Психологія військового лідерства: теорії, принципи, компетентності
Ключові слова:
лідерство, професійна компетентність, Національна гвардія УкраїниАнотація
У дослідженні поглиблено проаналізовано феномен військового лідерства в контексті актуальних викликів, зокрема російсько-української війни. Розкрито сутність понять «лідерство» та «військове лідерство», зіставлено у табличній формі обсяг і зміст багатоваріантних визначень кожного із цих понять. Висвітлено соціально-психологічні погляди на значеннєво-смислову картину лідерства, виявлено їх інтерференційні зв’язки та сконструйовано порівняльну таблицю різномасштабних теоретичних конструкцій (себто окремих епістемологічних організованостей) розуміннєвого осягнення цього феномену за такою методологічною схемою: з а г а л ь н е – життєвих ситуацій і бігевіористська (поведінкова) теоретичні системи, о с о б л и в е – трансакційна, непередбачуваних обставин, життєвого циклу лідерства, функціонально-психосоціальна та інтегрально-психологічна теорії, о д и н и ч н е – трансформаційна, сили і впливу, великої людини, особистісних рис лідера, емоційного, розподіленого та опосередкованого лідерства концепції, к о н к р е т н е – послідовників теоретична модель керівництва. Під час рефлексивного розгляду названих теоретичних побудов узагальнено їх сутнісні ознаки в інтелектуальній проєкції на специфіку військової служби-діяльності, у процесі підготовки до якої і психозмістовий перебіг якої вимагають усталеного вактуальнення й урешті-решт довершеної сформованості особливої гами особистісних рис-якостей та суб’єктно-індивідуальнісних особливостей військовика, які визначають його поведінку, думки та емоції у різних життєвих ситуаціях, що узасаднює розуміння та ефективний розвиток лідерства як унікального явища, де інтелектуальні, емоційні, соціальні, мотиваційні складові внутрішнього світу переплітаються із громадянською зрілістю виконавців, тобто із рівнем їхньої освіченості, професійної компетентності, з виконання військових завдань, здатністю нести відповідальність не тільки за свою поведінку, а й за діяння підлеглих, із бажанням працювати для досягнення цілей силової структури організації. Доведено, що роль психоіндивідуальних особливостей у лідерстві всеохоплювальна і містить, по-перше, такі базові характеристики, як темперамент, характер, інтелектуальність, емоційний інтелект, мотивація та цінності; по-друге, різний керівний уплив на прийняття рішень, зважаючи на особистісні ресурси і можливості; по-третє, певний спосіб взаємодії лідера з командою, що залежить від його комунікативних навичок, вміння мотивувати та делегувати повноваження; по-четверте, здатність керівника адаптуватися до швидких змін, передусім його гнучкість, креативність і відкритість до нового; по-п’яте, особистісну стійкість до стресу, щонайперше за умов кризи, коли лідер повинен зберігати спокій і впевненість, що вимагає високого рівня емоційної стійкості та саморегуляції. Аргументовано поєднання трьох підходів чи каналів розвитку лідерських рис-властивостей військовослужбовців, а саме вродженого (генетичного), загальнокультурного та професійної соціалізації. Визначено центральні концептуалізації проблемного поля дослідження: лідерство як процес, соціальний вплив, групова взаємодія і як спільна цілеспрямована діяльність. Поняттєво-змислове оперування термінами «лідерство» та «військове лідерство» надає їм інструментальної вагомости близьких за змістом, але відмінних за обсягом і системністю покомпонентних зв’язків, світоглядних концентрів. Так, перший всебічно описує різноманітний контекст, цілі та ризики із необов’язковістю ієрархічного підходу, подекуди відсутністю відповідальності та гнучкими рамками керівництва/управління. Другий концентр узагальнює компетентнісний, ситуативний і суто професійний підходи, що підкреслюють значущість як високих наслідків військової діяльності, що можуть призвести до повного провалу місії та втрати підлеглого особового складу, так і чіткої ієрархічної побудови життя того чи іншого силового підрозділу, що вимагає від підлеглих дисциплінованості, абсолютної відповідальності, гідності, саморегуляції у часопросторі відповідних структурних обмежень. Детально розглянуто п р и н ц и п и військового лідерства вітчизняних і закордонних науковців, виокремлено їх пояснювальні переваги та інтерпретаційні обмеження. При цьому підкреслено, що новітні досягнення у сфері психології дозволяють командиру більш глибоко розуміти процеси керування підлеглим особовим складом, розробляти ефективні стратегії та моделі лідерства в динамічному світі, де важливу роль відіграє саме професійна компетентність вояка, що уможливлює якісне виконання ним службово-бойові завдання за призначенням. Обґрунтовано, що військове лідерство має свої унікальні особливості, які відрізняють його від інших видів керівництва специфікою військової служби, яка вимагає високого рівня дисципліни, відповідальності та здатності приймати швидкі рішення в умовах стресу, небезпеки, невизначеності. Наголошено на винятковій значущості комплексного підходу до вивчення психології військового лідерства, що охоплює аналіз теорій, принципів та компетентностей, необхідних для успішного виконання особовим складом найскладніших військових завдань.
The study deeply analyzes the military leadership phenomenon in the context of current challenges, in particular the russian-Ukrainian war. The essence of the concepts “leadership” and “military leadership” is disclosed, the volume and content of multi-variant definitions of each of these concepts are compared in tabular form. Socio-psychological views on the meaningful-semantic picture of leadership are highlighted, their interference relationships has been revealed and a comparative table of various-scale theoretical constructions (that is, individual epistemological organizations) of understanding comprehension of this phenomenon has been constructed according to the following methodological scheme: g e n e r a l – life situations and behavioral theoretical systems, s p e c i a l – transactional, unpredictable circumstances, the life cycle of leadership, functional-psychosocial and integral-psychological theories, s i n g l e – transformational, force and influence, the great human, personality traits of the leader, emotional, distributed and indirect leadership concept, s p e c i f i c – followers theoretical leadership model. During the reflexive consideration of these theoretical constructions, their essential features in the intellectual projection on the specifics of military service-activity are generalized, in the process of preparing for which and the psycho-content course of which require a well-established actualization and, finally, a complete formation of a special range of personal features-qualities and subject-individual characteristics of the military, which determine his behavior, thoughts and emotions in different life situations that establishes understanding and effective development of leadership as a unique phenomenon, where the intellectual, emotional, social, motivational components of the inner world are intertwined with the civic maturity of the performers, that is, with the level of their education, professional competence, to perform military tasks, the ability to be responsible not only for their behavior, but also for the actions of subordinates, with the desire to work to achieve the goals of the organization’s power structure. It is proved that the role of psycho-individual features in leadership is comprehensive and contains, firstly, such basic characteristics as temperament, character, intelligence, emotional intelligence, motivation and values; secondly, different leadership influence on decision-making, taking into account personal resources and opportunities; thirdly, a certain way of interaction between the leader and the team, depending on his communication skills, ability to motivate and delegate authority; fourthly, the ability of the manager to adapt to rapid changes, especially his flexibility, creativity and openness to the new; fifthly, personal resistance to stress, first of all in a crisis, when the leader must remain calm and confident, which requires a high level of emotional stability and self-regulation. It is reasoned the combination of three approaches or channels for the development of leadership features-properties of military personnel, namely innate (genetic), general-cultural and professional socialization. The central conceptualizations of the research problem field are defined: leadership as a process, social impact, group interaction and as a joint purposeful activity. Conceptual-semantic operation with the terms “leadership” and “military leadership” gives them the instrumental weight of similar in content, but different in volume and systemacy component-by-component relations, worldview concenters. Thus, the first comprehensively describes the diverse context, goals and risks with the optional hierarchical approach, sometimes lack of responsibility and flexible management framework. The second concenter generalizes competent, situational and purely professional approaches, emphasizing the importance of both high consequences of military activity, which can lead to a complete failure of the mission and the loss of subordinate personnel, and a clear hierarchical construction of the life of one or another power unit, which requires discipline from subordinates, absolute responsibility, dignity, self-regulation in the time-space of relevant structural limitations. The p r i n c i p l e s of military leadership of domestic and foreign scientists are considered in detail, their explanatory advantages and interpretation limitations are singled out. At the same time, it is emphasized that the latest achievements in the field of psychology allow the commander to more deeply understand the processes of managing subordinate personnel, to develop effective strategies and models of leadership in a dynamic world, where the professional competence of the soldier plays an important role, which makes it possible for him to perform high-quality service-combat tasks as intended. It is substantiated that military leadership has its own unique features that distinguish it from other types of leadership in the specifics of military service, which requires a high level of discipline, responsibility and ability to make quick decisions in conditions of stress, danger, uncertainty. The exceptional importance of an integrated approach to the study of the military leadership psychology is stressed, covering the analysis of theories, principles and competencies necessary for the personnel to successfully perform the most complex military tasks.
Посилання
Aleksandrov, Y.V. (2017). Psychological aspects of leadership. Leaders of the 21st century. Formation of the personality of a charismatic leader based on humanitarian technologies, 152-154 [in Ukrainian].
Bespartochna, O.I. & Skrebkova, K.S. (2021). The principles of formation of leadership qualities in students of higher education. Education and pedagogical science, 3(178), 13-24 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.12958/2227-2747-2021-3(178)-13-24
Boyko, O.V. (2018).Pedagogical conditions for introducing the methods of forming the leadership competence of future officers into the educational process of higher military educational institutions. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical sciences, 4(95), 32-40 [in Ukrainian].
Willink, D. &Bebin, L. (2020). Absolute responsibility. Leadership lessons from "seals"/ trans. from English G. Lytvynenko [in Ukrainian].
Volobuev, V. (2022).Methodical recommendations for scientific and pedagogical workers of higher military educational institutions regarding the formation of readiness of future border officers for project management. Scientific innovations and advanced technologies, 10(12), 275-282 [in Ukrainian].
Voronin, A. (2021). Ways of forming the leadership competence of future officers in Canada. Didaskal: journal: materials Vseukr. science and practice conf. from international with the participation of "Transformation of higher pedagogical education: world and Ukrainian context". Poltava, 22, 85-87 [in Ukrainian].
Golman, D. & Boyatsis, R. & Mackey, E. (2019). Emotional intelligence of a leader/trans. From English V. Glinka [in Ukrainian].
Doctrine of military leadership development in the Armed Forces of Ukraine. (2024) [in Ukrainian].
Doctrine of military leadership in the National Guard of Ukraine. (2022) [in Ukrainian].
Kalinchuk, O.I. (2021). Leadership and management in change management processes in the public administration system [in Ukrainian].
Kormych, L.I. (Eds.). (2023). Modern political processes: Educational and methodological manual [in Ukrainian].
Krymets, L. (2018). Leadership is a special form of power in the modern military-professional environment. Bulletin of the National Defense University of Ukraine, 51-58 [in Ukrainian].
Kucher, I. (2018). Modern approaches to defining leadership. Actual problems of social and political sciences: collection of scientific conference materials. Vinnytsia, 252-257 [in Ukrainian].
Leadership on the battlefield: a study of military leadership in Ukraine. (2020) [in Ukrainian].
Magnovsky, I.Y. & Nazarchuk, A.V. (2023). Principles of leadership in local self-government. Legal scientific electronic journal, 4, 388-391 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.32782/2524-0374/2023-4/95
Martyniuk, V. & Markova, N. (2023). Distributed leadership as a principle of implementation of partnership pedagogy. Scientific Collection "InterConf",144, 177-184 [in Ukrainian].
Pavlyuk, O.D. (2023). Conditions for the development of leadership qualities of future psychologists in the period of martial law with the application of valeological principles,126-135 [in Ukrainian].
Semchenko, N.O. (2005). Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of future teachers in extracurricular activities. Theory and methodology of professional education [in Ukrainian].
Syrotenko, A.M. & Vitchenko, A.O. & Osyodlo, V.I. & Aleshchenko, V.I. (2020). Concept of development of military humanitarian education in Ukraine (project). Science and defense, 4, 53-57 [in Ukrainian].
Theory and methodology of formation of leadership competence of officers of the Armed Forces of Ukraine. (2020) [in Ukrainian].
Falgarova, G.A. (2020). Diagnosis of leadership competencies of the management staff of the organization [in Ukrainian].
Adair, J. (2022). Develop Your Leadership Skills: Fast, Effective Ways to Become a Leader People Want to Follow, 5 [in English].
Adigwe, A. (2022). Civic Education and Leadership: The Nexus in Good Governance. International Journal of Social Science and Human Research, 5(6), 1989-1993 [in English].
Antonakis, J. & Day, D.V. (2017). The nature of leadership (3d ed.) [in English].
https://doi.org/10.4135/9781506395029.n1
Army Leadership Doctrine of Great Britain. (2019) [in English].
Australian Defence Doctrine Publication (ADDP) 00.6 - Leadership. (2018). 2nd edition [in English].
Awu, E. & Darius, B. (2022). Leadership Styles and Its Implications on Organizational Survival. Leadership, 6(9), 78-83 [in English].
Bakker, A.B. et al. (Eds.). (2022). Daily transformational leadership: A source of inspiration for follower performance? European Management Journal [in English].
Bans-Akutey, A. (2021). The path-goal theory of leadership. Academia Letters, 2 [in English].
https://doi.org/10.20935/AL748
Bekesiene, S. et al. (2021). Military leader behavior formation for sustainable country security. Sustainability, 13(8), 1-22 [in English].
https://doi.org/10.3390/su13084521
Bowles, S.V. et al. (2017). Handbook of Military Psychology: Clinical and Organizational Practice (1st ed.), 301-332 [in English].
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66192-6
Churif, L. & Wood, V. & Wilkin M. (2021). An investigation of the character strengths and resilience of future military leaders. Journal of Wellness, 3(1) [in English].
https://doi.org/10.18297/jwellness/vol3/iss1/2
Ciulla, J.B. (2020). Ethics and Effectiveness: The Nature of Good Leadership. Book. The search for Ethics in Leadership, Business, and Beyond, 50 [in English].
https://doi.org/10.1007/978-3-030-38463-0_1
Dan, H. (2019). The analysis of LG and Haier with trait theory and leadership style theory. The Frontiers of Society, Science and Technology, 1(3), 105-112 [in English].
Degeneffe, C.E. (2024). Book Review: The Dichotomy of Leadership: Balancing the Challenges of Extreme Ownership to Lead and Win. Sage journals. Rehabilitation Counseling Bulletin, 1-4 [in English].
https://doi.org/10.1177/00343552231226388
Department of Defence. "ADDP 00.6 Leadership Ed2". (2018) [in English].
Department of National Defence. (2005). Leadership in the Canadian Forces: conceptual foundations [in English].
DuBrin, A. J. (2022). Leadership: Research findings, practice, and skills, 10 [in English].
Fardian, I. & Zaerofi, A. & Ali, Z. M. (2022). Business Strategy based on the comparison of Sun Tzu and Khandaq War Management Strategy. Al Tijarah, 8(1), 59-79 [in English].
https://doi.org/10.21111/tijarah.v8i1.7208
FM 6-22. (2022). Developing leaders. Headquarters, Department of the Army [in English].
Gain, D. & Bryant, P.C. (2020). The men or the mission: Can an army of servants become an army of servant leaders? Servant Leadership: Theory & Practice, 7(1), 89-109 [in English].
Goleman, D. & Boyatzis, R. & McKee A. (2001). Primal leadership: The hidden driver of great performance. Harvard Business Review, 42-53 [in English].
Griffing, A.L. (2019). Servant Leadership. NCO Journal, 1-5 [in English].
Gumus, S. & Bellibas, M.S. & Esen M. (2018). A systematic review of studies on leadership models in educational research from 1980 to 2014. Educational Management Administration & Leadership Journal, 46(1), 25-48 [in English].
https://doi.org/10.1177/1741143216659296
Hunt, T. & Fedynich, L. (2019). Leadership: Past, present, and future: An evolution of an idea. Journal of Arts and Humanities, 8(2), 22-26 [in English].
Jalal, B. & Ghani, S.A. & Ismail, A.S. (2021). Malaysian Military Leadership: History, Values and Principles. International Journal of Academic Research in Business and Social Science, 11(8), 648-649 [in English].
https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v11-i8/10757
Johnson, C.E. & Hackman, M.Z. (2018). Leadership: A communication perspective. (7th ed.) [in English].
Kolenda, C. (2021). Leadership: The Warrior's Art (2d ed.) [in English].
Kouzes, J.M. & Posner, B.Z. (2023). The Leadership Challenge (7th ed.): how to make extraordinary things happen in organizations [in English].
Lartey, F.M. (2020). Chaos, complexity, and contingency theories: a comparative analysis and application to the 21st century organization. Journal of Business Administration Research, 9(1), 44-51 [in English].
https://doi.org/10.5430/jbar.v9n1p44
Lindh, P. (2022). Military Leadership and Technology: How do military leaders perceive technology as support or limitation in their leadership? Department of Security, Strategy and Leadership [in English].
Lindsay, D.R. & Day, D.V. & Halpin, S.M. (2011). Shared leadership in the military: Reality, possibility, or pipedream? Military Psychology, 23(5), 528-549 [in English].
https://doi.org/10.1080/08995605.2011.600150
Liseanu, R. (2023). The Modern Military Leadership-The Anchor of Organizational Culture in the Contemporary World. Land Forces Academy Review, 28(2), 80-87 [in English].
https://doi.org/10.2478/raft-2023-0011
Main, J.B. et al. (2019). Technically and tactically proficient: How military leadership training and experiences are enacted in engineering education. International Journal of Engineering Education, 35(2), 446-457[in English].
Nazri, M. & Rudi, M. (2019). Military leadership: A systematic literature review of current research. International Journal of Business and Management, 3(2), 1-15 [in English].
https://doi.org/10.26666/rmp.ijbm.2019.1.2
Nguyen, J.P. (2021). Joint Contracting Support Plan 47. Minister of National Defence [in English].
Northouse, P.G. (2021). Leadership. Theory and practice (9th ed.) [in English].
Raju, V. (2018). Theory of Lim law: Leadership style. Eurasian Journal of Analytical Chemistry, 13(6),125-136 [in English].
Roberts, R. (2018). Twelve principles of modern military leadership. NCO Journal, 1-8 [in English].
Sahu, J.K. & Ramanujam, V. (2019). Ethics, Moral and Values in the Context of Military Leadership for Gen-Y: An Indian Armed Forces Perspective. International Journal of Management Studies, 6(2), 38-47 [in English].
https://doi.org/10.18843/ijms/v6i2(1)/05
Thomas, D. (2018). Jesus' Cross-Cultural Model of 'Leader as Servant in Luke 22:24-30. Faculty Publications - School of Business, 91, 67-78 [in English].
Ujunwa, M. (2022). Understanding leadership in a formal organization: overview, roles, and theories. Public administration: theory and practice in Nigeria. Theory and practice in Nigeria, 138-154 [in English].
U.S. Аrmy ADP 6-22. (2019). Army leadership and the profession. Headquarters, department of the army [in English].
Walls, E. (2019). The value of situational leadership. Community practitioner: the Community Practitioners' & Health Visitors' Association journal, 92(2), 31-33 [in English].
Wen, T.B. et al. (2019). Leadership styles in influencing employees job performances. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(9), 55-65 [in English].
https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v9-i9/6269
Zuo, L. Leadership. (2023). Organizational Behavior: An evidence-based guide for MBA students 1st ed [in English]
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).