and effectiveness. The importance of an interdisciplinary approach, which combines knowledge from axiology, psychology, and systems analysis, is emphasised. The specified approach makes it possible to create a comprehensive picture of a persons life achievements and develop effective strategies for their achievement. The presented categorical matrix is an innovative tool that not only explains the mechanisms of forming life achievements but also opens up new horizons for practical application in the field of personal development. Its implementation will promote a balanced and more conscious approach to self-realisation, which in the future may become a springboard for the devel opment of adaptive programmes to support personal growth.
Посилання
Bandura, A. (2024).Mekhanizm samoefektyvnosti u lyuds'komu funktsionuvanni [Self-efficacy mechanism in human agency]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 63-94 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2024.02.063
Berdiayev, M.O. (2024). Osobystist' yak tvorchyi akt [Personality as a creative act]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 16-48 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2024.01.049
Furman, A.V. & Furman, O.Y. & Shandruk, S.K. & Co (2019). Vitakulturna metodolohiia: antolohiia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Viticultural methodology: an anthology. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's Scientific School]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Hulyas, I.A. (2020). Aksiopsykholohichne proyektuvannya zhyttyevykh dosyahnen osobystosti [Axiopsychological design of a person's life achievements]. Kyiv: Liudmyla [in Ukrainian].
Hulyas, I.A. (2023). Aksiopsykholohiya: navch. posibn. [Axiopsychologi: study guide]. Kyiv: Liudmyla [in Ukrainian].
Hulyas, I.A. (2020). Kontseptsiia aksiopsykholohichnoho proiektuvannia zhyttievykh dosiahnen osobystosti [The concept of axio-psychological design of life achievements of the individual]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 4, 70-96. DOI: https://doi.org/10.35774/ pis2020.04.070 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.04.070
Karpenko, Z.S. (2018). Aksiolohichna psykholohiia osobystosti [Axiological personality psychology]. IvanoFrankivsk [in Ukrainian].
Karpenko, Z.S. (2006). Kartohrafiya intehralnoyi subyektnosti: post-postmodernistskyy proyekt [Cartography of integral subjectivity: a post-postmodernist project]. Lyudyna. Subyekt. Vchynok: Filosofsko-psykholohichni studiyi - Man. Subject. Deed: Philosophical and psychological studies / edited by V.O. Tatenko. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Karpenko, Z. (2008). Predmet i metod aksiopsykholohii osobystosti. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 35-62 [in Ukrainian].
Furman, A.V. & Furman, O.Y. & Shandruk, S.K. & Co (2019). Metodolohiia i psykholohiia humanitarnoho piznannia. Do 25-richchia naukovoi shkoly profesora A.V. Furmana [Methodology and psychology of humanitarian cognition. To the 25th anniversary of professor A.V. Furman's scientific school]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A.A. (2020). Metodolohiia psykholohichnoho piznannia smyslozhyttievoi sfery osobystosti [Methodology of psychological cognition of the meaningful sphere of personality]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 5-34. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.01.005
Furman, A.A. (2016). Psykholohiia osobystosti: tsinnisnooriientatsiinyi vymir [Personality psychology: value-orientation dimension]. Odesa: ONPU; Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A.A. (2017). Psykholohiia smylozhyttievoho rozvytku osobystosti [Psychology of the meaning-life personality development]. Ternopil: TNEU [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2022). Arkhitektonika teorii diialnosti: refleksyvno-vchynkovyi stsenarii metametodolohuvannia [Architecture of the theory of activity: a reflexive-action scenario of meta-methodologization]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 7-94. DOI: https://doi.org/10.35774/ pis2022.01.007 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2022.01.007
Furman, A.V. (2016). Ideia i zmist profesiinoho metodolohuvannia [The idea and content of professional methodology]. Ternopil [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2023). Katehoriina matrytsia vitakulturnoi metodolohii: vid myslevchynennia do kanonu [Categorical matrix of vitacultural methodology: from thinking to canon.]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 6-50. DOI: https://doi.org/10.35774/pis2023.02.006 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2023.02.006
Furman, A.V. (2020). Katehoriina matrytsia teoretychnoi psykholohii [Categorical matrix of theoretical psychology]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 2, 13-51 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.35774/pis2020.02.013
Furman, A.V. (2011). Psykhokul'tura ukrains'koi mental'nosti [Psychoculture of the Ukrainian mentality]. Ternopil: Ekonomichna dumka. 168 p. [in Ukrainian].
Furman, A.V. (2001). Ukrains'ka mental'nist' ta yiyi kyl'tyrno-psykholohichni koordynaty [Ukrainian mentality and its cultural and psychological coordinates]. Psykholohiia i suspilstvo - Psychology and society, 1, 9-73 [in Ukrainian].
Furman Anatolii V., Furma Anatolii A., Furman Oksana. (2024). Object and subject of axiopsychology of personality: sources and prerequisites for the emergence. Nauka i osvita - Science and education, 3, 114-128. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-3-16 [in Ukrainian].
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).