Діалогіка формотворення ідеї як засобу мислення

Автор(и)

  • Олександр Єжиєвич Самойлов доктор психологічних наук, доцент, завідувач кафедри педагогіки та психології Вищого навчального закладу «Міжнародний гуманітарно-педагогічний інститут “Бейт-Хана”» , м. Дніпро. ORCID: 0000-0001-5520-5714 http://orcid.org/0000-0001-5520-5714

DOI:

https://doi.org/10.35774/pis2020.03.005

Ключові слова:

діалогіка, теорія, проблема, ідея, мислення, невідоме/відоме, формальна логіка

Анотація

Теоретичні проблеми здебільшого виникають у ситуації зіткнення взаємонеприйнятних положень окремої теорії, які перебувають у стані активного протиборства. На можливі шляхи або способи розв’язання цих проблем зазвичай вказують ідеї – своєрідні психологічні знаряддя мислення, структура і функціональне призначення яких дозволяють відображати об’єкт осмислення різнобічно і цілісно, запобігаючи тим самим перспективі оформлення його крайніх проявів як взаємосуперечливих понять односторонніх теоретичних уявлень-підходів. Особливість процесу формотворення ідеї визначається тим, що мислення, стимулюючи функціональне призначення ідеї, використовує при його розгортанні вдосконалені ним самим правила виведення понять і змінені принципи доведення їх істинності, які відмінні від тих, що спричинили виникнення теоретичної проблеми. Удосконалення цих правил і зміна принципів здійснюється завдяки врахуванню функції операційної складової мислення як такої, що залишає за його категорійною складовою лише функцію джерела посилань, які підлягають реорганізації. Розумовими операціями, котрі здійснюють цю реорганізацію, постають тріадичні умовиводи, використання яких мисленням як психологічних знарядь уможливлюється завдяки наданню змісту мислимого форми діалогіки, тобто своєрідної логіки діалогу двох логік, що відповідає вимогам діалогічної сутності мислення і принципам діалектики. Діалогіка розглядає формально взаємосуперечливі розуміннєві позиції одного й того ж об’єкта осмислення, організуючи їх як позитивно значущу форму постановки теоретичної проблеми. Для її успішного розв’язання діалогіка використовує ідею як розумове знаряддя, котрому надана форма діалектико-логічного поняття, здатного відображати сутність конкретної теоретичної проблеми, що оприявнюється у вигляді діалектичної єдності формально протилежних теоретичних положень. Найголовніше, що ідея як розумове знаряддя відображення сутності проблеми підіймає теоретичне осмислення досліджуваного об’єкта над функціональним ступенем знаходження його місця в окремій концепції чи парадигмальній моделі і відкриває перед ним перспективу його упредметнення на метапарадигмальному рівні у вичерпній категорійно-методологічній повноті.

Посилання

Arbib, M. (1976). Metaforicheskiy mozg [Metaphorical brain]. Moscow [in Russian].

Aristotel (1952). Analitiki pervaya i vtoraya [Analysts one and two]. Moscow: GIPL [in Russian].

Asmus, V. F. (1947). Logika [Logics]. Moscow [in Russian].

Asmus, V. F. (1956). Dekart [Descartes]. Moscow [in Russian].

Asmus, V. F. (1965). Problema intuitsii v filosofii i matematike [The problem of intuition in philosophy and mathematics]. Moscow [in Russian].

Asmus, V. F. (1973). Immanuil Kant [Immanuel Kant]. Moscow [in Russian].

Asmus, V. F. (1975). Platon [Plato]. Moscow [in Russian].

Ball, G. A. (1990). Teoriya uchebnyih zadach: psihologo-pedagogicheskiy aspect [Theory of educational problems: psychological and pedagogical aspect]. Moscow [in Russian].

Bahtin, M. M. (1975). Voprosyi literaturyi i estetiki: issledovaniya rannih let [Literature and aesthetics: early studies]. Moscow [in Russian].

Bahtin, M. M. (1972). Problemy poetiki Dostoevskogo [Problems of poetics of Dostoevskiy]. Moscow [in Russian].

Bahtin, M. M. (1990). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [The work of Francois Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and the Renaissance]. Moscow [in Russian].

Bahtin, M. M. (1986). Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow [in Russian].

Bibler, V. S. (1990). Nravstvennost. Kultura. Sovremennost [Moral. The culture. Modernity]. Moscow [in Russian].

Bibler, V. S. (1991). Ot naukoucheniya – k logike kulturyi. Dva filosofskih vvedeniya v dvadtsat pervyiy vek [From science to the logic of culture. Two philosophical introductions to the twenty-first century]. Moscow [in Russian].

Bibler, V. S. (1993). Samostoyanie cheloveka [Human autonomy]. Kemerovo [in Russian].

Blek, M. (1990). Metafora. Teoriya metafory [Metaphor. Theory of Metaphor]. Moscow [in Russian].

Bogomolov, A. S. (1959). Kritika subyektivno-idealisticheskoy filosofii D.Berkli: lektsiya [Criticism of the subjective-idealistic philosophy of D. Berkeley: lecture]. Moscow: MGU [in Russian].

Bogomolov, A. S. (1982). Dialekticheskiy logos [Dialectical logo]. Moscow [in Russian].

Bocharov, V. A. (1984). Aristotel i traditsionnaya logika: Analiz sillogisticheskih teoriy [Aristotle and traditional logic: Analysis of syllogistic theories]. Moscow [in Russian].

Brokgauz-Efron (1911). Biblioteka samoobrazovaniya. Filosofskiy slovar [Self-education library. Philosophical Dictionary]. St. Petersburg [in Russian].

Brushlinskiy, A. V. (1979). Myshlenie i prognozirovanie [Thinking and forecasting]. Moscow [in Russian].

Brushlinskiy, A. V. (1982). Myshlenie: protsess, deyatelnost, obschenie [Thinking: process, activity, communication]. Moscow [in Russian].

Bush, G. Y. (1985). Dialogika i tvorchestvo [Dialogue and creativity]. Riga [in Russian].

Vasileva, M. U. (2009). Kant i Berkli: Shodstvo ili razlichie [Kant and Berkeley: Similarities or Differences]. Kantovsiy sbornik – Kant’s collection, 1, 30–39 [in Russian].

Vundt, V. (2007). Vvedenie v psihologiyu [Introduction to psychology]. Moscow [in Russian].

Vundt, V. (2011). Vvedenie v filosofiyu [Introduction to Philosophy]. Moscow: Kanon+ROI «Reabilitatsiya» [in Russian].

Vygotskiy, L. S. (1992). Myshlenie i rech [Thinking and Speech]. Vol. 2. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Gaydenko, P. P. (1978). G. Fihte. Istoriya dialektiki: Nemetskaya klassicheskaya filosofiya [G. Fichte. The History of Dialectics: German Classical Philosophy]. Moscow [in Russian].

Gaydenko, P. P. (1979). Filosofiya Fihte i sovremennost [Fichte’s philosophy and modernity]. Moscow [in Russian].

Gaydenko, P. P. (1983). Dekart [Descartes]. Filosofskiy entsiklopedicheskiy slovar – Philosophical Encyclopedic Dictionary, 142–144. Moscow [in Russian].

Gryaznov, A. F. (1987). Kantovskaya otsenka idealizma [Kant’s assessment of idealism]. Istoriko-filosofskiy ejegodnik – Historical and philosophical yearbook, 93–106. Moscow [in Russian].

Gegel, G. V. F. (1970–1972). Nauka logiki [The science of logic]. Vol. 1–3. Moscow [in Russian].

Geyne, G. (1982). Stihotvoreniya. Poemy [Lyrics. Poems]. Vol. 2. Moscow [in Russian].

Getmanova, A. D. (1986). Logika [Logics]. Moscow [in Russian].

Gusev, S. S. (1984). Nauka i metafora [Science and metaphor]. Leningrad [in Russian].

Davyidov, V. V. (1972). Vidyi obobscheniya v obuchenii (Logiko-psihol. problemy postroeniya uchebnyih predmetov) [Types of generalization in training (Logical-psychological. Problems of building educational subjects)]. Moscow [in Russian].

Dekart, R. (1950). Izbrannyie proizvedeniya [Selected Works]. Moscow – Leningrad [in Russian].

Orudjeva, Z. M. & Sheptulina, A. P. (Eds.). (1986). Dialekticheskaya logika [Dialectical logic]. Moscow [in Russian].

Jinkin, N. I. (1958). Mehanizmy rechi [The mechanisms of speech]. Moscow [in Russian].

Jinkin, N. I. (1964). O kodovyih perehodah vo vnutrenney rechi [About code transitions in inner speech]. Voprosyi yazyikoznaniya – Questions of linguistics, 6, 26–39 [in Russian].

Ilenkov, I. V. (1984). Dialekticheskaya logika: Ocherki istorii i teorii [Dialectical logic: essays on history and theory]. Moscow [in Russian].

Kant, I. (1963–1966). Kritika sposobnosti sujdeniya [Criticism of the ability of judgment]. Vol. 5. Moscow [in Russian].

Kant, I. (1963–1966). Kritika chistogo razuma [Criticism of pure reason]. Vol 3. Moscow [in Russian].

Kalujin, L. & Pogrebyisskiy, I. & Gryaznov, B. Leybnits. Formalnaya logika [Leibniz. Formal logic]. Filosofskaya entsiklopediya – Philosophical Encyclopedia, Vol. 3, 52–59 [in Russian].

Kenig, E. V. (1902 (2012)). Vundt. Ego filosofiya i psihologiya [Wundt. His philosophy and psychology]. St. Petersburg [in Russian].

Kirillov, V. I. & Starchenko, A. A. (1987). Logika [Logics]. Moscow [in Russian].

Kumpf, F. & Orudjev, Z. (1979). Dialekticheskaya logika: Osnovnyie printsipyi i problemy [Dialectical logic: Basic principles and problems]. Moscow [in Russian].

Leontev, A. N. (1972). Problemy razvitiya psihiki [Problems of development of the psyche]. Moscow [in Russian].

Leybnits, G. V. (1982–1989). Sochineniya [Works]. Vol. 1–4. Moscow [in Russian].

Losev, A. F. (1990). Jiznennyiy i tvorcheskiy put Platona [Life and career of Plato]. Platon. Sobranie sochineniy – Plato. Collected works, vol. 1, 3–63. Moscow [in Russian].

Lokk, D. (1973). Opyt o chelovecheskom razumenii [Experience of human understanding]. Vol. 2. Moscow [in Russian].

Lyatker, Y. A. (1975). Dekart [Descartes]. Moscow [in Russian].

Marks, K. (1988). Protsess proizvodstva kapitala [The process of capital production]. Vol. 1. Kapital. Kritika politicheskoy ekonomii – Capital. Criticism of political economy. Moscow [in Russian].

Markish, S. P. (1971). Znakomstvo s Erazmom iz Rotterdama [Acquaintance with erasmus from Rotterdam]. Moscow [in Russian].

Mayorov, G. G. (1983). Leybnits [Leibniz]. Filosofskiy entsiklopedicheskiy slovar – Philosophical encyclopedic dictionary, 304–305. Moscow [in Russian].

Matvievskaya, G. P. (1976). Rene Dekart [Rene Descartes]. Moscow [in Russian].

Molyako, V. A. (1970). Psihologiya tvorcheskoy deyatelnosti [Psychology of creative activity]. Kiev [in Russian].

Molyako, V. A. (1983). Psihologiya konstruktorskoy deyatelnosti [Psychology of design activity]. Moscow [in Russian].

Narskiy, I. S. (1972). Gotfrid Leybnits [Gottfried Leibniz]. Moscow [in Russian].

Narskiy, I. S. (1973). David Yum [David Hume]. Moscow [in Russian].

Narskiy, I. S. (1978). G.V.F. Gegel [G.V.F. Hegel]. Istoriya dialektiki: nemetskaya klassicheskaya filosofiya – The history of dialectics: german classical philosophy. Moscow [in Russian].

Pavilenis, R. Y. (1983). Problemy smysla [Problems of meaning]. Moscow [in Russian].

Platon (1990). Sobranie sochineniy [Collected works]. Vol. 1. Moscow [in Russian].

Panfilov, V. A. (2004). Filosofiya matematiki Leybnitsa [The philosophy of mathematics Leibniz]. Dnіpropetrovsk. DNU [in Russian].

Popov, P. S. (1957). Sujdenie [Judgment]. Moscow: MGU [in Russian].

Rubinshteyn, S. L. (1958). O myshlenii i putyah ego issledovaniya [About thinking and ways of its research]. Moscow [in Russian].

Rybalka, V. V. (2010). Psihologiya chesti i dostoinstva lichnosti [Psychology of honor and dignity of a person]. Odessa [in Russian].

Sayko, E. V. (2014). Myshlenie, mysl, smysl v strukture bazovyih osnovaniy sistemnoy tselostnosti – Chelovek [Thinking, thought, meaning in the structure of the basic foundations of systemic integrity – Human]. Mir psihologii – World of psychology, 1 (77), 3–15 [in Russian].

Samoylov, A. E. (1997). Teoreticheskie problemy logiko-psihologicheskogo analiza myshleniya [Theoretical problems of the logical and psychological analysis of thinking]. Zaporoje [in Russian].

Samoylov, A. E. (2007). Psihologiya paradoksalnogo myshleniya ili prognosticheskiy dialog teorii s empiriey [The psychology of paradoxical thinking or the predictive dialogue of theory with empiricism]. Dnepropetrovsk [in Russian].

Samoylov, O. I. (1996). Psykholohichnyi smysl ironizuvannia v protsesi spilkuvannia. Ukrainska psykholohiia: suchasnyi potentsial. Materialy chetvertykh Kostiukovskykh chytan – Materials of the fourth Kostyukov readings, Vol. 3, 57–63 Kyiv [in Ukrainian].

Samoylov, A. E. (2000). Dialogichnost kak suschnost protsessa myshleniya [Dialogue as the essence of the thinking process]. Pedagogіka і psihologіya formuvannya tvorchoi osobistostі: problemi і poshuki – Pedagogy and psychology of the form of creative specialties: problems and searches, 46–50. Kyiv–Zaporіzhia [in Russian].

Samoylov, A. E. (2002). Logicheskiy vyvod i dostovernyi prognoz. Osobennosti formirovaniya i formulirovaniya [Logical conclusion and reliable forecast. Features of formation and formulation]. Vіsnik HGU – Bulletin of HGU, Vol. 550, 201–208. Vіsnik HGU [in Russian].

Samoylov, O. I. (2006). Dіalogіka transtsendentalnogo prognozu [Dialogue of transcendental prognosis]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 2, 93–110 [in Ukrainian].

Samoylov, A. E. (2007). Intuitivnyi dialektiko-logicheskiy prognoz formy i funktsii ponyatiy psihologii myshleniya [Intuitive dialectical-logical forecast of the form and function of concepts of psychology of thinking]. Praktichna psihologіya ta sotsіalna robota – Practical psychology and social work, 12, 1–7 [in Russian].

Samoylov, A. E. (2008). Psihologiya myshleniya kak empiricheyakaya nauka [Psychology of thinking as an empirical science]. Praktichna psihologіya ta sotsіalna robota – Practical psychology and social work, 1, 2–9 [in Russian].

Samoylov, O. I. (2008). Psihologіchniy zmіst boyovoi pіdgotovki u kontekstі dіalogu dvoh logіk [Psychological content of combat training in the context of the dialogue of two logicians]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 4, 122–126 [in Ukrainian].

Samoylov, O. I. (2015). Zmіst ta forma postanovki teoretichnoї problem [The content and form of the theoretical problem]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 2, 31–36 [in Ukrainian].

Svintsov, V. N. (1987). Logika [Logics]. Moscow [in Russian].

Sokolov, A. N. (2007). Vnutrennyaya rech i myshlenie [Inner speech and thinking]. Moscow [in Russian].

Tkachenko, A. A. (1993). Teoriya dialektiko-logicheskogo dokazatelstva [The theory of dialectical-logical proof]. Zaporoje [in Russian].

Furman, A. V. (1992). Aktualnі pitannya metodologії problemnogo navchannya [Aktualni pytannia metodolohii problemnoho navchannia]. Pedagogіka – Pedagogy, Vol. 31, 3–14. Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].

Furman, A. V. (1985). Vliyanie osobennostey problemnoy situatsii na razvitie myshleniya uchaschihsya [The influence of the peculiarities of the problem situation on the development of students thinking]. Voprosyi psihologii – Questions psychologists, 2, 68–72 [in Russian].

Furman, A. V. (2007). Navchalna problemna sytuatsiia yak obiekt psykholohichnoho piznannia [Learning problem situation as an object of psychological cognition]. Psykholohiia i suspilstvo – Psychology and society, 1, 9–80 [in Ukrainian].

Furman, A. V. (1991). Problemni sytuatsii v navchanni [Problem situations in learning]. Kyiv [in Ukrainian].

Furman, A. V. (1989). Problemno-dialohichna sytuatsiia yak umova rozvytku piznavalnoi aktyvnosti shkoliariv u protsesi navchannia [Problem-dialogue situation as a condition for the development of cognitive activity of students in the learning process]. Psykholohiia – Psychology, Vol. 33, 16–25. Kyiv [in Ukrainian].

Furman, A. V. (1990). Problemnyiy dialog: metodologiya obosnovaniya i analiza. [Problematic dialogue: justification and analysis methodology]. V mire dialoga – In a world of dialogue, 16–19. Moscow [in Russian].

Furman, A. V. (1994). Psihologo-pedagogіchna teorіya navchalnih problemnih situatsіy [Psychological and pedagogical theory of educational problem situations]. Kyiv [in Ukrainian].

Furman A.V. (2007). Teorіya navchalnih problemnih situatsіy: psihologo-didaktichniy aspect [Theory of educational problem situations: psychological and didactic aspect]. Ternopіl: Aston [in Ukrainian].

Holts H. (1986). Dialektika Leybnitsa [Dialectic of Leibniz]. Filosofskie nauki – Philosophical sciences, 3, 128–137 [in Russian].

Shashkevich P.D. (1960). Teoriya poznaniya Immanuila Kanta [Theory of knowledge of Immanuel Kant]. Moscow [in Russian].

Завантаження

Як цитувати

Схожі статті

1-10 з 258

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.