Особливості інтерпретації та імплементації поняття “резильєнтність” у психологічній і педагогічній науках

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35774/

Ключові слова:

особистість, резильєнтність, концепт

Анотація

Стаття присвячена аналізу особливостей інтерпретації та імплементації поняття «резильєнтність» у психологічній та педагогічній науках, що зумовлено трансформацією освітніх парадигм і пошуком нових, релевантних і більш якісних освітніх результатів. Виявлено, що відносна новизна терміна в українському науковому дискурсі спричинила дефінітивну невизначеність та множинність синонімічних перекладів, що ускладнює уніфікацію наукового мовлення. Простежено еволюцію концепту від етимологічного коріння у точних науках до сучасного поліпарадигмального застосування. Закцентовано на необхідності чіткого розмежування резильєнтності від споріднених понять-уявлень, таких як стресостійкість, життєстійкість та копінг, підкреслюючи її динамічний, адаптивний та трансформативний характер. У психології резильєнтність розуміється як здатність особи долати несприятливі обставини, сприяючи психологічному зростанню та розвитку через внутрішні механізми саморегуляції. В освітології пропонується розширити розуміння «академічної резильєнтності» від вузького соціально-педагогічного трактування (як подолання освітньої нерівності) до ширшої, дидактично зорієнтованої, концепції. Ця концепція охоплює здатність більшості учнів/здобувачів успішно справлятися з повсякденними навчальними викликами, перетворюючи їх на ресурс для когнітивного та особистісного зростання. Запропоновано інтегровані психолого-педагогічні моделі, що спрямовані на формування внутрішніх ресурсів особистості (саморегуляції, емоційного інтелекту, когнітивної гнучкості) для успішної навігації в мінливому освітньому та професійному довкіллі. Висновується, що термін «резильєнтність» успішно закріпився в українській мові, заповнивши концептуальну лакуну, і постає ключовою компетентністю для формування стійкої та адаптивної особистості.

This article analyzes the specifics of interpreting and implementing the concept of «resilience» in psychological and pedagogical sciences, driven by the transformation of educational paradigms and the search for new, relevant educational outcomes. It reveals that the term’s relative novelty in Ukrainian scientific discourse has led to definitional ambiguity and a multitude of synonymous translations, complicating the unification of scientific language. The evolution of the concept is traced from its etymological roots in the exact sciences to its modern multi-paradigmatic application. The author emphasizes the need for a clear distinction between resilience and related concepts such as stress resistance, hardiness, and coping, highlighting its dynamic, adaptive, and transformative nature. In psychology, resilience is understood as an individual’s ability to overcome adverse circumstances, fostering psychological growth and development through internal self-regulation mechanisms. In pedagogy, the article proposes broadening the understanding of «academic resilience» from a narrow socio-pedagogical interpretation (overcoming educational inequality) to a wider, didactically oriented concept. This concept encompasses the ability of most students to successfully cope with everyday learning challenges, transforming them into resources for cognitive and personal growth. Integrated psychological and pedagogical models are proposed, aimed at fostering an individual’s internal resources (self-regulation, emotional intelligence, cognitive flexibility) for successful navigation in a changing educational and professional environment. The article concludes that the term «resilience» has been successfully assimilated into the Ukrainian language, filling a conceptual gap, and is a key competence for forming a resilient and adaptive personality.

Біографії авторів

  • Алла Сеник

    кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри психології та соціальної роботи,  завідувачка загального відділу Західноукраїнського національного університету, м. Тернопіль.

    a.senyk@wunu.edu.ua

    ORCID: 0000-0002-6217-7464

  • Юрій Москаль

    заступник начальника науково-дослідної частини Західноукраїнського національного університету, заступник головного редактора – відповідальний за випуск журналу “Психологія і суспільство”, м. Тернопіль.

    yu.moskal@wunu.edu.ua

    ORCID: 0000-0002-8494-4732

    ResearcherID: R-7839-2017

Посилання

damеnko, L. (2020). Aktualni pіdkhody do problemy doslіdzhennya rezylyeмntnostі [Current approaches to the problem of resilience research]. Vіsnyk Natsіonalnoho unіversytetu oborony Ukrayiny. Pytannya psykhologіyi [Bulletin of the National University of Defense of Ukraine. Issues of Psychology], 5, 5-13 [in Ukrainian].

Dmytryshyn, S. (2024). Rezylyeмntnіst osobystostі: sutnіst fenomenu ta metody rozvytku [Personality resilience: The essence of the phenomenon and methods of development]. Vіsnyk Lvіvskoho unіversytetu. Serіya psykhologіchnі nauky [Bulletin of Lviv University. Series Psychological Sciences], 20, 67-74 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.30970/PS.2024.20.10

Lazos, H. (2018). Rezylyeмntnіst: kontseptualіzatsіya ponyat, ohlyad suchasnykh doslіdzhen [Resilience: Conceptualization of concepts, overview of modern research]. Aktualnі problemy psykhologіyi. Tom 3: Konsultatyvna psykhologіya і psykhoterapіya [Current problems of psychology. Volume 3: Counseling Psychology and Psychotherapy], 14, 26-64 [in Ukrainian].

Khaminich, O. (2016). Rezylyeмntnіst: zhyttyestіykіst, zhyttyezdatnіst abo rezylyeмntnіst? [Resilience: Hardiness, vitality, or resilience?]. Naukovyy vіsnyk Khersonskoho derzhavnoho unіversytetu. Serіya "Psykhologіchnі nauky" [Scientific Bulletin of Kherson State University. Series «Psychological Sciences»], 6(2), 160-165 [in Ukrainian].

Senyk, A.M. (2024). Art-metody u psykhosotsial'niy reabilitatsiyi: resursy i mozhlyvosti [Art-methods in psychosocial rehabilitation: resources and opportunities]/ Psykholohiya i suspilstvo - Psychology and society, 1, 203-208 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.35774/pis2024.01.203

Tsyuman, T., Nahula, O. & Adamska, Z. (2022). Psykhologіchnі umovy rezylyeмntnostі pedagoha v perіod voyennoho stanu [Psychological conditions of teacher's resilience during martial law]. Pedahohіchna osvіta: Teorіya і praktyka. Psykhologіya. Pedahohіka [Pedagogical education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy], 38(2), 83-89 [in Ukrainian].

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3813

Agasisti, T. (2018). Academic resilience: What schools and countries do to help disadvantaged students succeed in PISA (OECD working paper no. 167). OECD [in English].

Agasisti, Т. & Longobardi, S. (2017). Equality of educational opportunities, schools' characteristics and resilient students: An empirical study of EU-15 countries using OECD-PISA 2009 data. Social Indicators Research, 134(3), 917-953 [in English].

https://doi.org/10.1007/s11205-016-1464-5

Bajaj, B. & Pande, N. (2015). Mediating role of resilience in the impact of mindfulness on life satisfaction and affect as indices of subjective well-being. Personality and Individual Differences, 93 [in English].

https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.09.005

Benedikter, R. (2013). Global systemic shift: A multidimensional approach to understand the present phase of globalization. New Global Studies, 7(1), 1-15 [in English].

https://doi.org/10.1515/ngs-2012-005

Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins (Ed.), The Minnesota Symposia on Child Psychology (Vol. 13. Р. 39-101). Erlbaum [in English].

Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely adverse events? American Psychologist, 59(1), 20-28 [in English].

https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.1.20

Bonanno, G. A. (2013). PTSD, resilience and posttraumatic growth among ex-prisoners of war and combat veterans. Psychiatry Related Sciences, 50(2), 91-99 [in English].

Bonanno, G. A., Wortman, C. B., Lehman, D. R., Tweed, R. G., Haring, M., Sonnega, J., Carr, D. & Nesse, R. M. (2002). Resilience to loss and chronic grief: A prospective study from preloss to 18-months post-loss. Journal of Personality and Social Psychology, 83(5), 1150-1164 [in English].

https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.5.1150

Day, C. & Gu, Q. (2013). Resilient teachers, resilient schools: Building and sustaining quality in testing times. Routledge [in English].

https://doi.org/10.4324/9780203578490

Henderson, N. (2013). Havens of resilience. Educational Leadership, 71(1), 22-27 [in English].

Leipold, B. & Greve, W. (2009). Resilience: A conceptual bridge between coping and development. European Psychologist, 14(1), 40-50 [in English].

https://doi.org/10.1027/1016-9040.14.1.40

Miller, E. D. (2003). Reconceptualizing the role of resiliency in coping and treatment. Journal of Loss and Trauma, 8(3), 239-246 [in English].

https://doi.org/10.1080/15325020305881

Steward, J. (2014). Sustaining emotional resilience for school leadership. School Leadership & Management, 34(1), 52-68 [in English].

https://doi.org/10.1080/13632434.2013.849686

Tomlinson, J. (2000). Policy and governance. In C. Watkins, C. Lodge, & R. Best (Eds.), Tomorrow's schools - Towards integrity (Р. 156). RoutledgeFalmer [in English].

Werner, E. (1993). Risk, resilience, and recovery: Perspectives from the Kauai longitudinal study. Development and Psychopathology, 5(4), 503-515 [in English].

https://doi.org/10.1017/S095457940000612X

Завантаження

Опубліковано

2025-09-09

Як цитувати

Сеник, Алла, and Юрій Москаль. “Особливості інтерпретації та імплементації поняття ‘резильєнтність’ у психологічній і педагогічній науках”. Психологія і суспільство, vol. 92, no. 2, Sept. 2025, pp. 158-67, https://doi.org/10.35774/.

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

Схожі статті

1-10 з 179

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.