СТРУКТУРА, ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Ключові слова:
навчально-пізнавальна діяльність, учіння, емоційна регуляція, мотивація, класифікація емоцій, механізми та прийоми емоційної регуляції, емоційна ситуація, система методів регуляції емоцій, типологія емоційної регуляції діяльностіАнотація
В контєксті аналізу проблематики ефективного учшня в дослідженні обґрунтовані структури психологічних механізмів і дидактичних умов емоційної регуляції навчально-пізнавальної діяльності учнів, подана класифікація емоцій й охарактеризована система методів умілої роботи педагога з їхніми емоційними станами; крім того, узмістовлення отримали внутрішній і зовнішній оргфункціональні рівні регуляції пошукової пізнавальної активності за етапами її удіяльненого розгортання (аналіз - синтез - аналітико-синтетичне опрацювання), а також подані результати вивчення типів емоційної регуляції навчально-професійної діяльності майбутніх педагогів та особливостей їхньої емоційної стійкості й актуальних мотивів навчання за окремими комплексами запропонованих психодіагностичних методик, що підтвердило ефективність упровадження в освітній процес авторського спецпрактикуму для студентів та уможливило визначення психодидактичних умов ситуаційного коригування емоцій школярів.
In the context of analysis the problems of effective learning in the research are substantiated structures of psychological mechanisms and didactic conditions of emotional regulation of teaching-cognitive activity of pupils, is given classification of emotions and is characterized the system of methods of skilful work of teacher with their emotional states; in addition, filling the content meaning have received internal and external org-functional levels of regulation searching cognitive activity by the stages of its deployment (analysis - synthesis - analytical-synthetic processing) and also are given results of study the types of emotional regulation of teaching-professional activities of future teachers and peculiarities of their emotional stability and actual reasons of learning by a separate complexes of proposed psychodiagnostic methods that confirmed the effectiveness of implementation into educational process author special practice for students and enabled determination psychodidactic conditions of situational adjustment by emotions of students.
Посилання
Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирования личности. - М., 1976. - 157 с.
Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. - М., 1968. - 463 с.
Васильев Н.А., ПоплужныйВ.Л., Тихомиров O.K. Эмоции и мышление. - М., 1980. -190 с.
Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений. - М., 1976. - 142 с.
Вилюнас В.К. Основные проблемы психологической теории эмоций // Психология эмоций: Тексты / Под ред. В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. - М.: Изд-во МГУ, 1984. - С. 3-28.
Давыщов В.В., Лазарев В.С., Неверкович С.Д. К проблеме совершенствования методов подготовки руководителей // Психологический журнал. - 1989. -Т. 10. - №1. -С. 32-42.
Давыщов В.В. Проблемы развивающего обучения. - М., 1986. - 237с.
Дашкевич О.В. Эмоциональная регуляция деятельности в экстремальных условиях: автореф. докт. дисс.... - М., 1985.
Дикая Л.Г. О роли психофизиологической саморегуляции в повышении психической устойчивости человека-оператора // Психологическая устойчивость
профессиональной деятельности. - М., 1984. - С. 48-49.
Запорожец A.B., Неверович Я.З, Кошелева АД. и др. Развитие социальных эмоций у детей дошкольного возраста. - М., 1986. - 173 с.
Копина О.С. Исследование эмоциональной регуляции мыслительной деятельности в условиях различной мотивации: автореф. канд. дис... - М., 1982.
Лозанов Г. Суггестология. - София, 1977. - 517с.
Маркова А.К. Формирование мотивации в школьном возрасте. - М., 1983. - 95 с.
Матюхина М.В. Мотивация учения младших школьников. - М., 1984. - 143 с.
Морозова Н.Г. Учителю о познавательном интересе. - М., 1977. - 117 с.
Моисеев Б.К. Педагогический аутотренинг в целостном процессе подготовки будущего учителя // Эмоциональная регуляция учебной и трудовой деятельности: Тезисы докл. Всесоюзн. конф. - М.; Одесса, 1986. - С. 131.
Некрасов В.П., Худадов Н.А., Пиккенхайн Л., Фрестер Р. Психорегуляция в подготовке спортсменов. - М., 1985.
Полякова А.С. Роль эмоционального комфорта в успешном взаимодействии учителя с классом // Эмоциональная регуляция учебной и трудовой деятельности: Тезисы докл. Всесоюзн. конф. - М.; Одесса, 1986. - С. 147.
Программа спецпрактикума “Основы эмоциональной регуляции учебно-познавательной деятельности”. (Экспериментальный вариант). - Одесса, 1988.
Психомоторная регуляция познавательной активности младших школьников (методические рекомендации). - Одесса, 1987.
Руководство по психотерапии / Под ред. В.Е. Рожнова. - Ташкент, 1979.
Фурман A.B. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект: Монографія.
- Тернопіль: Астон, 2007. - 164 с.
Чебикін О.Я., Павлова І.Г. Становлення емоційної зрілості особистості: Монографія. - Одеса: СВД Черкасов, 2009. - 230 с.
Чебыкин А.Я. Попытка выделения психологических и дидактических условий эмоциональной регуляции учебной деятельности // Эмоциональноволевая регуляция поведения и деятельности: Тезисы докл. 1-го Всесоюзн. семинара молодых ученых. -Симферополь, 1983. - С. 48.
Чебыкин А.Я. Проблема эмоциональной регуляции учебно-познавательной деятельности учащихся // Вопросы психологии. - 1987. - № 6. - С. 42-47.
Чебыкин А.Я. Сюжетно-ролевой комментарий как средство эмоциональной регуляции учебной деятельности // Психологическая саморегуляция. - М., 1983. - 223 с.
Чебыкин А.Я. Управление эмоциональным состоянием учебно-познавательной деятельности // Психологическое обеспечение АСОУ. - Одесса, 1986.
- С. 66.
Чебыкин А.Я. Эмоциональная регуляция учебнопознавательной деятельности. - Одесса, 1992. - 168 с.
Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе. - М., 1979. - С. 21.
Эмоциональная регуляция учебной деятельности: Мат-лы Всесоюзной конференции. - М., 1987. -С. 8595; 266-268.
Эмоциональная регуляция учебной деятельности: Мат-лы Всесоюзной конференции. - М., 1988.- С. 159164; 238-244.
Asjejev V.G. Motivacija povj edj enija i formirovanija lichnosti. - M., 1976. - 157 s.
Bozhovich L.I. Lichnost’ i jeje formirovanije v djetskom vozrastje. - M., 1968. - 463 s.
Vasil’jev N.A., Popluzhnyj V.L., Tihomirov O.K. Emocii i myshljenije. - M., 1980. -190 s.
Viljunas V.K. Psihologija emocional’nyh javljenij. -M., 1976. - 142 s.
Viljunas V.K. Osnovnyje probljemy psihologichjeskoj tjeorii emocij // Psihologija emocij: Tjexty / Pod rjed. V.K. Viljunasa, Ju.B. Gippjenrjejtjer. - M.: Izd-vo MGU, 1984.
- S. 3-28.
Davydov V.V., Lazarjev V.S., Njevjerkovich S.D. K probljemje sovjershjenstvovanija mjetodov podgotovki rukovoditjeljej // Psihologichjeskij zhurnal. - 1989. - T.10.
- №1. -S. 32-42.
Davydov V.V. Probljemy razvivajuschjego obu-chjenija. - M., 1986. - 237 s.
Dashkjevich O.V. Emocional’naja rjeguljacija djejatjel’nosti v extrjemal’nyh uslovijah: avtorjef. dokt. diss.... - M., 1985.
Dikaja L.G. O roli psihofiziologichjeskoj samo-rjeguljacii v povyshjenii psihichjeskoj ustojchivosti chjelovjeka-opjeratora // Psihologichjeskaja ustojchivost’ profjessional’noj djejatjel’nosti. - M., 1984. - S. 48-49.
Zaporozhjec A.V., Njevjerovich Ja.Z., Koshjeljeva
A.D. i dr. Razvitije social’nyh emocij u djetjej doshkol’nogo vozrasta. - M., 1986. - 173 s.
Kopina O.S. Issljedovanije emocional’noj rjeguljacii myslitjel’noj djejatjel’nosti v uslovijah razlichnoj motivacii: avtorjef. kand. dis... - M., 1982.
Lozanov G. Suggjestologija. - Sofija, 1977. - 517 s.
Markova A.K. Formirovanije motivacii v shkol’nom vozrastje. - M., 1983. - 95 s.
Matjuhina M.V. Motivacija uchjenija mladshih shkol’nikov. - M., 1984. - 143 s.
Morozova N.G. Uchitjelju o poznavatjel’nom intjerjesje. - M., 1977. - 117 s.
Moisjejev B.K. Pjedagogichjeskij autotrjening v cjelostnom procjessje podgotovki buduschjego uchitjelja / / Emocional’naja rjeguljacija uchjebnoj i trudovoj djejatjel’nosti: Tjezisy dokl. Vsjesojuzn. konf. - M.; Odjessa, 1986. - S. 131.
Njekrasov V.P., Hudadov N.A., Pikkjenhajn L., Frjestjer R. Psihorjeguljacija v podgotovkje sportsmjenov. - M., 1985.
Poljakova A.S. Rol’ emocional’nogo komforta v uspjeshnom vzaimodjejstvii uchitjelja s klassom // Emocional’naja rjeguljacija uchjebnoj i trudovoj djejatjel’nosti: Tjezisy dokl. Vsjesojuzn. konf. - M.; Odjessa, 1986. - S. 147.
Programma spjecpraktikuma “Osnovy emocional’noj rjeguljacii uchjebno-poznavatjel’noj djejatjel’nosti”. (Expjerimjental’nyj variant). - Odjessa, 1988.
Psihomotornaja rjeguljacija poznavatjel’noj aktiv-nosti mladshih shkol’nikov (mjetodichjeskije rje-komjendacii). - Odjessa, 1987.
Rukovodstvo po psihotjerapii / Pod rjed. V.E. Ro-zhnova. - Tashkjent, 1979.
Furman A.V. Teoria navchal’nyh problemnyh sytuacij: psyhologo-didaktichnij aspekt: Monografia. -Ternopil’: Aston, 2007. - 164 s.
Chjebikin O.Ja., Pavlova I.G. Stanovljennja jemocijnoï zrilosti osobistosti: Monografija. - Odjesa: SVD Chjerkasov, 2009. - 230 s.
Chjebykin A.Ja. Popytka vydjeljenija psihologichjeskih i didaktichjeskih uslovij emocional’noj rjeguljacii uchjebnoj djejatjel’nosti // Emocional’no-voljevaja rjeguljacija povjedjenija i djejatjel’nosti: Tjezisy dokl. 1-go Vsjesojuzn. sjeminara molodyh uchjenyh. -Simfjeropol’, 1983. - S. 48.
Chjebykin A.Ja. Probljema emocional’noj rjeguljacii uchjebno-poznavatjel’noj djejatjel’nosti uchaschihsja // Voprosy psihologii. - 1987. - № 6. - S. 42-47.
Chjebykin A.Ja. Sjuzhjetno-roljevoj kommjentarij kak srjedstvo emocional’noj rjeguljacii uchjebnoj djejatjel’nosti // Psihologichjeskaja samorjeguljacija. - M., 1983. - 223 s.
Chjebykin A.Ja. Upravljenije emocional’nym sostojanijem uchjebno-poznavatjel’noj djejatjel’nosti // Psihologichjeskoje objespjechjenije ASOU. - Odjessa, 1986. - S. 66.
Chjebykin A.Ja. Emocional’naja rjeguljacija uchjebno-poznavatjel’noj djejatjel’nosti. - Odjessa, 1992. - 168 s.
Schukina G.I. Aktivizacija poznavatjel’noj djejatjel’nosti uchaschihsja v uchjebnom procjessje. - M., 1979. - S. 21.
Emocional’naja rjeguljacija uchjebnoj djejatjel’nosti: Mat-ly Vsjesojuznoj konfjerjencii. - M., 1987. -S. 85-95; 266-268.
Emocional’naja rjeguljacija uchjebnoj djejatjel’nosti: Mat-ly Vsjesojuznoj konfjerjencii. - M., 1988.- S. 159-164; 238-244.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).