ЕТАПИ ОСОБИСТІСНОГО ЗРОСТАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2017.02.127Ключові слова:
психіка, особистість, інтетративно-особистісний підхід, інтетративна модель, особистісне зростання, стадії, закономірностіАнотація
На основі авторської інтегративної моделі особистості виділено 12 етапів особистісного зростання, що об’єднані в три стадії - адаптації, самореалізації і трансценденції. Описано закономірності процесу особистісного зростання в цілому. Зокрема, виявлено чергування періодів екстраверсії та інтроверсії, обґрунтовані загальні закономірності у процесах особистісного зростання та онтогенетичного розвитку, окреслений зв’язок між закономірностями вказаного зростання й актуальними потребами людини як суб’єкта життєдіяльності. Побіжно розглянуті питання діагностики та фасилітації особистісного зростання.
Based on the author’s integrative model of personality 12 phases of personal growth were identified and described. These phases were combined in three stages: adaptation, self-actualization and transcendence. Patterns of development of the process of personal growth as a whole are described. In particular, alternation of periods of extraversion and introversion is educed, general regularities in the processes of personal growth and ontogenetic development are found out. The connection between regularities of personal growth and actual needs of individual is pointed. The questions related to diagnostics and facilitation of personality growth are discussed briefly.
Посилання
Андреев A.C. Развитие экологического сознания посредством психологических тренингов / A.C. Андреев // Конференция “Дни Петербургской философии” / Тезисы и статьи секции: “Новый век: гармония природы и интеллекта”. - СПб: СПбГУ, 2008. - С. 60-68.
Андреев A.C. Авторский интегративный подход к содействию личностному росту: основные положения / А.С. Андреев // Горизонты образования. - Ялта: КГГУ, 2008. - № 2. - С. 33-37.
Андреев A.C. Интегративный подход к содействию личностному росту в условиях психологического тренинга: практическое приложение (I) / А.С. Андреев // Горизонты образования. - Севастополь: Рібест, 2010. - № 2. - С. 145-150.
Андреев A. C Естественные предпосылки личностного роста / А.С. Андреев // Современные приоритеты практической психологии в образовании: Материалы V Крымской научно-практической конференции / Составитель Кузьмина Р.И. - Симферополь: Учпедгиз, 2010. - С. 35-39.
Андреев A.C. Методы фасилитации спонтанного развития личности / А.С. Андреев // Горизонты образования. - Севастополь: Рібест, 2010. - №1. - С. 78-83.
Андреев O.C. Інтегративна модель особистості / О.С. Андреев // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. - Т. X. Психологія навчання. Г енетична психологія. Медична психологія. - Вип. 19. - ДП “Інформ.-аналіт. аг.”, 2011. - С. 9-17.
Андреев А.С. Психологическая природа и этапы личностного роста / А.С. Андреев // Горизонты образования. - Севастополь: Рібест, 2012. - №1 - С. 78-83.
Балл Г.А. Психология в рациогуманистической перспективе: Избранные работы / Г.А. Балл. - К.: Изд-во Основа, 2006. - 408 с.
Балл Г.А. Личность как модус культуры и как интегративное качество лица / Г.А. Балл, В.А. Медин-цев // Мир психологии. - 2010. - № 4. - С. 167-178.
Бехтерев В.М. Личность и условия её развития и здоровья / В.М. Бухтерев // Психология личности в трудах отечественных психологов / Сост. Л.В. Куликов. - СПб.: Питер, 2000. - С. 146-151.
Лазурскнй А.Ф. Классификация личностей / А.Ф. Лазурский. - Петроград: Госиздат, 1922. - 222 с.
Маддн С.Р. Теории личности: сравнительный анализ / С.Р. Мадди. - СПб.: Речь, 2002. - 539 с.
МаслоуА. Мотивация и личность / А. Маслоу. -3-е изд. - СПб.: Питер, 2003. - 352 с.
Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / А. Маслоу. - М.: Смысл, 1999. - 425 с.
Менннг O. поведение животных. Вводный курс / О. Менинг. - М.: “Мир”, 1982. - 360 с.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека / К. Роджерс. - М.: Изд. группа “Прогресс”, “Универс”, 1994. - 480 с.
Фурман А.А. Психологія особистості: ціннісно-орієнтаційний вимір: [монографія] / А.А. Фурман. -Одеса: ОНПУ; Тернопіль: ТНеУ, 2016. - 312 с.
Эльконнн Д. Б. К проблеме периодизации психологического развития в детском возрасте / Д.Б. Эль-конин // Вопросы психологии. - 1971. - № 4. - С. 6-20.
Юнг К.Г. Аналитическая психология / К.Г. Юнг; пер. и ред. В.В. Зеленского. - СПб: МЦНК и Т “Кентавр”, Институт Личности, ИЧП “Палантир”, 1994. - 136 с.
Enkson E. The life cycle competed / E. Erikson. -NY: Norton, 1982. - 362 р.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).