КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ТА ЕМПІРИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ
Ключові слова:
полікультурна освіта, мультп-культуралізм, ентелогенетпчна, телеогенетпчна, флексіогенетпчна та аксіогенетпчна освітні спстемп, пспхічнеі пспхологічнє, рефлекспвне, трендове і трансформаційне моделюванняАнотація
У статті розкриваються зміст та обсяг поняття “полікультурна освіта”, дається визначення терміна “полікультурна особистість”. Охарактеризована сутність психічного та психологічного моделювання як методологічного фундамента і воднораз як технологічного інструментарію полікультурної освіти. Подана авторська типологія освітніх систем. Наведено основні чинники, цілі і критерії успішності реалізації трансформаційного моделювання освітнього простору в напрямку полікультурності, а також розкрито психологічний зміст етапів цього процесу.
Посилання
Араджиони М.А. Концепция и опыт разработки курса “Культура добрососедства” (“Добрососедство”) дая учебных заведений Крыма / Межэтнические отношения в Крыму: поиск путей раннего предупреждения конфликтных ситуаций: Сборник исследований, документов и материалов / Под общей редакцией М.А. Араджиони.- Симферополь: Сонат, 2005.- С. 133-149.
Бахтин М.М. Два способа изучать культуру // Вопросы философии. - 1986. -№12.- С.14-28.
Библер B.C. Диалог культур и школа XXI века / ШДК. Идеи. Опыт. Проблемы / Под ред. В. Библера. - Кемерово.- 1993.- 246 с.
Борисенков В.П. Поликультурное образовательное пространство России: история, теория, основы проектирования: монография / В.П. Борисенков, О.В. Гукаленко, А.Я. Данилюк. - 2-е изд.- М.: Изд-во ООО “Педагогика”, 2006.- 464 с.
Грива О.М. Соціально-педагогічні основи формування толерантності у дітей і молоді в умовах полікуль-турного середовища: Монографія. - К.: Вид. ПАРА-ПАН, 2005.- 228 с.
Гукаленко О.В. Поликультурное образование: Теория и практика: Монография. - Ростов-на-Дону: Изд-во РГПУ, 2003.- 512 с.
Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование. -М.: Народное образование, 1999.- 208 с.
Євтух В. Б. Про національну ідею, етнічні меншини, міграції... - К.: Стилос, 2001.- 235 с.
Культура добрососедства: Программы интегрированного курса и методические рекомендации для учебных заведений Автономной Республики Крым / Под ред. М.А. Араджиони.- Симферополь: Антиква, 2007.- 212+144 с. рус., укр.
КуропятникА.И. Мультикультурализм: проблемы социальной стабильности полиэтнических обществ. - СПб, 2000. - 205 с.
Малахов B.C. Культурный плюрализм versus мультикультурализм // Независимая газета (НГ-Сценарии) // “Скромное обаяние расизма” и другие статьи. - М.: Модест Колеров и “Дом интеллектуальной книги”, 2001.- 171 с.
Менская Т.Б. Поликультурное образование: Программы и методы // Общество и образование в
современном мире / Сб. материалов из зарубежного опыта.- Вып.2.- М., 1993.- С. 55-66.
Мілютіна O.K. Полікультурна освіта молоді в Україні: державна політика і педагогічна стратегія // Рідна школа: Науково-педагогічний журнал. - 2007. -№ 7/8. - С. 12-14.
Тишков В.А. Сущность и управление культурным многообразием / Право и этничность в субъектах Российской Федерации.- М., 2004. - С. 110-120.
Чёрный Е.В. Методика определения уровней развитости этноцентризма // Конфликтология: проблемы, методы, перспективы. - Симферополь: Из-во Полиграф. центра Открытого Таврического колледжа, 1997. - С. 51-61.
Чорний Є.В. Конфліктогенний потенціал міжетнічних відносин // Соціальна психологія.- 2003. - №2.- С. 74-86.
Чорний Є.В. Модель полікультурної особистості в освітньому просторі Криму // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. Спеціальний випуск.- Івано-Франківськ: ВДВ ЦІТ,
- С. 69-75.
Чёрный Е.В. Психология моделирования поли-культурного образования: Монография.- Симферополь: Сонат, 2010. - 539 с.
Bailey R. W. Images of English. A cultural history. -Cambridge: Cambridge University Press, 1992. - 364 p.
Banks J.A. (Ed) Multicultural Education. Transformative Knowledge and Action. - New York: Teacher College Press, 1996. - 456 p.
Barry B. Culture and Equality: An Egalitarian Critique of Multiculturalism. - Cambridge: Polity Press, 2001. - 286 p.
BaruthL.G., ManningL.M. Multicultural education of children and adolescents. Boston: Allyn and Bacon,
- P.318.
Bennett C.I. Comprehensive multicultural education theory and practice. - Boston: Allyn and Bacon,1995. -298 p.
Berry J.W. Immigration, acculturation and adaptation //Applied psychology: An international review. - 1997.
- Vol. 46 (1). - 5-68 p.
Fennes H. & Hapgood K. Intercultural learning in the classroom: Crossing borders. - London: Cassell, 1997.
- 288 p.
Fthenakis W.E. Bilingual-bikulturelle versus multikulturelle Konzepte? // Anregungen zur Eberwindung einer kenntlichen Alternative.- Vortrag beim 10.- Kongress Dt. Gesellschaft.- Erziehungswissenschaft.- Unveraff. Ms, 1986.- S. 11-22.
Glazer N. We Are All Multiculturalists Now. -Cambridge, Mass.; London, England: Harvard Univ. Press, 1997. - 179 p.
GollnickD.M. & ChinnP.C. Multicultural education in a pluralistic society (3rd ed.). - New York: Macmillan, 1990. - 456 p.
Hollinger D. Postethnic America: Beyond Multiculturalism. - New York: Basic Books, 1995. - 210 p.
Hohmann M. Interkulturelle Erziehung als Heraus-forderung fur allgemeine Bildung? In: Erziehung in der multikulturellen Gesellschaft. - VE-Info. - 1987.- Nr. 17.-
S. 88-98.
Macedo S. Diversity and Distrust: Civic Education in a Multicultural Democracy. - Harvard UP, 1999. - 384 p.
Mackey W.F. A description of bilingualism. In: J.A. Fishman (ed.). Reading in the sociology of Language. -Den Haag: Mouton, 1977. - P. 554-584.
Mullard Ch. Antirassistische Erziehung. Grundlagen und Uberlegungen fur eine antirassistische Erziehungstheorie.- Felsberg, 1991.- 248 s.
Nieke W. Interkulturelle Erziehung und Bildung.-Wertorientierungen in Alltag, Opladen, 1995.- S.31-38.
Schmitt R. Kinder und Auslander. Einstellungsand-erung durch Rollenspiel. Eine empirische Untersuchung.-Braunschweig, 1979.- 324 s.
Schmidt U. Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen. In: Jahrbuch “Padagogik: Dritte Welt”. Kulturelle Identitat und Universalitat.- Frankfurt,
- S.117-134.
Taylor C. Multiculturalism and the politics of recognition. In: A.Tiryakian. Assessing Multiculturalism Theoretically: E Pluribus Unum, Sic et Non // International Journal on Multicultural Societies. - 2003. - №3. - P. 2573.
Завантаження
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ з затримкою
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).