Павлівська сесія триває: роковини семи десятиліть для психології в Україні
DOI:
https://doi.org/10.35774/pis2021.01.132Ключові слова:
вчення І.П. Павлова, приборкання науковців, звинувачення вчених, розвиток психології, насильство в СРСР, владна ієрархія, післядія десятиліть, ґенералізований страх, духовно-інтелектуальний розквітАнотація
Стаття розкриває історичні умови, зміст і наслідки “Наукової сесії, присвяченої проблемам фізіологічного вчення академіка І.П. Павлова”, що відбулася 28 червня – 4 липня 1950 року й утверджувала керівну роль кори великих півкуль головного мозку з підпорядкуванням їй усіх фізіологічних процесів, відображених у визначених цим видатним ученим умовних рефлексах. Але в дійсності такий зміст являв собою тільки завнішню фабулу сценарію Й.В. Сталіна, який полягав у приборканні науковців засобами цькування однієї їхньої групи на іншу. Ролі викривачів та обвинувачених у невірності вченню І.П. Павлова були визначені Й.В. Сталіним заздалегідь із числа учнів вченого, а його науковий авторитет було перетворено на засіб дорікань і звинувачень. Насправді й основні доповіді, і виступи, і дискусії лише позірно проголошували свою відповідність меті розгляду заявленої теми – проблемам фізіологічного вчення академіка І.П. Павлова. Вочевидь ці проблеми були лише засобом звинувачень групи вчених, насамперед улюблених і найближчих до нього учнів, з метою їхньої компрометації та подальшого репресування. Проголошення на цій сесії фактичного культу особи І.П. Павлова на ділі було засобом знецінення цього вчення, оскільки ним обмежувався подальший розвиток фізіологічного, а з ним і психологічного, генетичного, медичного, знання в колишньому СРСР. Психіатричне продовження було реалізоване в подальшій подібній сесії під назвою: “Фізіологічне вчення академіка І.П. Павлова у психіатрії і невропатології”, яка тривала з 11 по 15 жовтня наступного, 1951, року. Обом сесіям передувала сесія Всесоюзної академії сільськогосподарських наук імені В.І. Лєніна 31 липня 1948 року, на якій було здійснено знищення ґенетики. Цим самим на декілька десятиліть було перервано розвиток ґенетики, фізіології, психології, психіатрії. Репресії охоплювали низку розгромів: художньої літератури (Постанова ЦК ВКП(б) про журнали “Звєзда” і “Лєнінград”, серпень 1946), музичної культури (Постанова “Про декадентські тенденції в радянській музиці” 10 лютого 1948), досліджень з історії (вересень 1946 і 1949), біології (сесія “ВАСГНІЛ” 1948), фізіології (Павлівська сесія, 1950), досліджень економістів (стаття Сталіна “Економічні проблеми соціалізму в СРСР”), мовознавства (стаття Сталіна “Марксизм і проблеми мовознавства” 1959), хімії (1951), медицини (“Справа лікарів-убивць 1952–1953). Розкрито контрастність способу думання, характерного для мешканців Росії, на основі якого стали можливі репресії і небачена переконаність у моральності вбивства та інших форм насильства в СРСР. У результаті мета науковця і його життєве призначення перенаправляється на службу найвищим щаблям владної ієрархії замість служіння істині й оцінюється з висоти цих керманичів, де критерій істини є справою особистого уподобання володаря найвищого поверху державної управлінської піраміди. Наведено способи використання імені І.П. Павлова на сесії, присвяченій його імені, а також позицію самого вченого у його ставленні до влади і до психологів. Розкрито невиправдане змістом і науковими сферами, у яких працювали учені, протиставлення доробку І.П. Павлова працям З. Фройда, Т. Моргана та інших науковців інших країн. Висвітлено українсько-грузинський напрям Павлівської сесії, який розглядався як суто периферійний з точки зору призначених Й.В. Сталіним московських доповідачів. Виходячи з принципу вчинкової дії В.А. Роменця, представлені основні наслідки післядії семи десятиліть. До них належить незавершеність післядії Павлівської сесії, що полягає не тільки у безстроковому виконанні її постанови, але й передачі з покоління в покоління науковців постколоніальних країн, що виникли після розпаду СРСР, способів думання, організації взаємин і наслідувальної поведінки, яку неможливо пояснити з погляду сучасних тенденцій наукового світу вільних країн. Розкрито механізми перевірених Павлівською та іншими сесіями системи організації наукової діяльності, які після розпаду СРСР підміняють собою відмерлі інституції контролю на науковцями. У висновках наведено положення про те, що Україна повинна вивільнитись від комуністичного сталінського спадку і провідна роль у цьому належить українським науковцям-психологам, оскільки потрібно світоглядно оздоровити психологічний клімат усієї української науки. Відзначено, що творення умов для вільного наукового пошуку українських учених усіх спеціальностей потребує усунення генералізованого страху, переданого у спадок й актуалізованого нинішніми апологетами сталінського академізму. Цей страх має бути перетворено на радість творення невідомого раніше знання для духовного-інтелектуального розквіту Української нації в співдружності інших націй світу.
Посилання
Slovnyk ukrayinskoyi movy (1978). [Dictionary of the Ukrainian language]: v 11 t./AN URSR, Ordena Trudovogo Chervonogo Prapora Instytut movoznavstva im. O.O. Potebni. Kyiv: Naukova dumka, T. IX. S. 539.[In Ukrainian].
Nauchnaya sessiya, posvyaschennaya problemam fiziologicheskogo ucheniya akademika I.P. Pavlova(1950). [Scientific session dedicated to the problems of the physiological doctrine of academician I.P. Pavlov. Publishing house of the USSR Academy of Sciences. Moscow-Leningrad]. 135 s. URL: http://asenic.ru/ocrlab/pablosession1950.htm (Last accessed: 24.11.20).[In Russian].
Stalin I.V. (1949). Pismo YU.A. Jdanovu 6 oktyabrya 1949 goda [Elektronnaya publikatsiya]. Stalin I. V. Polnoe sobranie sochineniy [Stalin I.V. Letter to Yu. A. Zhdanov October 6, 1949 [Electronic publication]. Stalin I.V. (2005). Complete Works. T. 18.] URL: http://sovetia.at.ua/Stalin/Tom18.html#t243. (Last accessed: 09.10.20). [In Russian].
Fiziologicheskoe uchenie akademika I.P. Pavlova v psihiatrii i nevropatologii(1952). Materialyi stenograficheskogo otcheta obyedinennogo zasedaniya rasshirennogo Prezidiuma AMN SSSR i plenuma Pravleniya Vsesoyuznogo obschestva nevropatologov i psihiatrov 11- 15 oktyabrya 1951. Moskva: Gosudarstvennoe izdatelstvo meditsinskoy literaturyi Medgiz [Physiological doctrine of academician I.P. Pavlov in psychiatry and neuropathology. Materials of the verbatim report of the joint meeting of the enlarged Presidium of the USSR Academy of Medical Sciences and the plenum of the Board of the All-Union Society of Neuropathologists and Psychiatrists October 11-15, 1951. Moscow: State Publishing House of Medical Literature Medgiz]. 476 s. URL: http://asenic.ru/ocrlab/pablosession1951.pdf (Last accessed: 09.10.20). [In Russian].
Sessiya VASHNIL-1948 (1948). O polojenii v biologicheskoy nauke. Stenograficheskiy otchet. [Session of VASKHNIL-1948(1948). On the situation in biological science Verbatim report]. URL: http://lib.ru/DIALEKTIKA/washniil.txt (Last accessed: 09.10.20). [In Russian].
Shnol S.E.(2020). Geroi, zlodei, konformistyi otechestvennoy nauki. Moskva: Knijnyiy dom “LIBROKOM”[ Shnol S.E.(2020). Heroes, villains, conformists of Russian science. Moscow: Book House “LIBROKOM”]. 720 s. [In Russian].
Petryuk P.T., Petryuk A.P. (2016). Nekotoryie rassujdeniya o 65-letii Pavlovskoy sessii. Vestnik Assotsiatsii psihiatrov Ukrainyi.[ Petryuk P.T., Petryuk A.P.(2016). Some reasoning about the 65th anniversary of the Pavlovsk session. Bulletin of the Association of Psychiatrists of Ukraine]. № 1–2. S. 129–137. [In Russian].
Savenko YU. S.(2011). 60-letie Pavlovskoy sessii 1951 g. Nezavisimyiy psihiatricheskiy jurnal [Savenko Yu. S.(2011). 60th anniversary of the Pavlovsk session 1951. Independent psychiatric journal]. № 3. S. 5–7. [In Russian].
Etychnyi kodeks uchenoho Ukrainy(2009). Verkhovna Rada Ukrainy. Zakonodavstvo Ukrainy.[Elektronnyi resurs].- [Code of Ethics of the scientist of Ukraine (2009). Verkhovna Rada of Ukraine. Legislation of Ukraine. [Electronic resource]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text (Last accessed: 12.10.20). [In Ukrainian].
Ne hvali sebya sam, pust tebya lyudi pohvalyat (2020). Russko-angliyskiy slovar poslovits i pogovorok. .[Електронний ресурс]. URL: https://proverbs_ru_en.academic.ru/3123/%D0%9D%D0%B5_%D1%85%D0% (дата звернення: 09.01.21). [In Russian].
Pavlov I.P. (1930). Otvet fiziologa psihologam [Elektronniy resurs]. – [Pavlov I.P.(1930). The physiologist’s answer to psychologists. [Electronic resource]. URL: http://dugward.ru/library/pavlov_i_p/pavlov_otvet_fiziologa.html URL: http://dugward.ru/library/pavlov_i_p/pavlov_otvet_fiziologa.html (Last accessed: 23.10.20) [In Russian].
Romenets V.A. (2007). Istoriia psykholohii: ХІХ – pochatok ХХ stolittia: navch. Posibnyk .[Romenets VA History of psychology: XIX - early XX century: textbook. manual] Kyiv: Lybid. 832 s. [In Ukrainian].
Trach R. (2019). Liudynoznavcha psykholohiia: zbirnyk statei [Trach R. Anthropological psychology: a collection of articles] Kyiv: Univ. vyd-vo PULSARY. 188 s. [In Ukrainian].
Jukov B. (2016), Vvedenie v povedenie. Istoriya nauk o tom, chto dvijet jivotnyimi i kak ih pravilno ponimat [Zhukov B. Introduction to behavior. History of the sciences about what drives animals and how to understand them correctly]. URL: http://loveread.ec/view_global.php?id=72664 (Last accessed: 09.01.21). [In Russian].
Zakon Ukrainy “Pro naukovu i naukovo-tekhnichnu diialnist”(2015). Verkhovna Rada Ukrainy [Law of Ukraine “On Scientific and Scientific-Technical Activity”(2015). Verkhovna Rada of Ukraine] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/848-19#Text (Last accessed: 04.01.21). [In Ukrainian].
Trudyi vtorogo syezda otechestvennyih psihiatrov, proishodivshego v g. Kieve s 4-go po 11-e sentyabrya 1905 goda. Izdanyi na osnovanii punkta 10-go pravil Syezda pod redaktsiey Predsedatelya Rasporyaditelya Komiteta Prof. I.A. Sikorskogo Sekretarem Syezda D-rom S.M. Dobrogaevyim(1907). [Proceedings of the second congress of domestic psychiatrists, which took place in Kiev from September 4 to 11, 1905. Published on the basis of clause 10 of the Rules of the Congress, edited by the Chairman of the Steward of the Committee Prof. IA Sikorsky Secretary of the Congress Dr. S.M. Dobrogaev]. Kyiv: Tipografiya S.V. Kuljenko, Pushkinskaya ul., dom №4. 698 s. [In Russian].
Sosiura L.H. (2017). Formy, metody ta zmist pedahohichnoi diialnosti Mykhaila Drahomanova. Sumska starovyna. 2017. №L. S.69–79.[ Saussure L.G. (2017). Forms, methods and content of pedagogical activity of Mikhail Drahomanov. Sumy antiquity]. URL: https://starovyna.sumdu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/09/6-%D0%A1%D0%BE%D1%81%D1%8E%D1%80%D0%B0.pdf (Last accessed: 09.01.21). [In Ukrainian].
Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy №1/11-1777 vid 11.02.2015 r. “Pro rezultaty rozghliadu lysta HO “Obiednannia pratsivnykiv kultury Ukrainy” vid 22.12.2014 №00/50.(2015). [Letter of the Ministry of Education and Science of Ukraine №1 / 11-1777 dated 11.02.2015 “On the results of consideration of the letter of the NGO” Association of Cultural Workers of Ukraine “dated 22.12.2014 №00 / 50(2015)] 2 s. [In Ukrainian].
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).