КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ТА ЕМПІРИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Євген Чорний

Ключові слова:

полікультурна освіта, мультп-культуралізм, ентелогенетпчна, телеогенетпчна, флексіогенетпчна та аксіогенетпчна освітні спстемп, пспхічнеі пспхологічнє, рефлекспвне, трендове і трансформаційне моделювання

Анотація

У статті розкриваються зміст та обсяг поняття “полікультурна освіта”, дається визначення терміна “полікультурна особистість”. Охарактеризована сутність психічного та психологічного моделювання як методологічного фундамента і воднораз як технологічного інструментарію полікультурної освіти. Подана авторська типологія освітніх систем. Наведено основні чинники, цілі і критерії успішності реалізації трансформаційного моделювання освітнього простору в напрямку полікультурності, а також розкрито психологічний зміст етапів цього процесу.

Біографія автора

  • Євген Чорний
    кандидат психологічних наук, доцент, декан факультету психології, доцент кафедри глибинної психології та психотерапії Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського, м. Сімферополь

Посилання

Араджиони М.А. Концепция и опыт разработки курса “Культура добрососедства” (“Добрососедство”) дая учебных заведений Крыма / Межэтнические отношения в Крыму: поиск путей раннего предупреждения конфликтных ситуаций: Сборник исследований, документов и материалов / Под общей редакцией М.А. Араджиони.- Симферополь: Сонат, 2005.- С. 133-149.

Бахтин М.М. Два способа изучать культуру // Вопросы философии. - 1986. -№12.- С.14-28.

Библер B.C. Диалог культур и школа XXI века / ШДК. Идеи. Опыт. Проблемы / Под ред. В. Библера. - Кемерово.- 1993.- 246 с.

Борисенков В.П. Поликультурное образовательное пространство России: история, теория, основы проектирования: монография / В.П. Борисенков, О.В. Гукаленко, А.Я. Данилюк. - 2-е изд.- М.: Изд-во ООО “Педагогика”, 2006.- 464 с.

Грива О.М. Соціально-педагогічні основи формування толерантності у дітей і молоді в умовах полікуль-турного середовища: Монографія. - К.: Вид. ПАРА-ПАН, 2005.- 228 с.

Гукаленко О.В. Поликультурное образование: Теория и практика: Монография. - Ростов-на-Дону: Изд-во РГПУ, 2003.- 512 с.

Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование. -М.: Народное образование, 1999.- 208 с.

Євтух В. Б. Про національну ідею, етнічні меншини, міграції... - К.: Стилос, 2001.- 235 с.

Культура добрососедства: Программы интегрированного курса и методические рекомендации для учебных заведений Автономной Республики Крым / Под ред. М.А. Араджиони.- Симферополь: Антиква, 2007.- 212+144 с. рус., укр.

КуропятникА.И. Мультикультурализм: проблемы социальной стабильности полиэтнических обществ. - СПб, 2000. - 205 с.

Малахов B.C. Культурный плюрализм versus мультикультурализм // Независимая газета (НГ-Сценарии) // “Скромное обаяние расизма” и другие статьи. - М.: Модест Колеров и “Дом интеллектуальной книги”, 2001.- 171 с.

Менская Т.Б. Поликультурное образование: Программы и методы // Общество и образование в

современном мире / Сб. материалов из зарубежного опыта.- Вып.2.- М., 1993.- С. 55-66.

Мілютіна O.K. Полікультурна освіта молоді в Україні: державна політика і педагогічна стратегія // Рідна школа: Науково-педагогічний журнал. - 2007. -№ 7/8. - С. 12-14.

Тишков В.А. Сущность и управление культурным многообразием / Право и этничность в субъектах Российской Федерации.- М., 2004. - С. 110-120.

Чёрный Е.В. Методика определения уровней развитости этноцентризма // Конфликтология: проблемы, методы, перспективы. - Симферополь: Из-во Полиграф. центра Открытого Таврического колледжа, 1997. - С. 51-61.

Чорний Є.В. Конфліктогенний потенціал міжетнічних відносин // Соціальна психологія.- 2003. - №2.- С. 74-86.

Чорний Є.В. Модель полікультурної особистості в освітньому просторі Криму // Вісник Прикарпатського університету. Філософські і психологічні науки. Спеціальний випуск.- Івано-Франківськ: ВДВ ЦІТ,

- С. 69-75.

Чёрный Е.В. Психология моделирования поли-культурного образования: Монография.- Симферополь: Сонат, 2010. - 539 с.

Bailey R. W. Images of English. A cultural history. -Cambridge: Cambridge University Press, 1992. - 364 p.

Banks J.A. (Ed) Multicultural Education. Transformative Knowledge and Action. - New York: Teacher College Press, 1996. - 456 p.

Barry B. Culture and Equality: An Egalitarian Critique of Multiculturalism. - Cambridge: Polity Press, 2001. - 286 p.

BaruthL.G., ManningL.M. Multicultural education of children and adolescents. Boston: Allyn and Bacon,

- P.318.

Bennett C.I. Comprehensive multicultural education theory and practice. - Boston: Allyn and Bacon,1995. -298 p.

Berry J.W. Immigration, acculturation and adaptation //Applied psychology: An international review. - 1997.

- Vol. 46 (1). - 5-68 p.

Fennes H. & Hapgood K. Intercultural learning in the classroom: Crossing borders. - London: Cassell, 1997.

- 288 p.

Fthenakis W.E. Bilingual-bikulturelle versus multikulturelle Konzepte? // Anregungen zur Eberwindung einer kenntlichen Alternative.- Vortrag beim 10.- Kongress Dt. Gesellschaft.- Erziehungswissenschaft.- Unveraff. Ms, 1986.- S. 11-22.

Glazer N. We Are All Multiculturalists Now. -Cambridge, Mass.; London, England: Harvard Univ. Press, 1997. - 179 p.

GollnickD.M. & ChinnP.C. Multicultural education in a pluralistic society (3rd ed.). - New York: Macmillan, 1990. - 456 p.

Hollinger D. Postethnic America: Beyond Multiculturalism. - New York: Basic Books, 1995. - 210 p.

Hohmann M. Interkulturelle Erziehung als Heraus-forderung fur allgemeine Bildung? In: Erziehung in der multikulturellen Gesellschaft. - VE-Info. - 1987.- Nr. 17.-

S. 88-98.

Macedo S. Diversity and Distrust: Civic Education in a Multicultural Democracy. - Harvard UP, 1999. - 384 p.

Mackey W.F. A description of bilingualism. In: J.A. Fishman (ed.). Reading in the sociology of Language. -Den Haag: Mouton, 1977. - P. 554-584.

Mullard Ch. Antirassistische Erziehung. Grundlagen und Uberlegungen fur eine antirassistische Erziehungstheorie.- Felsberg, 1991.- 248 s.

Nieke W. Interkulturelle Erziehung und Bildung.-Wertorientierungen in Alltag, Opladen, 1995.- S.31-38.

Schmitt R. Kinder und Auslander. Einstellungsand-erung durch Rollenspiel. Eine empirische Untersuchung.-Braunschweig, 1979.- 324 s.

Schmidt U. Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen. In: Jahrbuch “Padagogik: Dritte Welt”. Kulturelle Identitat und Universalitat.- Frankfurt,

- S.117-134.

Taylor C. Multiculturalism and the politics of recognition. In: A.Tiryakian. Assessing Multiculturalism Theoretically: E Pluribus Unum, Sic et Non // International Journal on Multicultural Societies. - 2003. - №3. - P. 2573.

Завантаження

Як цитувати

Чорний, Євген. “КОНЦЕПТУАЛЬНЕ ТА ЕМПІРИЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ”. Психологія і суспільство, no. 4(46), Aug. 2017, pp. 101-9, https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/550.

Схожі статті

1-10 з 1025

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.