КОНЦЕПТ ДОСВІДУ В ІНДИВІДУАЛЬНІЙ ПСИХОЛОГІЇ АЛЬФРЕДА АДЛЕРА
Ключові слова:
А. Аддер, індивідуальна психологія, досвід, динамічне реагування, суб’єкт життєдіяльності, особистість, повсякдення, самовизначення людини, відчуття неповноцінності, компенсація, жага довершеності, прагнення до досконалості, стиль життяАнотація
У статті обґрунтовується роль досвідницьких структур особистості у концепціях та епістемах індивідуальної психології А. Адлера, основні постулати якої базуються на прагненні до поглиблення знань про людину як єдину, саморегулятивну систему, котра є інтегральною частиною соціуму. Логіко-змістовий аналіз концепту “досвід”у зв’язку із розумінням бзових теоретичних моделей індивідуальної психології (відчуття неповноцінності і компенсації, прагнення до досконалості, стиль життя, соціальний інтерес, творче Я, порядок народження, фікційний фіналізм) дозволив розкрити сутність розвитку здорової особистості, здатної до продуктивної соціальної активності в контекстах поведінки, діяльності, спілкування, вчиняння. Це, своєю чергою, породжує почуття єдності та віри в інших, мужність бути недосконалим, людяним, ем-патійним, оптимістичним та соціально зорієнтованим у повсякденні, що й забезпечує повновагоме самоствердження і самореалізацію особистості в конкретному часопросторі усуспільненого індивідуального буття.
Посилання
Аддер А. Понять природу человека / Е.А. Цыпин : [пер. с англ.]. - СПб.: Гуманитарное агентство “Академический проект”, 1997. - 256 с.
Аддер А. Наука жить / А.А. Юдин : [пер. с англ.]. -К.: Port-Royal, 1997. - 288 с.
Аддер А. Практика и теория индивидуальной психологии / А.М. Боковиков : [пер. с англ.]. - М., 1995.
- 296 с.
Бубер М. Два образа веры / Я и Ты / М. Бубер. -М.: Республика, 1995. - С. 16-92.
Буякас Т.М. Проблема и психотехника самоопределения личности / Т.М. Буякас // Вопросы психологии. - 2002. - № 2. - С. 28-39.
Выготский Л.С. Психология развития ребенка / Л.С. Выготский. - М.: Смысл, Эксмо, 2004. - С. 200508.
Мамардашвили М.К. Стрела познания: Набросок естественно-исторической гносеологии / М.К. Мамардашвили. - М.: Языки русской культуры, 1997. - 304 с.
Павліченко А.А. Досвідна концепція індивіда як засада проектування освіченої людини / А.А. Павліченко // Технологія інноваційного пошуку в системі вищої освіти (збірка матеріалів до регіональної науково-методичної конференції, 19 квітня 2002 року). -Тернопіль: Економічна думка, 2002. - С. 45-47.
Рыбалко Е.А. Становление личности / Е.А. Рыбалко // Социальная психология личности: Сб. науч. трудов. - Л.: Знание, 1974. - С. 20-31.
Словник української мови / Академічний тлумачний словник / http://sum.in.ua/s/dosvid - Т. 2, с. 382.
Узнадзе Д.Н. Общее учение об установке / Д.Н. Узнадзе / [под ред. Ш.А. Надирашвили, В.К. Цаава]. - М.: Московский психолого-социальный ин-т, 1997. - 448 с.
Фрейджер Р. Личность. Теории, упражнения, эксперименты / Р. Фрейджер, Дж. Фейдимен : [пер. с англ.]. - СПб.: Пройм-ЕВРОЗНАК, 2006. - 704 с.
Фрейджер Р. Теории личности и личностный рост [4-е изд.] / Р. Фрейджер, Дж. Фейдимен. - М.: Мир, 2004. - 295 с.
Фурман А.А. Ціннісно-орієнтаційні чинники особистісного розвитку майбутніх психологів: авто-реф. дис.... к.психол. н.: 19.00.07 / Анатолій Анатолійович Фурман. - Одеса, 2009. - 20 с.
Фурман А.А. Ціннісно-орієнтаційний портрет фахівця-психолога: від моделі до індивідуальних інваріантів // Психологія і суспільство. - 2012. - №1. - С. 118-126.
Фурман А.В. Психокультура української ментальності: [2-е наук. вид] / А.В. Фурман. - Тернопіль: НДІ МЕВО, 2011. - 168 с.
ХьеллЛ. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер.
- СПб.: Питер, 2009. - 607 с.
Холл К. С. Теории личности / К.С. Холл, Г. Линдсей. - М.: Эксмо-Пресс, 1999. - 592 с.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
